Dan toch ijzers erop...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 21:58

Art_Ificious schreef:
Change3x schreef:
Ik denk dat TS nu wel genoeg commentaar over zich heen gekregen heeft toch?

Wellicht heeft je paard dunne hoefzolen TS, dan zijn ze sneller gevoelig. Een ijzer is dan een prima oplossing! Leuke foto zo in het water. :)

Dunne hoefzolen kan idd. Maar kunnen deze ook dikker worden?
Heb bij een vorige pony RX laten nemen en daarop zag je dat de hoefzolen dun waren.

Echter mijn huidige paard, toevallig ook een draver net als die van TS, loopt ook gevoelig op harde ondergrond met grind of bospaden waar steentjes doorheen liggen.

Ik had een natuurlijk bekapper, maar daardoor leek het juist erger te worden. Heb nu de hoeven zelf bijgehouden maar wel een randje laten staan en nu lijkt mijn paard minder gevoelig. Kan dit?


Ja dat kan zeker, ik deed ook steeds zelf bijhouden en randje laten staan. Dan ging het eigenlijk heel goed. Liep ie nog lichtjes gevoelig op steentjes, maar niet zo erg. Maar nu, door veel te rijden op harde ondergrond, waren ze gewoon korter afgesleten waardoor t gevoeliger werd...
Maar kan dus zeker wel zijn dat die van jou t goed doet met enkel een randje te laten staan ;)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Dan toch ijzers erop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:24

Ah daar zit dus het verschil dan.
Ik rij met mijn draver nog niet veel over straat. Laatste keer had die zoveel stress door wielrenners en hun tikkende geluid bij uitbollen dat ik nu terug opbouw dmv eerst weer vertrouwen krijgen en voorlopig alleen op bospaden. :)

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 22:47

Art_Ificious schreef:
Ah daar zit dus het verschil dan.
Ik rij met mijn draver nog niet veel over straat. Laatste keer had die zoveel stress door wielrenners en hun tikkende geluid bij uitbollen dat ik nu terug opbouw dmv eerst weer vertrouwen krijgen en voorlopig alleen op bospaden. :)


Aahja, daar zit idd het verschil :P
Ja wij moeten al eerst een heel stuk over verharde weg voor we bij de bospaden en veldweggetjes komen dusja... :P

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 23:00

Fijn dat het voor nu helpt!

Ik zou wel echt dubbellips een no go vinden. Nu dragen de beider zijdes hoefwanden enorm veel druk bij iedere pas (hoef zet uit en in per stap). Op den duur creëer je hiermee ondergeschoven verzenen en lange tenen.

Ik ben team hoefschoen! En echt rustig aan doen hoor, de verandering is geen kattenpis.

imaudy
Berichten: 5031
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 23:17

Darliiing7 schreef:
imaudy schreef:

Waarom komt hij binnen 3 weken terug dan? Als het ijzer nu past dan past het over 3 weken toch ook nog? Rond deze tijd van het jaar groeien de hoeven ook niet zo snel.


Omdat 1 van de hoeven niet helemaal perfect op het ijzeedoek5r staat doordat hij een afwijkende hoefvorm heeft. Dus binnen 3 weken komt de smid aangepaste ijzers aanmeten ;)


Alle ijzers horen meteen aangepast te zijn. Ik heb nog niet eerder gehoord dat een smid zo snel weer terug moet komen om beter passende ijzers onder te leggen.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 00:29

Hannanas schreef:
Fijn dat het voor nu helpt!

Ik zou wel echt dubbellips een no go vinden. Nu dragen de beider zijdes hoefwanden enorm veel druk bij iedere pas (hoef zet uit en in per stap). Op den duur creëer je hiermee ondergeschoven verzenen en lange tenen.

Ik ben team hoefschoen! En echt rustig aan doen hoor, de verandering is geen kattenpis.


Tja voor hem zijn ijzers met dubbele lips beter. Dat ´gedoe´ dat deze slecht zouden zijn voor het paard is al lang ontkracht. In sommige situaties zijn dubbele lip ijzers beter voor het paard, zoals hier dus ;)

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 00:32

imaudy schreef:
Darliiing7 schreef:

Omdat 1 van de hoeven niet helemaal perfect op het ijzeedoek5r staat doordat hij een afwijkende hoefvorm heeft. Dus binnen 3 weken komt de smid aangepaste ijzers aanmeten ;)


Alle ijzers horen meteen aangepast te zijn. Ik heb nog niet eerder gehoord dat een smid zo snel weer terug moet komen om beter passende ijzers onder te leggen.


Ik ben al lang blij dat we tijdelijk geholpen zijn. Normaal had de smid de komende 2 weken geen enkele vrije afspraak meer, maar hij is vanmiddag toch snel even langsgekomen, tussen andere klanten door, om ons te helpen! Daardoor is de oplossing maar tijdelijk, maar dat boeit mij helemal niet! Het belangrijkste is dat mijn paard NU geholpen is en NU pijnvrij is! En of dat dan met een tijdelijke of permanente oplossing is, daar geef ik nu even niet om! Het feit dat hij nu weer dolgelukkig heen en weer loopt op zijn weide, zonder gevoelig te lopen, dat is voor mij het allerbelangrijkste!

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 00:46

@ imaudy……. Waarom steeds je afkeurende mening geven terwijl TS al meer dan genoeg uitgelegd heeft?
Wat jij vindt of denkt te weten is toch niet van belang? Het klinkt alsof TS en samen met haar smid prima onder controle heeft.

imaudy
Berichten: 5031
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 05:04

BoktVerlaten schreef:
@ imaudy……. Waarom steeds je afkeurende mening geven terwijl TS al meer dan genoeg uitgelegd heeft?
Wat jij vindt of denkt te weten is toch niet van belang? Het klinkt alsof TS en samen met haar smid prima onder controle heeft.


Whaha er waren meer mensen wat minder enthousiast geloof ik. Maar het maakt mij niet uit wat TS doet hoor, haar paard tenslotte.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 08:07

Fijn dat 't gelijk verlichting gaf. Over hoe de ijzers erobder liggen kan ik niets over zeggen. Het lijkt wat rommelig maar geen idee van hoe ver de voetjes komen.

Overigens staat mijn merrie ook op dubbele lippen voor. Ooit vanwege een blessure, en omdat ze zoveel beter op de voeten ging staan, hebben we het zo gelaten. Never change a winning team.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 08:35

Tancreda4 schreef:
Fijn dat 't gelijk verlichting gaf. Over hoe de ijzers erobder liggen kan ik niets over zeggen. Het lijkt wat rommelig maar geen idee van hoe ver de voetjes komen.

Overigens staat mijn merrie ook op dubbele lippen voor. Ooit vanwege een blessure, en omdat ze zoveel beter op de voeten ging staan, hebben we het zo gelaten. Never change a winning team.


Dit dus! Hij komt al van zoooo enorm ver, is heel zwaar verwaarloosd geweest, jaaaaaren geen smid meer gezien voor hij hier kwam! Hoeven alsof hij aan het ´skieen´ was... dus dit is echt al 1000 keer beter dan voorheen, ook al ziet het er misschien rommelig uit :P

Bronsveen

Berichten: 68
Geregistreerd: 08-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:14

Darliiing7 schreef:
Tancreda4 schreef:
Fijn dat 't gelijk verlichting gaf. Over hoe de ijzers erobder liggen kan ik niets over zeggen. Het lijkt wat rommelig maar geen idee van hoe ver de voetjes komen.

Overigens staat mijn merrie ook op dubbele lippen voor. Ooit vanwege een blessure, en omdat ze zoveel beter op de voeten ging staan, hebben we het zo gelaten. Never change a winning team.


Dit dus! Hij komt al van zoooo enorm ver, is heel zwaar verwaarloosd geweest, jaaaaaren geen smid meer gezien voor hij hier kwam! Hoeven alsof hij aan het ´skieen´ was... dus dit is echt al 1000 keer beter dan voorheen, ook al ziet het er misschien rommelig uit :P


Zo rommelig vindt ik het niet valt best mee ,soms moet je gewoon kiezen tussen twee kwaden ,en een goede hoefsmid weet echt wel wat hij doet

Hier idem dito ,mijn Haf ook met zwaar verwaarloosde hoeven gekomen , zij heeft een jaar ijzers met zooltjes gehad ,,een schimmel en super dunne zolen, was dat voor haar de beste oplossing ,zo niet haar redding (ik ben uiteindelijk op de kliniek beland ,maar dat terzijde )
Zo konden we wel blijven rijden ,want beweging was voor haar echt nodig voor een goede groei van de hoeven, gaat nu heeeel goed

Dus ik begrijp heel goed je keuze ,en fijn dat je paardje al zoveel beter loopt
Geniet maar van heerlijke buitenritten +:)+

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 21:16

Bronsveen schreef:
Darliiing7 schreef:

Dit dus! Hij komt al van zoooo enorm ver, is heel zwaar verwaarloosd geweest, jaaaaaren geen smid meer gezien voor hij hier kwam! Hoeven alsof hij aan het ´skieen´ was... dus dit is echt al 1000 keer beter dan voorheen, ook al ziet het er misschien rommelig uit :P


Zo rommelig vindt ik het niet valt best mee ,soms moet je gewoon kiezen tussen twee kwaden ,en een goede hoefsmid weet echt wel wat hij doet

Hier idem dito ,mijn Haf ook met zwaar verwaarloosde hoeven gekomen , zij heeft een jaar ijzers met zooltjes gehad ,,een schimmel en super dunne zolen, was dat voor haar de beste oplossing ,zo niet haar redding (ik ben uiteindelijk op de kliniek beland ,maar dat terzijde )
Zo konden we wel blijven rijden ,want beweging was voor haar echt nodig voor een goede groei van de hoeven, gaat nu heeeel goed

Dus ik begrijp heel goed je keuze ,en fijn dat je paardje al zoveel beter loopt
Geniet maar van heerlijke buitenritten +:)+


Dankjewel! Gisteren dan toch de rit gaan maken, uiteindelijk 25km gereden over 5u tijd :P en wat deed hij het fantastisch! Nergens meer last van, liep 10000 keer beter dan voorheen <3
En ook nu, de dag erna, loopt hij heerlijk heen en weer te crossen op de weide! :9 Dus last heeft hij er zeker niet van! <3

Bronsveen

Berichten: 68
Geregistreerd: 08-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:21

Dankjewel! Gisteren dan toch de rit gaan maken, uiteindelijk 25km gereden over 5u tijd :P en wat deed hij het fantastisch! Nergens meer last van, liep 10000 keer beter dan voorheen <3
En ook nu, de dag erna, loopt hij heerlijk heen en weer te crossen op de weide! :9 Dus last heeft hij er zeker niet van! <3[/quote]

Ah geweldig ! fijn hoor +:)+
Die van mij had en heeft er nog steeds baat bij ,ook zij heeft nergens last van ,zonder ijzers is t niet te doen

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Dan toch ijzers erop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:25

Ik snap nooit zo goed waarom er altijd een hoop commentaar komt op ijzers en hoefschoenen helemaal perfect is mijn paard staat al jaren super tevreden op haar ijzers ze hebben in de winter een uitloop die verhard is en als ik er niks aan zou doen heeft ze geen voeten meer over en je kan mij niet vertellen dat de hoefschoen nou altijd perfect past als je die aan kan doen meteen na bekappen en 6 weken later
Ook nog iedereen zijn keus lijkt mij .

LiannePuthzy

Berichten: 6959
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:36

nannyrana7 schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom er altijd een hoop commentaar komt op ijzers en hoefschoenen helemaal perfect is mijn paard staat al jaren super tevreden op haar ijzers ze hebben in de winter een uitloop die verhard is en als ik er niks aan zou doen heeft ze geen voeten meer over en je kan mij niet vertellen dat de hoefschoen nou altijd perfect past als je die aan kan doen meteen na bekappen en 6 weken later
Ook nog iedereen zijn keus lijkt mij .


Inderdaad, er is niets mis met een ijzer en ook niets mis met een hoefschoen, alleen moet je natuurlijk bij een hoefschoen wel regelmatig zelf bij kunnen vijlen omdat hij anders niet meer past. Iedereen moet gewoon doen wat het best is voor zijn of haar paard en daarbij uiteraard ook het advies van een hoefsmid en/of dierenarts meenemen

dezeman
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-05-17

Re: Dan toch ijzers erop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 18:28

Fijn voor het paard dat 'ie niet meer op gevoelige hoeven loopt. Soms is er niet zoveel hoef om in te nagelen en ligt een ijzer er net even anders onder dan volgens het boekje. Geen drama.

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Re: Dan toch ijzers erop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:27

Mijn paard staat ook op dubbel lip, op aanraden van kliniek Wolvega. Ze loopt er perfect op en de hoeven zien er ook goed uit.

Fijn dat je rit goed is gegaan, nog veel rijplezier toegewenst :)