Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dan toch ijzers erop...

 
Profiel   

Ik denk dat het goed bedoelde commentaar is.
Maar wat was nou de oorzaak van de gevoeligheid?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:00 



 
Profiel   

Veraaaaah schreef
Fijn dat je paardje zoveel beter loopt! Mijn paard kan helaas ook (voorlopig) niet zonder voorijzers. Ben benieuwd naar foto’s op het harde nadat de smid klaar was.


Ga er straks maken, gaan zo een kleine wandeling aan de hand maken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:01 



 
Profiel   

_Mir schreef
Ik denk dat het goed bedoelde commentaar is.
Maar wat was nou de oorzaak van de gevoeligheid?


Naar alle waarschijnlijkheid komt het doordat ze echt net niet te kort zijn, korter gesleten als voorheen, en hij daar toch wat last van lijkt te hebben...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:02 



 
Profiel   

Er zitten hier een hoop mensen met veel ervaring, en de tips die hier voorbij komen zijn echt niet om jou te pesten, maar omdat mensen zich zorgen maken om je paard.
Als tien mensen unaniem zeggen dat je paard niet goed op de ijzers staat, denk je dan niet dat het verstandig is om op z’n minst een andere smid of een ervaren iemand op stal ernaar te laten kijken? Het zou heel vervelend zijn als je paard de dag na zo’n lang rit ineens een flinke blessure heeft door een verkeerd geplaatst ijzer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:03 



 
Profiel   

Darliiing7 schreef
Het is gewoon te belachelijk voor woorden dat ik al 10 keer heb moeten zeggen dat het aan de foto´s ligt, maarja lezen is ook een moeilijkheid tegenwoordig ;)

overdrijven is ook een vak....

5 mensen zeiden dat
Toen gaf je aan dat het aan de foto lag en geen nieuwe mensen zeiden dit meer.


Dus mensen hebben blijkbaar beter gelezen dan jij :D
Pas weer toen je op de kast zat ging de discussie verder

Overigens na een paar daagjes al lange tocht gaan maken zou ik ook niet doen.
Zegt deze oude taart die misschien net zo oud is als je smid :))

Maar je zit niet op goed bedoeld advies te wachten dus: :evaw:

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:08 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Er zitten hier een hoop mensen met veel ervaring, en de tips die hier voorbij komen zijn echt niet om jou te pesten, maar omdat mensen zich zorgen maken om je paard.
Als tien mensen unaniem zeggen dat je paard niet goed op de ijzers staat, denk je dan niet dat het verstandig is om op z’n minst een andere smid of een ervaren iemand op stal ernaar te laten kijken? Het zou heel vervelend zijn als je paard de dag na zo’n lang rit ineens een flinke blessure heeft door een verkeerd geplaatst ijzer.



Precies dit idd.
Er is een reden dat ik erbij zeg, dat het de hoeven van de mijne ruim 9 maanden kostten om goed te herstellen, en nu eindelijk hebben we een hoef die zichzelf in balans houdt, en goed afslijt, en als hij nu brokkelt, slijt hij toch weer recht af.

Maar die ellende wil je niet, want dat heeft een heel aantal therapeutische bekappingen gekost, en was absoluut maatwerk, daar is de smid van de kliniek bij geweest om dat goed te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:10 



 
Profiel   

Als jij de foto's niet representatief vindt, vraag ik me af waarom je ze geplaatst hebt.
Als je zelf zegt dat het aan de foto's ligt, zie je het probleem. Dan vraag ik me af wat je bedoeling was met de foto's...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:15 



 
Profiel   

Waarom zitten er dubbel lips ijzers onder? Ik dacht dat er voor eigenlijk altijd enkele werden geplaatst

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:21 



 
Profiel   

Voor iedereen hier, ik was er niet bij tijdens het bezoek van de smid.
Hij staat idd met 1 hoef een paar mm over het ijzer, dus de smid terug gebeld. Dit komt doordat hij een ietwat afwijkende hoefvorm heeft.
Deze ijzers zijn een tijdelijke oplossing om zijn ´pijn´ te verlichten. Binnen 3 weken komt de smid terug z'n krijgt hij volledig aangepaste ijzers ;)
Voor nu zijn we allang blij dat hij zonder last kan rondwandelen ;)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:25 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
overdrijven is ook een vak....

5 mensen zeiden dat
Toen gaf je aan dat het aan de foto lag en geen nieuwe mensen zeiden dit meer.


Dus mensen hebben blijkbaar beter gelezen dan jij :D
Pas weer toen je op de kast zat ging de discussie verder

Overigens na een paar daagjes al lange tocht gaan maken zou ik ook niet doen.
Zegt deze oude taart die misschien net zo oud is als je smid :))

Maar je zit niet op goed bedoeld advies te wachten dus: :evaw:


Lees mijn laatste reactie ;)
De smid en veearts zeggen dat een lange wandeling geen kwaad kan, zolang we rustig aan doen. Als ik merk dat t niet gaat stoppen we gewoon en gaan we naar huis, zo simpel is het ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:27 



 
Profiel   

Ik snap dat TS in de verdediging schiet. Ze plaats een positieve post en wordt geconfronteerd met negatieve reacties. Het valt me op dat er veel ervaringsdeskundigen zijn maar weinig tot geen van de reacties komen van een DA of hoefsmid.
En dat het commentaar er is omdat men het beste voor het paard willen….laat je moeder Theresa complex maar thuis! ….TS wil ook het beste en daarom heeft ze haar DA en hoefsmid netjes ingeschakeld. Waarom wordt de deskundigheid van Da en smid hier online in twijfel getrokken? Zelfs een DA of smid zal zich niet wagen aan een diagnose nav een paar foto’s en op bokt wordt dat rustig gedaan.
Zijn de reagerende bokkers echt zoveel deskundiger dan de DA en smid die bij het paard zijn geweest? Of is het toch een gevalletje van je graag willen laten horen? Ik snap het echt niet.
Dus TS…laat je niet op de kast jagen. Je hebt er goed opgeleide ervaren deskundigen bij gehad en volg hun advies maar op. En niet dat van 1000 zelfbenoemde deskundigen op Bokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:28 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Waarom zitten er dubbel lips ijzers onder? Ik dacht dat er voor eigenlijk altijd enkele werden geplaatst


Die zouden beter zitten voor hem omdat hij een ietwat afwijkende hoefvorm heeft ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:29 



 
Profiel   

BoktVerlaten schreef
Ik snap dat TS in de verdediging schiet. Ze plaats een positieve post en wordt geconfronteerd met negatieve reacties. Het valt me op dat er veel ervaringsdeskundigen zijn maar weinig tot geen van de reacties komen van een DA of hoefsmid.
En dat het commentaar er is omdat men het beste voor het paard willen….laat je moeder Theresa complex maar thuis! ….TS wil ook het beste en daarom heeft ze haar DA en hoefsmid netjes ingeschakeld. Waarom wordt de deskundigheid van Da en smid hier online in twijfel getrokken? Zelfs een DA of smid zal zich niet wagen aan een diagnose nav een paar foto’s en op bokt wordt dat rustig gedaan.
Zijn de reagerende bokkers echt zoveel deskundiger dan de DA en smid die bij het paard zijn geweest? Of is het toch een gevalletje van je graag willen laten horen? Ik snap het echt niet.
Dus TS…laat je niet op de kast jagen. Je hebt er goed opgeleide ervaren deskundigen bij gehad en volg hun advies maar op. En niet dat van 1000 zelfbenoemde deskundigen op Bokt.


Ben ook zeker niet van plan om de Bokkers hierin op te volgen. Heb net telefonisch contact gehad met de smid omdat ik er vandaag helaas niet bij kon zijn tijdens t plaatsen van de ijzers en hij heeft me tot in de puntjes uitgelegd hoe en waarom hij bepaalde dingen heeft gedaan zoals hij ze deed ;)
Paard heeft een ietwat afwijkende hoefvorm, dus daarom dubbele lip en dat is ook een reden dat 1 hoef een paar mm over het ijzer staat. Maar dit kan geen kwaad wist hij me te vertellen.
Is ook maar een voorlopige oplossing, zodat we zondag nog mee kunnen met onze tocht en zodat hij me volgende week zaterdag, zonder pijn te hebben, naar mij trouw kan vervoeren! <3
Binnen 3 weken komt de smid terug, dan ben ik er wel bij, en krijgt hij volledig aangepaste schoentjes <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:33 



 
Profiel   

Je kan na dit rondje ijzer alsnog kiezen voor hoefschoenen. Van 1 rondje ijzers zal je paard echt niet chronisch kreupel worden. Zo heb ik ook wel eens 2 rondjes ijzers gedaan omdat ik geen passende schoenen had of die dingen gewoon spuugzat was(in de tijd dat er niet veel keus was). Je hebt dan je rit gehad en kun je rustig op zoek naar passende schoenen. En er is heel veel keus en mogenlijkheden.
Voordeel van schoenen zijn dat ze alleen aangaan als je gaat rijden in tegenstelling tot ijzers die er vast onder zitten en een belemmering geven in de functie van de hoef.

OOk hier werden er altijd standaard dubbel lips ijzers onder geramd....en nu loopt het paard al zeker 10 jaar op blote voeten en scootboots als hij voor de wagen staat.

PS als je echt goede foto's wilt maken doe je dat ter hoogte van de hoef. Nu zijn ze echt niet te beoordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:38 



 
Profiel   

Waarom heeft hij de halve hoefwand weggevijld? Denk dat het bij een paard die gevoelig loopt wel van belang is de hoefwand zo dik mogelijk te houden. Nou ja, 2 lipjes voor ben er geen fan van. Mijn pony heeft 1x dubbellips gehad voor, nou ja die smid is natuurlijk ook maar 1x geweest :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:41 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Je kan na dit rondje ijzer alsnog kiezen voor hoefschoenen. Van 1 rondje ijzers zal je paard echt niet chronisch kreupel worden. Zo heb ik ook wel eens 2 rondjes ijzers gedaan omdat ik geen passende schoenen had of die dingen gewoon spuugzat was(in de tijd dat er niet veel keus was). Je hebt dan je rit gehad en kun je rustig op zoek naar passende schoenen. En er is heel veel keus en mogenlijkheden.
Voordeel van schoenen zijn dat ze alleen aangaan als je gaat rijden in tegenstelling tot ijzers die er vast onder zitten en een belemmering geven in de functie van de hoef.

OOk hier werden er altijd standaard dubbel lips ijzers onder geramd....en nu loopt het paard al zeker 10 jaar op blote voeten en scootboots als hij voor de wagen staat.

PS als je echt goede foto's wilt maken doe je dat ter hoogte van de hoef. Nu zijn ze echt niet te beoordelen.


Ja, ben maar alleen thuis vandaag en lukt me niet echt om heel goede foto´s te maken want meneertje staat niet stil vandaag :):)

Ben sowieso niet van plan ijzers te gaan houden. Nu krijgt hij binnen 3 weken aangepaste ijzers, dus ga even kijken hoe dat gaat.
Maar liefst heb ik hem gewoon zo natuurlijk mogelijk, dus zonder ijzers en zonder schoenen. Is tot nu toe ook altijd goed gegaan. Maarja nu was hij even heel gevoelig en dat moest wel zsm opgelost worden, dus was dit voor nu de beste oplossing ;)

En binnen paar weken zien we dan wel weer hoe het dan gaat ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:45 



 
Profiel   

imaudy schreef
Waarom heeft hij de halve hoefwand weggevijld? Denk dat het bij een paard die gevoelig loopt wel van belang is de hoefwand zo dik mogelijk te houden. Nou ja, 2 lipjes voor ben er geen fan van. Mijn pony heeft 1x dubbellips gehad voor, nou ja die smid is natuurlijk ook maar 1x geweest :D


Halve hoefwand weggevijld? Hij heeft amper gevijld _O-
Weet niet waar jij dat vandaan haalt dat de halve hoefwand is weggevijld hoor... hij heeft echt maar een heeeeel dun laagje gevijld om de barstjes bij te werken :P
Want zijn hoefjes waren wel wat gebarsten van altijd blootvoets op de harde weg te gaan, maar de smid heeft alleszins amper gevijld of gekapt ;)
En dat weet ik wel zeker aangezien mijn man het heeft gefilmd voor me := kon er namelijk helaas zelf niet bijzijn vandaag, maar zie wel graag wat ze doen met hem :P


En dubbel lip was beter voor hem omdat hij een afwijkende hoefvorm heeft en deze dus beter aanpassen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:47 



 
Profiel   

Ik denk dat TS nu wel genoeg commentaar over zich heen gekregen heeft toch?

Wellicht heeft je paard dunne hoefzolen TS, dan zijn ze sneller gevoelig. Een ijzer is dan een prima oplossing! Leuke foto zo in het water. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:49 



 
Profiel   

Hopen dat hij nu fijner kan lopen ts

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:53 



 
Profiel   

Ik snap echt de oplossing van tijdelijk een ijzertje heel goed :j denk dat dat ook veel verlichting kan geven met zere voetjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 19:11 



 
Profiel   

Darliiing7 schreef
imaudy schreef
Waarom heeft hij de halve hoefwand weggevijld? Denk dat het bij een paard die gevoelig loopt wel van belang is de hoefwand zo dik mogelijk te houden. Nou ja, 2 lipjes voor ben er geen fan van. Mijn pony heeft 1x dubbellips gehad voor, nou ja die smid is natuurlijk ook maar 1x geweest :D


Halve hoefwand weggevijld? Hij heeft amper gevijld _O-
Weet niet waar jij dat vandaan haalt dat de halve hoefwand is weggevijld hoor... hij heeft echt maar een heeeeel dun laagje gevijld om de barstjes bij te werken :P
Want zijn hoefjes waren wel wat gebarsten van altijd blootvoets op de harde weg te gaan, maar de smid heeft alleszins amper gevijld of gekapt ;)
En dat weet ik wel zeker aangezien mijn man het heeft gefilmd voor me := kon er namelijk helaas zelf niet bijzijn vandaag, maar zie wel graag wat ze doen met hem :P


En dubbel lip was beter voor hem omdat hij een afwijkende hoefvorm heeft en deze dus beter aanpassen ;)


Waarom komt hij binnen 3 weken terug dan? Als het ijzer nu past dan past het over 3 weken toch ook nog? Rond deze tijd van het jaar groeien de hoeven ook niet zo snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 19:13 



 
Profiel   

imaudy schreef
Darliiing7 schreef

Halve hoefwand weggevijld? Hij heeft amper gevijld _O-
Weet niet waar jij dat vandaan haalt dat de halve hoefwand is weggevijld hoor... hij heeft echt maar een heeeeel dun laagje gevijld om de barstjes bij te werken :P
Want zijn hoefjes waren wel wat gebarsten van altijd blootvoets op de harde weg te gaan, maar de smid heeft alleszins amper gevijld of gekapt ;)
En dat weet ik wel zeker aangezien mijn man het heeft gefilmd voor me := kon er namelijk helaas zelf niet bijzijn vandaag, maar zie wel graag wat ze doen met hem :P


En dubbel lip was beter voor hem omdat hij een afwijkende hoefvorm heeft en deze dus beter aanpassen ;)


Waarom komt hij binnen 3 weken terug dan? Als het ijzer nu past dan past het over 3 weken toch ook nog? Rond deze tijd van het jaar groeien de hoeven ook niet zo snel.


Omdat 1 van de hoeven niet helemaal perfect op het ijzer staat doordat hij een afwijkende hoefvorm heeft. Dus binnen 3 weken komt de smid aangepaste ijzers aanmeten ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 19:35 



 
Profiel   

Begrijp niet waarom ie ze niet meteen goed er onder kon zetten.
Beetje smid kan ijzers echt wel in de juiste vorm timmeren al dan niet warm.
Nu moet hij weer gaten in die hoef maken met nieuwe nagels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 20:45 



 
Profiel   

Change3x schreef
Ik denk dat TS nu wel genoeg commentaar over zich heen gekregen heeft toch?

Wellicht heeft je paard dunne hoefzolen TS, dan zijn ze sneller gevoelig. Een ijzer is dan een prima oplossing! Leuke foto zo in het water. :)

Dunne hoefzolen kan idd. Maar kunnen deze ook dikker worden?
Heb bij een vorige pony RX laten nemen en daarop zag je dat de hoefzolen dun waren.

Echter mijn huidige paard, toevallig ook een draver net als die van TS, loopt ook gevoelig op harde ondergrond met grind of bospaden waar steentjes doorheen liggen.

Ik had een natuurlijk bekapper, maar daardoor leek het juist erger te worden. Heb nu de hoeven zelf bijgehouden maar wel een randje laten staan en nu lijkt mijn paard minder gevoelig. Kan dit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 20:45 



 
Profiel   

roosa schreef
Begrijp niet waarom ie ze niet meteen goed er onder kon zetten.
Beetje smid kan ijzers echt wel in de juiste vorm timmeren al dan niet warm.
Nu moet hij weer gaten in die hoef maken met nieuwe nagels.


Beperkte tijd helaas :/ normaal had hij voor de komende 2 weken geen vrije afspraken meer, dus is tussenin even snel snel langsgekomen om ons toch even uit de nood te helpen :/
En omdat dan mijn paard ietwat afwijkende hoefvorm heeft was het even te moeilijk om onmiddellijk op maat aangepaste ijzers te plaatsen... echt een tijdelijke oplossing dus :/
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 21:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen