Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Rotstraal en diepe straalgroeven, wat is de gouden tip?

 
Profiel   

Hey :)

Korte situatieschets:
2,5 week geleden had ik springles. Tijdens het uitdraven was mijn merrie van de een op de andere pas opeens stokkreupel. oliebol, wat kan dat nou zijn... Dierenarts erbij gekomen en die kwam tot de conclusie dat ze een best een flinke zweer net achter de straal had. Een week lang 2x per dag de hoef weken in soda en antibiotica. Na een paar dagen brak de zweer open en ging het stukken beter, tot ze opeens weer terug bij af was...

Toen is mijn hoefsmid komen kijken, en zij kwam tot de conclusie dat door rotstraal (deze had de DA ook gezien, maar maakte zich er niet direct zorgen om) de middelste groef in de straal dusdanig diep is dat dit snel ontsteekt en zeer pijnlijk is. Ze heeft het behandeld en ik heb een blauw spulletje met koper erin meegekregen. Dit moet in op een watje doen en het watje gaat dan die groef in.

Er was snel al wat verbetering te zien, maar deze lijkt wat te stagneren.. ben aan het twijfelen wat ik extra kan doen nu om haar te helpen (misschien weer de soda of wat jodium bijvoorbeeld) maar misschien heeft iemand hier de gouden tip? :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 18:18 



 
Profiel   

Ik gebruik als de mijne zoiets hebben altijd hypozin. Vind ik top spul. Weet alleen niet of het ook in het "stadium" van de jouw werkt.

Voordeel van hypozin is baat het niet schaad het niet. Als ik ook maar even twijfel of ze mogelijk rotstraal hebben smeer ik het er al in. En als ze wel hebben is het daarmee ook zo over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 18:21 



 
Profiel   

Hypozin inderdaad! Maar misschien een stadium te vroeg. Ik heb bij rotstraal Klausan gebruikt, werkte ook goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 18:22 



 
Profiel   

Oh hypozin is een goede ja, al is het maar om de zooi er beter uit te houden

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 18:27 



 
Profiel   

Goed bekappen, heeft bij de paarden die ik bekapt heb altijd de rotstraal doen verdwijnen, tussendoor rade ik blauw spul aan, voor infectie niet verder te laten gaan, tot de hoef weer goed in balans was en de rotstraal weg is.

Hoof clear heet het, even kijken bij turbo hoofsolutions die heeft het wel, je hebt het ook voor koeien dan is het groen spul, goedkoper maar volgens mij alleen in 5L cans te koop, en zolang heb je dat niet nodig, als de hoef weer in balans is, is de rotstraal weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 18:37 



 
Profiel   

Jeneverbesolie met tea tree.

Dwz je neemt een flesje van plm 10 cl, daar doe je zoiets als zonnebloemolie in, en vijf druppels jeneverbesolie en vijf druppels tea tree.

Na het hoeven krabben neem je een pipet en druppel je één of twee druppels in de straalgroeve.

Beide oliën doden bacteriën, jeneverbes maakt de hoef ook harder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 18:43 



 
Profiel   

Spookje29 schreef
Goed bekappen, heeft bij de paarden die ik bekapt heb altijd de rotstraal doen verdwijnen, tussendoor rade ik blauw spul aan, voor infectie niet verder te laten gaan, tot de hoef weer goed in balans was en de rotstraal weg is.

Hoof clear heet het, even kijken bij turbo hoofsolutions die heeft het wel, je hebt het ook voor koeien dan is het groen spul, goedkoper maar volgens mij alleen in 5L cans te koop, en zolang heb je dat niet nodig, als de hoef weer in balans is, is de rotstraal weg.


Ah kijk, dat is het spul dat ik van de hoefsmid heb meegekregen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 18:46 



 
Profiel   

JudithGigi schreef
Spookje29 schreef
Goed bekappen, heeft bij de paarden die ik bekapt heb altijd de rotstraal doen verdwijnen, tussendoor rade ik blauw spul aan, voor infectie niet verder te laten gaan, tot de hoef weer goed in balans was en de rotstraal weg is.

Hoof clear heet het, even kijken bij turbo hoofsolutions die heeft het wel, je hebt het ook voor koeien dan is het groen spul, goedkoper maar volgens mij alleen in 5L cans te koop, en zolang heb je dat niet nodig, als de hoef weer in balans is, is de rotstraal weg.


Ah kijk, dat is het spul dat ik van de hoefsmid heb meegekregen :D


Geen oplossing, rotstraal komt voort uit onbalans van de hoef, dus een bekwame bekapper zoeken, of zelf leren :):) curcus, facebook david landreville, curcus jantine leeflang, heleen davies etc. Raad ik je aan, weet je zelf wat er aan de hand is met de hoef.

Citaat
je zoekt een goede bekappe,
laat je deze prachtige lijst zien die we eigens hiervoor samengesteld hebben.voilá…..
ik hoop van harte dat je iemand vind, en vergeet niet die, die geen tijd/plek hebben te vragen of ze zelf nog iemand weten, niet iedereen staat op onze bekapperskaart! succes

https://www.google.com/maps/d/edit?fbcl ... &fs=e&s=cl

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 18:50 



 
Profiel   

Rotstraal komt toch ook gewoon vanuit vieze hoeven? Waarom zou mijn bekapper dan opeens niet bekwaam zijn? :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 18:52 



 
Profiel   

Heb je een foto van de hoeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 19:14 



 
Profiel   

JudithGigi schreef
Rotstraal komt toch ook gewoon vanuit vieze hoeven? Waarom zou mijn bekapper dan opeens niet bekwaam zijn? :')

Een gezonde straal die gebruikt wordt krijgt voldoende bloed toevoer, voelt aan als zacht rubber, heeft geen last van rotstraal ook niet in een vieze stal.
rotstraal is een symptoom, dat dit niet zo is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 19:15 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Heb je een foto van de hoeven.


Alleen deze, maar die is volgensmij vrij nutteloos :')
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 19:25 



 
Profiel   

Die hoef ziet er in ieder geval niet uit zoals een hoef er het beste uit kan zien. Hoge (en het lijkt) ondergeschoven hielen, de ballen zijn samengeknepen. Er is geen optimale vering.

Ik zou me daar op focussen. De hoeven in betere vorm krijgen en ondertussen toch iets mee hypozin aan de slag, en wellicht wekelijks de hoef weken met wat ontsmettends en daarna goed laten drogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 19:34 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Die hoef ziet er in ieder geval niet uit zoals een hoef er het beste uit kan zien. Hoge (en het lijkt) ondergeschoven hielen, de ballen zijn samengeknepen. Er is geen optimale vering.

Ik zou me daar op focussen. De hoeven in betere vorm krijgen en ondertussen toch iets mee hypozin aan de slag, en wellicht wekelijks de hoef weken met wat ontsmettends en daarna goed laten drogen.


Dat is zeker waar! Toen we haar kochten stond ze helemaal op de bal van de hoef, en het blijft erg moeilijk om deze 'omhoog' te krijgen. Ik vijl zelf elke week de teen iets bij maar het blijft een issue... Thanks voor de tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 19:36 



 
Profiel   

Voorbeeld foto van Google, de hoef die je hierboven plaatst van jouw eigen paard neigt naar de linker terwijl de rechter gezond is. Dat geeft problemen.
[ img ]

Je wilt juist niet die hielen omhoog! Hielen lager dan nu, maar wel weer minder ondergeschoven dan ze nu zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 19:37 



 
Profiel   

Oh oeps oke haha! Krijg op stal veel commentaar dat ze omhoog moeten, maar dat zijn ook sportruiters en die hebben vaak sowieso de paarden anders op hun hoeven staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 19:41 



 
Profiel   

https://www.welkoop.nl/hooffit-hygiene- ... ml_1187620 deze is ook handig als je het aan moet brengen in de groeven van de hoef. Qua werking vergelijkbaar met hypozin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 19:51 



 
Profiel   

[ img ]

Hielen zijn te veel naar voren, achterkant van de hoef wordt uitgerekt, achterkant wordt niet genoeg belast (hiel first landing) om gezonde stralen te ontwikkelen, dan krijgen ze de bloed toevoer niet en worden ze niet gebruikt, dan komt de rotstraal vanzelf, omdat de achterkant ontweken wordt door niet correct bekappen.


