Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:16

Een paard hoort niet alleen op de zool te lopen, daarom is het kort afknippen van de want en het inkorten van de teen wat sommige nbers doen géén goed idee.

Een paard loopt op de hoefwand, stukje zool, en de straal. De hoefwand mag best een paar mm uitsteken boven de zool en de steunsels hoeven ook niet gelijk met de zool en mogen een paar mm langer zodat je meer grip hebt op gras.

Natuurlijk bekappen werkt eigenlijk vooral als methode om zelf bij te houden. Het is niet heel zinvol om ipv de smid een bekapper te laten komen. Het zelf bijhouden is essentieel.

Eigenlijk essentieel voor elke methode. Want acht weken niks doen en dan een flink stuk eraf is dus elke acht weken een fikse standverandering....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:28

Arabesk schreef:
Een paard hoort niet alleen op de zool te lopen, daarom is het kort afknippen van de want en het inkorten van de teen wat sommige nbers doen géén goed idee.

Een paard loopt op de hoefwand, stukje zool, en de straal. De hoefwand mag best een paar mm uitsteken boven de zool en de steunsels hoeven ook niet gelijk met de zool en mogen een paar mm langer zodat je meer grip hebt op gras.

Natuurlijk bekappen werkt eigenlijk vooral als methode om zelf bij te houden. Het is niet heel zinvol om ipv de smid een bekapper te laten komen. Het zelf bijhouden is essentieel.

Eigenlijk essentieel voor elke methode. Want acht weken niks doen en dan een flink stuk eraf is dus elke acht weken een fikse standverandering....

Hele mooie uitleg Arabesk. Dankjewel!

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:23

Arabesk schreef:
Een paard hoort niet alleen op de zool te lopen, daarom is het kort afknippen van de want en het inkorten van de teen wat sommige nbers doen géén goed idee.

Een paard loopt op de hoefwand, stukje zool, en de straal. De hoefwand mag best een paar mm uitsteken boven de zool en de steunsels hoeven ook niet gelijk met de zool en mogen een paar mm langer zodat je meer grip hebt op gras.

Natuurlijk bekappen werkt eigenlijk vooral als methode om zelf bij te houden. Het is niet heel zinvol om ipv de smid een bekapper te laten komen. Het zelf bijhouden is essentieel.

Eigenlijk essentieel voor elke methode. Want acht weken niks doen en dan een flink stuk eraf is dus elke acht weken een fikse standverandering....

Ik ben dan wel benieuwd naar je visie over steunsels.
Hier heb ik altijd geleerd dat steunsels niét mogen steunen, dit gezien de interne structuur die bij druk uiteindelijk naar boven in de hoef doorgroeien en daar als scherpe messen intern functioneren, waardoor het paard niet comfortabel is bij druk op de hoeven.
Jij laat ze net wél wat langer voor grip op gras? Hoe lang is langer dan? net een paar mm onder de hoefwand maar niet helemaal vlak met de zool, of gelijk met de hoefwand/langer?

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:10

Arabesk schreef:
Een paard hoort niet alleen op de zool te lopen, daarom is het kort afknippen van de want en het inkorten van de teen wat sommige nbers doen géén goed idee.

Een paard loopt op de hoefwand, stukje zool, en de straal. De hoefwand mag best een paar mm uitsteken boven de zool en de steunsels hoeven ook niet gelijk met de zool en mogen een paar mm langer zodat je meer grip hebt op gras.

Natuurlijk bekappen werkt eigenlijk vooral als methode om zelf bij te houden. Het is niet heel zinvol om ipv de smid een bekapper te laten komen. Het zelf bijhouden is essentieel.

Eigenlijk essentieel voor elke methode. Want acht weken niks doen en dan een flink stuk eraf is dus elke acht weken een fikse standverandering....

Super deze uitleg!
Want je slaat de spijker op zijn kop, want wat ik zie bij nb is dat vele alles op de zool en straal laten dragen.

Nu ben ik zelf verder een leek, maar is dat ook de reden dat je ziet dat veel van die paarden hun hoeven zo uitwaaieren ( dus eendenpootjes zoals wij ze noemen)

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:12

Arabesk schreef:
Een paard hoort niet alleen op de zool te lopen, daarom is het kort afknippen van de want en het inkorten van de teen wat sommige nbers doen géén goed idee.

Een paard loopt op de hoefwand, stukje zool, en de straal. De hoefwand mag best een paar mm uitsteken boven de zool en de steunsels hoeven ook niet gelijk met de zool en mogen een paar mm langer zodat je meer grip hebt op gras.

Natuurlijk bekappen werkt eigenlijk vooral als methode om zelf bij te houden. Het is niet heel zinvol om ipv de smid een bekapper te laten komen. Het zelf bijhouden is essentieel.

Eigenlijk essentieel voor elke methode. Want acht weken niks doen en dan een flink stuk eraf is dus elke acht weken een fikse standverandering....


Mooie uitleg en dat is ook precies zoals ik het geleerd heb, heb er ook gelijk een beeld bij hoe zo'n hoef er dan uit ziet.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:26

kiki1976 schreef:
Super deze uitleg!
Want je slaat de spijker op zijn kop, want wat ik zie bij nb is dat vele alles op de zool en straal laten dragen.

Nu ben ik zelf verder een leek, maar is dat ook de reden dat je ziet dat veel van die paarden hun hoeven zo uitwaaieren ( dus eendenpootjes zoals wij ze noemen)


Ik weet niet wanneer iets voor jou onder natuurlijk bekappen valt maar ik zie ook genoeg paarden bekapt door een traditionele smid met van die grote uitgewaaierde platpoten. Ik denk dat je die van mij onder natuurlijk bekappen laat vallen (of ook niet geen idee) maar die heeft perfect gevormde voeten..

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:55

pluisje88 schreef:
kiki1976 schreef:
Super deze uitleg!
Want je slaat de spijker op zijn kop, want wat ik zie bij nb is dat vele alles op de zool en straal laten dragen.

Nu ben ik zelf verder een leek, maar is dat ook de reden dat je ziet dat veel van die paarden hun hoeven zo uitwaaieren ( dus eendenpootjes zoals wij ze noemen)


Ik weet niet wanneer iets voor jou onder natuurlijk bekappen valt maar ik zie ook genoeg paarden bekapt door een traditionele smid met van die grote uitgewaaierde platpoten. Ik denk dat je die van mij onder natuurlijk bekappen laat vallen (of ook niet geen idee) maar die heeft perfect gevormde voeten..

Ik ken dus eigenlijk meer paarden die nb bekappen worden met zulke hoeven dan die traditioneel gedaan worden.

Maar miss ook wel omdat vele het allaal zelf bijhouden of iemand het laten doen die een simpele cursus van 1 of 2 dagen heeft gedaan

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:20

Ook dat zegt helemaal niks. Ik ben het zelf gaan leren met welgeteld 4
Dagen cursus en daarna ter check nog foto’s gestuurd naar mijn hoefsmid. Inmiddels bekap ik haar al een jaar zelf en ze staat er super op. Mensen vragen mij altijd wie mijn hoefsmid is en als ik zeg dat ik het zelf doe is de volgende vraag meteen wil je mijn paard ook doen? Zulke mooie voeten zie ik zelden. Meestal hebben zij een traditionele hoefsmid die prima is als je hem op ijzers wilt hebben, maar voor een blote voeten paard werkt het dan niet. Het gebrek aan goede hoefsmeden toen ik buiten het werkveld van mijn eigen hoefsmid kwam was toch echt de reden voor de noodzakelijke stap om het zelf te gaan leren .

Dus vooral niet te hard

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:36

Als je zelf gaat bijhouden altijd eerst het grotere werk laten doen door een ervaren smid of ervaren bekapper en van daaruit gaan bijhouden en je werk laten controleren, zo simpel kan het zijn. En regel één; een paard mag na de bekapping niet slechter lopen dan ervoor (hetzelfde overigens voor gebitsbehandelingen...)

Over de steunsels; ze net wat laten uitsteken boven de aangrenzende zool maar als je een rasp over de hoef legt of een plankje mogen ze die niet raken. Dus lager dan de hoefwand zeg maar.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 19:07

Grote platte voeten ontstaan toch echt door de te lange interval. En bij ons op stal is ook iemand die het zelf doet en eens in de 3 maanden iemand met vakervaring laat meekijken. Dat paardje staat echt heel mooi op haar hoeven.
Maar ik vind ook dat zo'n cursus bedoeld is om het zelf tussen de bekapbeurten bij te houden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:09

Inderdaad en niet om het als vak uit te oefenen

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:13

Arabesk schreef:
Een paard hoort niet alleen op de zool te lopen, daarom is het kort afknippen van de want en het inkorten van de teen wat sommige nbers doen géén goed idee.

Een paard loopt op de hoefwand, stukje zool, en de straal. De hoefwand mag best een paar mm uitsteken boven de zool en de steunsels hoeven ook niet gelijk met de zool en mogen een paar mm langer zodat je meer grip hebt op gras.

Natuurlijk bekappen werkt eigenlijk vooral als methode om zelf bij te houden. Het is niet heel zinvol om ipv de smid een bekapper te laten komen. Het zelf bijhouden is essentieel.

Eigenlijk essentieel voor elke methode. Want acht weken niks doen en dan een flink stuk eraf is dus elke acht weken een fikse standverandering....


Amen.
Ik bekap in de zomermaanden soms elke 4 weken, en in de winter kan de frequentie wat omlaag. Hoeven zijn net gras; voorjaar en zomer is het aan de bak, en najaar en winter kan iets rustiger aan. Zelf bijhouden is reuze handig vooral omdat de meeste bekappers of smeden het liefst een vast schema hanteren van om de x weken. Overigens doe ik mijn trio ook na 1 dagje cursus... je moet er een beetje liefhebberij aan hebben, lezen, kijken, doen, en na een tijdje ken je de hoeven van je paard wel en zie je heel vlotjes wanneer onderhoud nodig is.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:37

Ik ken iemand die het op die manier doet, ook Nb maar ik moet huilen van die hoeven. Paard staat veel te smal, te achterover en teveel op de zool.

Ondanks controle wordt ik daar echt niet blij van. Paard had prima hoeven voor dit.

Zit gewoon teveel onkunde en gebrek aan kennis.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 22:39

Arabesk schreef:
Een paard hoort niet alleen op de zool te lopen, daarom is het kort afknippen van de want en het inkorten van de teen wat sommige nbers doen géén goed idee.

Een paard loopt op de hoefwand, stukje zool, en de straal. De hoefwand mag best een paar mm uitsteken boven de zool en de steunsels hoeven ook niet gelijk met de zool en mogen een paar mm langer zodat je meer grip hebt op gras.

Natuurlijk bekappen werkt eigenlijk vooral als methode om zelf bij te houden. Het is niet heel zinvol om ipv de smid een bekapper te laten komen. Het zelf bijhouden is essentieel.

Eigenlijk essentieel voor elke methode. Want acht weken niks doen en dan een flink stuk eraf is dus elke acht weken een fikse standverandering....

Voor mij ook een hele duidelijke uitleg!
En ik denk dat die paar mm hoefwand wel net het verschil maken tussen gevoelig en comfortabel.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:43

Ja dat is uitproberen wat voor jouw paard werkt en eigenlijk is dat alleen haalbaar als je zelf tussendoor bijhoudt. Als je een paar mm laat staan dan is de hoef na twee weken al weer te lang, maar als je de hoef te kort maakt dan loopt ie twee weken niet.... Dat fine tunen kan alleen een eigenaar zelf. En lukt niet met een acht wekelijks of zelfs maandelijks bezoek van een prof.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 17:39

Beetje vijlen lukt wel. En desnoods laat ik mijn bekapper om de 3 weken komen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:10

Maartje1990 schreef:
jesito schreef:
Ook ik heb al veel ellende gezien bij stalgenoten door het zogenaamde natuurlijk bekappen. Ik zou zeggen, doe wat goed voelt. Een nieuwe smid wel weer een paar keer de kans geven, na 1x is vaak niet veel te zeggen.
Ik heb al veel mensen weer terug zien gaan van NB naar traditioneel.


Ik nog geen 1, altijd zo'n bijzondere uitspraak.


Misschien heb jij wel een goeie. Ik zeg alleen maar wat ik om me heen zie. Paar jaar geleden was het een hype, alles noemde zich natuurlijk bekapper na een dag cursus.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 22:03

Een hype die al bijna twee decennia duurt :+

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 22:15

Ik kende vroeger 2 goede bekappers. Die kwamen uit Rotterdam en Belgie en namen de moeite uitleg te geven. Helaas zijn ze gestopt want het zij deden dit naast hun gewone werk en de routes werden te lang en lichamelijk werd het te zwaar. Daarna naarstig op zoek gegaan naar een goede opvolger.

Juist omdat de daaropvolgende hoefsmeden én zelfstandige bekappers het te druk hadden en ik de interval te groot vond én het steeds prijziger werd én ik het mijn eigen verantwoordelijkheid vind hoe mijn paard loopt heb ik een cursus bekappen gevolgd.

Er gaat een wereld voor je open en je gaat de logica van het bekappen steeds beter begrijpen en onder de knie krijgen.

Mijn vorige paard had een scheur (zgn wld) die ik er uiteindelijk zelf uitgekregen heb, want het had te maken met drukverdeling. Brokkelhoeven, nooit meer. Nieuw paard, gelijk de ijzers eraf en laten wennen. De quarter had vroeger nauwe hielen en nu zie je de normale vorm weer. De hoef kan weer doen wat het al doet van voor de uitvinding van de hoefijzers, namelijk uitzetten wat belangrijk is voor het het hoefmechanisme.

Ik kan nu de hoeven zelf bijhouden. Gewoon bekappen, geen fancy naam. Als ik het kan, kan iedereen het. Een vijl en een mesje en de wil om het te kunnen. (Okay en een sterke rug….)

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 00:04

Ik vind het wel mooi om te zien wat ik voor discussie teweeg heb gebracht. Vooral heel leerzaam ook. Ik weet in ieder geval wel al dat ik niet terug ga naar TB. Dat is toch niet de manier hoe ik het wil. Wat ik wel wil is de manier die Arabesk aangeeft, en dat moet ook kunnen, ook met mijn huidige bekapper. Tenslotte was ik de vorige 2 keer ook heel tevreden. Dit keer is het waarschijnlijk net iets teveel geweest voor de gevoelige hoefjes van mijn paard. En gelukkig loopt ze weer goed :)

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 07:58

GraceZarif schreef:
Ik kende vroeger 2 goede bekappers. Die kwamen uit Rotterdam en Belgie en namen de moeite uitleg te geven. Helaas zijn ze gestopt want het zij deden dit naast hun gewone werk en de routes werden te lang en lichamelijk werd het te zwaar. Daarna naarstig op zoek gegaan naar een goede opvolger.

Juist omdat de daaropvolgende hoefsmeden én zelfstandige bekappers het te druk hadden en ik de interval te groot vond én het steeds prijziger werd én ik het mijn eigen verantwoordelijkheid vind hoe mijn paard loopt heb ik een cursus bekappen gevolgd.

Er gaat een wereld voor je open en je gaat de logica van het bekappen steeds beter begrijpen en onder de knie krijgen.

Mijn vorige paard had een scheur (zgn wld) die ik er uiteindelijk zelf uitgekregen heb, want het had te maken met drukverdeling. Brokkelhoeven, nooit meer. Nieuw paard, gelijk de ijzers eraf en laten wennen. De quarter had vroeger nauwe hielen en nu zie je de normale vorm weer. De hoef kan weer doen wat het al doet van voor de uitvinding van de hoefijzers, namelijk uitzetten wat belangrijk is voor het het hoefmechanisme.

Ik kan nu de hoeven zelf bijhouden. Gewoon bekappen, geen fancy naam. Als ik het kan, kan iedereen het. Een vijl en een mesje en de wil om het te kunnen. (Okay en een sterke rug….)


