Allereerste keer hoefijzers!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Allereerste keer hoefijzers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 19:34

Hoi!

Mijn lieve Franse draver, Raijin, van 7 jaar, zal morgen waarschijnlijk voor het eerst sinds hij bij mij staat vooraan hoefijzers krijgen.
Hij staat na een dik jaar bij ons, is sindsdien niet meer bekapt geweest omdat zijn hoeven net snel genoeg slijten.
De hoefsmid komt wel elke 6 weken controleren, maar er moet eigenlijk nooit bekapt worden, enkel wat bijvijlen.

Maar sinds het begin van deze week loopt hij dus enorm gevoelig op zijn voorste voetjes en struikelt regelmatig. :( Nu hebben we aanstaande zondag den buitenrit van 6 uur gepland, dus vandaag maar even de smid gebeld.
Die komt dus morgen kijken en gaat waarschijnlijk vooraan ijzers opzetten , zodat hij zich zondag zeker geen pijn kan doen.
Ik ben er zelf een beetje bang/onzeker voor want ik heb zelf nooit een paard op ijzers gehad :?
Zijn er dingen waar ik dan rekening mee moet houden enzo? Hij draagt sowieso ook altijd peesbeschermers omdat ie tijdens het galopperen al eens durft tikken en zichzelf zo anders kan pijn doen, maar zijn er nog andere dingen die ik in acht moet nemen? Waar ik dus echt rekening mee moet houden? Of niet? :P

Foto van mijn knapperd erbij <3


Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Allereerste keer hoefijzers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:39

Wil je de ijzers echt puur voor die ene lange rit nemen? Zijn hoefschoenen geen optie?
Dat de hoeven weinig onderhoud nodig hebben is juist een goed teken. Dan staat je paard goed op de voeten en slijten ze gelijkmatig af. Een gevoelige hoef kan ook andere oorzaken hebben.

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:42

Leuk paard heb je! Nu heb ik ook geen ervaring met ijzers. Maar moet je paard niet wennen aan ijzers?
Net als dat mensen moeten wennen aan nieuwe schoenen

Dus dat dan meteen een buitenrit doen van 6 uur vrij onverstandig is?
Hoefschoenen moeten naar mijn weten ook ingelopen worden.

Geen idee hoor maar daar weten de ijzerkenners vast meer over!

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 19:51

8nnemiek schreef:
Wil je de ijzers echt puur voor die ene lange rit nemen? Zijn hoefschoenen geen optie?
Dat de hoeven weinig onderhoud nodig hebben is juist een goed teken. Dan staat je paard goed op de voeten en slijten ze gelijkmatig af. Een gevoelige hoef kan ook andere oorzaken hebben.


Nee niet enkel voor die ene rit, we rijden sowieso veel op harde ondergrond dus de smid vind t verstandiger om dan nu ´tijdelijk´ ijzers te zetten omdat hij vermoed dat de hoeven nu net iets te kort zijn gesleten... nu sowieso gaat hij eerst kijken of er een andere oorzaak is, maar zo niet raadt hij dus wel ijzers aan...
Hoefschoenen is de smid geen voorstander van, want die moet je ook heel goed laten aanmeten omdat je ze anders halverwege de rit kan kwijtspelen. En sowieso zegt hij dat hoefschoenen echt eerst goed ingelopen moeten worden, waar dat met ijzers minder het geval zou zijn...

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 19:53

Sure_lee schreef:
Leuk paard heb je! Nu heb ik ook geen ervaring met ijzers. Maar moet je paard niet wennen aan ijzers?
Net als dat mensen moeten wennen aan nieuwe schoenen

Dus dat dan meteen een buitenrit doen van 6 uur vrij onverstandig is?
Hoefschoenen moeten naar mijn weten ook ingelopen worden.

Geen idee hoor maar daar weten de ijzerkenners vast meer over!


Haha, dankjewel! <3

Ja de smid zegt dat ik met ijzers zelfs dezelfde dag nog zou kunnen gaan rijden, nu gaan we dat niet doen natuurlijk :p
Maar met ijzers zou het dus wel kunnen om zondag die lange rit te doen... nu gaat de smid wel eerst kijken of er geen andere oplossingen zijn, maar als dat niet is worden het helaas toch echt ijzers :(

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Allereerste keer hoefijzers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:05

Zou het zelf persoonlijk niet doen, maar ik denk na een weekje wennen dat het wel moet kunnen. Ligt aan het paard, aan de rit, etc.
Hoefschoenen moeten inderdaad goed aangemeten worden maargoed, is goedkoper dan iedere 6\10 weken ijzers en kunnen er gewoon vanaf. Mijn voorkeur zou zeker hoefschoenen zijn, ook omdat de hoeven van je paard netjes zelf slijten zou ik het haast zonde vinden ijzers eronder te timmeren :+
Mijn haflinger heeft ook ''maar'' een (half)jaar op ijzers gestaan ivm scheurtje maar misschien dat erna hoefschoenen een uitkomst bieden.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:14

De titel klinkt alsof je er blij mee bent dat hij ijzers krijgt? Terwijl dit naast de genoemde nadelen http://paardenhoeven.info/blog/2015/03/ ... oefijzers/ toch ook elke 6-8 weken flink geld kost.

Ik zag op een foto in je eerdere berichten dat hij erg kort stond maar op de foto genomen in de gang leek het al wat aardiger? Is er geen kundige bekapper in je buurt of zou je het zelf willen leren?

De 6 uurs rit gaat die veel over asfalt dan dat je hoefsmid dit aanraadt?

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 20:18

Anastasia24 schreef:
Zou het zelf persoonlijk niet doen, maar ik denk na een weekje wennen dat het wel moet kunnen. Ligt aan het paard, aan de rit, etc.
Hoefschoenen moeten inderdaad goed aangemeten worden maargoed, is goedkoper dan iedere 6\10 weken ijzers en kunnen er gewoon vanaf. Mijn voorkeur zou zeker hoefschoenen zijn, ook omdat de hoeven van je paard netjes zelf slijten zou ik het haast zonde vinden ijzers eronder te timmeren :+
Mijn haflinger heeft ook ''maar'' een (half)jaar op ijzers gestaan ivm scheurtje maar misschien dat erna hoefschoenen een uitkomst bieden.


Het zou sowieso 1 malig zijn omdat de smid vermoed dat hij vooraan wat te kort staat :/
Ben zelf ook echt geen fan van ijzers, maar als dit voorlopig verlichting kan brengen... ik wil gewoon echt niet dat hij pijn moet lijden en op dit moment heeft hij er echt pijn/last van :(

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:19

Nu ijzers misschien en dan zes uur durende buitenrit? Tja, ijzers hebben nogal wat invloed, ja hij zal misschien minder gevoelig lopen maar meteen zes uur veel meer dreunen op de benen, voeten en pezen? Is er geen tussenweg door er een licht plak ijzer onder te doen? Wees verstandig is alles wat ik je mee wil geven, persoonlijk zag ik af van die rit, die is voor jouw plezier.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 20:21

GraceZarif schreef:
De titel klinkt alsof je er blij mee bent dat hij ijzers krijgt? Terwijl dit naast de genoemde nadelen http://paardenhoeven.info/blog/2015/03/ ... oefijzers/ toch ook elke 6-8 weken flink geld kost.

Ik zag op een foto in je eerdere berichten dat hij erg kort stond maar op de foto genomen in de gang leek het al wat aardiger? Is er geen kundige bekapper in je buurt of zou je het zelf willen leren?

De 6 uurs rit gaat die veel over asfalt dan dat je hoefsmid dit aanraadt?


Nee blij ben ik er zeker niet mee :(
De rit gaat deels over asfalt en verharde ondergrond. Maar het is vooral omdat hij nu echt heel moeilijk loopt en constant struikelt dat de smid dit aanraad... het zou ook maar 1 malig zijn... ik doe het zelf ook liever niet, maar zie mijn lieverd niet graag pijn hebben en het is echt wel duidelijk dat hij nu last/pijn heeft tijdens het rijden...
Hoefschoenen vind ik sowieso niets want hij heeft tot nog toe nog nooit gevoelig gelopen, dus vind t ook gwn heel raar :/

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:21

Er zijn zoveel soorten hoefschoenen, voor alle vormen voeten. Ik denk dat jouw hoefsmid zelf geen ervaring heeft met schoenen. Ik heb maar 1x gehad dat er een uitvloog, dat was mijn eerste rit ermee. Daarna beter op maat vastgedaan en nooit meer last. Ik heb tot nu toe 3 merken/ types gebruikt (3 paarden, gedurende zeker 6 jaar), elke zijn voordelen en net iets andere pasvorm.
Echt ideaal. Alleen schoenen aan als we het erf af gaan (elke rit), thuis lekker blote voeten.
En in de winter met kans op ijs en sneeuw ben ik zoooo blij dat ik geen ijzers meer hoef (huidige paard moest een poos correctiebeslag, nu niet meer, wel schoenen nodig omdat ze snel te veel afslijt).

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 20:22

BigOne schreef:
Nu ijzers misschien en dan zes uur durende buitenrit? Tja, ijzers hebben nogal wat invloed, ja hij zal misschien minder gevoelig lopen maar meteen zes uur veel meer dreunen op de benen, voeten en pezen? Is er geen tussenweg door er een licht plak ijzer onder te doen? Wees verstandig is alles wat ik je mee wil geven, persoonlijk zag ik af van die rit, die is voor jouw plezier.


De rit is al betaald, vervoer is al betaald,... en de beweging heeft hij ook echt nodig :/ hij wordt zo gefrustreerd van hier steeds hetzelfde rondje te doen, daarom dat we regelmatig met de trailer weggaan...
Ja, de smid gaat sowieso eerst kijken of er andere oplossingen zijn, maar als dat niet kan worden het helaas toch echt ijzers :(

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Allereerste keer hoefijzers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:25

Wanneer ik voor iets betaal en vervoer geregeld had maar de toestand van mijn paard liet het niet toe dan vind ik dat geen excuus, maar veel succes.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 20:28

BigOne schreef:
Wanneer ik voor iets betaal en vervoer geregeld had maar de toestand van mijn paard liet het niet toe dan vind ik dat geen excuus, maar veel succes.


De toestand van mijn paard laat het wel toe hoor, hij kan gewoon rijden maar loopt gewoon gevoelig op hardere ondergrond... heb gisteren nog een eind met hem gereden en gewoon de harde grond vermeden. Maar dat wil niet zeggen dat ik er niets aan wil doen?! En wil ook niet zeggen dat zijn toestand het niet toelaat! Ik ken mijn paard heus wel en weet heus wel wat ie wel en niet aankan hoor! ;)

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Allereerste keer hoefijzers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:32

Je weet niet hoe hij gaat reageren op de ijzers. Dus nu al zeggen dat de toestand van je paard de rit toelaat is niet mogelijk.
Ijzers eronder en kijken hoe hij loopt. Je kunt pas zondag ochtend bepalen of je zondag middag weg kunt. (Of zaterdag middag bepalen of je zondag ochtend weg kunt). Op voorhand is daar geen zinnig woord van te zeggen.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:41

Nou zeg mensen doe normaal :'). Alsof ijzers zielig zijn en het een bijzonder slecht idee is 8)7. En dan iemand bijna een schuldgevoel aanpraten omdat ze lekker een plezierige buitenrit gaat maken met haar paard. Het moet hier niet gekker worden hoor.
Goed beslagen kunnen ijzers weinig kwaad. Het heeft enige invloed op het hoefmechanisme, maar goed aangebracht is dat echt minimaal. Een paard wat kort loopt en struikelt en dus pijn in zn voeten heeft, heeft ook geen optimaal hoefmechanisme en loopt risico op blessures door overbelasting. Een paard pijnvrij laten bewegen is wel echt 1 van de basisvoorwaarden om een paard te houden. Ik zou nooit kiezen voor hoefschoenen in deze situatie. De tijd is te kort om te testen of ze goed zitten en niet draaien, knellen, schuren of snel verloren zijn. Je zou er wel naar kunnen kijken op langere termijn.
Je hoeft verder geen rekening te houden na het beslaan. De stand zal de smid immers niet veranderen. Het looppatroon zal nagenoeg onveranderd zijn, dus je kunt gewoon lekker rijden daarna. Sommige paarden verliezen hun ijzers snel als ze in de wei of paddock staan. Maar dat kun je nu nog niet zeggen dus op voorhand actie ondernemen lijkt me ook zonde. Gewoon rijden en doen wat je normaal ook doet. En geniet van je buitenrit :D.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:45

