Hele slechte straal onder zooltje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Hele slechte straal onder zooltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 11:36

Hallo allemaal, mijn paard staat sinds maart helaas door een flinke blessure voor op speciaal beslag. Aluminium afrolijzers met leren zooltje en kit er tussen. We gaan proberen of ze zonder kan mettertijd, maar daar is de winter niet een geschikte periode voor. Zij staat overdag in een grote zandpaddock met onbeperkt hooi, maar het wordt met flinke regenbuien wel modderig. We verplaatsen de hooibak regelmatig. Dit is nou eenmaal de situatie op stal. Dus huisvesting en ijzers is niets aan te doen.

Maar mijn vraag; haar stralen worden echt slecht. En daar baal ik natuurlijk van. Vroeger had ze nooit ijzers en mooie stralen. De hoefsmid stelt voor om volgende keer een mengeling van kopersulfaat en vaseline op te smeren, voordat de kit onder het zooltje wordt gespoten. Daar zou een straal wat ondersteuning van hebben. Ik hoor graag jullie ervaring. Misschien is er nog een anderproduct of specialere kit, die de straal beter beschermt/verzorgt?

Bronsveen

Berichten: 68
Geregistreerd: 08-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 13:54

nikysa90 schreef:
Hallo allemaal, mijn paard staat sinds maart helaas door een flinke blessure voor op speciaal beslag. Aluminium afrolijzers met leren zooltje en kit er tussen. We gaan proberen of ze zonder kan mettertijd, maar daar is de winter niet een geschikte periode voor. Zij staat overdag in een grote zandpaddock met onbeperkt hooi, maar het wordt met flinke regenbuien wel modderig. We verplaatsen de hooibak regelmatig. Dit is nou eenmaal de situatie op stal. Dus huisvesting en ijzers is niets aan te doen.

Maar mijn vraag; haar stralen worden echt slecht. En daar baal ik natuurlijk van. Vroeger had ze nooit ijzers en mooie stralen. De hoefsmid stelt voor om volgende keer een mengeling van kopersulfaat en vaseline op te smeren, voordat de kit onder het zooltje wordt gespoten. Daar zou een straal wat ondersteuning van hebben. Ik hoor graag jullie ervaring. Misschien is er nog een anderproduct of specialere kit, die de straal beter beschermt/verzorgt?


Ik heb goede ervaring bij mijn paard, met kunststof zooltjes ,met uitsparing voor de straal en kit
dat ging bij haar veel beter dan leren zooltjes ,die hebben geen uitsparing

Bronsveen

Berichten: 68
Geregistreerd: 08-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 14:03

[img]
Afbeelding
[/img]foto als voorbeeld

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 14:05

Tja heel eerlijk? Dat is te verwachten als je de boel zo afsluit. Vocht dat erin komt kan niet meer opdrogen. Rotte pootjes gegarandeerd.

Nu ben ik van de barefoot brigade en houd niet van ijzers, zooltjes, kit en poespas. Op zich ben ik er niet tegen om een paard tijdelijk op weg te helpen, maar meestal zijn dit soort problemen het gevolg van slecht bekappen en niet functioneren van hoefmechanisme en dan kun je kitten tot je een ons weegt, maar dat gaat niet helpen. Het lost het uiteindelijke probleem (ontbreken van correcte bekapping) niet op.

Nu krijg ik vaak naar m’n hoofd: ja jij kunt blij zijn dat je dat niet nodig hebt. Ja dat zou kunnen. Maar het kan ook zijn dat ik het niet nodig hebt omdat ik zoveel aandacht heb voor een correcte bekapping dat dit soort dingen gewoon niet ontstaan.

Er zijn helaas tegenwoordig weinig mensen die echt goed en correct kunnen bekappen.

speurneusc

Berichten: 5384
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:07

pluisje88 schreef:
Tja heel eerlijk? Dat is te verwachten als je de boel zo afsluit. Vocht dat erin komt kan niet meer opdrogen. Rotte pootjes gegarandeerd.

Er zijn helaas tegenwoordig weinig mensen die echt goed en correct kunnen bekappen.


komt omdat velen maar even een bekap cursusje doen en zich dan natuurlijk bekapper noemt, maar die zijn zeker nog geen hoefsmid.

Ibbel

Berichten: 49164
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hele slechte straal onder zooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:21

Siliconenkit (zelfs de speciale paardenversie) is niet denderend voor de straal.

Je zou de klassieke manier eens kunnen proberen: uitgeplozen hennep met teer.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 18:26

pluisje88 schreef:
Tja heel eerlijk? Dat is te verwachten als je de boel zo afsluit. Vocht dat erin komt kan niet meer opdrogen. Rotte pootjes gegarandeerd.

Nu ben ik van de barefoot brigade en houd niet van ijzers, zooltjes, kit en poespas. Op zich ben ik er niet tegen om een paard tijdelijk op weg te helpen, maar meestal zijn dit soort problemen het gevolg van slecht bekappen en niet functioneren van hoefmechanisme en dan kun je kitten tot je een ons weegt, maar dat gaat niet helpen. Het lost het uiteindelijke probleem (ontbreken van correcte bekapping) niet op.

Nu krijg ik vaak naar m’n hoofd: ja jij kunt blij zijn dat je dat niet nodig hebt. Ja dat zou kunnen. Maar het kan ook zijn dat ik het niet nodig hebt omdat ik zoveel aandacht heb voor een correcte bekapping dat dit soort dingen gewoon niet ontstaan.

Er zijn helaas tegenwoordig weinig mensen die echt goed en correct kunnen bekappen.



Ik snap je hoor, maar ik kon er niet omheen. Zoals je las had ik voorheen ook altijd blote voeten. Ze is altijd erg goed bekapt, dus dat is niet het probleem.
Ze is aan het herstellen van een breuk in haar voet en is afhankelijk van dit beslag. Ik schrijf ook, zodra het weer het toelaat ga ik proberen haar eraf te krijgen. Ik zou het graag anders zien, maar voor nu zoek ik tips om die straal toch zo goed mogelijk te houden.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 18:26

Ibbel schreef:
Siliconenkit (zelfs de speciale paardenversie) is niet denderend voor de straal.

Je zou de klassieke manier eens kunnen proberen: uitgeplozen hennep met teer.


Dankjewel

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 18:27

Bronsveen schreef:
[ [url=[img]m/Kv3tMI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[/img]foto als voorbeeld


Dankjewel

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:39

nikysa90 schreef:
pluisje88 schreef:
Tja heel eerlijk? Dat is te verwachten als je de boel zo afsluit. Vocht dat erin komt kan niet meer opdrogen. Rotte pootjes gegarandeerd.

Nu ben ik van de barefoot brigade en houd niet van ijzers, zooltjes, kit en poespas. Op zich ben ik er niet tegen om een paard tijdelijk op weg te helpen, maar meestal zijn dit soort problemen het gevolg van slecht bekappen en niet functioneren van hoefmechanisme en dan kun je kitten tot je een ons weegt, maar dat gaat niet helpen. Het lost het uiteindelijke probleem (ontbreken van correcte bekapping) niet op.

Nu krijg ik vaak naar m’n hoofd: ja jij kunt blij zijn dat je dat niet nodig hebt. Ja dat zou kunnen. Maar het kan ook zijn dat ik het niet nodig hebt omdat ik zoveel aandacht heb voor een correcte bekapping dat dit soort dingen gewoon niet ontstaan.

Er zijn helaas tegenwoordig weinig mensen die echt goed en correct kunnen bekappen.



Ik snap je hoor, maar ik kon er niet omheen. Zoals je las had ik voorheen ook altijd blote voeten. Ze is altijd erg goed bekapt, dus dat is niet het probleem.
Ze is aan het herstellen van een breuk in haar voet en is afhankelijk van dit beslag. Ik schrijf ook, zodra het weer het toelaat ga ik proberen haar eraf te krijgen. Ik zou het graag anders zien, maar voor nu zoek ik tips om die straal toch zo goed mogelijk te houden.


Oei ja dan is het even niet anders. Het lastige is aan die zooltjes dat als dat eenmaal zit, dat je er dan niet meer bij kunt en je er dus niks aan kunt verzorgen. Wat zegt de hoefsmid ervan?

