Spanning jonge pony los in de cirkel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Spanning jonge pony los in de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:49

Ik zou idd echt ff abonnement aanraden op featherlight. Eerste oefeningen is dan al connectie vinden doormiddel van snelheid. Probeer het een maandje zou ik zeggen :)

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:16

Evamarie schreef:
Dat is het niet want ik ben heel duidelijk. Maar ik denk wel dat ik even gas terug moet nemen om vanuit daar weer andere stappen te maken. Vandaar ook dit topic. We gaan er echt wel komen. Ik heb 2 paarden zelf ingereden/doorgereden. Met succes. Dat was juist door leiding te nemen maar minder vanuit verbinding met het paard zelf en dat wil ik nu beter gaan doen. Die paarden waren van zichzelf heel relax. Mijn pony heeft meer spanning en een sterke eigen wil. Dat is voor mij even schakelen. Maar ik merk wel dat ik vanuit die verbinding al veel meer berijkt heb dan dat ik aanvankelijk dacht te berijken in zo korte tijd. Zij zoekt bij mij haar veiligheid en samenwerking op en dat deden de andere twee minder. Doordat ze dit nu al doet heb ik daar wel enorme profijt van. Ze vloeid haar spanning af, loopt keurig met mij mee en zoekt mij zelf op (ook als er spanning is), super om te zien.


Je kan ook leiding nemen vanuit verbinding :-) Deze pony is kennelijk gevoeliger en spiegelt heel erg. Het is niet erg dat ze veiligheid bij jou zoekt, zolang ze maar wel blijft luisteren want tegelijkertijd is het belangrijk om ze nu op te voeden en te leren wat wel en niet mag. En een goede leider stuurt een ander paard uit zijn/ haar ruimte als dat nodig is. :-)

Het is wel een schattige pony en je werk van vandaag klinkt goed.

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:22

Wat een schattig dier <3 Maar er zit wel een boevenkop op zo te zien :')

Ik zet mijn pony ook nog een soort van bij linksom met de longeerlijn door de singel , vervolgens door het bit en dan vastmaken. Als ik het niet vergeet maak ik er morgen even een foto van. Ik hoef niks geen kracht te zetten maar ze krijgt dan minder ruimte. Ik snap het als dat door mensen wordt gezien als dwang , maar ik hoef zo niet te gaan trekken wat voor beiden heel fijn is. Inmiddels loopt ze op die manier ook met het neusje aan de grond.

Ze je pony al naar een osteopaat geweest? Ik wil die van mij ook even laten checken. Al denk ik dat ik onbewust tijdens het beleren vooral rechts heb geoefend in plaats van links en dat ze rechts nu een voorkeur heeft.

Als ze het moeilijk vinden kunnen ze ook heel traag worden en zelfs stil gaan staan. Soms ook wel even een kwestie van doorpakken. Ik ben ook vaak echt te lief , wat ik heel goed van mijzelf weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:59

Haha, ja dat klopt. Een boevenkop heeft ze zeker :D

Bedankt voor de fijne reacties en het meedenken.

Er heeft even een paard naast haar gestaan op links waardoor ze nog feller van zich afbeet in stal. Ze trapt dan tegen de wand aan. Het zou goed kunnen dat ze daarin zichzelf heeft bezeerd en daarom minder fijn loopt. Een goeie!

Anoniem

Re: Spanning jonge pony los in de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:34

Update:

Ze moet meer leren voorwaarts te denken nog. Ik krijg nu twee keer in de week ondersteuning en merk bij mijzelf dat ik veel te voorzichtig was met mijn hulpen. Ze kan enorm lopen, heerlijk om te zien. En haar houding is echt normaal voor een jonge welshpony. Sterker nog ze doet het supergoed en hetgeen wat ik haar al geleerd heb zit er goed in.

Vanaf nu gaat er iemand twee keer in de week met haar aan de slag en neemt mij daarin mee zodat ik daar de andere dagen mee kan oefenen.

Blij dat ik direct aan de bel getrokken heb!

Nogmaals bedankt.