Helemaal niet zielig en helemaal geen slecht idee om dit paard op ijzers te zetten.
Maar als hij gevoelig is, dan op ijzers gaat, kan je gewoon op voorhand niet zeggen dat hij DUS op zondag goed loopt. Een paard wat kort op de voeten staat en veel naar buiten gaat zou bij mij ook op ijzers komen te staan. Maar dan kan ik van te voren niet zeggen of hij meteen goed loopt. En voor het zelfde geldt gaat hij zondag fluitend zijn buitenrit door.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:50

Als mijn paard op ijzers gaat laat ik haar die dag gewoon lekker vrij ( smid is meestal vroeg, anders laat ik haar ervoor nog lopen).
Nu is ze op de kliniek onlangs op een ander type ijzer gezet zonder lippen met maximale afrol.
Ook toen de dag verder vrij gegeven.
De dag erna rondje bos en ze liep echt top. Niks wennen.

Nu is geen enkel paard hetzelfde natuurlijk.
Maar ik zou van te voren wel even gaan proberen op het harde en haar niet zo de rit in te doen van 6 uur. Want wat als je er bent en ze blijkt toch nog niet 100% te lopen.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:54

kiki1976 schreef:
Als mijn paard op ijzers gaat laat ik haar die dag gewoon lekker vrij ( smid is meestal vroeg, anders laat ik haar ervoor nog lopen).
Nu is ze op de kliniek onlangs op een ander type ijzer gezet zonder lippen met maximale afrol.
Ook toen de dag verder vrij gegeven.
De dag erna rondje bos en ze liep echt top. Niks wennen.

Nu is geen enkel paard hetzelfde natuurlijk.
Maar ik zou van te voren wel even gaan proberen op het harde en haar niet zo de rit in te doen van 6 uur. Want wat als je er bent en ze blijkt toch nog niet 100% te lopen.

Precies. Gewoon even je gezonde boeren verstand gebruiken.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 21:05

Diddykong schreef:
Nou zeg mensen doe normaal :'). Alsof ijzers zielig zijn en het een bijzonder slecht idee is 8)7. En dan iemand bijna een schuldgevoel aanpraten omdat ze lekker een plezierige buitenrit gaat maken met haar paard. Het moet hier niet gekker worden hoor.
Goed beslagen kunnen ijzers weinig kwaad. Het heeft enige invloed op het hoefmechanisme, maar goed aangebracht is dat echt minimaal. Een paard wat kort loopt en struikelt en dus pijn in zn voeten heeft, heeft ook geen optimaal hoefmechanisme en loopt risico op blessures door overbelasting. Een paard pijnvrij laten bewegen is wel echt 1 van de basisvoorwaarden om een paard te houden. Ik zou nooit kiezen voor hoefschoenen in deze situatie. De tijd is te kort om te testen of ze goed zitten en niet draaien, knellen, schuren of snel verloren zijn. Je zou er wel naar kunnen kijken op langere termijn.
Je hoeft verder geen rekening te houden na het beslaan. De stand zal de smid immers niet veranderen. Het looppatroon zal nagenoeg onveranderd zijn, dus je kunt gewoon lekker rijden daarna. Sommige paarden verliezen hun ijzers snel als ze in de wei of paddock staan. Maar dat kun je nu nog niet zeggen dus op voorhand actie ondernemen lijkt me ook zonde. Gewoon rijden en doen wat je normaal ook doet. En geniet van je buitenrit :D.


Ja dit dus! Ik wil gewoon echt niet dat ie pijn heeft en dat is nu dus wel zo!
En als ie zondag niet netjes loopt gaan we ook nergens heen, zo slim ben ik nog net hoor >;)
Maarja, mensen vinden vaak hun eigen mening de enige correcte mening blijkbaar xD

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 21:07

kiki1976 schreef:
Als mijn paard op ijzers gaat laat ik haar die dag gewoon lekker vrij ( smid is meestal vroeg, anders laat ik haar ervoor nog lopen).
Nu is ze op de kliniek onlangs op een ander type ijzer gezet zonder lippen met maximale afrol.
Ook toen de dag verder vrij gegeven.
De dag erna rondje bos en ze liep echt top. Niks wennen.

Nu is geen enkel paard hetzelfde natuurlijk.
Maar ik zou van te voren wel even gaan proberen op het harde en haar niet zo de rit in te doen van 6 uur. Want wat als je er bent en ze blijkt toch nog niet 100% te lopen.


Ja de smid komt morgen in de voormiddag en zaterdagnamiddag ga ik even een stukje met hem over de verharde weg en door het bos om te kijken hoe hij loopt ;)
Moest het zijn dat hij dan niet lekker loopt dan gaat de buitenrit uiteraard niet door... maar als ik hem hiermee pijnvrij kan laten gaan, dan gaan we toch echt lekker zondag op buitenrit... ik ben zelf ook geen voorstander van ijzers, mijn smid zelf ook niet, maar soms kan het even niet anders... en zodra t kan gaan we gewoon weer proberen zonder ijzers :p

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:11

Lekker op ijzers zetten en luisteren naar degene die er verstand van heeft( je hoefsmid dus) .

En geniet van je buitenrit!

LiannePuthzy

Berichten: 6995
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Allereerste keer hoefijzers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:13

Gewoon lekker op ijzers zetten als het nodig is. Niets mis mee, ik geef zelf de voorkeur aan blootsvoets maar als een paard gevoelig loopt op het harde zijn ijzers gewoonweg beter

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:18

Darliiing7 schreef:
Ja de smid komt morgen in de voormiddag en zaterdagnamiddag ga ik even een stukje met hem over de verharde weg en door het bos om te kijken hoe hij loopt ;)
Moest het zijn dat hij dan niet lekker loopt dan gaat de buitenrit uiteraard niet door... maar als ik hem hiermee pijnvrij kan laten gaan, dan gaan we toch echt lekker zondag op buitenrit... ik ben zelf ook geen voorstander van ijzers, mijn smid zelf ook niet, maar soms kan het even niet anders... en zodra t kan gaan we gewoon weer proberen zonder ijzers :p

Pijnvrij is gewoon 1e prio en de rest merk je vanzelf wel.
Ben ook geen fan van ijzers maar soms moet je wel.
Om de reden dat jij benoemd is mijn paard ook voor de eerste keer op ijzers gegaan. Haar hoeven sleten na de verhuizing ook gewoon te veel.
Moesten over de weg naar de bak (pensionstal was een boerderij opgeschoven maar de bak was nog niet verplaatst). Asfalt met grintjes.
Verharde stuk in de paddock was ook enorm ruw waardoor haar hoeven veel harder afsleten dan dat ze bijgroeide. In het najaar/winter groeien haar hoeven ook nooit hard.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:18

Ijzers die er goed onder zijn geslagen zijn moeten geen probleem zijn. Hier komt veel jong spul voor het eerst op ijzers en dat is eigenlijk nooit een probleem en lopen er prima op weg.

Maar je paard heeft al korte voeten dus het kan natuurlijk altijd anders lopen, maar volgensmij heb je je plan prima uitgestippeld hoor. Even kijken hoe die loopt en dan moet t wel goed komen.

Verder hoef je eigenlijk niet ergens rekening mee te houden hoor. Wat Diddykong al zegt, sommige paarden verliezen hun ijzers snel in de paddock o.I.d, en dat kan natuurlijk altijd een keer gebeuren, maar een ijzer die er netjes onder zit verlies je niet zomaar, tenzij je eentje hebt die heel wild kan doen :)) Maar dan zou je er buiten een springschoen overheen kunnen doen. Als je paard ze vaak verliest kan je dat even aangeven en vaak kunnen ze er dan wel wat aan doen dat het minder snel gebeurt.