Zwarte hoefvet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Zwarte hoefvet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 09:06

Hoi!

Ik ben nu redelijk actief met mijn merrie en heb bijna elk weekend een wedstrijd. Het is bij de Friezen gebruikelijk om de hoeven zwart te spuiten met een normale zwarte verf spuitbus van de action. Op de keuring zie je geen een zonder gespoten hoeven en ook op wedstrijden zie je menig Fries paard met geverfde hoeven.

Alleen... het lijkt mij helemaal niet zo gezond voor de hoeven. Ik wil liever hoefvet gebruiken. Is verf beter dan hoefvet? Dat lijkt mij niet. Maar ik weet ook dat hoefvet de hoef afsluit. Als ik hoefvet ga gebruiken wil ik wel een die heel zwart is, dus hetzelfde resultaat als verf.

Wie kan mij helpen? Keuze is reuze op Google

JoukjeV

Berichten: 348
Geregistreerd: 12-02-09
Woonplaats: een prachtig plekje

Re: Zwarte hoefvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 09:12

Dit wat?
Afbeelding

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 09:12

Heb je ervaring met hoefvet? mijn wedstrijd/fotoshoot ervaring met vet en olie is dat zodra er iets van stof/zand in de buurt komt het 1 plakkerige bende is en je je mooie effect wel kan vergeten.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 09:13

Nadeel van vet erop vind ik het aanhechtten van zand eraan.
Maar hier op wedstrijden zie je genoeg Friezen maar geen van alle zwart gespoten hoeven eigenlijk. Maar misschien dat het op Friezenwedstrijden anders is, dat weet ik niet om eerlijk te zijn.

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zwarte hoefvet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 09:14

Wij hebben wel blanke hoefvet. Dat smeer ik er eerst op, daarna poetsen. Dan is het vaak droog voordat we gaan rijden. Dan plakt het ook niet meer

Nee ik zou er inderdaad ook niks op kunnen smeren. Er zijn inderdaad ook deelnemers die doen niks op de hoeven. Maar ik vind dat eerlijk gezegt minder netjes :o

Ladypronk
Berichten: 372
Geregistreerd: 26-09-11
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 09:15

Ik heb van Naf paint it black. Is zwarte lak die hoefvriendelijk is. Hiermee zijn de hoeven echt goed zwart. Bij hypostore te koop.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 09:17

Vet gaat niet werken, dan plakt alles er gewoon aan vast. En zwarte heb ik ook ooit gehad, maar daar wordt het niet echr zwart van, het blijft een soort doorzichtig. Je hebt van naf hoefspul, paint it clear of Black.

Ik snap alleen niet waarom je het zou willen. Gewoon schoonmaken en op wedstrijd. Zie het hier bij de Friezen ook nooit op wedstrijd.

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 09:20

Ladypronk schreef:
Ik heb van Naf paint it black. Is zwarte lak die hoefvriendelijk is. Hiermee zijn de hoeven echt goed zwart. Bij hypostore te koop.


Inderdaad zwarte hoeflak. Soort nagellak voor paarden
Laatst bijgewerkt door Esther_r20 op 07-10-22 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 09:20

Zoals ik zei, omdat het veel mooier oogt. En heb liever iets gezonder dan verf

Denk dat ik de NAF ga bestellen. Bedankt!
Plakt die ook of helemaal niet?

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 09:20

Ik zie het hier helemaal niet veel voorkomen dat de Friezen op wedstrijden hun hoeven ingevet zijn. Ik doe het zelf niet. En krijg er geen punt lager op.

Ladypronk
Berichten: 372
Geregistreerd: 26-09-11
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 09:25

De Naf plakt helemaal niet. :D

Wel even een kwastje erbij doen. Sponsje wat erbij zit is heel klein.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zwarte hoefvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 09:45

Zo gebruikelijk is het blijkbaar niet. Wil je het doen om het zwart er mooier te laten uitzien, of om wit te camoufleren?

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 10:01

Haha grapjes. Misschien daar eens over ophouden. Dit is allang overlegd en geregeld met het KFPS. En was tevens niet mijn schuld en niet door mij aangebracht. Dus laat het eens gaan. :roll:

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zwarte hoefvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 10:05

Geregeld, ja. Je bent ervoor gestraft. Heel vreemd dat je het gewoon weer wilt doen. En het dan gooien op "het is gebruikelijk", wanneer het dat eigenlijk niet is en je het wilt goedpraten.

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zwarte hoefvet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 10:14

Ik ga er niet op in. Dit is geregeld met de mensen die er over gaan. En jij bent er niet bijgeweest en je weet er het fijne niet van. Laat het gewoon gaan...

Dit gaat gewoon over hoefvet op wedstrijd. Bij jury's die het niet kan schelen of de hoef wit zwart of paars is. Ik vind het gewoon netter ogen. Nothing more

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 10:16

Tieneke schreef:
Geregeld, ja. Je bent ervoor gestraft. Heel vreemd dat je het gewoon weer wilt doen. En het dan gooien op "het is gebruikelijk", wanneer het dat eigenlijk niet is en je het wilt goedpraten.