Oehlala
Berichten: 4309
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:49

speurneusc schreef:
pluisje88 schreef:
Tja heel eerlijk? Dat is te verwachten als je de boel zo afsluit. Vocht dat erin komt kan niet meer opdrogen. Rotte pootjes gegarandeerd.

Er zijn helaas tegenwoordig weinig mensen die echt goed en correct kunnen bekappen.


komt omdat velen maar even een bekap cursusje doen en zich dan natuurlijk bekapper noemt, maar die zijn zeker nog geen hoefsmid.


het bekapwerk van een hoop hoefsmeden is ook om te janken anders hoor.....

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 15:35

[/quote]

Oei ja dan is het even niet anders. Het lastige is aan die zooltjes dat als dat eenmaal zit, dat je er dan niet meer bij kunt en je er dus niks aan kunt verzorgen. Wat zegt de hoefsmid ervan?[/quote]


Ja het is echt kiezen tussen twee slechten. Maar die breuk heeft voorrang natuurlijk. Twee hoefsmeden zeggen nu mengeling kopersulfaat met vaseline erop smeren voordat de kit er tegenaan gaat. Dat ga ik dan maar doen.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:37

Oehlala schreef:
het bekapwerk van een hoop hoefsmeden is ook om te janken anders hoor.....


Ik had er niet op gereageerd omdat ik niet weer de welles nietes discussie wilde opstarten maar ik bekap mijn paard nu zelf na letterlijk 4 dagen cursus omdat de hoefsmeden hier in de buurt echt om te janken zijn qua bekappen. Iedereen die mijn paard ziet vraagt standaard welke smid ik heb want dan willen ze die ook. Als ik zeg dat ik het zelf doe is de volgende vraag binnen een seconde: wil je de mijne ook doen? Dat zegt wel iets over de bekapkwailiteit van hoefsmeden dus…

Edit: kopersulfaat heb ik al vaker gehoord. Daar kan ik nog wel inkomen. Maar vaseline? Dat gaat toch juist broeien lijkt me?

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hele slechte straal onder zooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:10

Ik zou dan ook eerder een mengsel van klei met kopersulfaat en zink eropsmeren.
Dit is natuurlijk, zal niet gaan irriteren en kan je mooi dik smeren.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 16:15

Duhelo schreef:
Ik zou dan ook eerder een mengsel van klei met kopersulfaat en zink eropsmeren.
Dit is natuurlijk, zal niet gaan irriteren en kan je mooi dik smeren.



Neem ik mee. Dank je

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:42

Duhelo schreef:
Ik zou dan ook eerder een mengsel van klei met kopersulfaat en zink eropsmeren.
Dit is natuurlijk, zal niet gaan irriteren en kan je mooi dik smeren.


Dat klinkt mij ook beter in de oren ja :j

speurneusc

Berichten: 5384
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:45

pluisje88 schreef:
Oehlala schreef:
het bekapwerk van een hoop hoefsmeden is ook om te janken anders hoor.....


Ik had er niet op gereageerd omdat ik niet weer de welles nietes discussie wilde opstarten maar ik bekap mijn paard nu zelf na letterlijk 4 dagen cursus omdat de hoefsmeden hier in de buurt echt om te janken zijn qua bekappen. Iedereen die mijn paard ziet vraagt standaard welke smid ik heb want dan willen ze die ook. Als ik zeg dat ik het zelf doe is de volgende vraag binnen een seconde: wil je de mijne ook doen? Dat zegt wel iets over de bekapkwailiteit van hoefsmeden dus…



en jij vind dat een 4 daags cursusje goed genoeg is om aan andermans paarden te sleutelen die volgens eigenaren voet problemen hebben door hun smid(dus niet eens standaard beetje bijwerken vijlen klaar, maar puur corrigeren)??????

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hele slechte straal onder zooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:57

is het nodig om dit topic daarmee te vervuilen speurneus?

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Hele slechte straal onder zooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:09

Wie zegt dat ik aan andermans paarden sleutel? Ik zeg dat ik zelf mijn eigen paarden bekap. Maar gezien het bekapniveau hier in de buurt zal ik het er eerder beter dan slechter vanaf brengen. Maar zoals gezegd heb ik geen enkele behoefte aan deze discussie. Ts zoekt een oplossing voor haar probleem. De hoeven van mijn paard en hoe die bekapt worden hebben daar niks mee te maken imo

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:06

Mijn pony staat al bijna 10 jaar op ijzers met (kunststof) zooltjes en silicone, niet omdat hij slecht bekapt werd, verre van, maar omdat hij medische problemen heeft die niet anders op te lossen zijn, helaas. Ik denk dat hij een van de weinige paarden is die voor op ijzers staat en achter natuurlijk bekapt wordt :+ .

Maar hij heeft nooit rare dingen met zijn stralen gehad, tot hij afgelopen jaar met een blessure op 'stalrust' moest, van 24/7 op paddock paradise naar een stal met uitloopje, werd 2x per dag schoongemaakt, het was al weken kurkdroog maar hij kreeg voor het eerst in zijn leven rotstraal. Begon achter en daarna ook onder zijn zooltjes aan de voorkant. Ik heb het behandeld met hypozin, goed gesmeerd voor er nieuwe zooltjes onder gingen en zodra zijn hoef groeide kon ik het ertussen smeren met een kwastje en bij zijn ergste hoef kon ik het er gewoon tussen spuiten. Maar er zijn ook andere middeltjes met een heel smal spuitmondje wat je er makkelijker tussen kan krijgen als er niet voldoende ruimte tussen komt.
Helemaal weg ging het niet maar het is ook niet erger geworden nadat we op deze manier zijn gaan behandelen. Pas toen hij weer terug de groep in kon en meer ging lopen was de rotstraal wel zo weg, nu heeft hij weer mooie stralen, ook onder de zooltjes. Bij hem was het probleem echt de doorbloeding en slechte weerstand.

Is er behalve smeerseltjes ook geen optie om een rubber mat oid rond de voerplek te leggen wat je gewoon met de hooibak mee kunt verplaatsen?

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:12

Je zou contact op kunnen nemen met Klaas Feuth, hoefrevalidatie.
Wellicht zijn medische hoefschoenen een optie, dan kunnen de stralen gewoon bijgehouden worden. Is voor het herstel van de breuk vast ook beter.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:10

Duhelo schreef:
Ik zou dan ook eerder een mengsel van klei met kopersulfaat en zink eropsmeren.
Dit is natuurlijk, zal niet gaan irriteren en kan je mooi dik smeren.


In het verlengde hiervan:
ArtiMud: https://www.turbohoof-solutions.nl/a-54 ... escription

Sterkte voor je paard, hopelijk knapt ze gauw op en kan ze weer op blote voetjes verder herstellen!

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Hele slechte straal onder zooltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 22:20

Wat een goeie tips hier! Ik ga ze allemaal uitzoeken. Bedankt!

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 23:58

Duhelo schreef:
Ik zou dan ook eerder een mengsel van klei met kopersulfaat en zink eropsmeren.
Dit is natuurlijk, zal niet gaan irriteren en kan je mooi dik smeren.



Kopersulfaat met groene klei kan prima.
Maar kopersulfaat en zink heffen elkaar op dus heeft geen zin.

Zink an sich is wel een goede. Is ook betervoorhet milieu en beter oor je paard (zeg ik die eerder mijn paard ook met kopersulfaat behandelde maar inmiddels dus niet meer)

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:43

TheWelsh schreef:
Duhelo schreef:
Ik zou dan ook eerder een mengsel van klei met kopersulfaat en zink eropsmeren.
Dit is natuurlijk, zal niet gaan irriteren en kan je mooi dik smeren.



Kopersulfaat met groene klei kan prima.
Maar kopersulfaat en zink heffen elkaar op dus heeft geen zin.

Zink an sich is wel een goede. Is ook betervoorhet milieu en beter oor je paard (zeg ik die eerder mijn paard ook met kopersulfaat behandelde maar inmiddels dus niet meer)

Hoezo heffen kopersulfaat en zink elkaar op? Dit is nl een van de meest gebruikte combinaties om op hoeven te smeren als ik het zo goed lees.