Rotstraal en diepe straalgroeven, wat is de gouden tip?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rotstraal en diepe straalgroeven, wat is de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:13

Naast de goede tips die al gegeven zijn, hoe is het paard gehuisvest? staat het veel op stal en wat voor een stalbedekking heeft het? want daar is vaak ook nog wel winst in te behalen. Veel naar buiten en een droge en schone ondergrond doen ook veel goeds voor rotstraal.

De stralen meer openleggen zodat er meer zuurstof bij komt helpt ook goed, en wij gebruiken altijd hyposol of egyptische zalf in combinatie met bovenstaande.

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 08:29

Elisa2 schreef:
Naast de goede tips die al gegeven zijn, hoe is het paard gehuisvest? staat het veel op stal en wat voor een stalbedekking heeft het? want daar is vaak ook nog wel winst in te behalen. Veel naar buiten en een droge en schone ondergrond doen ook veel goeds voor rotstraal.

De stralen meer openleggen zodat er meer zuurstof bij komt helpt ook goed, en wij gebruiken altijd hyposol of egyptische zalf in combinatie met bovenstaande.


Momenteel staat ze veel buiten omdat de droogte het zo goed toelaat (staan op klei, dus natte grond is drama). Op stal staat ze normaal ook vrij droog, maar ze maakt er wel altijd een kunst van op dan toch de mest in de hoek in haar voeten te krijgen -O- het is in de buurt een beetje een drama om iets te vinden waar ze meer buiten zou komen helaas..

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rotstraal en diepe straalgroeven, wat is de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:34

Ah dat is balen want dat is nog altijd het beste...wellicht kun je de stal nog extra schoonhouden. Of andere bodembedekking proberen, sommige paarden krijgen bijv. sneller last van rotstraal door vlas.

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 08:37

Elisa2 schreef:
Ah dat is balen want dat is nog altijd het beste...wellicht kun je de stal nog extra schoonhouden. Of andere bodembedekking proberen, sommige paarden krijgen bijv. sneller last van rotstraal door vlas.


Ohja, ze staat momenteel "gewoon" op stro.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rotstraal en diepe straalgroeven, wat is de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:38

Hm dat zou op zich voor dit wel het beste strooisel moeten zijn.

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Rotstraal en diepe straalgroeven, wat is de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:41

Heb veel geprobeerd, maar eigenlijk vind ik dan Kevin s Bacon beter werkt dan Hippozyn.

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 08:45

Coentjuh schreef:
Heb veel geprobeerd, maar eigenlijk vind ik dan Kevin s Bacon beter werkt dan Hippozyn.


Welk product bedoel je dan, de hoof solution? :)

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Rotstraal en diepe straalgroeven, wat is de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:55

Klopt ja !

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: Rotstraal en diepe straalgroeven, wat is de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:17

Hoofflex

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Rotstraal en diepe straalgroeven, wat is de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 09:43

Hey ik wilde even een update geven :)
Het gaat heeeeeel voorzichtig steeds een beetje beter, alleen de korte bochten naar links zijn nog pijnlijk. Mijn bekapster is gisteren weer langs gekomen en we hebben het even over de hoefstand gehad. Het is voor haar bijna niet te doen om de stand te verbeteren omdat de teen iedere keer dusdanig groeit dat het dweilen met de kraan open is. Ik ga dus zelf harder mijn best doen om de teen bij te houden :)

JeeBee

Berichten: 265
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:01

Rotstraal.... hou maar op. Mijn haf heeft het regelmatig, ondanks dat ik de hoefverzorging toch goed bij hou. Nu gebruik ik sinds kort dit product: https://www.agradi.nl/unique-horn-hpe-50ml.htm
Spul werkt super! Na het schoonmaken (eerste keer met betadine, daarna water en een borsteltje), druppelen (met HPE) en afdichten met hypozin (paar dagen achter elkaar) is de rotstraal al zo goed als weg. Ik raad het echt aan.

Daarnaast is het voer onder de loep nemen mij ook nog aangeraden. Iets met weerstand en dergelijke...

NATASxBAILEY

Berichten: 35
Geregistreerd: 22-01-22
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 03:33


sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 07:57

NATASxBAILEY schreef:
Ik gebruik voor mijn merrie dit spul, werkt top.
https://www.agradi.nl/unique-horn-hoof-clay-hoof-care-natural-600g.htm

Érg lang zitten sukkelen hiermee. Tijdje met dit behandeld en langzaam maar zeker ging het veel beter. Inmiddels is het helemaal weg.


Hier ook fan van dit product. Het hangt ook vaak samen met natter kuil bijvoorbeeld. Dat is ook iets om naar te kijken. Waarom niet op een ijzer zetten als de natuurlijke stand niet ok is? En anders iets vaker bekappen.