Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 12:11

Mijn paard wordt voor zover ik het weet nu 4 jaar natuurlijk bekapt, deels door de vorige eigenaar zelf en door een NB. Ik ben haar vorig jaar januari gaan berijden en heb haar dit jaar februari gekocht.
Al mijn vroegere paarden werden altijd traditioneel bekapt en indien nodig beslagen en nooit problemen gehad.
Bij mijn paard heb ik gemengde gevoelens over het NB. Regelmatig was ze gevoelig na het bekappen wat om de 4 à 5 weken gebeurt. Ook vond ik de stralen er belabberd uitzien en vaak nog flare. Nadat ik bij de vorige bekapper er echt heel ontevreden over was omdat ze na het bekappen een hele scheve hoef had ben ik 2 maanden geleden overgestapt op een andere NB. Hierbij was ik de eerste 2 keer heel tevreden, maar nu na de derde keer heeft ze duidelijk veel pijn aan haar voor hoeven. Ik kan wel janken als ik dit zie. De bekapper vindt dit heel erg en komt als het na het weekend niet over is terug, dus neemt alle verantwoordelijkheid.

Maar ik begin mij steeds meer af te vragen of het natuurlijk bekappen wel zo geweldig is. Dit is de laatste jaren een hype lijkt wel. Wat is er mis met traditioneel bekappen? In ieder geval had ik toen nooit problemen met mijn paarden na het bekappen. Zelfs niet als er lange tijd tussen zat.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:14

ik herken veel in je bericht. en mijn voorkeur bij mijn paarden heeft ook de traditionele smid.

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:17

Er is niks mis met traditioneel bekappen. Gewoon doen wat het beste bij jou en je paard past. En als dat natuurlijk bekappen is, is dat prima en als dat traditioneel is, is dat ook prima.
Als een paard iedere keer niet goed loopt na bekappen zou ik toch opzoek gaan naar een andere smid

kiki1976

Berichten: 16857
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:20

Ik heb niks tegen NB, maar wat me hier in de regio opvalt is dat veel paarden die op die manier bekapt worden:
* Niet rad/gevoelig lopen na bekappen
* Hoeven enorm gaat uitwaaieren ( sommige lijken wel zwemvliezen)
* Ongelijke hoeven, letterlijk alle 4 een andere vorm
* Been/hoefas helemaal om zeep
* Scheef op de hoeven

Maakt dat NB bekappen slecht? Nee! Maar wel de manier dat er vele denken na een halfbakken cursus ( sommige letterlijk 1 dag) zich een natuurlijke bekapper noemen.

En als jij je beter voelt bij een bekapper die het op de tradi manier doet, gewoon lekker overstappen hoor!
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 10-09-22 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:21

Probleem is ook dat veel NB hoefsmeden alleen cursusjes hebben gevolgd terwijl een goede hoefsmid echt een ambacht is waar jarenlang ervaring en meelopen met een andere smid aan vooraf gaat. Een goede smid is imo een traditionele smid die het NB er bij kan doen omdat hij/ zij steeds weer nieuwe inzichten op doet.

Oftewel, ik ben ook niet zo'n fan van NB..hoewel zeker niet alles slecht is zit het probleem imo in te weinig opleiding. Een smid die een pijn bezorgd aan de hoeven is altijd een slechte smid..welke stroming ze ook volgen. (mits er niets onderliggends speelt natuurlijk)

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:24

Ik denk dat het probleem niet perse een NB is maar dat er gewoon niet goed naar het paard gekeken wordt. Er zijn ook ongelooflijk veel traditionele smeden die paarden zwaar beroerd op de voeten zetten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:25

Oef wat rot, daar zou ik ook niet blij mee zijn! Bij een paard wat al 4 jaar nb bekapt word kan ik me ook niet voorstellen wat daar nu voor drastische dingen gedaan worden dat er zoveel gevoeligheid optreed. Maar ik bekap dan ook al jaren zelf, waarbij ik liever regelmatig een klein beetje doe dan in 1 keer veel. Dus best terughoudend. Maar om de 5 weken is toch imo best een nette interval..

Ik ben wel nog benieuwd naar hoe het paard gehouden word verder, en hoe de hoef er voor en na de bekapping uitziet. :o

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:28

Een goede bekapper is een goede bekapper, NB of traditioneel hoort daar geen verschil in te maken. Als het slecht is, is het slecht en daar heeft het voorzetseltje niks mee te doen.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 12:29

Iets onderliggends kan ik mij niet voorstellen omdat ze voor het bekappen perfect loopt.