Tieneke, TS vraagt gewoon wat over zwarte hoefvet.
Niet echt nodig om er een oud topic bij te halen en dan ook nog te gaan insinueren dat TS daarom zwart hoefvet nodig heeft....

TS, volgens mij heb je de tip NAF al wel gekregen!

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zwarte hoefvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 10:20

Daar werd vroeger ook wel Stockholmer teer voor gebruikt.

Smerig goedje, maar de hoeven worden er wel diepzwart van.

(Spul werd vroeger ook wel grbruikt bij rotstraal, en werkte daar in sommige gevallen ook prima voor)


Net even snel gegoogeld, maar het bestaat nog gewoon en wordt ook nog verkocht.

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zwarte hoefvet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 10:27

Femketweety is dat wel gezond? Klinkt wel handig voor de rotstraal. Maar lijkt dan wel sterk spul?

Bedankt voor de reacties. Ik zal de NAF proberen :)

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 10:31

Wij gebruikten het voor de Friezen als er iets van show was, kerstshow of Sinterklaas rijden of demo van t een of ander.

Hoef goed schoon maken en dan dat spul erop kwasten.
Het ruikt vrij sterk
Ik geloof niet dat er gezondheidsrisico aan zit als je het af en toe gebruikt.
Zoals gezegd, het wordt gewoon nog verkocht, en het werd ook gewoon gebruikt voor dit doel.
Het droogt iets uit, dus ik zou het niet dagelijks gebruiken voor de hoefwand. Maar voor een keer show of wedstrijd prima.
(Dat uitdrogende zal ook wel de reden zijn dat het tegen rotstraal werkt)

Kan wel wat vlekken geven, dus opletten dat je het niet op je witte rijbroek krijgt of op je handen ofzo.




https://www.google.com/search?q=stockho ... e&ie=UTF-8

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 10:34

Ik gebruik gewoon hoefvet, gemaakt van manenvet. De kunst is om het eigenlijk de avond van te voren, als je paard met gewassen benen op stal gaat, dan hoeven te vetten. Kan dan hele nacht intrekken, de volgende ochtend is alles ingetrokken en blijft er weinig meer plakken, hoeven zien er dan keurig verzorgd uit.

Vinny12511

Berichten: 121
Geregistreerd: 23-05-15
Woonplaats: Ospel

Re: Zwarte hoefvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:00

Ik gebruikte altijd gewone zonnebloemolie. ‘S morgens met schoonmaken van de hoeven erop doen en dan was het mooi ingetrokken als ik op wedstrijd ging. De natuurlijke kleur van de hoeven komt dan naar boven en er ligt een mooie natuurlijke glans overheen. Vind ik persoonlijk mooier dan die zwart gespoten hoeven

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:16

Vinny12511 schreef:
Ik gebruikte altijd gewone zonnebloemolie. ‘S morgens met schoonmaken van de hoeven erop doen en dan was het mooi ingetrokken als ik op wedstrijd ging. De natuurlijke kleur van de hoeven komt dan naar boven en er ligt een mooie natuurlijke glans overheen. Vind ik persoonlijk mooier dan die zwart gespoten hoeven


Nou inderdaad, dat zwart gemaakt ziet er altijd zo kunstmatig uit.
Dan is het al omdat je wat te verbergen hebt.
Ongelofelijk dat mensen dit mooi vinden en 'het hoort erbij'.

Met deze instelling verandert er nooit iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:22

Onali schreef:
Vinny12511 schreef:
Ik gebruikte altijd gewone zonnebloemolie. ‘S morgens met schoonmaken van de hoeven erop doen en dan was het mooi ingetrokken als ik op wedstrijd ging. De natuurlijke kleur van de hoeven komt dan naar boven en er ligt een mooie natuurlijke glans overheen. Vind ik persoonlijk mooier dan die zwart gespoten hoeven


Nou inderdaad, dat zwart gemaakt ziet er altijd zo kunstmatig uit.
Dan is het al omdat je wat te verbergen hebt.
Ongelofelijk dat mensen dit mooi vinden en 'het hoort erbij'.

Met deze instelling verandert er nooit iets.
Ach, beter zwart gespoten hoeven onder een Fries dan zwart gelakte hoeven aan het einde van witte benen. Dát ziet er pas niet uit. :')

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:26

Ik gebruik hiervoor gewoon de duovet, als je die optijd insmeert en niet net voor je het zand ingaat, is het netjes ingetrokken en kijken de hoeven ook mooi zwart. Bij mijn haflinger in ieder geval wel..

Edit: zie hier. Achter dus niet kijken, want die zijn bij haar dus ook wit.

Afbeelding

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Zwarte hoefvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 13:22

Verf? Teer? Nu heb ik bij iemand gewerkt die een hele stal vol Friezen had, nog nooit hebben we dat op die hoeven gedaan. Varnish, ja dat wel. Is gewoon een soort nagellak, ongetwijfeld niet echt gezond (in hun ogen) voor die hoeven daarom ook alleen voor een keuring en niet standaard op wedstrijden. Spul wordt dan nog duur ook.