Hier een héél heftig (echt heel heftig) maar voor het voorbeeld van wat ik bedoel : rood is waar het is, en blauw is waar het hoort te zijn, maar dit is het begin waar jou paard naartoe wijkt op het moment.
[ img ]

Succes met je paardje! Hoop dat je er uit komt, ik raad je aan zelf een cursus te doen, bij heleen davies, jantine leeflang, david landreville komt ook naar nederland voor een clinic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 19:57 



 
Profiel   

Bedankt voor de uitgebreide reactie, die laatste is inderdaad heel heftig :( Ik kan de foto's even zo snel niet vinden, maar het is in het verleden wel stukken erger geweest dan op deze foto. Het gaat (zover mijn kennis gaat natuurlijk) wel de goede kant op :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 20:03 



 
Profiel   

Ben heel benieuwd naar oudere foto’s.
Je huidige smid zou ik wel hier naar vragen en als je het idee hebt dat jullie niet op de goede weg kunnen geraken dan is het beter zoeken naar een ander bekapper/smid. Iets is er niet goed gegaan afgelopen tijd met bekappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 20:46 



 
Profiel   

Hier helpt het geven van glucosamine/msm ook om de hoeven gezond te houden en rotstraal te verminderen. Dit als tip voor extra ondersteuning naast alle bovengenoemde tips en adviezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 20:52 



 
Profiel   

Heel erg fan van hypozin! Heb er mijn oude paard met straalkanker beter op gekregen (wel icm een goede bekapper!!) waarvan de dierenarts dacht dat dat alleen op de kliniek ging lukken.
Ik maakte eerst een oplossing met water en betadine oplossing, hier zette ik de voet 5-10 minuten in om goed schoon te weken, eventueel goed schoon borstellen met deze oplossing. Daarna haalde ik droge watjes met de boevenkrabber door de straalgroeve heen om alles goed droog te maken en het laatste vuil weg te halen. Dan spoot ik de hypozin in de straalgroeve en vulde deze met watjes die ik ook vol had gesmeerd met hypozin. Starten met na een dag de watjes weer verwijderen en hele ritueel weer opnieuw en als je ziet dat de straalgroeve dicht gaat groeien eventueel om de dag/ om de 2 dagen enz.

succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 20:55 



 
Profiel   

Ik ga idd mee met de mening van de anderen dat bekappen veel kan doen. Als er een heel stuk van die hiel afgaat, kan het best zijn dat die straalgroeven dan ook zo diep niet meer zullen zijn en makkelijker schoon te houden zijn.

Maar dan laat je best bekappen door iemand die niet traditioneel smid is (dus die niet geleerd heeft hoe hoeven met ijzers eruit hoeven te zien) maar een goede natuurlijk/anatomisch/natural balance bekapper. Heeft voor mijn paarden wonderen gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 21:19 



 
Profiel   

hwn schreef
Ik ga idd mee met de mening van de anderen dat bekappen veel kan doen. Als er een heel stuk van die hiel afgaat, kan het best zijn dat die straalgroeven dan ook zo diep niet meer zullen zijn en makkelijker schoon te houden zijn.

Maar dan laat je best bekappen door iemand die niet traditioneel smid is (dus die niet geleerd heeft hoe hoeven met ijzers eruit hoeven te zien) maar een goede natuurlijk/anatomisch/natural balance bekapper. Heeft voor mijn paarden wonderen gedaan.


Die heb ik al gelukkig :D bedankt voor alle tips weer :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 21:23 



 
Profiel   

Ik heb een halfjaar elke dag de hoeven van onze draver behandeld. Samen geknepen hoefballen, combinatie van goed bekappen en elke dag behandelen is het weg gegaan. Hij had het aan 4 hoeven echt een nare spleet.

Wat jij gebruikt, met koper, is prima. Gebruik het dagelijks tot het echt weg is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 21:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen