Spanning jonge pony los in de cirkel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Spanning jonge pony los in de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 19:45

Sinds kort train ik los in de cirkel met mijn pony.
Dat ging fantastisch. Elke aanwijzing volge ze moeiteloos met grote zin op. Stap, draf, stap, galop, omdraaien, naar je toe komen. We gingen als een speer.

Tot de laatste 2x.
In mijn nabijheid gaat het goed. Zodra ik haar nu weg stuur wordt ze wat nijdig. Met weinig zin volgt ze mijn commando's op omdat ze in de buurt wil blijven. Ook is ze nu meer afgeleidt.

Ze heeft geen zin om te lopen wat logisch is omdat ze in mijn nabijheid snoepjes heeft gekregen als beloning. Die wil ik nu gaan afbouwen.

Hebben julie nog meer bruikbare tips naast les volgen?
We zijn nog maar net begonnen (3weken) en ze heeft al veel geleerd:

Volgen, achteruit, samen achteruit. Ontspanning vinden in voor haar spannende situaties. Daar haald ze dus wel plezier uit merk ik. Maar uiteraard weet ze dat beloning volgt. Nu probeer ik dat al meer met stem en aaien te doen.

Alleen het wegsturen, daar komt protest op. Ze gaat wel (met oren in de nek, hoofd omhoog) en ook beloon ik haar met mijn stem.
Hoe kan ik dit leuker maken?

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Spanning jonge pony los in de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 19:49

Hoe vaak train je? Hoe oud is je pony? Hoe lang duren je trainingen? Hoe vaak krijgt ze voer-beloning tijdens de training?

Anoniem

Re: Spanning jonge pony los in de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 19:54

3 a 4 x in de week 15/25 minuten. Ze is 3,5. Ze kreeg eerst bij elke x dat ze het snapte, nu bouw ik dat af.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Spanning jonge pony los in de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 19:56

Je moet het niet leuker maken, maar duidelijker. Leuk heeft een pony geen boodschap aan, duidelijkheid wel. Dus ferm weg sturen, met duidelijke signalen in je lichaamshouding. Of ze dit dan mokkend doet maakt niet uit, als ze maar doet wat je van haar vraagt.

Ibbel

Berichten: 49104
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Spanning jonge pony los in de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 19:59

Tja, jij bent haar kuddeleider, en je stuur haar weg bij jou, haar veilige plek. Natuurlijk vindt ze dat niet leuk. Bij jou is het veilig, en jij bent 'opeens' 'boos' op haar en jaagt haar weg. Hoe gek is het dan als ze dat niet snapt?

Ik zou gewoon niet los werken. Werken is werken, los is 'in de kudde' en niet zonder reden uit die veilige kudde gestuurd worden. Totaal onlogische paardentaal.

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:08

Het lijkt wel alsof je over mijn jonge paard praat ik herken dit gedrag heel erg. Met name linksom is echt drama. Ik ben nu ook met snoepjes aan het werken maar als ik dit zo lees is dat dus ook niet echt de oplossing. Sloom is ze altijd al wat geweest aan de longe , onder het zadel heeft ze wat meer pit.


Rechts gaat prima , neusje aan de grond en los in het lijf. Zodra ik maar 1 stap naar voren zet om haar te laten draaien gaat ze heel hard lopen want linksom is nog heel lastig.

Als ik haar linksom heb ik het ook vol met spanning , maar ook irritatie. Ze loopt heel hard , stijf en niet relaxt. Ik zet haar een soort van bij met de longe en geef haar een beloning als ze wat ontspanning laat zien , vaak gaat het daarna iets beter en loopt ze ook wat meer van mij weg. Maar na een tijdje komt ze erg terug in het tempo en begint ook nijdig te doen.

Ik hou het kort , als het goed gaat is het voldoende. Ik doe het longeren / los ook echt niet vaak maar onder het zadel is links ook nog wel erg spannend. Rechts is echt top , daar wil ik ook niet meer aan lopen prutsen.

Ik heb toevallig een les gewonnen waarbij ik een mogelijkheid heb tot grondwerk. In ieder geval van een goede instructrice die erg goed is met paarden en spanning in combinatie. Ik ga bij haar een les volgen en ik denk wel meer. Meer omdat ik graag wil dat ze lekker spanningsvrij is aan beide kanten want ik bouw er zelf ook spanning door op als ze links met name onder het zadel gek laat lopen. En ik zou het voor haar ook zo fijn vinden als ze ontspannen is en niet het idee heeft dat ze moet gaan rennen als ik iets vraag wat spannends is. Misschien ook een idee voor jou?

Anoniem

Re: Spanning jonge pony los in de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:13

Jazeker een goed idee @Zebrastreep.
Mijn pony heeft het vooral op rechts. Dat is haar minder prettige kant en dit geeft ze goed aan.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:15

Ha.
Los werken is niet zomaar wat doen. Er komt best het een en ander bij kijken. Mogelijk geef je tegenstrijdige signalen.
Het beste kun je er iemand bij halen die mee kan kijken.

Anoniem

Re: Spanning jonge pony los in de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:25

Dat gaat idd gebeuren.
Zie openingspost voor mijn vragen.

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:58

Die 15/25 min, is dat in 1x of haal je haar wel tussendoor bij je? Ik zou weer even teruggaan naar wegsturen en na 1 ronde al belonen. Sowieso is 3 a 4x in de week wel heel veel naar mijn mening zeker voor zo'n jong ding. Loswerken kan heel fijn zijn om even te checken wat ze doen in vrijheid maar om het leuk te houden zou ik het max eens per 2 weken ofzo doen.
Edit: en goed dat je iemand mee laat kijken, dat kan heel nuttig zijn :)

Anoniem

Re: Spanning jonge pony los in de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:32

Dankjewel.
Meestal start ik met werken in nabijheid en dan 10 minuutjes wisselen, draf, stap galop. Misschien moet ik idd rustiger aan doen en met andere oefeningen aan de slag. Maar uiteindelijk moet ze natuurlijk wel gewoon lekker met plezier kunnen bewegen in de cirkel. Ik ben benieuwd of iemand van Bokt hier ervaring mee heeft en mij van tips kan voorzien.

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 22:12

Longeren is al niet echt een hobby van mijn beide paarden. Ik vindt ze onder het zadel ook een stuk fijner lopen dan aan de longe of in de longeercirkel. Als mijn jonge paard echt goed is doorgereden zal ik het longeren ook meer naar de achtergrond plaatsen. Dan is het puur om even energie kwijt te raken voordat ik opstap. Ik wil dan toch denk ik meer naar het grondwerk toe.

Anoniem

Re: Spanning jonge pony los in de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:37

Mijn pony startte met veel zin. Er was wel spanning die ze nu geleerd heeft om bij mij kwijt te raken. Dit kan ze nog niet helemaal zelf en daar wil ik op afstand ook naartoe werken.

De volgende keer ga ik even niets van haar vragen. Het ging zo goed dat ik het met touwtje of klein zweepje afkon. Ik pak er wel de grote zweep bij om meer sturing te geven. Dus haar wel weg sturen en dan belonen met mijn stem. Ik hoop meer tips te ontvangen van andere bokkers voordat mijn instructeur komt zodat ik daar mee aan de slag kan. Bedankt voor het meedenken.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Spanning jonge pony los in de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:37

Stel eens het belonen om, ipv haar naar je toe te halen en te belonen, beloon haar als ze van je weggaat.
Stuur haar weg, beloon met je stem (ja! goed zo!) en ga er naar toe om ze haar beloning te geven.
Ga terug naar je plaats (laat haar niet volgen) en zet de volgende oefening (in dit geval: een paar stappen weg/vooruit gaan van je) in, en herhaal.
Paarden die geleerd hebben om naar de mens toe te komen voor de beloning worden hele irritante paarden om te rijden zodra er iemand in de piste staat.

Anoniem

Re: Spanning jonge pony los in de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:12

Wat een fijne tip, ga ik doen! Dankjewel.

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 00:13

Hoe gaat het zonder zweep?

Ik heb vandaag linksom de zweep iets meer weg gelaten en ik had mijn pony eindelijk met haar neus aan de grond en een veel meer ontspannen houding. Ik kon wel juichen dat ze eindelijk ook linksom een vorm van ontspanning liet zien.

Het was trouwens maar heel kort ben ook snel gestopt met longeren.

future_vet
Berichten: 2613
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Spanning jonge pony los in de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 07:24

Misschien eens naar featherlight kijken? Mijn jonge pony had ook weinig plezier, ik heb dat echt kunnen ombuigen. 3/4 per week rondjes lopen in een longeerbak is best wel saai. Doe je ook wel eens andere dingen? Met pionnen of balkjes? Maak t leuk!

Anoniem

Re: Spanning jonge pony los in de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:03

Zonder zweep plakt ze helemaal. Ik ben groot fan van Yvet en probeer haar trainingstechniek toe te passen. Daar zitten ook paarden met weinig bewegingzin of verzet tussen die ze leert plezier te krijgen in het bewegen. Ik zie haar ook meelopen of meerennen met ze.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:21

Evamarie schreef:
Sinds kort train ik los in de cirkel met mijn pony.
Dat ging fantastisch. Elke aanwijzing volge ze moeiteloos met grote zin op. Stap, draf, stap, galop, omdraaien, naar je toe komen. We gingen als een speer.

Tot de laatste 2x.
In mijn nabijheid gaat het goed. Zodra ik haar nu weg stuur wordt ze wat nijdig. Met weinig zin volgt ze mijn commando's op omdat ze in de buurt wil blijven. Ook is ze nu meer afgeleidt.

Ze heeft geen zin om te lopen wat logisch is omdat ze in mijn nabijheid snoepjes heeft gekregen als beloning. Die wil ik nu gaan afbouwen.

Hebben julie nog meer bruikbare tips naast les volgen?
We zijn nog maar net begonnen (3weken) en ze heeft al veel geleerd:

Volgen, achteruit, samen achteruit. Ontspanning vinden in voor haar spannende situaties. Daar haald ze dus wel plezier uit merk ik. Maar uiteraard weet ze dat beloning volgt. Nu probeer ik dat al meer met stem en aaien te doen.

Alleen het wegsturen, daar komt protest op. Ze gaat wel (met oren in de nek, hoofd omhoog) en ook beloon ik haar met mijn stem.
Hoe kan ik dit leuker maken?


Sowieso stoppen met snoepjes, geef een beloning als ze klaar is met werken op stal. Paarden hebben duidelijkheid nodig, niet leuker maken maar duidelijker zijn. Dus gewoon met de zweep achter de achterhand en het commando stap geven en als ze naar je toe komt dan wijs je met de zweep naar de schouder en wapper je een keer zodat ze snapt dat ze van je weg moet. Het klinkt niet als protest maar als een paard die er gewoon niets van snapt en iemand die onduidelijke signalen geeft. Ik raadt je ten zeerste aan om les te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:40

Dat signaal geef ik precies zoals je omschrijft. Het is een jonge pony die haar veiligheid ook nog bij mij zoekt. Ik ga de tips van Zebrastreep proberen strakjes, ben benieuwt!

En ja les komt er, dat heb ik al meerdere keren opgenoemd.

Sky_As

Berichten: 4711
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:50

Evamarie schreef:
Zonder zweep plakt ze helemaal. Ik ben groot fan van Yvet en probeer haar trainingstechniek toe te passen. Daar zitten ook paarden met weinig bewegingzin of verzet tussen die ze leert plezier te krijgen in het bewegen. Ik zie haar ook meelopen of meerennen met ze.


Maar voor dat meelopen of meerennen zit een heel traject. Naast je paard gaan lopen en verwachten dat ze mee gaan rennen zal hem niet worden. Je zult eerst de communicatie moeten herstellen.

Je zou een abonnement af kunnen sluiten bij Featherlight, dan kun je het vanaf het begin zien.
Het gaat er namelijk om dat je leert communiceren met je paard, waardoor hij naar jouw intenties gaat luisteren. (dit klinkt heel zweverig, maar is het totaal niet).
Met je lichaam stuur je heel veel signalen uit, en waarschijnlijk op dit moment totaal niet de juiste.

Een paard is een kei in je intentie lezen. Ik vergelijk het met als ik ga springen. ik ben als de dood voor een hindernis. Ik kan mijn paard nog zo hard schoppen voor de sprong, dat paard zal toch voelen, dat ondanks dat ik schop, ik eigenlijk helemaal niet over die hindernis wil. En dus weigeren......
Ditzelfde gebeurt ook vaak met grondwerk. Onbewust niet duidelijk zijn, of je paard heeft geleerd om je hulpen te negeren omdat ze niet duidelijk waren.

Dit zie je ook vaak bij kinderen, je hebt van die moeders die zeggen: "toetje, niet doeeen" (en dan op zo'n toon dat je denkt, ja nogal logische dat het kind niet luistert)
En je hebt moeders die zeggen "niet doen" kort maar krachtig. Die kinderen zullen vaak perfect opvolgen wat ze gevraagd wordt.
Niet omdat ze in het verleden afgeslagen zijn, maar omdat ze weten, dat moeders het meent.....

En dat werkt met paarden/dieren/kinderen niet anders. Als je meent wat je zegt/doet, zal er al veel beter geluisterd worden.

