Wat kan helpen bij glijden op ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
different1
Berichten: 3632
Geregistreerd: 12-10-10

Wat kan helpen bij glijden op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 15:11

Onze merrie stond de afgelopen 2jr op een voorijzertje, omdat ze op een deels verharde paddock staat en haar voetjes niet genoeg groeiden, daarnaast maait ze nogal met haar voorbenen als er eten voorbij komt, of we naar haar mening niet snel genoeg zijn met aandacht.
Dit ging heel lang goed, maar sinds afgelopen zomer werden haar ijzers na zo'n 4 weken glad.

Nu heeft ze achter een blessure en heb ik haar ijzers eraf laten halen, ivm dat glijden en ik wil voorkomen dat ze teveel druk op het aangedane been moet zetten.
Ook dit ging een paar weken goed, maar inmiddels wordt ze weer wat gevoelig, ze moet over een soort grindpad om de paddock uit te gaan en ik vind het onnodig haar pijn te laten lijden als we haar kunnen helpen met een ijzertje (ze loopt met ijzers perfect de harde volte door).
Maar om nu elke 3 a 4 weken nieuwe ijzers onder te laten zetten lijkt me voor haar hoeven niet geweldig, en het is een kostbare aangelegenheid.
Widia-pinnetjes leek mij de uitkomst, maar m'n smid (die ik al 22jr naar tevredenheid heb!) wil dit niet in de ijzers zetten want heeft volgens hem geen zin.

Wat nu?
Zijn er nog andere opties, behalve hoefschoenen waarvan ik betwijfel of ze die wel aanhoud gezien het maaien van haar...

Earth

Berichten: 7903
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wat kan helpen bij glijden op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 15:13

Misschien glijden kunststof ijzers minder?

Sky_As

Berichten: 4711
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 15:17

Widia puntjes hebben zeker wel zin.....echter zit er wel een andere maar aan, het belemmert ook een stukje mobiliteit en kan ervoor zorgen dat de voet als het ware stropt tijdens het lopen. (zie het als met voetbalschoenen over het harde lopen) Normaal als je je voet neerzet, kun je als het ware terwijl je voet staat wat "schuiven", met Widia puntjes zal dit lastiger gaan, dus moet je opletten dat gewrichten, banden en pezen niet teveel belast worden.
(en smeden slaan er hun hamers op kapot, dus daarom zijn ze er vaak ook niet gek op)

Ik weet helaas geen andere opties voor je.....

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 15:18

Toevallig vertelde mijn hoefsmid laatst dat een collega van hem ipv widiapuntjes "welding powder" op de takken van het ijzer gebruikte.
Normaal gebruikt een smid dat om bv een rond ijzer/balkijzer te smeden, maar het blijkt dus als een soort 'schuurpapier' de takken stroef te kunnen maken.

Kunststofijzers is ook een oplossing, één van mijn paarden durfde met achterijzers niet meer af te zetten en dat probleem was met kunststof direct opgelost.

Edit: en nog een ander idee: misschien kan er een ruitjespatroon oid in de ijzers geslepen worden. Dat zou in theorie ook moeten kunnen werken en duurt langer voordat dat weggesleten is. Ben je wel even mee bezig als smid, dus daar moet-ie dan wel zin in hebben.

different1
Berichten: 3632
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Wat kan helpen bij glijden op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-22 18:33

Dank jullie voor de tips en het meedenken.
Er staan echt goede kanshebbers tussen, maar ik hoop op nog meer tips en out of the box ideeën...

DuoPenotti

Berichten: 29406
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat kan helpen bij glijden op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 18:46

Ik heb jaren kunststof gehad bij een paard en dat beviel heel goed.
En ik zie dat die tip al voorbij is gekomen.

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Wat kan helpen bij glijden op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 19:42

Mijn hoefsmid heeft speciale nagels met een soort puntjes er op. Dit werkte bij mijn paard goed tegen het glijden in de stalgang.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:23

Zijn hoefschoenen geen optie? Daarmee hebben ze goed grip op de bodem. En ze hoeven alleen aan als het nodig is. De kosten heb je er na twee keer beslaat uit. Flexboots zijn prima schoenen en passen bij de meeste paarden goed, draaien niet en schuren niet.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wat kan helpen bij glijden op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:26

Je kunt ook informeren naar duplobeslag. Dat is kunststof en is net zo “ stroef” als blote voeten.

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 23:13

idd, nageltje met een puntje erin. werkt top en is niet zo 'agressief' als widia puntjes

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 23:23

Je kunt widiapuntjes in je ijzers laten maken, dan zijn de glijpartijen afgelopen. Wel hoor je zo her en der dat het niet helemaal goed is voor de (pezen?) van het paard, een hoef hoort namelijk altijd heel iets mee te geven op het asfalt en dat gebeurt dus niet met een widiapuntje.

Ik ben zelf sindskort over gestapt op hoefschoenen en vind dit een super goede keuze. Ik gebruik ze niet altijd maar wissel het een beetje af. Scheelt bakken met geld. Dat te bedenken dat ik bokt ooit voor gek heb verklaard toen het mij geadviseerd werd. :+

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat kan helpen bij glijden op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 23:59

Als ze altijd op dezelfde plak maait dan zou je daar nog rubber matten kunnen neerleggen, dat slijt ook minder dan verhard.