Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniempje22
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-09-22

Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 20:28

Het viel me net pas op, moet ik hier iets mee? De ?scheur? Lijkt niet echt diep ofzo...

Afbeelding

De hoefsmid was er eergister, maar als er ook maar iets met de hoeven is maak ik me zorgen. :?

Elisa2

Berichten: 37197
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:28

Bedoel je de scheur in het midden? ik zou niet weten wat je ermee zou kunnen doen...

Als de hoeven droog zijn en je bent bang dat het verder scheurt oid dan kun je altijd een modderbadje maken waar je paard in kan staan.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:07

Ooit een fries gehad, die dit ook had.

Bleek te veel druk op haar hoefwand te staan.
Bij regelmatig (en kort) bekappen, waarbij de flaren echt weg werden gehaald en de teen kort gehouden, groeide hij er langzaam uit.

Maar...
Dat was hier de ervaring.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:19

lijkt inderdaad wat lang, maar kan ook vertekenen door de foto.
Heb je ook een foto van het totaal hoe ze op haar hoeven staat?

Anoniempje22
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-09-22

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 10:12

Ik denk dat ze met het balkjes draven de balk ergens heeft aangetikt, ze lijkt er geen last van te hebben...

Is echt vanaf de kroonrand in het midden verticaal naar beneden

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:24

Op deze foto zie ik een vrij lange hoef, die redelijk hoog op de hielen staat en die opzij redelijk wat flare heeft.
Voor een recent bekapte voet heb ik hier wel wat vraagtekens bij, dus ik zou de bekappingen eens goed herbekijken, volgens mij komt er hier veel druk op plaatsen waar het niet zou mogen.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:54

Ik zie een rechte verticale "scheur" tot in de kroonrand. Zou daar eens naar laten kijken.

Anoniem

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:02

Ik zou wel graag een foto vd onderkant van deze voet willen zien..?

Anoniempje22
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 14:31

Ik denk dat ik niet goed begrepen word... De hoef is mooi en echt niet te lang, ik maakte me wat zorgen over de "scheur" die van het midden van de kroonrand verticaal naar beneden loopt.(De rest van de hoef is goed). De scheur is totaal niet diep, maar hij zit er wel en ik vroeg me af of ik daar iets mee moet. De hoef lijkt een beetje vervormd door de foto omdat ik de scheur zo goed mogelijk op de foto wilde zetten en dus denk ik de groothoek lens gebruikt. Ze loopt niet kreupel oid, is denk ik gebeurd na het balkjes lopen.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:34

Ts, ik zie ook eigenlijk relatief hoge hielen, het is maar net wat Duhelo zegt.
Dat hoeft niet persé de reden te zijn van deze scheur, maar mocht er nog wat te behalen vallen qua bekapbeurt scheelt dat je misschien verdere problemen in de toekomst.
Daarnaast weet ik niet goed wat je met de scheur 'moet', als je bang bent voor te droge hoeven dat het doorscheurt een halfuurtje in water zetten en invetten.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:39

Wat zei je smid ervan?
Hoeven scheuren nu vaak door het (te) droge weer. Is eigenlijk niet veel aan te doen.
Wellicht tijdelijk een ijzer geven.

Afanaisa91

Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:57

Ik ben ook wel benieuwd naar foto’s van de onderkant van de hoef, met name of de scheur doorloopt tot in het ongepigmenteerde deel van de hoefwand.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:06

Duhelo schreef:
Op deze foto zie ik een vrij lange hoef, die redelijk hoog op de hielen staat en die opzij redelijk wat flare heeft.
Voor een recent bekapte voet heb ik hier wel wat vraagtekens bij, dus ik zou de bekappingen eens goed herbekijken, volgens mij komt er hier veel druk op plaatsen waar het niet zou mogen.


Eens.

Ts een hoef krijgt niet zo’n scheurtje van een aantikken. Als jij zegt dat het de groothoeklens is zou je dan een aantal nieuwe foto’s kunnen maken en hier willen plaatsen? Je gevoel is goed, er is wat beginnend aan de hand. Als je hier wat mee wilt dan zul je open moeten staan voor meerdere invalshoeken plus moeten loslaten dat je er nu 100% vanuit gaat dat die hoef en bekapping goed zijn.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:52

Van het droge weer, zei mijn smid. Mijn paard heeft ook een scheur in zn hoef.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:00

Ik heb er hier eentje staan die dat aan beide voorvoeten heeft. Beest is 20 jaar, hij heeft het al zijn hele leven. Is een verstoring van ooit in de hoefrand, en dat gaat nooit meer weg.
Kwestie van regelmatig blijven bekappen en bijhouden. Om te voorkomen dat het onderaan de hoef gaat uitscheuren.

Als het goed bijhoudt en al te gekke scheuren kunt voorkomen is dit iets waar je verder nooit last van zult ondervinden. Heel veel paarden hebben dit.

Anoniempje22
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 16:09

[quote="Hannanas" Als jij zegt dat het de groothoeklens is zou je dan een aantal nieuwe foto’s kunnen maken en hier willen plaatsen? Je gevoel is goed, er is wat beginnend aan de hand. Als je hier wat mee wilt dan zul je open moeten staan voor meerdere invalshoeken plus moeten loslaten dat je er nu 100% vanuit gaat dat die hoef en bekapping goed zijn [/quote]
Is goed hoor, zal vanavond worden

Hoefsmid zegt dat ze nu juist staat en dat de scheur komt door dat ze te lang verkeerde druk heeft gehad oid maar dat het echt geen kwaad kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:11

Anoniempje22 schreef:
Hoefsmid zegt dat ze nu juist staat en dat de scheur komt door dat ze te lang verkeerde druk heeft gehad oid maar dat het echt geen kwaad kan


Als dat zo was zou de scheur er niet meer zijn ;) .
Ben ook benieuwd tot in hoeverre de scheur doorloopt vandaar mijn vraag van de onderkant van de hoef..

Het kan voor dit moment geen kwaad (mits de scheur niet te diep doorloopt), maar mocht de druk op de hoef blijvend zijn kan dat wel ernstigere gevolgen hebben.

Anoniempje22
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 20:36

Afbeelding
Afbeelding

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:55

De hoef heeft wel duidelijk flaren. Dat kan wel de "druk" verklaren.

Zo aan de voorkant, vind ik het niet mooi bekapt.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:59

Linksvoor lijkt ook heel stijl haast een bokvoet := dat ziet er alles behalve prettig uit.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 22:11

Duhelo schreef:
Op deze foto zie ik een vrij lange hoef, die redelijk hoog op de hielen staat en die opzij redelijk wat flare heeft.
Voor een recent bekapte voet heb ik hier wel wat vraagtekens bij, dus ik zou de bekappingen eens goed herbekijken, volgens mij komt er hier veel druk op plaatsen waar het niet zou mogen.

Ook na de nieuwe foto's ga ik mee met bovenstaande post. Het ziet er opzich netjes uit als je snel kijkt maar er staat echt teveel druk op plekken waar het niet moet en de stand is verkeerd. Dat kan zeker de scheur verklaren en zolang die druk niet wordt weggenomen zal ook de scheur niet uitgroeien.

Anoniem

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 22:41

Ik mis helaas nog steeds een foto van de onderkant..

Anoniempje22
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 22:55

Humpiedumpie schreef:
Ik mis helaas nog steeds een foto van de onderkant..


Die komt :j

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:10

Paniek om niets.
Dit heeft ie en daar gaat ie nog heel lang mee kunnen lopen hoor.
Zou er geen drukte meer om maken want dit is echt niets.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:06

Anoniempje22 schreef:
[ [url=m/MgaLEw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/afongF.jpg]Afbeelding[/url] ]

De hoek van deze foto's is niet super.
https://denkenoverpaarden.nl/2016/10/03 ... ven-fotos/

Maar vanaf deze foto's kan ik al zeggen dat de hielen zeker te lang zijn en enigszins ondergeschoven.
Ook zie je duidelijke flare op de teen (op de zijfoto),dit kan de scheur verklaren, én duidelijke flare's op de kwartieren.
Een foto van onderaf (netjes uitgekrabt!) kunnen we zien of die te lang is, maar ik ben voor 99% zeker van wel :).