Alleen heel veel mensen, twijfelen zelf eigenlijk al wat ze willen, omdat ze kennis missen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 15:25

Dat is het niet want ik ben heel duidelijk. Maar ik denk wel dat ik even gas terug moet nemen om vanuit daar weer andere stappen te maken. Vandaar ook dit topic. We gaan er echt wel komen. Ik heb 2 paarden zelf ingereden/doorgereden. Met succes. Dat was juist door leiding te nemen maar minder vanuit verbinding met het paard zelf en dat wil ik nu beter gaan doen. Die paarden waren van zichzelf heel relax. Mijn pony heeft meer spanning en een sterke eigen wil. Dat is voor mij even schakelen. Maar ik merk wel dat ik vanuit die verbinding al veel meer berijkt heb dan dat ik aanvankelijk dacht te berijken in zo korte tijd. Zij zoekt bij mij haar veiligheid en samenwerking op en dat deden de andere twee minder. Doordat ze dit nu al doet heb ik daar wel enorme profijt van. Ze vloeid haar spanning af, loopt keurig met mij mee en zoekt mij zelf op (ook als er spanning is), super om te zien.

Sky_As

Berichten: 4711
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Spanning jonge pony los in de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:01

Blijkbaar gaat er iets toch nog niet helemaal goed ;-)
want ze gaat/wil niet bij je vandaan.....Dus als jij haar weg stuurt, ziet ze het nut niet in van jouw hulp die jij op dat moment geeft, anders zou ze wel bij je vandaan gaan.
Misschien anders eens wat filmpjes van Warwick Schiller kijken, die heeft wel mooie voorbeelden op YouTube staan en die zijn gewoon gratis te bekijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:46

Zojuist ben ik terug gekomen van de training:

En ik heb o.a de tip van Beestenfreak gebruikt: Belonen na wegsturen.

Eerst starte ik zonder snoep op haar gemakkelijke kant. Ze vond het wel oke en luisterde goed. Bij de moeilijke kant merk je dat ze probeerd om te draaien. Hier in begrenst gevolgd door stembeloning. Ze zat echt te denken. Oke nu moet ik dit echt, ik ga het doen of he ik probeer het nog een keer, O ik wordt begrenst, dan ga ik weer.

Uiteindelijk mocht ze komen nadat ik het aangaf. Dus eerst twee ronden netjes in afstand ontspannen draf, stembeloning, stap. Dan de fijne kant hetzelfde. Rustig stappen en afsluiten. We hielden het klein vandaag. Goed is goed genoeg.

Ze probeerde het wel een paar keer eerder om bij mij te komen, dit rustig begrenst. Omdat ze op heel kleine signalen reageerd moet ik opletten zelf mijn signalen ook heel klein te houden en iets sterker bij geen reactie zonder overhaast (dus te vel) te reageren omdat dat spanning opbouwt. Ze doet zo haar best.

Nadat ze mocht komen kreeg ze een beloning en na achteruit weglopen van mij beloning (dit kent ze al, ik hoef maar te wijzen en ze zet stappen achteruit).En nu dus gevolgd door de na wegsturen beloning. De laatste oefening was nieuw voor haar, maar omdat ze alles opzuigt had ze hem na 1 x al door. Superknap. Dit 2x herhaald en toen afgesloten. Ze vond het leuk. Je ziet haar denken.

Beloond en uit de cirkel. Bleek ik het touw niet goed vast te hebben en schrok ze van de zweep. Dus rend ze los weg om direct mij weer op te zoeken. Dus ze rend een paar stappen weg, draait zich om in stap en loopt richting mij met haar hoofd ontspannen. En dat is winst. De meeste jonge paarden weten het dan niet waar ze het moeten zoeken met zo'n los touw. Zij had zoiets van he dit is vervelend met dat touw en ik moet bij haar zijn om dit op te lossen. Superfijn.

Wat ik geleerd heb is dat het in dit geval beter is om zonder beloning te starten en dat je wegsturen ook kunt belonen. Bedankt daarvoor!

De volgende keer ga ik weer zonder snoep starten en kijken hoe ik haar meer plezier geef in het lopen en draven in de ring. Tips hierin blijven welkom!

Galop laat ik nu even achterwege. Eerst het plezier terug vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:21

Even wat foto's zodat jullie haar lichaamstaal kunnen zien.

Vandaag:
Afbeelding
Draf moeilijke kant, je ziet een strak lijf maar wel contact.


Afbeelding
Meer ontspanning moeilijke kant


Afbeelding
Draf makkelijke kant.

2 weken terug, meer ontspannen. (moeilijke kant)
Afbeelding
Afbeelding

De pony <3 :
Afbeelding