Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bekappers op bokt => Welke hoefmesjes gebruiken jullie?

 
Profiel   

Zoals de titel al zegt, welke mesjes gebruiken de (professionele) bekappers op bokt?

Mijn Double S mesjes zitten erdoor, dus zijn aan vervanging vatbaar, deze waren totnutoe de beste dat ik had, maar nog altijd niet helemaal tevreden over.

De smid waar ik meeloop gebruikt luwex renetten, die snijden super, maar zijn ook superduur (300-400 euro per mesje, wel met 3 vervangmesjes en vervangmesjes zijn 40-60 euro..)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 13:26 



 
Profiel   

Ik bekap alleen mijn eigen paard, heb daarvoor Bassoli messen. Ik vind ze persoonlijk erg fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 13:41 



 
Profiel   

Messen van mustad. Op onze cursus komen mensen weleens met messen van Turbo hoof maar dat is pisbakken staal, het is niet te slijpen en buigt door.
Goeie messen zijn die van paard natuurlijk en mustad. Messen kunnen meer dan tien jaar mee, als er geen Tinker op gaat staan. Messen die minder lang mee gaan is gewoon rotzooi


Laatst bijgewerkt door Arabesk op 17-10-22 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 17:21 



 
Profiel   

Ik heb de messen van Paardnatuurlijk.nl Prima messen! Erg sterk ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 17:31 



 
Profiel   

Paardnatuurlijk.nl
Gaan al jaren mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 17:37 



 
Profiel   

Ik heb messen van rehki? Bevallen mij prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 18:09 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Messen van mustad. Op onze cursus komen mensen weleens met messen van Turbo hoof maar dat is pisbakken staal, het is niet te slijpen en buigt door.
Goeie messen zijn die van paard natuurlijk en mustad. Messen kunnen meer dan tien jaar mee, als er geen Tinker op gaat staan. Messen die minder lang mee gaan is gewoon rotzooi

Turbohoof verkoopt bassoli oa. Ik hoor daar goede recensies van.

Mijn double s mesjes zouden op zich ook goed moeten zijn, maar die heb ik blijkbaar ook al kapot gemaakt :+

Bedoel je de basis reeks van mustad. Of die duurdere met de gekleurde handvaten?
Levensduur van 10 jaar, professioneel of om 1 of 2 eigen paarden maandelijks te doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 21:15 



 
Profiel   

Ik gebruikte mn messen als prof en ze waren nog goed na acht jaar tot er een Tinker op ging staan, mes gebroken :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 22:15 



 
Profiel   

De F.Dick mesjes (die ook bij paard natuurlijk verkocht worden). Ik heb ze al 20 jaar (ja, nog altijd de originele van de Strassercursus) en
zelfs in botte toestand zijn ze scherper dan wat ik nieuw van Rehki geprobeerd heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 22:28 



 
Profiel   

Even een zijsprongetje.
Hoe, hoeveel & waarmee slijpen jullie die mesjes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 07:28 



 
Profiel   

Arabesk, voor je weer onnodig met modder gaat gooien, misschien toch eens een blik werpen op onze site.

Duhelo, we verkopen meerdere merken messen. Voel je welkom om op de site te kijken. Als je advies wil over welk merk past bij jouw gebruik kan je via de site of Facebook contact opnemen.

Mocht je niet weten hoe te slijpen mag je altijd even langskomen en we leren het je. Eventueel staan we ook op Equiday.

We hebben ontzettend veel tevreden klanten.

Mocht je toch liever ergens anders bestellen, even goede vrienden *D

Mvg Claudia (van Turbohoof)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 07:42 



 
Profiel   

ClauH schreef
Arabesk, voor je weer onnodig met modder gaat gooien, misschien toch eens een blik werpen op onze site.

Duhelo, we verkopen meerdere merken messen. Voel je welkom om op de site te kijken. Als je advies wil over welk merk past bij jouw gebruik kan je via de site of Facebook contact opnemen.

Mocht je niet weten hoe te slijpen mag je altijd even langskomen en we leren het je. Eventueel staan we ook op Equiday.

We hebben ontzettend veel tevreden klanten.

Mocht je toch liever ergens anders bestellen, even goede vrienden *D

Mvg Claudia (van Turbohoof)

Ik bestel heel regelmatig bij jullie ;). Aad heeft me al heel vaak en supergoed geholpen, dus ik weet jullie sowieso wel te vinden.
Ik zag dat jullie ondertussen ook de Dick messen verkopen. Ik heb ook al enige mesjes aangekocht bij jullie, maar ik zou even moeten kijken welke dat waren.
Deze waren mijn eerste mesjes, maar die vind ik niet zo zo
https://www.turbohoof-solutions.nl/a-46 ... efkrabber/
Deze heb ik voor de shetjes
https://www.turbohoof-solutions.nl/a-48 ... s-set-r-l/
Daarna had ik deze
https://www.turbohoof-solutions.nl/a-71 ... nd-rechts/
Maar gebruik die niet vaak, daar het dubbelsnijdend is :+

de ene krijg ik heel scherp, de andere niet zo (maar dat kan aan mijn handeling liggen, ik merk ook dat het ene mesje altijd sneller bot is dan het andere, ik vermoed dat het is doordat het voor mij "tegen de hand" is )

Volgens mij heb ik deze ook
https://www.turbohoof-solutions.nl/a-42 ... l-gebogen/
maar die krijg ik helemaal niet fijn snijdend

Ik heb deze ook geloof ik
https://www.turbohoof-solutions.nl/a-56 ... m-quality/
Deze is op zich wel fijn, maar het loopmesje lukt me maar om in 1 richting te gebruiken, de andere richting stropt mijn handeling op :+

En mijn laatste mesjes zijn double S messen.

Vandaar dat ik me afvraag of het echt aan mijn messen ligt, of dat mijn techniek gewoon bagger is :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 08:56 



 
Profiel   

Ik stuur je een pb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 13:32 



 
Profiel   

Ik heb volgens mij deze;
https://www.turbohoof-solutions.nl/a-65 ... escription

Nu na een jaar kun je een beetje zien dat ze wat gaan slijten van het slijpen maar ze zijn wat mij betreft prima. Heb weinig vergelijkingsmateriaal want dit is mijn eerste set, maar ze doen het prima. Als ik dan eens een keer de messen van een ander vast heb dan denk ik; mijn God wat een pruttel dus het zal wel goed zitten Dan ;) gewoon zorgen dat ze netjes geslepen worden voor of na elk gebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 13:47 



 
Profiel   

Het is niet moddergooien maar een constatering. Ik heb vergelijkingsmateriaal te over en het is gewoon een B kwaliteit. Slecht te slijpen, het soort staal is matig enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 23:30 



 
Profiel   

Ik vin de Dick messen van PN de allerfijnste; ik heb zelfs een paar zo ver versleten dat ze nog maar een paar mm dun waren. :') Hun vijl is helemaal ruk met die dubbele vakken, standaard werkt ook niet.
THS ook goede service (net als PN trouwens) maar voor messen blijf ik bij Dick. En vijlen blijf ik toch fan van Heller of Cody James bv maar niet zo fan van Bassoli.
Is vaak ook wel een kwestie van smaak, zeker bij de vijlen. Als je de mogelijkheid hebt spullen van een ander even uit te proberen dan zeker doen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-22 00:27 



 
Profiel   

Bassoli vijlen vind ik inderdaad ook niks. Nog een nieuwe liggen. Na twee halen wist ik het al. Save edge als normale vijl en Cody James voor het lompe werk bevallen hier top. In principe bestel ik alles bij turbohoof maar voor de save edge vijl maak ik dus een uitzondering.

Misschien de volgende keer toch eens kijken naar die messen van pn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-22 10:17 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips! Ik had nog geen fijne hoefmessen gevonden en wel al meerdere geprobeerd. De Heller rasp is hier inderdaad ook favoriet en heb inderdaad ook een Cody James.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-22 11:35 



 
Profiel   

Heller raspen zijn idd super fijn, als een mes door de boter

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-22 19:14 



 
Profiel   

Ja, Save edge is ook fijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-22 20:20 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Heller raspen zijn idd super fijn, als een mes door de boter

Ja, ik heb er ook best lange tijd plezier van. Maar als je dan weer een nieuwe hebt... <3 Niets zo fijn als goed gereedschap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-22 22:57 



 
Profiel   

Aesculap messen van B. Braun, zijn mooi dun geslepen en keihard staal, ik gebruik het model met een lichte kromming in het blad. B. Braun is ook bekend van de scalpels enzo, die weten wel hoe ze een mes moeten maken. Zag ze toevallig laatst gewoon in de Welkoop liggen maar dan zit er een andere verpakking omheen. Ze zijn ook goed betaalbaar om een of andere reden. Anders de messen van Dick, die zijn ook altijd erg consistent in hun goede kwaliteit. De messen van Double S kan ik niet aan wennen met dat rare model. Kapmes heb ik wel van Double S maar daar moet je als 'dagjes bekapper' ook niet aan beginnen. Werkt heerlijk om er een dikke vette dubbele zool uit te kappen ;) .

Slijpen doe ik op een Batko bandschuurmachine met een 3M Trizact bandje, daar scheur ik een smal reepje vanaf. Daarna polijsten en je kan je er mee scheren zo scherp zijn ze. Door ook de achterkant van het lemmet te polijsten glijden de messen nog soepeler door het hoorn, gepolijst vlak = minder weerstand.

Nog een tip voor de grootgebruikers van hoefraspen, die niet veel mensen kennen: slijpen met een polijstmachine. Ik gebruik zelf een extra brede polijstschijf van sisal touw met een beetje Menzerna polijstpasta. Volgens mij maakt Londonderry deze schijven nog. De polijstschijf braamt het snijvlak van de tandjes van de rasp weer af en zet ze weer mooi aan. Als je op het punt bent aangekomen dat de hoefrasp ongeveer net zoveel doet als een tandenborstel, en je slijpt hem, dan is 'ie echt weer als nieuw. Er komt weer grof geraspte kaas af vs strooikaas. Dit kan je blijven herhalen tot de tanden van de rasp ongeveer weg zijn, ze gaan ruim 4x zo lang mee. De fijne kant werkt het minder goed voor maar die is toch niet zo belangrijk.

Op Marktplaats even zoeken naar een oude Creusen polijstmachine, ben je ook niet zo duur uit.

Voor hoefraspen Save Edge of Heller, die bevallen mij uitstekend. Ik heb laatst eens een Mercury geprobeerd maar die nam nog minder materiaal af dan een oude Save Edge. Gelijk van genezen.

Kniptang van GE of Jim Blurton maar dat is best een investering als je niet veel bekapt en bovendien overbodig als je je eigen paard goed bijhoudt met een rasp.

Om de levensduur van je gereedschap te garanderen zorg je ook altijd dat je de hoeven even goed schoonmaakt vooraf, bijvoorbeeld met een simpele staalborstel. Zand en gereedschap gaan niet samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-22 17:22 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Het is niet moddergooien maar een constatering. Ik heb vergelijkingsmateriaal te over en het is gewoon een B kwaliteit. Slecht te slijpen, het soort staal is matig enz.


Ik heb eens Bassoli messen geslepen voor iemand, ik slijp machinaal, en het staal is veel te zacht, het verdwijnt als sneeuw voor de zon. De andere merken heb ik geen ervaring mee maar die messen waren inderdaad B kwaliteit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-22 18:16 



 
Profiel   

Fijn dat iemand anders dat ook constateert.

Je tip van de raspen slijpen ga ik mee aan de slag, super idee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-22 09:14 



 
Profiel   

OW wat een goede tip van dat slijpen van die vijlen. Kun je visueel maken hoe dat moet? Foto’s of een filmpje? Hoe duurzamer hoe beter wat mij betreft maar ik ben totaal niet thuis in dit soort zaken.

Waaraan kun je die mesjes herkennen bij de welkoop? Klinkt goed namelijk.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-22 11:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen