Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard loopt soms paar passen kreupel.

 
Profiel   

Knoek schreef
Klinkt misschien raar wat ik nu ga vertellen maar wij hadden een vier jarige op stal met het zelfde probleem.
Alles gescand en op de foto geweest niets te vinden.
Toen een foto van de buik gemaakt en het arme dier zat vol zand.
Dit verklaarde ook meteen waarom hij maar niet aan kwam.
Sinds het zand is verwijderd komt het dier weer aan en loopt ie weer rad.

Klopt wat je zegt, was bij de pony van een vriendin van mij ook. Is overigens bij de pony aangetoond dmv röntgenfoto, en kreeg met enige regelmaat een kuur tegen zand.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 16:03 



 
Profiel   

Ik herken dat ook wel van paarden met spijsverteringsproblemen dat de rug vast gaat zitten en ze daarom onregelmatig lijken te zijn/ worden.

Wat ik me af vraag in dit geval, in het begin was ze kreupel op het harde..na wat beweging niet meer. Artrose? Is de uitslag er al van de foto's?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 08:36 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik herken dat ook wel van paarden met spijsverteringsproblemen dat de rug vast gaat zitten en ze daarom onregelmatig lijken te zijn/ worden.

Wat ik me af vraag in dit geval, in het begin was ze kreupel op het harde..na wat beweging niet meer. Artrose? Is de uitslag er al van de foto's?


Word vandaag gebeld over uitslag foto's en de maagdarm onderzoeken. Hadden 2 weken geleden al wel foto's gemaakt en daar geen artrose op te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 08:46 



 
Profiel   

Oke dat is in ieder geval goed nieuws! Ik ben benieuwd wat er vandaag uit gaat komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 08:47 



 
Profiel   

Yara101 schreef
Heyyyy,

Ik ben bezig met een zoektocht wat er mis is met mijn paard (samen met dierenarts natuurlijk) maar aangezien het niet een makkelijk antwoord is dacht ik, vraag hier eens rond, misschien dat iemand anders dit al eens eerder heeft gezien. Best veel mensen hier.

Oké even korte samenvatting. Mijn paard was constant aan staken onder zadel, stijgeren/bokken/wegrennen etc. Foto's gemaakt van rug en hals en hals was wat onrust te zien in de hals dus dat behandeld. Geen verbetering helaas. Toen hebben we paard 2 weken op pijnmedicatie moeten doen en paard liep stuk beter op pijnmedicatie maar,,,
Sinds dien zet ze soms een pas verkeerd en struikelt ze, loopt daarna een 10tal stappen echt stokkie kreupel en daarna gaat ze weer beter lopen en na een minuut zie je niets meer. Dit deed ze al tijdens de pijnmedicatie dus pijn zou het niet moeten zijn.
Dierenarts ook al gemaild met de vraag maar het lastige is dat ze maar 1 keer per training dit doet en soms helemaal niet. Kreupelheid onderzoek is dan erg lastig want tot nu toe loopt ze telkens zuiver op de kliniek en filmen is lastig want dan moeten we echt 45min achter elkaar filmen hopend dat het gebeurt

Iemand die iets zoals dit herkent


Ik heb niet het gehele topic gelezen, alleen je openingspost, maar klinkt beetje hetzelfde als mijn paard. Zie mijn topic:
[MD] Wat kan het zijn? Paard wil niet draven tijdens rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 11:35 



 
Profiel   

Veel onderzoeken verder en al veel kunnen uitsluiten, helaas nog geen antwoorden wat het precies is.

Hoefkatrol ontsteking en artrose zijn uitgesloten op de foto's. Straalbeen ziet er verder oké uit. Rug en hals opnieuw op de foto gedaan en gaan nu verder toch kijken naar haar rug aangezien 2 wervels richting elkaar gaan maar nog niet raken. Hoeft geen probleem te veroorzaken, kan wel.
Voorbeen kreupelheid denken we nu voetpijn dus krijgt ze binnenkort aangepast beslag waarbij de zooltjes die ze nu heeft worden aangepast om de druk op de zool te verminderen.

Dan haar inwendig onderzoek en gewicht.
Ze heeft geen maagzweren en geen zand. Voor de rest zag het er ook goed uit.
Wel heeft ze maar een absorbsie functie van 58% en dit moet minstens 85% zijn. Bloed word nog verder onderzocht en over een maand gaan we kijken of dit misschien worm larven zijn die niet zichtbaar zijn in de mest. Dit kan nu nog niet getest worden omdat ze onlangs al ontwormd is en dan krijg je een vals positief resultaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-22 14:16 



 
Profiel   

Dat absorptievermogen klinkt niet zo best..hebben ze enig idee hoe dat kan? Wormen moest ik ook aan denken, wormen kunnen ook de darmwand aangetast hebben waardoor voedingsstoffen slechter opgenomen worden.

Waarom heeft ze nu zooltjes? Kwam voetpijn er uit met het uitverdoven? Fijn in ieder geval dat HKO en artrose uitgesloten zijn. Je bent goed bezig met alles uitzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 09:14 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Dat absorptievermogen klinkt niet zo best..hebben ze enig idee hoe dat kan? Wormen moest ik ook aan denken, wormen kunnen ook de darmwand aangetast hebben waardoor voedingsstoffen slechter opgenomen worden.

Waarom heeft ze nu zooltjes? Kwam voetpijn er uit met het uitverdoven? Fijn in ieder geval dat HKO en artrose uitgesloten zijn. Je bent goed bezig met alles uitzoeken.

Oorzaak absorptie nog niet gevonden. Alleen al veel kunnen uitsluiten. Kunnen pas over een maand verder onderzoek naar doen.

Zooltjes heeft ze door een bemerking op haar straalbeen. Demping heeft ze nodig maar kan zijn dat door de gelvulling en het zooltje de druk op haar zool dus ongemak geeft. Dit niet kunnen bewijzen aangezien ze alleen de eerste paar min slecht genoeg liep om uit te kunnen verdoven. Als ze eenmaal neer op gewicht us gaan we orthopedisch verder kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 09:46 



 
Profiel   

Wat voor een bemerking heeft ze dan op het straalbeen? In ieder geval goed dat er kritisch gekeken wordt of dat de oorzaak is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 09:49 



 
Profiel   

Wat is de bemerking op het straalbeen dan? Hoe kan er een bemerking op het straalbeen zijn met zooltjes en er geen sprake zijn van HKO? Dat gaat echt in 9 vd 10 keer hand in hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 09:49 



 
Profiel   

Mijn paard is ook jarenlang nét niet rad geweest, ook hier volledig op de foto geweest (benen rug hals), ook problemen in de lage halswervels (C67T1). Het bleek uiteindelijk vanuit de schouder te komen, beide schoudergewrichten bleken vergroeid, en dat is een gewricht dat niet standaard op de foto gezet wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 09:57 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Wat is de bemerking op het straalbeen dan? Hoe kan er een bemerking op het straalbeen zijn met zooltjes en er geen sprake zijn van HKO? Dat gaat echt in 9 vd 10 keer hand in hand.

Als ik het goed uitleg zou het meer gaan nog over phps. Dit omdat de kans dat het geneest nog aanwezig is en het niet chronisch zou zijn. Pas wanneer het onomkeerbaar is zou het chronisch zijn. Kan hier naast zitten omdat dit met een lading van 30 min aan info is gedeeld. Maar dacht dat dit het was. Zou verslag nog even erbij pakken binnenkort

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 10:05 



 
Profiel   

Maar dat is een klinische HKO dus. Maar als er al een bemerking (röntgenologisch) te zien is aan het straalbeen dan is het eigenlijk al geen phps meer. En sowieso bijna altijd een voorbode voor HKO.
Is ze aan dat been ook soms onregelmatig? Want je kan er donder op zeggen dat hier de klachten vandaan komen. Dan kan je wel verder gaan zoeken naar rug en darmen en weet ik het wat, maar dat lijkt mij overbodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 10:12 



 
Profiel   

Met Suzanne eens, vond het ook al opmerkelijk dat er wel een bemerking op het straalbeen was maar geen HKO.

Al lijkt dat opname probleem mij wel een punt van zorg en aandacht ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 12:55 



 
Profiel   

Lange tijd geen update geschreven dus hierbij onze conclusies.

De kreupelheid is uiteindelijk een zoolgevoeligheid geweest. Ze had ijzers met een zooltje wat nu veranderd is naar een uitgesneden zooltje zodat haar zool vrij is. Sinds dien niet meer kreupel.

Haar gewicht wat vrij laag bleef kwam doordat ze niet de suikers in haar eten opnam. Eerst hebben wij haar op reverdy cereal free voer gezet met pre en pro-biotaca en hebben vorige maand weer getest op wormen en vermoeden is dat ze rode bloedworm larven heeft die dus niet met 1 wormen kuur helemaal weg Gan en ze dus eigenlijk elke dag altijd een wormbesmetting heeft. Hiervoor nu een aangepast ontworming schema voor gekregen en kijken of dit gaat werken. Ook bleek ze een vitamine e tekort te hebben wat nu word bijgevoerd en de bloedwaarden zijn helemaal goed.

Dan onder zadel merk je nog wel dat ze niet naar rechts wilt buigen. Hebben daar nu haar hals weer voor ingespoten deze keer meer in het gewricht en moeten nu weer 3 maanden verder trainen om te kijken of dit verbeterd. Is het beter, dan kunnen we met 4 keer per jaar fysio weer verder en zou dit de problemen moeten oplossen. Anders gaan we de hals nog op een andere manier behandelen zodat ze wat meer hulp krijgt om de spieren daargoed te ontwikkelen.

Veel gebeurd dus maar dan zijn we er gelukkig nu ook bijna

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 11:29 



 
Profiel   

Jullie zijn goed bezig geweest!

Het kan ook een en, en verhaal geweest zijn..last van de spijsvertering door de wormbesmetting, vitamine e tekort veroorzaakt ook stijvere spieren. Gevoelige zolen kunnen ze van op eieren gaan lopen.

Vind het heel goed dat jullie het stap voor stap aangepakt hebben en ze niet meer kreupel is. Hopelijk gaat dat laatste stukje ook goedkomen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 10:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen