Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Bekappers op bokt => Welke hoefmesjes gebruiken jullie?

 
Profiel   

pluisje88 schreef
OW wat een goede tip van dat slijpen van die vijlen. Kun je visueel maken hoe dat moet? Foto’s of een filmpje? Hoe duurzamer hoe beter wat mij betreft maar ik ben totaal niet thuis in dit soort zaken.

Waaraan kun je die mesjes herkennen bij de welkoop? Klinkt goed namelijk.


De mesjes zaten geloof ik in een overbodige plastic verpakking met groen op het etiket, van Kerbl. Op het lemmet staat 'VC320' of 'VC321'. Ik heb een filmpje gevonden voor het slijpen van vijlen: hierzo

De polijstschijf draait van het handvat van de rasp af. Je moet dus niet tegen de tanden in polijsten, dan ben je de namelijk de polijstschijf aan het raspen in plaats van de rasp slijpen.

Een polijstmachine wordt vaak bestempelt als een van de gevaarlijkere machines in de werkplaats vanwege het hoge toerental en het ontbreken van afscherming.

Draag geen handschoenen, als de handschoen blijft hangen breek je zo een paar vingers. Draag geen loszittende lange mouwen. Draag lang haar in een staart. Touwtjes van je capuchon even wegstoppen. Draag altijd een veiligheidsbril, ook over een gewone bril heen. Polijsten zorgt voor fijne stofdeeltjes in de lucht, valt met het slijpen van een rasp mee maar hou er rekening mee. Ik draag altijd een volgelaatsmasker omdat ik wel eens meer polijst en het stof ontzettend op je longen slaat. Dit klinkt misschien allemaal wat overdreven maar dit zijn wat basisregels voor het veilig werken met een polijstmachine.

Als je hoefmessen gaat polijsten draait de polijstschijf van je af, zodat het mes niet jouw kant op komt vliegen als deze blijft hangen. Het mes pak je stevig vast met beide handen, nooit met 1 hand. Beginnen aan de kant waar het haakje zit, en dan richting het handvat polijsten. Let goed op dat het haakje niet de zijkant van de schijf raakt. Hoefmessen zijn eigenlijk niet echt ideaal om te polijsten vanwege dat haakje aan het mes..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-22 20:20 



 
Profiel   

Ik gebruik de renetten van Werkman en slijp alles op een Londonderry (rasp, renetten en mn GE kniptang hou ik er ook scherp en schoon mee) op YouTube kun je allerlei filmpjes zoeken trouwens van de Londonderry en wat je er mee kan, het is even een uitgave maar is z'n geld meer dan waard vind ik
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 13:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen