Hoefschoenen, hoe begin je ermee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Hoefschoenen, hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 12:10

Ik ben een beetje aan het twijfelen of hoefschoenen een goede keuze is. In mijn omgeving zie ik ze nauwelijks gebruikt worden.
Mijn situatie:
Ik heb mijn paard niet zo heel lang en de hoefsmid is nu 2x geweest. De hoefsmid vindt de voorvoeten vrij kort en dat ze echt niet teveel mogen slijten. Nu zadel ik al op in de stal omdat hij op de wasplaats vanwege ongeduld ging staan schrapen. Paard staat nu deel van de dag op paddock waar ook verhard gedeelte is waar ze gevoerd worden. Hij heeft geen last van gevoeligheid en hoeven zien er naar mijn idee netjes uit,
Ik zou wel graag vaker gaan buitenrijden maar we hebben wel veel rustige routes maar altijd wel grote stukken verhard. Ik ben dus wat voorzichtig met lange stukken buiten over de weg.

De ene kant denk ik probeer nou hoefschoenen dan slijten ze iig niet door de buitenritten en de andere kant denk ik de hoeven moeten zich ook kunnen aanpassen aan de nieuwe leefsituatie en hij is niet gevoelig.

Is dit een goede situatie om met hoefschoenen te starten of afwachten hoe het gaat met de hoef na volgende bekapbeurt?
En hoe start je dan… ik heb al gekeken naar passervice maar die lijkt behoorlijk specifiek te zijn qua tijd… binnen twee weken na hoefsmid (die is nu net bijna 3 weken geleden geweest :Y) )

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hoefschoenen, hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 12:29

Klaas Feuth is hoefsmid en schoen passer. Misschien kan je eens bij hem te rade gaan.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Hoefschoenen, hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 13:03

Ik zou inderdaad iemand erbij halen die hoefschoenen komt aanmeten. Niet elke hoef is geschikt voor schoenen en niet elke schoen past om elke hoef.
Mijn haflinger heeft prima en sterke hoeven maar omdat buitenrijden hier grotendeels over de weg is staat hij met buitenrijden wel vierkant op scootboots. ik ben daar heel erg over te spreken. Deze heeft mijn bekapper voor hem uitgekozen qua pasvorm en doel.

MissyNr1
Berichten: 134
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:16

Ik kan Equischoen aanraden. Ze zijn zeer behulpzaam en denken mee. Je kunt dan bepaald typen hoefschoenen huren om uit te proberen.

Ik heb ook wel hoefschoen-passers aan huis gehad. Nadeel vond ik dat ze maar een aantal soorten en maten hebben. En als er niks pastte moest ik alsnog een consult betalen.

Ik heb trouwens de floating boots. Groot voordeel vind ik dat ze geen klittenband hebben. Dat gaat altijd loszitten als er maar genoeg zand/blubber tussenkomt

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:55

Ik heb via een website (misschien Equischoen?) een pas-set van Viper Renegades laten komen, op die manier de juiste maat bepaald.
Het zijn fijne hoefschoenen! Maar de hoeven van mijn paard werden in de loop van de tijd wel groter, dus ik heb nog wel een grotere maat moeten kopen. Gek genoeg gaan ze draaien als ze te strak zitten, daar kwam ik ook pas later achter.

Omdat ik zelf niet kan bekappen had ik een paar voor als de hoefsmid net was geweest en een paar voor na 5 weken. Op zich ging dat best goed voor buitenritjes.
Uiteindelijk moest mijn paard toch weer op ijzers, maar heb 1 paar gehouden voor het geval een ijzer kwijt raakt, dan loopt ze erg gevoelig.

Ze zijn 2e hands ook nog best goed te verkopen, zeker in Duitsland!

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Hoefschoenen, hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:21

Ik heb ook iemand laten komen om te passen en zijn uiteindelijk bij de Evo Boots terecht gekomen. Zonder hulp had ik nooit de juiste schoenen gevonden...

lovechicco

Berichten: 86
Geregistreerd: 17-10-17

Re: Hoefschoenen, hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:33

Hier bijna hetzelfde probleem gehad. Paard ging van zijn ijzers af en sleet vrij snel. Hij maakt regelmatig buitenritten (ook op harde ondergrond) en loopt voor de koets. Hij heeft zijn renegade vipers aangemeten gekregen bij Hoofwear. Nu gebruiken wij ze bij de buitenritten en deze zijn ook wat slijtvaster. Het vinden van goede maten is wel een dingetje aangezien sommige hoeven net tussen maten in vallen en iedere hoef anders kan zijn. Tip van flip: Een leuk fel kleurtje kan handig zijn als je ze ooit kwijtraakt. Is hier weleens gebeurd en met onze zwarte kleur bijna niet terug te vinden in de bosjes

nnicolex

Berichten: 1233
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Hoefschoenen, hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:42

Ik heb mijn pony destijds ook van de ijzers afgehaald toen ik hem net had. Hij bleef helaas erg gevoelig lopen en hard slijten.

Ik kan ook een passervice aanraden, ik heb via Equischoen Mariska Stenzler laten komen. Van te voren wel hoeven opgemeten en maten doorgegeven zodat ze al gerichter mee kon denken wat eventueel passend zou zijn. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij flexboots. Ik heb ze denk ik nu 3 jaar en eerst kon hij echt niet lang/pijnloos op het harde lopen en ben steeds meer gaan uitbouwen door steeds langere stukken zonder schoenen en nu is hij echt stuk minder gevoelig en zijn hoeven zijn stuk beter geworden. Ik doe de schoenen alleen nog aan als we lang op pad gaan/paden veel steentjes hebben.

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hoefschoenen, hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:52

Ik ben ook aan het zoeken naar hoefschoenen en werd hierop gewezen https://www.hoofarmor.nl/shop/

Iemand ervaring mee? Misschien voor meerdere mensen een oplossing ipv hoefschoenen

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Hoefschoenen, hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:56

Die twee weken zijn logisch en moet je altijd aanhouden, ook zonder passer. Dat heeft te maken met de maat van de voet.

Als je paard niet gevoelig is, is het niet te kort. Dan heb je niet per se schoenen nodig.

Ben wel benieuwd naar de voeten nu. Heb je een foto? Als je wil hoor. Mag ook per pb?

marga1
Berichten: 898
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Hoefschoenen, hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:00

Kijk eens bij hoofwear die heeft verschillende schoenpassers over het hele land verspreid zitten.
Ze hebben heel veel verschillende type schoenen.
Zelf heb ik scootboots, en die gaan lang mee.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:25

marga1 schreef:
Kijk eens bij hoofwear die heeft verschillende schoenpassers over het hele land verspreid zitten.
Ze hebben heel veel verschillende type schoenen.
Zelf heb ik scootboots, en die gaan lang mee.


Goede ervaringen met deze qua bestellen en service idd!

Ik heb voor al mijn paardjes al jaren hoefschoenen. Zodra ik denk, nu moet er niet al te gek veel meer van af slijten, doe ik voor buitenritten de schoenen om. Soms rij ik veel en gebruik ik ze veel, soms een jaar niet. Ik blijf het ideaal vinden. Ja omdoen moet je even handig in worden, je moet even bukken, maar wat mij betreft is dat meteen het enige nadeel.

Ik zou lekker een passer uitnodigen en een schoenenpasfeestje houden. :D

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoefschoenen, hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:43

Een passet huren bij equischoen en met een beetje mazzel passen flexboots, die zijn het beste qua prijs kwaliteit

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoefschoenen, hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:49

Waarom hoefschoenen en geen ijzers?

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:45

dierenfan schreef:
Ik ben ook aan het zoeken naar hoefschoenen en werd hierop gewezen https://www.hoofarmor.nl/shop/

Iemand ervaring mee? Misschien voor meerdere mensen een oplossing ipv hoefschoenen

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar ik heb op het punt gestaan om het te kopen.
Mijn smid (HoofWear, Klaas Feuth) raadde mij het af. Ik weet zijn argumenten niet meer.
Nu heeft Brix lastige voeten, het wil uiteraard niet zeggen dat hij het hele product ontraad, maar wel in mijn geval. (Nou ja, Brix zijn geval :D )
Mijn tip; als je het wilt gaan gebruiken, doe dat dan in overleg met je smid.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Hoefschoenen, hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:57

Heb je foto's van zijn hoeven?

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hoefschoenen, hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:01

Die zien er nu prima uit en is niets aan te zien. We zijn al vanaf januari bij Klaas en die heeft ze weer helemaal goed gekregen.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Hoefschoenen, hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:14

hier ook hoefschoenen. Mijn pony kocht ik vierkant op ijzers inheb eerst de achterijzers er meteen afgehaald en daarna de voorijzers. hij liep erg gevoelig op het harde maar ontdekte ook dat de Smit hem tekort had gezet. hierna de Smit gevraagd vaker te komen en niet te kort te bekappen. Ik wilde het minimaal een jaar proberen omdat een hoef dan volledig vernieuwd is. Ik heb een hoefschoenpasser laten komen en afgelopen jaar wel een keer moeten veranderen van maat omdat de hoef anders is gegroeid, maar dit komt omdat hij jaren op ijzers had gelopen. Voor mij dus echt een bevestiging dat ijzers de natuurlijke vorm van een hoef niet in stand houd.
Ik heb nu 2 setjes en ja t kost wat, maar als ik naar buiten ga en weet dat hij lange stukken over het harde moet trek ik ze aan en stampt hij vrolijk verder...en elke 6-8 weken ijzers vervangen kost ook een hoop.
Ik zou het zeker aanraden, maar laat ze passen door een passervice

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: Hoefschoenen, hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:24


Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:42

rien10 schreef:
Die zien er nu prima uit en is niets aan te zien. We zijn al vanaf januari bij Klaas en die heeft ze weer helemaal goed gekregen.

Ik bedoel van de TS. Sommige smeden vinden iets te kort, dat ik denk hier kan nog een stuk vanaf.

Celebi
Berichten: 3641
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:44

Ik kan ook Equischoen erg aanraden! Op basis van mijn metingen en fotos heb ik digitaal advies gekregen over welke schoenen mogelijk het beste zouden passen. Degene die ze mij de meeste kans gaf werden eerder door Hoofwear bestempeld als iets dat nooit ging passen. Hij vertelde toen dat mijn paard nooit schoenen kon hebben vanwege zijn hoeven. Was echt onzin, want de ScootBoots gebruik ik nu alweer 2 jaar met volledige tevredenheid. Ik kreeg van Equischoen een paar pas schoenen en de beste 2 heeft ze toen als test set naar me opgestuurd. Mocht ze gebruiken zoals ik eigen gekochte schoenen ook zou gebruiken dus ben er flink mee door de modder gegaan die week. Erg tevreden over de hulp en service van het bedrijf.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 12:24

Babootje schreef:
Waarom hoefschoenen en geen ijzers?


Niemand?
Vinden jullie de voordelen opwegen tegen de nadelen?
Ik heb begrepen dat dierenartsen inmiddels een relatie leggen tussen het gebruik van hoefschoenen en peesblessures.
Hoefschoenen zullen niet voor ieder paard geschikt zijn, net zo goed als blootsvoets lopen ook niet bij ieder paard kan (en dan heb ik het niet over het slijten van de hoef), maar meer over de stand van de voet.
Vragen jullie bijvoorbeeld bij de afweging om hoefschoenen te gebruiken advies bij de veearts of dat voor jullie paard wel een goede keus is?

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 12:30

Ik gebruik hoefschoenen simpelweg omdat er geen smid is die ijzers wil leggen onder die van mij hun hoefjes. Ze zijn te klein voor ijzers, dus ik ben erg blij met een alternatief aangezien wij alleen maar buiten kunnen rijden over voornamelijk asfalt. Het is ongeveer 7km naar het dichtstbijzijnde bos. Mijn ene loopt al zo'n 5 jaar op hoefschoenen, hij heeft nog nooit een stap kreupel gezet. Ik ga in maart nieuwe laten aan passen voor hem en zijn vriendje dan ook meenemen, aangezien zijn huidige echt bijna uit elkaar vallen zo versleten qua klittenband. Mijn tip, neem geen klittenband als er eentje zonder dat ook past, want bij mij sluit echt al zo'n 2 jaar het buitenste klittenband zeer slecht. Gelukkig de binnenste wel, dus de hoefschoen blijft wel goed zitten. Ik heb een oud model equine fusions en nee, ik heb het niet altijd braaf schoon gehouden in het verleden dus er zit vooral gewoon veel paardenhaar in.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 13:52

Laura_ schreef:
rien10 schreef:
Die zien er nu prima uit en is niets aan te zien. We zijn al vanaf januari bij Klaas en die heeft ze weer helemaal goed gekregen.

Ik bedoel van de TS. Sommige smeden vinden iets te kort, dat ik denk hier kan nog een stuk vanaf.

:+ :o

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:17

Babootje schreef:
Babootje schreef:
Waarom hoefschoenen en geen ijzers?


Niemand?
Vinden jullie de voordelen opwegen tegen de nadelen?
Ik heb begrepen dat dierenartsen inmiddels een relatie leggen tussen het gebruik van hoefschoenen en peesblessures.
Hoefschoenen zullen niet voor ieder paard geschikt zijn, net zo goed als blootsvoets lopen ook niet bij ieder paard kan (en dan heb ik het niet over het slijten van de hoef), maar meer over de stand van de voet.
Vragen jullie bijvoorbeeld bij de afweging om hoefschoenen te gebruiken advies bij de veearts of dat voor jullie paard wel een goede keus is?


Dat van die peesblessures door hoefschoenen is echt onzin. Die hadden we altijd al met name bij dressuur.

Hoefschoenen zijn net zo ruw als de blote voet. Juist met ijzers glijden paarden een stukje door wat een ruk aan de pezen geeft.