Stijve achterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Stijve achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 10:10

Mijn ruin van 6 heeft een stijve achterhand. Moeite met ondertreden en galopswissels (gaat dan overkruisd) gisteren is de osteopaat geweest en bevestigde dit. Hij heeft verder een goede bouw, voorkant is wel los. Hij is mooi recht, geen scheefheid in spieren. Verder niets geks gevonden.
Hij mag dus wat meer elasticiteit krijgen, maar hoe kan ik hem hierin helpen?

Ter aanvulling:
Dierenarts is vorig jaar geweest en heeft hem lichamelijk nagekeken.
Nieuw zadel aangeschaft wat op maat is gemaakt en elk half jaar controle krijgt.
Hij loopt niet kreupel, bokt niet (meer)
We doen veel zijgangen oefenen, zowel aan de hand als in het zadel

Het zou voor ons makkelijker worden als zijn achterhand lekker soepel kan worden, zodat hij zichzelf beter kan gaan dragen en de galopswissels makkelijker gaan.

Iemand tips?

Osteopaat raade een middeltje aan met kurkuma, maar dat kost 60eu per maand..

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Stijve achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:19

Een paard van 6 jaar die stijf is achter, daar zou ik toch wel verwachten dat er wat lichamelijks niet goed is. Ik zou eerst bloed trekken en dan bijv eens foto's laten maken van de sprongen en de knieën laten nakijken. Want als jij zegt dat hij eerder ook bokte, dan zou je wel verwachten dat er in zijn lijf iets niet lekker zit. Heb je een filmpje van zijn beweging?

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:23

Een Osteopaat heeft geen röntgenogen, dus mijn advies zou zijn om de rug en heupen in ieder geval op de foto te laten zetten. En op dit moment het rijden even laten voor wat het is tot bekend is wat er speelt. In een jaar tijd kan er namelijk heel veel zijn veranderd.

Liefsyv

Berichten: 208
Geregistreerd: 14-07-10

Re: Stijve achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:25

aqua training is een fijne training hiervoor

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:38

Ik raad je aan om een fysio te laten komen en niet perse een osteopaat.
Een fysio kan helpen met de achterhand losser te maken en heeft vaak ook wel oefeningen die je als "huiswerk" kan doen om het beter te maken.
Mijn merrie is toevallig net behandeld door een fysio en er is groot verschil te merken. Ook hebben we oefeningen meegekregen waarbij je de achterhand zelf kan stimuleren en "losser" kan maken :)

Maar idd waarom is hij stijf? Is daar een reden voor?
Foto's kan je laten maken idd maar is in het bekkengebied vaak nog wel tricky en het is dan maar de vraag of je wel alles te zien krijgt.

Heeft je osteo ook iets gedaan verder of was kurkuma het enige advies?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Stijve achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:17

Eigenlijk moet je achterhalen of de stijfheid, werkelijk een fysieke belemmering is, spierverzuring, vanuit de grewrichten komt of gewoon de manier van lopen van ja paard.

Mijn 9-jarige merrie lijkt ook altijd wat stijf te lopen achteraan, maar is eigenlijk soepel genoeg (je wil niet weten waar die achterbenen overal geraken). Bij haar is deels haar natuurlijke gang en een beetje het missen van kracht. Het enige wat effect heeft, zijn oefeningen om achteraan meer (re)activiteit en kracht te krijgen (piafferen, balkjes, schakelen, travers en appuyeren in galop)

Ellekebr
Berichten: 113
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Re: Stijve achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:24

Ik zou ook de oorzaak willen achterhalen, zeker bij een 6-jarig paard. Ik heb ook een dierenarts aan huis gehad die mijn paard goed bevonden heeft, maar op het SMDC hebben ze toch gevonden dat er wat mis zat bij het SI-gewricht en moest hij eerst behandeld worden alvorens we weer konden gaan trainen.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:56

petitparis schreef:
Eigenlijk moet je achterhalen of de stijfheid, werkelijk een fysieke belemmering is, spierverzuring, vanuit de grewrichten komt of gewoon de manier van lopen van ja paard.

Mijn 9-jarige merrie lijkt ook altijd wat stijf te lopen achteraan, maar is eigenlijk soepel genoeg (je wil niet weten waar die achterbenen overal geraken). Bij haar is deels haar natuurlijke gang en een beetje het missen van kracht. Het enige wat effect heeft, zijn oefeningen om achteraan meer (re)activiteit en kracht te krijgen (piafferen, balkjes, schakelen, travers en appuyeren in galop)


Precies. Mijne is door bouw gewoon minder flexibel en kost het wat meer kracht. Daarbij ook gevoelig qua spieren op het si gedeelte. Dus natuurlijke gang en kracht idd, naast vanuit nature wat sneller strak op de spieren daar.

Die loopt dus altijd wat stijver, duurt wat langer om het soepel te krijgen,maar mankeert helemaal niks.(wel volledig nagekeken door goede kliniek. Die zeggen ook, van nature gewoon wat stijver en kost wat meer moeite en daardoor meer tijd) Het is dus vooral trainen dat de achterhand sterker wordt en goed rond kan worden. Veel buikspieren trainen ook. En daarnaast moet ik haar bijvoorbeeld warm genoeg houden en eventueel met hengstigheid ondersteunen, naast genoeg vitamine e/ondersteuning met spieren. Wel oefeningen van fysio ook.

Ik train ook heel veel achterwaarts, op juiste manier werkt dat hier heel goed voor het bollen. Verder kwestie van geduld, hoe sterker ze wordt, hoe makkelijker het gaat maar dat duurt gewoon lang. En ze zal nooit hetzelfde lopen als 1 die van nature heel soepel en ruim is.

Jouw paard is ook nog jong, die kracht moet je rustig opbouwen. Maar vanaf de buitenkant kan je niet zeggen dat hij niks mankeert. Als hij veel overkruist gaat kan dat ook wel een teken zijn van iets,maar kan ook gewoon zwakte zijn. Dat is op die leeftijd nog heel normaal. Ook trainingschema bekijken. Je moet genoeg gericht trainen, maar ook genoeg rust geven. En geduld, geduld, geduld.