Amen. Bij mij was het precies zo

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:14

Arabesk schreef:
Ja dat is uitproberen wat voor jouw paard werkt en eigenlijk is dat alleen haalbaar als je zelf tussendoor bijhoudt. Als je een paar mm laat staan dan is de hoef na twee weken al weer te lang, maar als je de hoef te kort maakt dan loopt ie twee weken niet.... Dat fine tunen kan alleen een eigenaar zelf. En lukt niet met een acht wekelijks of zelfs maandelijks bezoek van een prof.


Lopen jullie paarden helemaal niet of zo?
Er is ook nog zoiets als gewoon slijtage.

En bij een voet- en beenstand die normaal is, is het in theorie zo dat je helemáál niks van de wand af hoeft te halen, na welk interval dan ook. Dan is groei en slijtage perfect in balans.

Nou zijn er verrekte weinig paarden die een perfecte voet- en beenstand hebben, maar ik vraag me écht af hoe al jullie paarden er bij staan dat je na 2! weken alweer een bekapper zou laten komen.

Hier lopen ze 24/7 op gras, zand en beton, en ik heb er bij lopen die je na 16 weken eens een keer bij moet werken omdat het dan wat langer wordt.
Maar ik heb er ook 1 die pokonhoeven heeft, die kan iedere 6 weken wel.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:47

Ibbel schreef:
Lopen jullie paarden helemaal niet of zo?
Er is ook nog zoiets als gewoon slijtage.

En bij een voet- en beenstand die normaal is, is het in theorie zo dat je helemáál niks van de wand af hoeft te halen, na welk interval dan ook. Dan is groei en slijtage perfect in balans.

Nou zijn er verrekte weinig paarden die een perfecte voet- en beenstand hebben, maar ik vraag me écht af hoe al jullie paarden er bij staan dat je na 2! weken alweer een bekapper zou laten komen.

Hier lopen ze 24/7 op gras, zand en beton, en ik heb er bij lopen die je na 16 weken eens een keer bij moet werken omdat het dan wat langer wordt.
Maar ik heb er ook 1 die pokonhoeven heeft, die kan iedere 6 weken wel.


Mijn paard staat zelfs het grootste deel van de tijd op geruwt beton, van de lengte hoef ik ook nooit iets af te halen, maar na 2 weken is het écht weer tijd voor de afronding, de steunsels, de stralen en de kwartierbogen. Langer dan ontwikkeld hij natuurlijk niet meteen problemen maar dan zie je toch dat de hoefwand gaat chippen en zie je een flare ontstaan.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:53

Ibbel schreef:
Arabesk schreef:
Ja dat is uitproberen wat voor jouw paard werkt en eigenlijk is dat alleen haalbaar als je zelf tussendoor bijhoudt. Als je een paar mm laat staan dan is de hoef na twee weken al weer te lang, maar als je de hoef te kort maakt dan loopt ie twee weken niet.... Dat fine tunen kan alleen een eigenaar zelf. En lukt niet met een acht wekelijks of zelfs maandelijks bezoek van een prof.


Lopen jullie paarden helemaal niet of zo?
Er is ook nog zoiets als gewoon slijtage.

En bij een voet- en beenstand die normaal is, is het in theorie zo dat je helemáál niks van de wand af hoeft te halen, na welk interval dan ook. Dan is groei en slijtage perfect in balans.

Nou zijn er verrekte weinig paarden die een perfecte voet- en beenstand hebben, maar ik vraag me écht af hoe al jullie paarden er bij staan dat je na 2! weken alweer een bekapper zou laten komen.

Hier lopen ze 24/7 op gras, zand en beton, en ik heb er bij lopen die je na 16 weken eens een keer bij moet werken omdat het dan wat langer wordt.
Maar ik heb er ook 1 die pokonhoeven heeft, die kan iedere 6 weken wel.


Inderdaad en met teveel of verkeerd vijlen verzwak je de hoefwand alleen maar.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:54

De wand is ook niet het enige dat bekapt moet worden...