Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:31

Ibbel schreef:
Arabesk schreef:
Ja dat is uitproberen wat voor jouw paard werkt en eigenlijk is dat alleen haalbaar als je zelf tussendoor bijhoudt. Als je een paar mm laat staan dan is de hoef na twee weken al weer te lang, maar als je de hoef te kort maakt dan loopt ie twee weken niet.... Dat fine tunen kan alleen een eigenaar zelf. En lukt niet met een acht wekelijks of zelfs maandelijks bezoek van een prof.


Lopen jullie paarden helemaal niet of zo?
Er is ook nog zoiets als gewoon slijtage.

En bij een voet- en beenstand die normaal is, is het in theorie zo dat je helemáál niks van de wand af hoeft te halen, na welk interval dan ook. Dan is groei en slijtage perfect in balans.

Nou zijn er verrekte weinig paarden die een perfecte voet- en beenstand hebben, maar ik vraag me écht af hoe al jullie paarden er bij staan dat je na 2! weken alweer een bekapper zou laten komen.

Hier lopen ze 24/7 op gras, zand en beton, en ik heb er bij lopen die je na 16 weken eens een keer bij moet werken omdat het dan wat langer wordt.
Maar ik heb er ook 1 die pokonhoeven heeft, die kan iedere 6 weken wel.

Hangt helemaal af van de hoefgroei en de vorm.
Ik heb een paardje die ik om de 8 weken doe, deze heeft een hele mooie vorm van hoefjes, groeien niet snel, en loopt regelmatig even over beton. Die heb ik geen tang bij nodig en kan gewoon de zool en straal opschonen, rondje vijlen en opraspen.
Mijn trekpaard heeft ook pokonhoeven. die kan ik na 4 weken al weer een rand van 2 cm afhalen én staat achteraan wat scheef waardoor ze gigantisch flared zodra er een rand op zit. Deze loopt wel prima als ik ze kort zet, dus die heb ik op een interval van 4 weken. Stel dat ze niet goed zou lopen kort, maar flared met een rand, dan zou ik die ook wekelijks even de rasp over halen, net om dat 3 mm randje te laten staan, maar ze niet te laten uitflaren.

Mijn pre heeft mooie nette hoeven, maar beetje een lange teen en toch wat flare, ik ben nog zoekende wat ik precies moet doen om deze echt netjes te krijgen. Bij deze haal ik ook liever iedere twee weken even de vijl erover. Ook omdat deze héél snel steunsels ontwikkeld die overal rondgaan, dus die haal ik er liever wel even uit.

Edit: noch bij mijn trekpaard, noch bij de PRE zou ik om de 2 weken een bekapper laten komen, dat is simpelweg niet haalbaar.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:23

stippel schreef:
Ik vind het wel mooi om te zien wat ik voor discussie teweeg heb gebracht. Vooral heel leerzaam ook. Ik weet in ieder geval wel al dat ik niet terug ga naar TB. Dat is toch niet de manier hoe ik het wil. Wat ik wel wil is de manier die Arabesk aangeeft, en dat moet ook kunnen, ook met mijn huidige bekapper. Tenslotte was ik de vorige 2 keer ook heel tevreden. Dit keer is het waarschijnlijk net iets teveel geweest voor de gevoelige hoefjes van mijn paard. En gelukkig loopt ze weer goed :)



Klinkt als een goed plan! En fijn dat ze weer goed loopt :)