Mijn pony loopt kreupel in draf maar niet in stap wat moet ik doen?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Mijn pony loopt kreupel in draf maar niet in stap wat moet ik doen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 19:17

Filmpje is inderdaad weg, dus kan er weinig over zeggen

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 20:25

Arabesk schreef:
Zet maar een tijdje op de wei. Een dierenarts kan toch weinig doen behalve echo's maken en röntgenfoto's. Het enige waar je enigszins actief iets aan kunt doen zijn hoefzweren. En aangezien ie in stap wel redelijk loopt is dat niet het geval.


Ja dan zet je 'm 2 weken op de wei op rust idd... maar dit paard loopt al een paar weken kreupel.
Oftewel kreupelheidsonderzoek.
Tenminste dat is mijn mening.
En als daar niks uitkomt kan je 'm altijd nog een tijd op de wei zetten.

Anoniem

Re: Mijn pony loopt kreupel in draf maar niet in stap wat moet ik doen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 23:52

Filmpje is helaas verwijderd. Maar wat dacht je van een dierenarts laten komen als je paard al een paar weken kreupel is? En al zeker geen stapritjes gaan maken

Draf is altijd de eerste gang waarin je kreupelheden ziet. Als ze in stap al gaan kreupelen zijn ze flink kreupel…

Roos25VT
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 00:39

Hoi iedereen. Ik wil even iets uitleggen over de ‘stapritjes’. Zoals volgensmij in mijn profiel staat staat er dat de pony niet van mij maar van mijn zus is, zij heeft geen tijd meer ivm haar studie dus verzorg ik vajori. Ik heb altijd haar advies opgevolgd en als ik zei dat vajori kreupel liep in draf zei ze altijd van gaat wel weer over maak maar stapritjes. Ik wist niet beter dus ik deed gewoon wat zij zei. Nu ik erachter kom dat dat dat absoluut niet de bedoeling is schrik ik daar best wel van en zal ik dat zeker niet meer doen. Als ik wist dat het zo erg was was ik ook zeker niet opgestapt. Mijn opa gaat maandag de dierenarts bellen. Ik heb dit al vaker gevraagd maar hij heeft het proberen uit te stellen omdat hij bang is dat Vajori moet worden ingeslapen. Dit is natuurlijk niet goed van hem maar ik kon er niks aan doen aangezien hij mij dat vandaag pas vertelde. Ik ben daar wel even van geschrokken maar ik wil het beste voor Vajori.

Avalanche

Berichten: 16058
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Mijn pony loopt kreupel in draf maar niet in stap wat moet ik doen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 01:55

Dan vind ik dat je dit goed oppakt, want je hebt best veel commentaar gekregen ook. Goed bezig TS en stel vooral je vragen hier op Bokt :)

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 02:29

Respect hoe je hiermee om gaat, ts. Dat je niet wegkijkt, maar wat doet met de adviezen en dat er nu, dankzij jou actie ondernomen wordt! Echt top.
Fouten maken mag, als je er maar van leert :)

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Mijn pony loopt kreupel in draf maar niet in stap wat moet ik doen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 06:22

Heel netjes dat je toch nog durft en wil reageren en daarbij zelfs nog de adviezen van harte neemt! Dat getuigd wel en heb ik respect voor! Je kan niet alles weten en aldoende leert men! Hou je ons op de hoogte hoe het met jullie paardje gaat?

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Mijn pony loopt kreupel in draf maar niet in stap wat moet ik doen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 07:06

Goed bezig TS, iedereen moet zo een dingen leren en niet iedereen heeft iemand in de directe omgeving. Dus ik vind het dapper van je dat je om advies vraagt en dat je de tig reacties kunt plaatsen.

cariena1
Berichten: 947
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Mijn pony loopt kreupel in draf maar niet in stap wat moet ik doen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 07:15

Fijn dat de dierenarts wordt gebeld houdt je ons op de hoogte?

pien_2010

Berichten: 43434
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Mijn pony loopt kreupel in draf maar niet in stap wat moet ik doen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 07:53

Goed zo. Je kunt ook niet alles weten.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 08:03

Wat goed dat je opa de dierenarts laat bellen! Het zal vast even schrikken zijn want niemand wil dat haar pony pijn heeft, dat is heel begrijpelijk. Laat maar weten hoe het met je pony gaat misschien kan bokt je nog meer helpen en kun je nog meer dingen leren. Want zoals hierboven al staat kun je niet alles weten maar je kan wel er voor open staan om meer te leren en dat doe je heel erg goed.

We duimen dat je pony snel weer de oude is!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Mijn pony loopt kreupel in draf maar niet in stap wat moet ik doen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 08:08

Een botbreuk is het niet als ie in stap nog loopt, dan lopen ze helemaal niet meer. Bij peesblessures is boxrust nog vaak geadviseerd maar werkt op de wei zetten toch beter. Peesblessure is vooral heel lang wachten.

Anoniem

Re: Mijn pony loopt kreupel in draf maar niet in stap wat moet ik doen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 08:32

Ts ik vind je een held _/-\o_ . Ben heel benieuwd! Houd je ons op de hoogte?

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Mijn pony loopt kreupel in draf maar niet in stap wat moet ik doen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 08:35

Ik had in maart ook een topic geopend dat mijn paard enkel mank liep in draf en niet in stap. Dat vond ik vreemd, maar blijkbaar toch veel voorkomend.
Bij mijn paard was het een peesblessure. Goed dat je de dierenarts laat komen!

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijn pony loopt kreupel in draf maar niet in stap wat moet ik doen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 08:45

Goed bezig TS, meten is weten..de rest is voorbarig invullen.

Ik hoop dat het niets ernstigs is en hij/ zij in ieder geval niet ingeslapen hoeft te worden.

troi
Berichten: 17015
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 10:10

Roos25VT schreef:
Mijn opa gaat maandag de dierenarts bellen. Ik heb dit al vaker gevraagd maar hij heeft het proberen uit te stellen omdat hij bang is dat Vajori moet worden ingeslapen. Dit is natuurlijk niet goed van hem maar ik kon er niks aan doen aangezien hij mij dat vandaag pas vertelde. Ik ben daar wel even van geschrokken maar ik wil het beste voor Vajori.


Sowieso is inslapen nooit verplicht. Als het heel erg is kan wel gezegd worden dat hij niet meer bereden kan worden (dus met pensioen moet) of in het slechtste geval dat gewoon in de wei staan al heel pijnlijk is. Als dat laatste is kan je wel het advies krijgen om in te slapen. Maar je beslist als eigenaar altijd zelf.

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Mijn pony loopt kreupel in draf maar niet in stap wat moet ik doen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 10:16

Heel fijn dat je naar ons luistert TS. Als een paard kreupel loopt en het wordt niet beter in 1/2 weken de dierenarts bellen.

Filmpje kon ik helaas niet zien, dus heb geen idee hoe kreupel je paardje is. Ik denk wel dat je er voorzichtig rekening mee moet houden dat je er nooit meer op kunt rijden. Als hij 22 is en al heel lang kreupel is is de kans behoorlijk klein dat je ooit nog kunt rijden.

Heel veel succes, houdt je ons op de hoogte?

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 10:36

Arabesk schreef:
Een botbreuk is het niet als ie in stap nog loopt, dan lopen ze helemaal niet meer. Bij peesblessures is boxrust nog vaak geadviseerd maar werkt op de wei zetten toch beter. Peesblessure is vooral heel lang wachten.


Toch niet hoor, mijn pony heeft een breukje in zijn hoef en liep gewoon in stap hoor.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:36

Wat dapper van je ts, je reactie op alle reacties in dit topic.
Het is goed dat je dit topic hebt geopend en je doet nu echt goed je best om het in orde te maken voor de pony.
Iedereen moet de kans krijgen om te leren.
Fijn dat je opa de dierenarts gaat bellen, ik hoop voor jullie dat het mee gaat vallen!
Sterkte!

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Mijn pony loopt kreupel in draf maar niet in stap wat moet ik doen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:07

Kans is aanwezig dat de dierenarts niet een oorzaak kan vinden ( of juist heel veel)

Is er dan een mogelijkheid om alsnog naar de kliniek te gaan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:12

Arabesk ik ken paarden die gewoon nog liepen hoor, met een breuk. Zelfs nog periodes weer zuiver liepen, in alle gangen. Waar zelfs de DA er pas na maanden achter kwam dat er toch een breuk zat, na steeds terugkerende kreupelheden. Het is gewoon soms erg moeilijk om te achterhalen a) waar het vandaan komt en b) wat de oorzaak van de kreupelheid is.

TS ik vind dat je het super oppakt. Ik hoop dat de DA iets vindt, en dat het goed te behandelen is.

Roos25VT
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-08-22

Re: Mijn pony loopt kreupel in draf maar niet in stap wat moet ik doen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 12:53

Dankjewel voor al jullie reacties. Ik heb vandaag om 13:00 een afspraak bij de dierenarts, iemand tips hoe ik Vajori moet voorbereiden of iets?

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Mijn pony loopt kreupel in draf maar niet in stap wat moet ik doen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:55

Gewoon zorgen dat ie over 6 minuten klaar staat aan het halster en even een borstel er over heen gehaald.

Sterkte straks, ik ben benieuwd wat de arts zegt

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:56

Je hoeft idd niks voor te bereiden. Zorgen dat je hem gepakt hebt, halster om, even borstel eroverheen en hoeven uitkrabben. Verder zegt de da wat je moet doen.

Succes en sterkte!

Flubberboot

Berichten: 2894
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Mijn pony loopt kreupel in draf maar niet in stap wat moet ik doen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:57

Succes bij de dierenarts! Ik hoop dat er iets gevonden wordt waar jullie wat aan kunnen doen en hij snel pijnvrij is!