Brokkelende hoeven in opfok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Brokkelende hoeven in opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 14:37

Hi Bokkers,

Mijn 2-jarige KWPN merrie staat nu sinds 2 maanden in de opfok. Een groot perceel met meerdere weilanden. De stalling is enkele kilometers verderop.

Nou viel mij gisteren op dat haar hoeven ontzettend lang zijn en er aan een hoef al een stuk was afgebrokkeld. Ze is voor het laatst bekapt eind april, ruim 2 maanden terug dus. Ze staat nog tot eind oktober 24/7 op de weides en er staat geen bekapping op de planning.

Ik ben benieuwd hoe jullie jonkies in de opfok dat doen, zo in de zomer. Is het gebruikelijk dat er geen bekapper langs komt?

:evaw:

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Brokkelende hoeven in opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:40

Vaak worden ze bekapt net voor de de weide in gaan en weer als ze terug komen

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:12

Ik heb geen ervaring met opfok maar als er een bekapper nodig is wegens lange hoeven, laat je er 1 langs komen toch? Of denk ik dan zo simpel :+

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Brokkelende hoeven in opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:28

De mijne staat ook in de opfok maar wordt netjes elke 12 weken bekapt. Staat soms op het einde van die 12 weken wel wat lang maar nooit brokkelig.

Killed

Berichten: 1576
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: België

Re: Brokkelende hoeven in opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:10

Kan je niet gewoon een bekapper laten langskomen dan?

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Brokkelende hoeven in opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:14

Het komt best vaak voor ja. Het is ook vrij ingewikkeld met dat jonge spul waar nauwelijks trainingsuren mbt voeten geven inzit.

Je zou het zelf kunnen regelen en zelf de bekapper kunnen helpen tijdens het bekappen?

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:21

Afgebrokkelde hoeven betekend dat de hoeven te lang zijn. Na 8 weken beginnen mijn paarden ook met afbrokkelen en moet er weer een smid bij.

Mijn jonge paard liet ik in de opfok altijd bekappen door de smid van de staleigenaar. Deze smid deed dit namelijk in het land wat enorm veel stress scheelde voor het paard want ze hoefde er niet uit gehaald te worden. Zij gingen regelmatig heen. Wel vaak wat langer dan 8 weken.


Zeker wel laten doen! Ik heb er nog een beetje spijt van dat ik er niet meer bovenop heb gezeten. Mijn jonge paard heeft uiteindelijk een bacterie in de hoef gekregen wat er heel moeilijk weer uit gaat. Ze heeft nu steeds een driehoekje in haar hoeven als we naar de smid gaan zodat het vuil eruit kan.

Dus zeker belangrijk om wel te gaan! Ook om problemen te voorkomen.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 13:20

Dank jullie wel voor de antwoorden.

Ze staan 15km van stal af. Op een groot stuk grond, opgedeeld in verschillende weilanden. Een behoorlijk stuk lopen voor een bekapper met spullen. Ik wil haar ook niet uit de kudde halen. Ze is pas 2 jaar en weet niet hoe ze zich dan zal gedragen.

Ik zat zelf te denken aan een stuk afzetten met lint. Een vierkant of zo, zodat we niet met gevaar voor eigen leven tussen 20 jonge paarden hoeven te staan. Nu dan nog een bekapper vinden die zo gek is ( :') ) en overleggen met de eigenaar van de opfok. Zij is niet de makkelijkste..

@Zebrastreep, thanks. Ik ga dit regelen, want lag er toch wakker van vannacht. Het weide seizoen duurt nog 4 maanden. Dat is echt te lang, aangezien haar hoeven nu aan het brokkelen zijn na 2 maanden weide..

3heathcliff5
Berichten: 439
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Brokkelende hoeven in opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:06

Bij mij in de opfok worden ze ook gewoon op het land bekapt. In de eerste periode wordt er veel aandacht besteed aan het halstermak maken en bekappen bij de veulens die daar nog niet bekend mee zijn. Dus op het land bekappen is dan geen enkel probleem meer. De interval ligt geloof ik op elke 6-8 weken.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Brokkelende hoeven in opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:20

Waar zit je precies? Mijn bekapster bekapt ook moeilijke en jonge paarden en doet het hier ook op een afgezet stukje van de wei

Shenavallie
Berichten: 11572
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:22

Eventueel een maatje erbij laten staan tot de smid klaar is?

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 14:38

Amber_anne schreef:
Waar zit je precies? Mijn bekapster bekapt ook moeilijke en jonge paarden en doet het hier ook op een afgezet stukje van de wei


Groningen, onder de rook van de stad zelf.

Een stukje afzetten zonder haar weg te halen bij de kudde lijkt mij ook niks spannends. Ze loopt braaf mee aan een halster, kent bekappen en geeft netjes voetjes.

De eigenaresse van de opfok ziet het niet zitten, maar ik zie geen andere keus.

Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Brokkelende hoeven in opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:40

als afzetten geen optie is, gewoon een of 2 mensen extra met een zweepje.
Vang je je eigen paard en ev een kuddegenootje ernaast, en de extra persoon houdt de andere paarden met het zweepje op ruime afstand. (tweede paard voor de rust als de boel gaat gaan rennen).

hagelslag
Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Brokkelende hoeven in opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:45

Ik zou het echt erg vinden als niet optijd bekapt word...

Juist als zee jong zijn is het belangrijk dat ze goed erop staan
Naja t is altijd belangrijk

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:59

xRivaldo schreef:
Amber_anne schreef:
Waar zit je precies? Mijn bekapster bekapt ook moeilijke en jonge paarden en doet het hier ook op een afgezet stukje van de wei


Groningen, onder de rook van de stad zelf.

Een stukje afzetten zonder haar weg te halen bij de kudde lijkt mij ook niks spannends. Ze loopt braaf mee aan een halster, kent bekappen en geeft netjes voetjes.

De eigenaresse van de opfok ziet het niet zitten, maar ik zie geen andere keus.


Er is een smid in Groningen die in de wei bekapt. Ik ben niet zo'n fan van hem maar mijn 3 jarige is in de opfok ook altijd door hem bekapt in de wei.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 15:12

Zebrastreep schreef:
xRivaldo schreef:

Groningen, onder de rook van de stad zelf.

Een stukje afzetten zonder haar weg te halen bij de kudde lijkt mij ook niks spannends. Ze loopt braaf mee aan een halster, kent bekappen en geeft netjes voetjes.

De eigenaresse van de opfok ziet het niet zitten, maar ik zie geen andere keus.


Er is een smid in Groningen die in de wei bekapt. Ik ben niet zo'n fan van hem maar mijn 3 jarige is in de opfok ook altijd door hem bekapt in de wei.


Zou je mij via PB willen laten weten wie dat is?

hagelslag schreef:
Ik zou het echt erg vinden als niet optijd bekapt word...

Juist als zee jong zijn is het belangrijk dat ze goed erop staan
Naja t is altijd belangrijk


Ik sta er vooral van te kijken dat paarden dus het zomerseizoen in gaan en voor een half jaar niet bekapt worden.. Blijkbaar dus wel gebruikelijk.