Rand in hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moni48

Berichten: 32
Geregistreerd: 17-09-17

Rand in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 14:00

Afbeelding
Hoi, weet iemand wat dit kan zijn? Mijn haflinger heeft dit aan al haar 4 hoeven. Ze is niet bevangen. Mijn barock pinto van 2 jaar heeft het een heel klein beetje aan alle 4 hoeven op precies dezelfde plek als de haflinger. Ze lopen allebei verder ook niet kreupel en ze zijn gezond. De hoefsmid heb ik ook al gevraagd maar daar wacht ik nog op antwoord.

Wie kan mij helpen?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Rand in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:03

Dipje in de weerstand gehad. Na dat dipje is de hoef weer normaal gaan groeien. Gezien het bijna op de helft van de hoef zit gok ik dat het al een aantal maanden geleden is

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:03

Meestal een verandering in bijvoorbeeld voeding of hoe het paard gehouden wordt, of vanwege ziekte. Vooral als beide paarden het rond dezelfde hoogte hebben vermoed ik dat je van stal of van voer bent gewisseld een tijdje terug. Bij mijn paard duurde het ongeveer een jaar voordat de hoef helemaal vernieuwd was en zag je die ring dus een jaar lang.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:04

Dit zie je vaak als er een grote verandering in de voeding. Ben je ongeveer een half jaar geleden overgestapt naar ander voer, meer weidegang oid?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:04

Hoefkringen ?
Kunnen ontstaan o.a. na verandering in de voeding.
Misschien door x aantal maanden geleden weer op de wei te gaan ?

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Re: Rand in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:09

Waarschijnlijk een wisseling van voer. ander hooi of overgang van gras naar hooi. Dit heeft zich al een aantal maanden geleden voorgedaan aangeziend de ring al een deel naar beneden is afgegroeid. De hele afgroei van kroonrand naar onder duurt ongeveer 9 maanden tot een jaar.
Ook zeer waarschijnlijk omdat beide paarden het hebben en ook ongeveer op dezelfde plek.
Wisselingen van voer ziekte medicijnen gebruik etc. kunnen dit soort ringen geven

moni48

Berichten: 32
Geregistreerd: 17-09-17

Re: Rand in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 14:23

Ik denk dat het dan inderdaad wisseling van voer is geweest! Ik ben k er gegaan naar vitalbix een paar maandjes terug!