Ze loopt 24/7 buiten op een pp. Het hooi is op een betonnen plaat.

Ik heb geen foto's.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:31

Toch als ze artrose hebben lopen ze ook vaak 3 dagen slecht na het bekappen. Dan is de oorzaak van een te grote verandering van stand.

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:01

Ik had ook altijd een NB voor mijn pony. Eigenlijk altijd na het bekappen waren er problemen (niet groot, maar bijv stijver lopen 1-3 dagen na bekappen etc.) de reden dat ik bleef was omdat het een vrouw is en mijn pony mannen niet accepteert… Toen ging ze stoppen dus noodgedwongen opzoek naar een ander, toevallig weer een vrouw gevonden! Maar traditioneel, en wat ben ik blij dat ik de overstap heb gemaakt. Geen rotstraal meer, geen gevoeligheden op steentjes, minder stijf etc.

Sizzle

Berichten: 35697
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:05

Je moet gewoon goed bekappen, passend bij het paare, en er geen naampje aan willen geven.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 13:09

Elisa2 schreef:
Toch als ze artrose hebben lopen ze ook vaak 3 dagen slecht na het bekappen. Dan is de oorzaak van een te grote verandering van stand.

Maar je zou dan ook kunnen concluderen dat er teveel aan de stand is veranderd, wat eigenlijk niet hoort.
Mijn vorige paard had mede door zijn leeftijd heel erg artrose, maar liep nooit rot na het bekappen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:12

Je hebt goede hoefsmeden en NB-ers, en je hebt slechte hoefsmeden en NB-ers

Ik heb beide gehad(eigenlijk allemaal goede overigens) , op de stal waar ik nu sta is een "traditionele" bekapper, maar de paarden hebben nog nooit zo'n mooie "mustangrol" rol gehad, daar zou de gemiddelde natuurlijk bekapper nog wat van kunnen leren :+ :+

Alles wat hier eerder ook benoemd word aan "slechte" hoeven/bekappen heeft ook echt niets met de NB te maken, een goede natuurlijk bekapper zou dit niet laten gebeuren, maar hetzelfde geld voor een goede traditionele bekapper.

Wanneer je paard kreupel/gevoelig is na het bekappen kán dit met het bekappen zelf te maken hebben, maar dit hoeft niet.. er zijn meerdere oorzaken mogelijk.

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:12

Ik had een NB want die smid werd mij door iemand aangeraden. Wist later pas dat het geen traditionele was..
Mijn pony had een scheur en ik vroeg al steeds is dat geen schimmel.
Nee nee was het midden van de hoef en bla bla... En ik vertrouwde het steeds niet, maar dacht hij heeft de opleiding gehad ik niet.
Werd dus ook niet weg gesneden.
Later kreeg de andere voet het ook en ik was er klaar mee.
Traditionele erbij en die gaf meteen aan schimmel. En zat al hoog in de hoef.
Gelukkig nu vrij, maar heeft wel even geduurd.

Dus hier geen nb-er meer.
Geef mij maar iemand met een langere opleiding.

Overigens staan die van mij blootvoets en wat zo vaak aangedragen word dat de smid het liefste ijzers zet is ook hier niet aan de orde.

Mijn oudje toen de artrose had kreeg door de traditionele smid kunststof beslag, op mjn verzoek.
Dat hielp enorm.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:30

Ik ben ook overgestapt. Ik vond dat er heel weinig voet over bleef en ze altijd gevoelig liep na de behandeling. Nu staat ze op voorbeslag ivm overmatige slijtage aan de toon en zit er weer een behoorlijke voet onder.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:53

Ik heb liever iemand met een diploma die er echt langdurig voor gestudeerd heeft.
Als je paard steeds niet goed loopt, is de methode gewoon niet geschikt voor jouw paard.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 17:38

Tessebes schreef:
Ik ben ook overgestapt. Ik vond dat er heel weinig voet over bleef en ze altijd gevoelig liep na de behandeling. Nu staat ze op voorbeslag ivm overmatige slijtage aan de toon en zit er weer een behoorlijke voet onder.

