Wachten, uitslag MRI voet/kogel, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Wachten, uitslag MRI voet/kogel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 13:17

Ik ben stront zenuwachtig, vanmorgen is er een MRI gemaakt van de voet en kogel van mijn pony.
Vanmiddag om 16:45 heb ik een afspraak om samen de beelden te bekijken en om de uitslag te horen.

Ik ben nu thuis aan het werk, maar mijn concentratie lijkt wel in de prullenbak gesmeten. Die is dus momenteel gewoon niet bestaand/aanwezig.

Wie heeft er ervaring met onverklaarbare kreupelheden, alsin echo en foto's zeggen niks. Uitverdovingen wijzen wel uit naar voet/kogel problematiek. En heeft er een MRI laten doen.

Ik begrijp dat geen een situatie hetzelfde is, maar phoe. Ik wil me iets minder alleen voelen. -O- :j

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:23

Ik heb geen ervaring maar wil je wel sterkte wensen en hoop op een goede uitslag!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wachten, uitslag MRI voet/kogel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:40

Duur grapje mri maar inderdaad de enige manier om te zien wat er werkelijk gaande is in hoef en been

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Wachten, uitslag MRI voet/kogel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:02

Spannend! Is er aan de voet of kogel ook iets te merken?

Mijn ruin heeft twee jaar terug een blessure gehad, kogel kreeg een hele rare dikke bult wat aanvoelde als een schieffel en liep ook kreupel maar pas na een half uur ofzo. Super raar...
Foto's waren keurig, maar gaven wel meteen een aanduiding. De echo verklaarde precies wat er aan de hand was. Er zag een miniscuul klein gaatje in het ringbandje waardoor onder druk gewrichtsvloeistof wegliep.

Echter ging dit om een Fries en is het met die dikke huid bij de kogels wel erg lastig om een echo te maken. Aangezien dit lukte, kan ik me nauwelijks voorstellen dat het in jouw geval iets soortgelijks is...

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wachten, uitslag MRI voet/kogel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:10

Hoe is het gegaan?

Ponymeisje95
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-09-22

Re: Wachten, uitslag MRI voet/kogel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:05

Hey Balou_k,
Ik dacht dat je laatst een topic had gepost over een paard met artrose en vergroeiingen waar je een second opinion voor wilde?
Ben benieuwd naar de uitslag van de MRI!

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Re: Wachten, uitslag MRI voet/kogel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:33

Hier helaas ervaring. Hebben erg lang lopen tobben en op de foto's en echo's kwam er geen juiste diagnose en was er niet veel geks op te zien. Uiteindelijk mri laten doen, helaas geen fijne uitslag.

Hoop dat je ondertussen meer weet!

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Wachten, uitslag MRI voet/kogel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:09

Heb je inmiddels de uitslag al?

kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Wachten, uitslag MRI voet/kogel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:42

Hier ook een ervaring met een MRI.
Foto's en scan gaven geen duidelijkheid. De MRI wel.

helaas ook geen fijne uitslag, maar ben blij dat ik de mri heb laten maken. Wist ik wel wat er aan de hand was.

Hopelijk heb je zelf beter nieuws gehad

Koekie73

Berichten: 2663
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:07

Balou_k schreef:
Ik ben stront zenuwachtig, vanmorgen is er een MRI gemaakt van de voet en kogel van mijn pony.
Vanmiddag om 16:45 heb ik een afspraak om samen de beelden te bekijken en om de uitslag te horen.

Ik ben nu thuis aan het werk, maar mijn concentratie lijkt wel in de prullenbak gesmeten. Die is dus momenteel gewoon niet bestaand/aanwezig.

Wie heeft er ervaring met onverklaarbare kreupelheden, alsin echo en foto's zeggen niks. Uitverdovingen wijzen wel uit naar voet/kogel problematiek. En heeft er een MRI laten doen.

Ik begrijp dat geen een situatie hetzelfde is, maar phoe. Ik wil me iets minder alleen voelen. -O- :j


Ik! Helaas ;-) Bij mijn pony (kreupel LV, op foto's niet veel te zien) bleek er o.a. een ontsteking van slijmbeurs. Op een plek waar je met ontstekingsremmers niet bij kon komen. Na een half jaar was hij niet verbeterd met speciaal beslag en rust en hebben we besloten (mede op advies van 2nd opinion van Heesch) een 2e MRI te doen. Toen bleek de ontsteking zo goed als weg en kwam er een breukje 'tevoorschijn'
Inmiddels mogen we weer wat opbouwen onder het zadel en ben ik benieuwd wat de DA zegt bij de (zoveelste ;-)) controle over 6 weken. Dan heeft hij hem 3 maanden niet gezien. In totaal (vanaf 1e kreupelheidsonderzoek) zijn we al 14 maanden bezig.

Het wachten op de uitslag is ellende he?
Ik heb mijn andere pony (we hebben 2 D pony's) net vandaag achtergelaten op de kliniek omdat hij kreupel is op 3 benen. Na uitverdoven blijkt het uit de ondervoeten (ergste is RA) te komen. De afgelopen 6 weken stond hij vierkant op speciaal beslag (met siliconen, zooltje etc) en op rust maar hij is niet opgeknapt. Op RX niets te zien.
Vandaag bij de controle besloten hem op de kliniek te laten zodat ze vrijdagochtend bij hem de MRI op 2 voeten te doen. Ik moet dus ook weer wachten tot zaterdag (en met een beetje pech komt de uitslag pas maandag)

Ik leef dus met je mee maar ik ben ook heel benieuwd naar jullie uitslag!
Sterkte :(:)

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 10:38

Ik heb bewust nog niet gereageerd, ik had alles reeds mondeling uitgelegd gekregen, maar ik wou het hier ook juist kunnen verwoorden.


Afbeelding

Afbeelding
De mediale collateraalband is vergroot, slecht gedefinieerd en mild verhoogd in intensiteit.
Een uitgebreide enthesiofytose heeft zich ontwikkeld aan de abaxiale zijde van het ligament op het hoefbeen. Door deze forse uitbouw naar lateraal wordt de lederhuid op dit niveau gecomprimeerd.


-Controle en nabehandeling na 6 weken:
evaluatie beslag, overwegen hoefschoenen, overwegen decompressie hoorn
evaluatie achterhand

Heeft aangepast beslag, voorijzer met een zool van 8 mm om te ontlasten. Is hiermee goed op de zachte bodem en 80% goed op het harde.

Ponymeisje95
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-09-22

Re: Wachten, uitslag MRI voet/kogel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:04

Wat fijn dat hij weer terug thuis is! Ik ben benieuwd hoe de revalidatie verloopt! Laten we hopen op goed herstel!

Koekie73

Berichten: 2663
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Wachten, uitslag MRI voet/kogel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 18:04

Hoi TS, begrijp ik het goed dat het extra botgroei of kraakbeen is; enthesiofytose?
Om welk been gaat dit?
En heb je ook wat duidelijkheid gekregen over de prognose?

Fijn dat je de uitslag hebt in ieder geval en ik ben benieuwd hoe het verder verloopt.
Mijn pony gaat morgen de MRI in waarbij ik ook ontzettend benieuwd ben.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:11

Wauw mooi om te zien zo'n MRI.

Spoiler:
Ik blijf het bijzonder vinden hoe een ijzer een pees zou moeten ontlasten :x . De middelpuntvliedende kracht wordt alleen maar groter doordat de hoef verzwaard wordt. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor de functie van een hoefijzer bij pees problemen

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 22:25

Arabesk schreef:
Wauw mooi om te zien zo'n MRI.

Spoiler:
Ik blijf het bijzonder vinden hoe een ijzer een pees zou moeten ontlasten :x . De middelpuntvliedende kracht wordt alleen maar groter doordat de hoef verzwaard wordt. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor de functie van een hoefijzer bij pees problemen



Het is een aluminium ijzer en weegt dus nagenoeg niks. :)
Daarnaast gaat het niet zozeer om de pees, maar de woekering.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Wachten, uitslag MRI voet/kogel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:21

Precies wat ik voorspelde dus... Equisound zal er eerst nog wat geld uit slaan !

Allemaal leuk en wel dit maar de problematiek in het achterbeen is dus nagenoeg niks aan gedaan en ook niks aan te doen dus daar krijg je hem sowieso al niet goed

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 10:20

Little_Gift schreef:
Precies wat ik voorspelde dus... Equisound zal er eerst nog wat geld uit slaan !

Allemaal leuk en wel dit maar de problematiek in het achterbeen is dus nagenoeg niks aan gedaan en ook niks aan te doen dus daar krijg je hem sowieso al niet goed


Jammer, de essentie van dit topic gaat over een ander been waarvan een MRI werd gemaakt. Het achterbeen is ook bekeken en behandeld. Maar daar gaat dit topic niet over.