Paard hangt en struikelt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:25

AnnemiekN schreef:
Zou je bij hko ook geen koorts zien? Door de ontsteking?


Nee, iig die van ons had HKO gradatie 4, die was overigens super jong, maar als ze verder niet gevoelig is, zou ik daar niet gelijk aan denken.

Mocht je wél foto’s maken zou ik de hoef zelf zeker bekijken. Kan zeker invloed hebben op struikelen!

Je hebt gelijk Sizzle :j :j

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Paard hangt en struikelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:51

Klinkt eerder gewoon als lui, lekker in de hand hangen en niet hoeven te werken.
Want je zegt zelf dat als je dr een beetje achter de vodde aan zit loopt ze door.
Ze zal vast wel wat artrose hebben en ik kan er niet doorheen kijken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 00:40

AnnemiekN schreef:
Zou je bij hko ook geen koorts zien? Door de ontsteking?

Ontsteking geeft hoogstens plaatselijke warmte tenzij ze zo ver gevorderd is dat ze in het bloed zit. Koorts krijg je als je immuunsysteem aan de gang moet. Maar als de ontsteking reeds voorbij is (al dan niet tijdelijk.) kan ie ook plaatselijk niet warm voelen en nog steeds afwijkingen hebben die hem het lopen bemoeilijken.

Indi_Vito schreef:
Klinkt eerder gewoon als lui, lekker in de hand hangen en niet hoeven te werken.
Want je zegt zelf dat als je dr een beetje achter de vodde aan zit loopt ze door.
Ze zal vast wel wat artrose hebben en ik kan er niet doorheen kijken.

Dit is dus een heel gevaarlijke gedachtengang IMO. Eerst pijn uitsluiten. Dán pas uit gaan van dingen als ‘gewoon lui’. Er zijn echt maar heel weinig paarden die zonder reden ongewenst gedrag vertonen. Struikelen is ook voor een paard onaangenaam (ze mogen nog zo lui zijn, ze gaan liever niet op hun plaat. Want dat kost alleen maar meer energie uiteindelijk.)

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 00:57

Artrose is een verzamelnaam voor een aantal problemen in de gewrichten. Struikelen komt ook voor bij hoefkraakbeenverbening.
Bij struikelen hoeft het niet altijd om pijn te gaan, iig wel ongemak en kan gevaarlijk zijn voor ruiter en paard.
Je kunt ook de hoefsmid vragen om advies als pijn is uitgesloten.
Zo te lezen is het wel verstandig om dit paard wat te beschermen tegen eigen fanatisme. Sommigen zijn heel hard voor zichzelf.

Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 07:39

Indi_Vito schreef:
Klinkt eerder gewoon als lui, lekker in de hand hangen en niet hoeven te werken.
Want je zegt zelf dat als je dr een beetje achter de vodde aan zit loopt ze door.
Ze zal vast wel wat artrose hebben en ik kan er niet doorheen kijken.



Dat dacht ik bij mijn merrie ook dat ze lui was en gewoon actief gereden moest worden. Nu altijd nog een beetje spijt van omdat ze gewoon ongemak en pijn aangaf en ik het schuif op luiheid.

Nu met een andere aanpak en goede hoefsmid gaat het wel beter. Maar als ze echt heel traag is stap ik af vaak heeft ze dan een wat mindere dag.

Ze heeft ook wel eens dat ze lekker vlot is en actief aan het been. Vaak als ik een tijdje zelf niet heb gereden kan ze wel een beetje enthousiast zijn als ik weer eens ga rijden.

Maar ook dit kan ze eigenlijk wel aangeven. Mijn merrie zal niet snel uit zichzelf naar je toe komen maar als ze vanuit achter de wei dat al doet wil ze stiekem eigenlijk wel heel graag mee om wat te doen. Dat zijn dagen waarvan ik altijd een beetje gebruik maak.

Zoolgangster

Berichten: 9597
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 07:57

Zebrastreep schreef:
Indi_Vito schreef:
Klinkt eerder gewoon als lui, lekker in de hand hangen en niet hoeven te werken.
Want je zegt zelf dat als je dr een beetje achter de vodde aan zit loopt ze door.
Ze zal vast wel wat artrose hebben en ik kan er niet doorheen kijken.



Dat dacht ik bij mijn merrie ook dat ze lui was en gewoon actief gereden moest worden. Nu altijd nog een beetje spijt van omdat ze gewoon ongemak en pijn aangaf en ik het schuif op luiheid.

Nu met een andere aanpak en goede hoefsmid gaat het wel beter. Maar als ze echt heel traag is stap ik af vaak heeft ze dan een wat mindere dag.

Ze heeft ook wel eens dat ze lekker vlot is en actief aan het been. Vaak als ik een tijdje zelf niet heb gereden kan ze wel een beetje enthousiast zijn als ik weer eens ga rijden.

Maar ook dit kan ze eigenlijk wel aangeven. Mijn merrie zal niet snel uit zichzelf naar je toe komen maar als ze vanuit achter de wei dat al doet wil ze stiekem eigenlijk wel heel graag mee om wat te doen. Dat zijn dagen waarvan ik altijd een beetje gebruik maak.


Sommige instructeurs hebben daar nogal een handje van, om struikelen op luiheid te gooien...blijkt dan later dat zo'n 'lui' paard artrose/hko/chronische hoefontsteking/andere problemen heeft.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:02

Hangen en struikelen gaat ook hand in hand.

Mijn eigen ervaring met een paard dat graag met het hoofd zwaar en laag liep, was wel dat dat dus toch compenseren was.

Kon er heel lang de vinger niet op leggen bij hem.
Uiteindelijk werd hij kreupel als hij draafde met zijn hoofd omhoog ook op de wei, al moest je echt goed kijken.
Toen werd pas duidelijk dat het al die tijd om spat ging en dat hij met het gewicht verplaatsen naar zijn voorbenen, dus zijn achterbenen aan het ontlasten was.

Fleuribelle
Berichten: 774
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Paard hangt en struikelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:25

Mijn 3 jarige begon ook met struikelen. Zij bleek atactisch te zijn.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:36

Ik zou gezien de leeftijd ook op PPID laten onderzoeken. Mijn oude ruin begon ook een beetje zo struikelig te worden, daar zag je verder nog niets aan. Maar bij bloedonderzoek bleek die flink PPID te hebben. Als ze een sterk karakter hebben kunnen ze het lang "verbergen".

Toen hij eenmaal de prascend kreeg verdwenen er meer kleine klachten die eigenlijk nog niet zo opgevallen waren.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:21

AnnemiekN schreef:
Voor zover ik haar kan pijlen, heeft ze geen pijn. Haar uitdrukkingen met oren etc, geen koorts of andere gedragingen. Helaas komt artrose wel vaker voor bij dravers, door de hoge intensieve inspanning… Sinds een aantal jaar had ze het struikelen in hele lichte vorm alwel. Osteopaat komt elk jaar en ook les gehad maar hoorde ook gewoon wel bij haar leeftijd toen ik haar net had had ze dat helemaal niet.

We gaan de kliniek sws bellen, maar ons vermoeden trekt toch ook wel naar artrose..


Peilen ipv pijlen.

Dat struikelen heb ik ook vaker gezien bij dravers en ex renpaarden. Kan ook wel in de knieën zitten.
Osteopaat kan daarin niks betekenen. Ik denk dat het goed is dat je inderdaad artrose eerst uitsluit maar het zou mij gezien haar leeftijd niets verbazen.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard hangt en struikelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:25

Topic is van vorig jaar zomer

Heeft TS inmiddels duidelijkheid?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:31

Kabayo schreef:
Topic is van vorig jaar zomer

Heeft TS inmiddels duidelijkheid?


Vorige zomer?
Topic is net een week oud.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:32

Sizzle schreef:
Kabayo schreef:
Topic is van vorig jaar zomer

Heeft TS inmiddels duidelijkheid?


Vorige zomer?
Topic is net een week oud.

Lekker wakker
Sorry :+