Dat vind ik nu dus ook. De vorige haalde er te weinig af en nu is er teveel af.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:05

Ik vind dat natuurlijk bekappen ook niets, of dat mensen na een cursusje ineens zelf de hoeven gaan bekappen van hun paarden. Smeden moeten er jaren lang voor leren en zij doen het in 1 cursus? Zulke komen niet aan de hoeven van mijn paard hoor. Ik ga dus voor traditioneel. En mijn paard staat rondom op ijzers :D

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:07

Ik ben na een blessure ook overgestapt van nb naar traditioneel. Zelfs met ijzers en zooltjes. Pony had het gewoon nodig.

Doe wat je denkt dat goed is voor jouw paard.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:13

Cinnepin schreef:
Ik vind dat natuurlijk bekappen ook niets, of dat mensen na een cursusje ineens zelf de hoeven gaan bekappen van hun paarden. Smeden moeten er jaren lang voor leren en zij doen het in 1 cursus? Zulke komen niet aan de hoeven van mijn paard hoor. Ik ga dus voor traditioneel. En mijn paard staat rondom op ijzers :D


Dat is precies mijn gedachte! No feet No horse dus heb liever een smid die een opleiding heeft gehad, onder toeziend oog van een diplomeerde smid ervaring heeft opgedaan en ook nog eens getoetst door mensen met nog meer ervaring, dan iemand die een cursusje doet en denkt de wijsheid in pacht te hebben.

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:27

Ik denk dat een beetje onderschat wordt dat er tegenwoordig ook wel degelijk opleidingen zijn voor bekappers. Wat geen dagcursusje is maar een opleiding van 1,5/2 jaar enkel gericht op bekappen. Een smid krijgt in zijn opleiding ook enorm veel over ijzers. Dus ik denkt als je 1,5 jaar lang een opleiding volgt puur gericht op bekappen dat het dan niet meteen onderdoet aan een ''ijzer smid''

Er zijn helaas ook genoeg smeden met diploma die denken de wijheid in pacht te hebben en paarden vreselijk op de voeten zetten. Er staan veel te veel paarden compleet onzinnig op ijzers maar dat is een hele andere discussie! Wanener het nodig is dan is het nodig. Maar in veel gevallen is het helemaal niet nodig maar vindt de eigenaar het gewoon zo horen.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 21:34

@Spenk
Dat klopt ook, ik weet dat er ook gedegen opleidingen voor zijn. Helaas weet ik niet welke opleiding die van mij gevolgd heeft.
En een traditioneel bekapper/smid kan de boel ook verklooien, ook als ze een goede opleiding hebben gehad.
En er zijn er ook veel die liever ijzers onder een paard slaan dan verder te kijken hoe je een probleem kan oplossen.
Ik vind het best moeilijk.

Ik heb besloten dat ik deze week een andere bekapper naar haar hoeven laat kijken en zijn mening vraag. Ik wil mijn huidige bekapper niet meteen affakkelen, maar wel kunnen vertellen wat de visie van een ander op de hoeven van mijn paard is.
De bekapper die ik wil vragen doet een combi van traditioneel en natuurlijk. Hij zegt dat hij kijkt naar waar het paard het meeste bij gebaat is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 21:36

Cinnepin schreef:
Ik vind dat natuurlijk bekappen ook niets, of dat mensen na een cursusje ineens zelf de hoeven gaan bekappen van hun paarden. Smeden moeten er jaren lang voor leren en zij doen het in 1 cursus? Zulke komen niet aan de hoeven van mijn paard hoor. Ik ga dus voor traditioneel. En mijn paard staat rondom op ijzers :D


Ik liet het in het begin, na mijn cursusje van 1 dag, wel eens nakijken door een traditionele ervaren smid. Die vond ze er prima opstaan. Iets kort naar zijn smaak maar niet gevoelig dus hij zei lekker zo doorgaan.

Later met een hb'er ook nog eens een smid erbij gehad voor overleg, maar die zou het op dezelfde manier aangepakt hebben als ik van plan was.

Mits goed gedaan ligt het allemaal niet zo super ver uit elkaar heb ik het idee, maar prutsers heb je gewoon overal...

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 21:49

nou dat zeker!
die van mij waren te kort bekapt, zomaar binnendoor gezet waarna kreupele pony
rotstraal door verkeerd bekappen, ze zijn wel te kort gezet…heb best wel ellende gehad.

en ik zie nog steeds wel paarden die zo slecht op de voeten staan en die niet goed lopen
echt zonde en eigenaren vertrouwen te vaak op de kunde van een smid of bekapper terwijl die gewoon echt niet goed zijn :(