zelf bekappen cursus, welke ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

zelf bekappen cursus, welke ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 08:01

Ik wil graag een cursus (wellicht meerdere) gaan volgen waarin je leert over de hoef en ook een stukje zelf bekappen.
Ik zou het willen gebruiken om mijn paard soms wat bij te houden tussen de afspraken met de bekapper door, zodat de verandering minder ineens is, de afspraak met de bekapper misschien minder lang duurt en hij misschien wat meer geduld leert hebben (meestal is hij er aardig snel klaar mee).
Ook lijkt het me echt fijn om wat meer te weten over hoe hoeven werken en
''problemen'' kunnen herkennen.

Ik kwam zelf deze tegen en had hier een goed gevoel bij.
https://www.hoofwear.com/blog/post/curs ... aas-feuth/

Zijn er hier mensen die deze of een gelijke cursus gedaan hebben ?
daar zou ik graag meningen/beoordelingen van horen. graag ook met welke cursus er gedaan is zodat ik(en misschien andere internet gebruikers) goed kunnen kijken welke fijn is.

Ik kon geen ander topic vinden waar mensen die de cursus daadwerkelijk gevolgd hebben reageerden. Ik heb wel een aantal topics gelezen en gelezen dat je met deze kennis niet meteen meester bekapper bent, ik denk ook dat dit voor zich spreekt dus hoef geen reacties van die soort.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 08:50

Heb zelf geen cursus gedaan maar noodgedwongen zelf geleerd omdat ik destijds een paard had wat in stress schoot bij de smid, maar als ik de hoeven deed ging het gewoon goed.
Smid heeft wel toegekeken toen ik het zelf deed.

Ik weet eigenlijk niet of ik een cursus aandurf, je werkt met dode hoeven en het idee alleen al van zo'n dood ding tussen je benen houden vind ik luguber. Vriendin van me heeft het wel gedaan maar zei dat je het soms wel rook.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 08:59

Ik ben begonnen met de Hoofnerd fundamentals cursus van Tanne Schuite. Dat is inmiddels al meer dan een jaar geleden. De Hoofnerd fundamentals cursus is een online cursus waarin je uitgebreide informatie krijgt over de hoef, hoefgezondheid , hoefproblemen en hoe die te herkennen. Naast deze online lessen, zijn er ook Q&A’s via zoom zodat je al je vragen kan stellen en daar krijg je uitgebreid antwoord op.
Verder kan je VIP lid worden , je krijgt dan iedere maand nog extra webinars.
Heb je de fundamentals cursus doorlopen dan kun je naar de hands-on praktijkdag en daar ga je met de kennis die je ondertussen al hebt kadaverhoevem bekappen.

Ik ben al meer dan een jaar VIP lid en ik blijf ook lid omdat de community die erbij zit waarin je al je vragen en foto’s kunt plaatsen en ook de foto’s van de hoeven van je eigen paarden heel waardevol is. Leuke, vriendelijke en gepassioneerde medecursisten

De extra webinars zijn ontzettend interessant en ik denk dat je al deze kennis niet krijgt over hoeven met één dag hoeven bekappen.

Ik bekap de hoeven van mijn paarden zelf , maar ik weet ook hoe ik problemen aan kan pakken , ik weet heel goed waar ik mee bezig ben en dat ik met levend materiaal werk.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: zelf bekappen cursus, welke ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:50

Ik heb hem gedaan bij Peter Boersma.

WhiskeyBlues
Berichten: 47
Geregistreerd: 04-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:46

maralyn schreef:
Ik heb hem gedaan bij Peter Boersma.


Ben wel benieuwd naar meer informatie, dit is wel erg summier. Wat vond je ervan? Ik kan zo met snel Googelen niet heel veel vinden. Zit hij Groningen? Hoe ben je hierbij gekomen? Hoe lang duurt zo'n cursus? Waar kun je meer informatie vinden?

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:08

WhiskeyBlues schreef:
maralyn schreef:
Ik heb hem gedaan bij Peter Boersma.


Ben wel benieuwd naar meer informatie, dit is wel erg summier. Wat vond je ervan? Ik kan zo met snel Googelen niet heel veel vinden. Zit hij Groningen? Hoe ben je hierbij gekomen? Hoe lang duurt zo'n cursus? Waar kun je meer informatie vinden?


Ik vond het zeer leerzaam.
Hij gaat ook echt even wat dieper in op de stof. Dus niet alleen voeten vijlen en knippen. Maar ook, herkenning van ziektes. Herkenning van slecht bekappen.

Peter zijn bedrijf heet "horse in a box" en zit in de buurt van Winschoten.

Je krijgt na de cursus de kans om een jaar lang als het ware "samen" te bekappen. Zodat je zelf er gevoel voor leert krijgen.

Zo geduldig als hij is met paarden, is hij ook met mensen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: zelf bekappen cursus, welke ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:20

Ik zit in Noord-Holland en geef de cursus bekappen voor paarden eigenaren.

www.jantineleeflang.nl

Daarvoor heb ik jarenlang de cursus van paard natuurlijk gegeven, maar de club eromheen werd me te dogmatisch. Bovendien werd de cursus niet meer geüpdate en de afgelopen tien jaar zijn er wel belangrijke ontwikkelingen geweest die ik verwerkt heb in de cursus.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:52

Arabesk schreef:
Ik zit in Noord-Holland en geef de cursus bekappen voor paarden eigenaren.

https://www.jantineleeflang.nl

Daarvoor heb ik jarenlang de cursus van paard natuurlijk gegeven, maar de club eromheen werd me te dogmatisch. Bovendien werd de cursus niet meer geüpdate en de afgelopen tien jaar zijn er wel belangrijke ontwikkelingen geweest die ik verwerkt heb in de cursus.



Ook wel interesse, dus ik lees even mee…

Waar in NH geef jij die cursussen en zijn die 1 dag of meer dagen?
Puur voor basis zelf bijhouden tussen bekapbeurten door.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: zelf bekappen cursus, welke ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:57


Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: zelf bekappen cursus, welke ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:47

Ik ben bij de cursus van Heleen Davies geweest, zij doet een cursus waarbij je in het praktijkgedeelte met levende paarden (je eigen paarden) werkt, wat ik erg prettig vind. Niet alleen werk je dus niet met dode paardenbenen, maar je leert ook extra goed naar de hoeven van je eigen paarden kijken.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:56


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:04

Sadira schreef:
Ik ben bij de cursus van Heleen Davies geweest, zij doet een cursus waarbij je in het praktijkgedeelte met levende paarden (je eigen paarden) werkt, wat ik erg prettig vind. Niet alleen werk je dus niet met dode paardenbenen, maar je leert ook extra goed naar de hoeven van je eigen paarden kijken.


Bij Hoofwear heb ik enorm veel geleerd. De eerste dag is inderdaad veel theorie en werken met dode hoeven.

De tweede dag werk je met je eigen paard.

Aanrader, mooie pp om te bekijken en lekkere lunch!

Fangio

Berichten: 2558
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: zelf bekappen cursus, welke ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 19:35

Ik heb de cursus via denken over paarden gedaan in Koewacht. Ik vond het fijn dat het op dode paarden was, nuja, "fijn" is misschien verkeerd uitgedrukt, maar het maakte mij minder bang om iets verkeerd te doen, want er zat immers geen levend paard meer aan vast dat nog op die voet moest lopen. Het gaf ook niet dat het me de eerste keer een uur duurde voor ik de hoef netjes had (mijn paard was het na 5 minuten wel al beu geweest) en de begeleiding was ook super.
In het begin vond ik het wel even vreemd om zo'n dood been vast te hebben, maar eens je bezig bent valt het erg mee vond ik.

Al met al vond ik dat ik nu een goede basis heb om het tussen de bekapbeurten door even bij te houden

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 20:05