Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard loopt soms paar passen kreupel.

 
Profiel   

Heyyyy,

Ik ben bezig met een zoektocht wat er mis is met mijn paard (samen met dierenarts natuurlijk) maar aangezien het niet een makkelijk antwoord is dacht ik, vraag hier eens rond, misschien dat iemand anders dit al eens eerder heeft gezien. Best veel mensen hier.

Oké even korte samenvatting. Mijn paard was constant aan staken onder zadel, stijgeren/bokken/wegrennen etc. Foto's gemaakt van rug en hals en hals was wat onrust te zien in de hals dus dat behandeld. Geen verbetering helaas. Toen hebben we paard 2 weken op pijnmedicatie moeten doen en paard liep stuk beter op pijnmedicatie maar,,,
Sinds dien zet ze soms een pas verkeerd en struikelt ze, loopt daarna een 10tal stappen echt stokkie kreupel en daarna gaat ze weer beter lopen en na een minuut zie je niets meer. Dit deed ze al tijdens de pijnmedicatie dus pijn zou het niet moeten zijn.
Dierenarts ook al gemaild met de vraag maar het lastige is dat ze maar 1 keer per training dit doet en soms helemaal niet. Kreupelheid onderzoek is dan erg lastig want tot nu toe loopt ze telkens zuiver op de kliniek en filmen is lastig want dan moeten we echt 45min achter elkaar filmen hopend dat het gebeurt

Iemand die iets zoals dit herkent
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 08:16 



 
Profiel   

Een pas verkeerd zetten en struikelen doet me denken aan artrose. Een van de oorzaken kan ook in te lange of verkeerd bekapte hoeven liggen. Heeft de hoefsmid er al naar gekeken of eventueel een second opinion van iemand die goed aangeschreven staat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 08:23 



 
Profiel   

Wat was er te zien in de hals? Want jouw verhaal klinkt bekend, mijn paard had hals problemen en daardoor zenuwen die beschadigd geraakt waren. 1 been had hij minder controle over en kon hij dus mee struikelen.

Is er na de behandeling van de hals gekeken of de onrust weg was? Bij ons moest dat soms 2 keer behandeld worden voordat het weg was. Ook werkte niet elke pijnstilling voor die problemen. De omliggende problemen door compensatie verdwenen met pijnstilling, maar soms kwam er wat door de hals wat met pijnstilling erg lastig te onderdrukken was. Zenuwpijn om het simpel uit te leggen die veroorzaakt werd doordat die zenuwen bekneld raakten door ontsteking. Die moest echt volledig weg zjjn, dus behandelen en daarna controleren of die weg was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 08:36 



 
Profiel   

Gaabje schreef
Een pas verkeerd zetten en struikelen doet me denken aan artrose. Een van de oorzaken kan ook in te lange of verkeerd bekapte hoeven liggen. Heeft de hoefsmid er al naar gekeken of eventueel een second opinion van iemand die goed aangeschreven staat?


Artrose is al uitgesloten. Was niet best geweest met een 5 jarige.
Smid is van de dierenarts vanwege wat hoefproblemen die ze had en dat is nu allemaal goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 08:46 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Wat was er te zien in de hals? Want jouw verhaal klinkt bekend, mijn paard had hals problemen en daardoor zenuwen die beschadigd geraakt waren. 1 been had hij minder controle over en kon hij dus mee struikelen.

Is er na de behandeling van de hals gekeken of de onrust weg was? Bij ons moest dat soms 2 keer behandeld worden voordat het weg was. Ook werkte niet elke pijnstilling voor die problemen. De omliggende problemen door compensatie verdwenen met pijnstilling, maar soms kwam er wat door de hals wat met pijnstilling erg lastig te onderdrukken was. Zenuwpijn om het simpel uit te leggen die veroorzaakt werd doordat die zenuwen bekneld raakten door ontsteking. Die moest echt volledig weg zjjn, dus behandelen en daarna controleren of die weg was.


Ga dat ook eens voorleggen woensdag als we er weer voor verdere controle weer zijn.
Dat klinkt wel weer iets meer in de richting

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 08:48 



 
Profiel   

Artrose hoeft niet uitgesloten te zijn ivm leeftijd helaas.
Zijn de voeten en benen op de foto geweest? Is daar geconstateerd dat er geen artrose is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 08:48 



 
Profiel   

Ik herken dit ook als zijnde artrose, hopelijk heb je alles al op de foto gehad en was dat het niet. Maar zoals Rien10 zegt zou ik de voeten / benen eens op de foto zetten. Het kan ook artrose zijn dat veroorzaakt is door trauma he. Dat hoeft niet altijd leeftijdsgebonden te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 08:55 



 
Profiel   

Struikelen en kreupel lopen klinkt wel als kets van artrose of HKO. Zijn alle benen / voeten op de foto geweest? Loopt ze alleen onder het zadel zo of ook met longeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 09:03 



 
Profiel   

Je omschrijving van klachten doet mij ook denken aan een hals probleem. Zenuwgeleiding die verstoort is waardoor struikelen, licht ataxie? Hoe is je paard in de achterhand?

Welke problemen waren er op de foto te zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 09:34 



 
Profiel   

Struikelen herken ik zelf van een paard met HKO maar zou ook neurologisch kunnen zijn en dat past weer bij de nek.

Wat er voor mij ook nog uitspringt is het verbeteren van een verkeerde hoefstand. Een paard heeft zich aangepast aan deze verkeerde stand en ga je dat veranderen dan krijg je een heel andere belasting op pezen en banden die daardoor kunnen opspelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 09:49 



 
Profiel   

hele paard is op de foto geweest en artrose hebben ze gelukkig uit kunnen sluiten. ze heeft wel een afwijking in haar hoefkatrol maar daar is nog extra naar gekeken, en met speciaal beslag is dit opgelost en dat bevestigen 2 dierenartsen ook dat deze problemen daar niet door zouden mogen komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 20:24 



 
Profiel   

Loopt ze voor vooral kreupel?
En hoe is ze onbelast?
Mijn paard heb ik dit ook een paar keer zien doen. Voornamelijk bij overgang naar draf en galop. Flinke struikel. Daarna behoorlijk kreupel (vooral links voor) en dan na een paar stappen niets meer te zien...
Onbelast had hij er geen last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 20:36 



 
Profiel   

Toch is hko wel iets waarop een paard kan struikelen. Is het onlangs uitgesloten dat het dit is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 20:38 



 
Profiel   

Eefste schreef
Loopt ze voor vooral kreupel?
En hoe is ze onbelast?
Mijn paard heb ik dit ook een paar keer zien doen. Voornamelijk bij overgang naar draf en galop. Flinke struikel. Daarna behoorlijk kreupel (vooral links voor) en dan na een paar stappen niets meer te zien...
Onbelast had hij er geen last van.


Voor inderdaad goed kreupel na een struikel. Hoeft niet een overgang te zijn en gebeurt eigenlijk ook maar 1 keer per 2 trainingen. Struikelt dus ook echt niet vaak.
Dit gebeurt zowel onbelast als onder zadel

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 20:49 



 
Profiel   

Earth schreef
Toch is hko wel iets waarop een paard kan struikelen. Is het onlangs uitgesloten dat het dit is?

Ze hebben het onlangs nog onderzocht en uitgesloten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 20:50 



 
Profiel   

newt schreef
Je omschrijving van klachten doet mij ook denken aan een hals probleem. Zenuwgeleiding die verstoort is waardoor struikelen, licht ataxie? Hoe is je paard in de achterhand?

Welke problemen waren er op de foto te zien?


Mij ook. Problemen in de hals zoals artrose kunnen leiden tot coördinatieproblemen en dus struikelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 20:56 



 
Profiel   

Wat voor een problemen heeft ze in de hoefkatrol? Want hoefkatrolontsteking geeft sowieso meer kans op struikelen en kreupelheid. Het beeld wat je schetst kan passen bij artrose, HKO en ook cystes kunnen zo'n beeld geven.

En zoals hier boven al gezegd wordt kan het ook uit de hals komen, ik ben ook benieuwd welke problemen er allemaal op de foto waren te zien. Is KS uitgesloten? het paard heeft duidelijk pijn in ieder geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 07:31 



 
Profiel   

Ik wil even inhaken op het stukje "ze deed het ook met pijnstillers dus pijn kan het niet zijn". Pijnstillers verminderen pijn. Het is niet zo dat er dan geen pijn meer kan zijn. Indien dit zo was deden heel veel mensen met chronische pijn en vreugde dansje

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 09:37 



 
Profiel   

De klasse van de aantasting van het straalbeen zegt niet alles over het al dan niet kreupel lopen van het paard.
Er zijn er met klasse 2 stok kreupel en met klasse4 die de sterren van de hemel lopen.
Naast het straalbeen speelt ook mee hoe het omliggende weefsel op het straalbeen reageert en dat is niet zichtbaar op een foto.
Aangepast beslag kan een tijd helpen en goed gaan maar is geen geneesmiddel, meer een uitstel middel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 09:45 



 
Profiel   

Korte update.... Ondertussen paar weken verder.
Paard loopt nu constant licht onregelmatig op het harde waardoor we nu een afspraak kunnen plannen voor kreupelheid onderzoek. Met uit verdoven kunnen we dan hopelijk meteen uitsluiten waar het zit. En dan hopen dat het meevalt.
Zet de update van na ons onderzoek wel hier op voor de geïnteresseerden

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 11:11 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Wat was er te zien in de hals? Want jouw verhaal klinkt bekend, mijn paard had hals problemen en daardoor zenuwen die beschadigd geraakt waren. 1 been had hij minder controle over en kon hij dus mee struikelen.

Is er na de behandeling van de hals gekeken of de onrust weg was? Bij ons moest dat soms 2 keer behandeld worden voordat het weg was. Ook werkte niet elke pijnstilling voor die problemen. De omliggende problemen door compensatie verdwenen met pijnstilling, maar soms kwam er wat door de hals wat met pijnstilling erg lastig te onderdrukken was. Zenuwpijn om het simpel uit te leggen die veroorzaakt werd doordat die zenuwen bekneld raakten door ontsteking. Die moest echt volledig weg zjjn, dus behandelen en daarna controleren of die weg was.


Waar in de hals had jouw paard problemen en wat had hij daar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 11:18 



 
Profiel   

Yara101 schreef
Korte update.... Ondertussen paar weken verder.
Paard loopt nu constant licht onregelmatig op het harde waardoor we nu een afspraak kunnen plannen voor kreupelheid onderzoek. Met uit verdoven kunnen we dan hopelijk meteen uitsluiten waar het zit. En dan hopen dat het meevalt.
Zet de update van na ons onderzoek wel hier op voor de geïnteresseerden


Interessant om te volgen! Veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 11:18 



 
Profiel   

Goh, de precieze wervels weet ik niet meer zeker. Onderaan de hals en ik dacht c6 en 7? Door een ontsteking na een ongeluk was er atrose ontstaan (botwoekering) die de zenuwen beschadigd hadden. Hij heeft meerdere maanden, waarschijnlijk zowat een jaar, met die ontsteking rond gelopen en daardoor echt enorm veel schade in dat gebied. Het lange stilstaan had ook geen positief effect, eerder tegenovergestelde want de spieren verdwenen en daardoor drukte die ontsteking het een en ander uit zijn verband ook nog. Vooral rechtsachter was aangetast door de zenuwschade en hij was dus atactisch geworden.

Die ontsteking kon worden weggehaald, de restschade niet natuurlijk waardoor die ontsteking ook terug kwam af en toe. Moesten ook altijd na behandeling op controle of het echt weg was.

Succes ts!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 11:25 



 
Profiel   

***Update***

Vandaag weer naar de kliniek gegaan.
Eerst kreupelheodsonderzoek gedaan. Liep kreupel op het harde, toen op het zachte goed en helaas daarna ook weer zuiver op het harde. Ook nog gereden daar naar niet onzuiver genoeg om te kunnen verdoven.

Daarna ervoor gekozen foto's te maken van haar benen rug en hals om alles nog eens goed op beeld te hebben.
Ook is er gekeken naar haar gewicht aangezien ze niet aan wilt komen ondanks veel voer.

Ze blijft nu een nacht op de kliniek, gaan morgen endoscopie doen en verder onderzoeken naar waarom ze zo dun blijft en daarna gaan we verder in diagnose van de andere problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 15:41 



 
Profiel   

Klinkt misschien raar wat ik nu ga vertellen maar wij hadden een vier jarige op stal met het zelfde probleem.
Alles gescand en op de foto geweest niets te vinden.
Toen een foto van de buik gemaakt en het arme dier zat vol zand.
Dit verklaarde ook meteen waarom hij maar niet aan kwam.
Sinds het zand is verwijderd komt het dier weer aan en loopt ie weer rad.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 15:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen