Hoefschoenen 24u aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Hoefschoenen 24u aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 09:09

Bij deze toch even vragen in de hoop voor jullie ervaringen.

Onze Haf van 11 is afgelopen mei hoefbevangen geraakt. Ging beter maar 2weken geleden begon ze slecht te lopen.

Nu is 2x de dierenarts geweest. Bij de tweede keer kwam eruit dat ze een hoefzweer erbij had. Gister is de hoefsmid geweest (hij was eerder op vakantie). Haar hoeven zijn enorm gevoelig en week. Hoefzweer is er gelukkig uit maar hij zag ook dat ze veel pijn had. Hij heeft bekapt en gaf aan voor hoeven weer oke zijn kan dat wel een jaar duren.

Ze krijgt al even 2x dgs inflacam en we moeten nu ook 2x dgs teren om zo de hoeven aan te sterken en ik ga biotine bijvoeren.

Nu gaf hij aan dat hoefschoenen haar nu goed kunnen ondersteunen. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer....zoveel keuze.

Ze staat op paddock met mul zand en inloopstal. Advies was om stal dicht te doen na eten omdat ze beter op zand kan staan.

Maar welke hoefschoen is goed voor in paddock ik ben bang dat er veel zand inkomt en er dan weer wrijving ontstaat.

Hebben jullie ervaring hiermee?

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Hoefschoenen 24u aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:14

Hoefschoenen op een zandgrond slaat nergens op. Hoefschoenen op een harde ondergrond wel.

Je kan schoenen aan laten meten bij bepaalde hoefsmeden/ bekappers.
Liefst binnen 14 dagen na het bekappen.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Hoefschoenen 24u aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 09:26

Ja daar ben ik ook bang voor. Zand beweegt al mee met haar hoeven. En ze staat verder niet op het harde. Behalve met eten staat ze in stal op rubberen tegels.

mysa

Berichten: 10488
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Hoefschoenen 24u aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:32

Viel hier mee, geen zand erin. Ik had/heb equine fusions. Heeft ze dag en nacht aan gehad bij hbv en hielp haar goed.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:34

Toch merkte ik, ondanks dat mijn paard op zand staat, dat hoefschoenen wel hielpen. Wel met een extra zool erin voor demping. Ze heeft ze een paar weken 24/7 gedragen (easyboot RX)

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hoefschoenen 24u aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:36

Zand schuurt ook ongelofelijk hoor. :j Dus vind de tip voor hoefschoenen echt niet verkeerd.

Doedatje
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Re: Hoefschoenen 24u aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:02

Hier heeft een paard een paar weken de scootboots aan gehad op een zandpaddock. Ondanks dat de schoenen open zijn aan de onderkant/ bovenkant kwam er niet echt zand bij in. Dit paard heeft ze niet ingelopen en kreeg geen wondjes, maar inlopen wordt wel aangeraden.

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Hoefschoenen 24u aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:28

Niet helemaal mee eens dat hoefschoenen op zand niet kunnen. Op advies van de smid heeft mijn shetlander vorig jaar hoefschoenen gekregen om de lamellen niet te laten bevriezen bij kou, wat bij haar snel winterbevangenheid oproept. Dit is niet perse vrieskou, maar ook bij enkele graden boven 0. Na een flinke zoektocht naar geschikte schoenen heeft ze de Softrides gekregen. Deze kunnen veilig zonder schuren of wondjes bij haar 24/7 om blijven. Ze bevallen erg goed. Doordat ze als een schoentje zitten en goed afsluiten boven de hoef is er als ik ze open doe nauwelijks zand in gekomen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoefschoenen 24u aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:02

Ik heb renegade vipers. Deze zijn gemaakt voor zeer lange ritten en passen goed aan zonder ergens te schuren. Mijn paard heeft er nooit 24/7 mee gestaand, maar wel al ritten van 5u mee gemaakt inclusief zandstukken. Dit ging altijd goed, geen schuurplekken oid. Dus ik gok dat 24/7 misschien ook wel lukt. Het zijn echter wel erg dure schoenen dus vraag zeker advies aan je passer.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Hoefschoenen 24u aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:08

Mijn merrie mocht na de bevangenheid niet blootsvoets op de paddock. Dit omdat zand de hoeven ook snel doen slijten.

Ik zou zo snel mogelijk hoefschoenen aan laten meten.

Let er wel op dat je ze dagelijks uit doet en dan de hoeven en schoenen zandvrij maakt.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Hoefschoenen 24u aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:51

Neem hoefschoenen die aan de onderzijde open zijn, anders heb je zo schimmel te pakken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoefschoenen 24u aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:05

De equine fusion bestaat ook in een plak-variant. De bovenkant van de schoen ontbreekt dan, dus geen problemen met zand en schuurplekken.
Zo zijn er meerdere kunststof plak’ijzers’ die hiervoor geschikt kunnen zijn.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hoefschoenen 24u aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:10


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoefschoenen 24u aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 22:45

Flexboots zijn prima schoenen je kunt er ook nog een zooltje in maken, yoga matje op maat knippen et voila