Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hoefschoenen, hoe begin je ermee?

 
Profiel   

Babootje schreef
Babootje schreef
Waarom hoefschoenen en geen ijzers?


Niemand?
Vinden jullie de voordelen opwegen tegen de nadelen?
Ik heb begrepen dat dierenartsen inmiddels een relatie leggen tussen het gebruik van hoefschoenen en peesblessures.
Hoefschoenen zullen niet voor ieder paard geschikt zijn, net zo goed als blootsvoets lopen ook niet bij ieder paard kan (en dan heb ik het niet over het slijten van de hoef), maar meer over de stand van de voet.
Vragen jullie bijvoorbeeld bij de afweging om hoefschoenen te gebruiken advies bij de veearts of dat voor jullie paard wel een goede keus is


Arabesk schreef
Dat van die peesblessures door hoefschoenen is echt onzin. Die hadden we altijd al met name bij dressuur.

Hoe bedoel je dat precies?

Arabesk schreef
Hoefschoenen zijn net zo ruw als de blote voet. Juist met ijzers glijden paarden een stukje door wat een ruk aan de pezen geeft.


Als paarden met ijzers glijden, zitten ze er niet goed of te lang onder.

Het risico met de hoefschoen zit in het bewegingsmechaniek. Met name bij het afrollen van de hoef wat door de hoefschoen wordt beperkt, begreep ik. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Verder kun je er met een ijzer voor zorgen dat het paard recht en gelijk op de voeten blijft, als een paard op blote voeten scheef afslijt of een grasvoet ontwikkelt of snel veel "tenenvlees" heeft. Hoe los je dat op met een hoefschoen, vraag ik me af. Het scheef en ongelijk belasten geeft weer hogere risico's op artrose. Dat merk je niet meteen maar wel op de langere duur.
Ik begreep ook dat als je een hoefschoen blijvend goed wil laten passen je er eigenlijk wekelijks een bekapper bij moet hebben. Doen hoefschoengebruikers dat ook?

Ik ben niet per se pro ijzer, maar ik denk dat hoefschoenen ook niet in iedere situatie zo'n voordeel zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 14:04 



 
Profiel   

Peesblessures komen zo wie zo veel voor bij paarden, zelfs als ze niet eens gereden worden.
Maar ik heb lang geleden wel eens hoefschoenen gezien die waren van een zwaar soort rubber, beetje als autobandenrubber. Dat leek mij niet goed, dat gaf echt een harde stop bij het neerkomen van de voet.
Ik gebruik Renegades en die zijn van een hard soort kunststof, die hebben dat effect niet daarmee kan mijn paard prima afrollen.

Als je paard de schoenen erg scheef slijt, ben je inderdaad snel aan vervanging toe wil je geen problemen krijgen. Tussentijd kun je de schoen zelf natuurlijk wel weer recht maken, maar dan ben je alsnog veel sneller door de schoenen heen.

Wekelijks bekappen, zo nauw komt het ook weer niet hoor. Wel zorgen dat er geen scherpe stukjes aan de hoef komen, dus 1 keer in de week of 2 weken even bijvijlen en dan is 1 x in de 4 a 5 weken bekappen echt genoeg. Niet meer dan anders bij mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 14:20 



 
Profiel   

Equischoen is zeker een fijne site! Je kunt het beste 1/2 weken na het bekappen de hoeven opmeten, en vervolgens een foto met de rolmaat erbij sturen naar hun helpdesk. Als je daar ook een voor- en zijaanzicht van de hoeven bij stuurt, kunnen ze je een fijn advies geven over welke schoen een goede optie kan zijn, zonder dat je een passervice hoeft te laten komen. Ik geloof dat je ze zelfs op proef kan bestellen, om te kijken of het wat is.

Ik heb daar toentertijd mijn scootboots besteld. Erg aan te raden! Zijn gemakkelijk om te doen en doordat ze open zijn gaan ze niet schuren door bijvoorbeeld zand wat er in komt. Heb ze inmiddels 1,5 jaar en kunnen kwa profiel nog een heel eind mee. Ook ben ik er nog nooit een verloren, zelfs niet met een stevig galopje :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 14:59 



 
Profiel   

Ter aanvulling; de reden dat ik met hoefschoenen begonnen ben is omdat mijn paard bij zijn vorige eigenaar zijn hele leven rondom op ijzers heeft gestaan. Zijn hoeven waren ongelijk, slecht onderhouden etc. Ik zag het nut niet van ijzers. Persoonlijk vind ik het een beetje ouderwets om je paard nog op ijzers te hebben als je hier geen medische of sportgerichte (kalkoenen) reden voor hebt, maar dat is een andere discussie :+

Maar goed, hij was hierdoor wel erg gevoelig op het harde/steentjes. Voor de overgang heb ik toen meteen al van die klittenband hoefschoenen besteld, voor op buitenrit. Dat beviel zo goed, dat ik ze nog steeds regelmatig gebruik op het asfalt of op een buitenrit waarvan ik weet dat er veel grind/verharde paden zijn. Ik vind het ideaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 15:10 



 
Profiel   

Mijn shet heeft periodes op hoefschoenen gelopen toen ze hoefbevangen was. Die schoenen boden aantoonbaar verlichting. Ze liep op softrides met de hoefbevangenheidpads erin. Deze zijn geschikt om 24/7 te dragen maar niet om mee te rijden. Ze heeft ook equifusions gehad maar daar kreeg ze schuurplekken van.

Ik heb karton onder haar hoef gelegd en met stift de hoef omtekend. Daarna was het opmeten super makkelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 15:22 



 
Profiel   

Ik vind het eerder hebben van een slechte smid niet een reden om met hoefschoenen te starten om eerlijk te zijn. En niet iedere "moderne" vinding blijkt op termijn onschadelijk te zijn.
En ouderwets. Tja het beslaan van paarden gebeurt al zo lang dat er op dit gebied enorm veel kennis verzameld en dat dat vak zich ook heeft ontwikkeld. Bepaalde manieren van beslaan zijn ook niet meer in gebruik, (zoals het plaatsen van wiggen om pezen te ontzien bijvoorbeeld of eggbars) omdat door ervaring is gebleken dat het meer kwaad deed dan goed. Er is veel kennis bij smeden die een gedegen opleiding hebben gevolgd. In In die zin kun je het niet ouderwets noemen.
Zo'n ontwikkeling in hoefschoenen zie je natuurlijk ook, maar mij lijkt het toch nog steeds een enorme modificatie aan de paardenvoet waarvan ik me afvraag hoe dat uiteindelijk uitwerkt op de paardenvoet, kogel en hoger en uiteindelijk het hele lichaam van het paard.
Dat dierenartsen veel hoefschoen gerelateerde peesproblemen tegenkomen zegt daar al iets over, maar dat kan ook te maken hebben met gebruik. Dat weet je natuurlijk niet.
Net zoals dat je problemen tegenkomt door het gebruik van ijzers waarbij of het management niet goed is (te laat naar de smid) of de smid een prutser.

Ik geef toe; het vinden van een echt goede smid is niet makkelijk en vergt ook enige kennis bij jezelf. Echt goede smeden zijn meestal ook niet goedkoop. Ik weet nog genoeg smeden - ik zal geen namen noemen - die nooit een opleiding hebben gevolgd. Het is een vrij beroep.

Het argument dat het hoefmechanisme niet kan werken omdat een ijzer dat belemmert is ook echt onjuist. Een ijzer kan en moet zo worden gelegd dat het het hoefmechanisme niet belemmert.
Ik heb mn paarden ook graag blootsvoets, maar dat lukt dus niet altijd. Het is op het oog toch altijd lastig te zien hoe je paard zijn hoeven precies slijt; Ik heb een paard gehad dat toch scheef wat afsleet en daardoor een artrosehaakje op de zijkant van het straalbeen ontwikkelde en kreupel werd. Met een ijzer en een kleine correctie was het opgelost en het paard heeft daar nooit meer last van gehad. Zodra we gaan rijden gaat er dus een voorijzer om. Gewoon om problemen te voorkomen. De belasting op de voorhand is nu eenmaal (ook al van nature) veel groter. En dan heb ik het nog niet over springen.

Dat zijn redenen dat ik niet zo gauw voor hoefschoenen zou kiezen alhoewel ik de ontwikkelingen op dat gebied ook best volg. Je ziet steeds lichtere materialen, makkelijkere bevestigingen. Dat ik denk dat het ooit wel een goed alternatief is. Maar op dit ogenblik voor mij nog niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 17:20 



 
Profiel   

Mijn shet werd bekapt door van nassau. Die is over het algemeen tegenstander van hoefschoenen. Of althans in de tijd dat ik daar kwam wel. Maar de softrides konden z'n goedkeuring wel wegdragen. Het voordeel van hoefschoenen is dat je ze enkel aandoet wanneer het nodig is. Ik ben niet perse anti ijzer. Maar als het even zonder kan heeft dat altijd m'n voorkeur. Toch zonde als je paard gewoon goed loopt en je een keer per week bescherming nodig hebt voor buitenrit

Mijn shet had door de bevangenheid een hoedenrand. Daardoor werd haar zool niet meer zo dik als voorheen. Als ze dan eens op een steen had gestaan in de wei dan leek het net of ze weer bevangen was. Ik weer in paniek foto's laten maken. Daarna deed ik gewoon de schoentjes aan. Dan ging ze meteen beter lopen. En dan 2 dagen later konden ze weer uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 19:59 



 
Profiel   

Een hoefsmid kan wel zeggen dat ze kort zijn maar als het paard niet gevoelig loopt, dan is het dus geen enkel punt. Zolang een paard buitenshuis met ritten niet gevoelig loopt is het niet nodig hoefschoenen aan te schaffen. Goed bekappen is het belangrijkst.
Hooguit dat het een prettig idee is als er veel rotzooi op straat ligt.
Flexboots zijn makkelijke schoenen, er zijn passers die bijna geen ander type meer verkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 20:19 



 
Profiel   

Ik zat vooral aan hoefschoenen te denken omdat ik die extra bescherming alleen maar denk nodig te hebben op langere buitenritten en daarvoor niet een ijzertje wil laten onder slaan omdat we dat gewoon niet heel vaak gaan doen. Maar als ik dan eens wat langer onderweg ben wil ik wel kunnen genieten en me niet zorgen maken of dat extra stuk over straat misschien teveel is.

Zoals ik al aangaf is hij niet gevoelig ook niet op het harde of bij kiezeltjes. Foto’s maken van voeten bleek wel lastiger dan verwacht. Ze lijken nu zelfs ongelijk maar dat is volgens mij niet echt zo (iig niet extreem) nog nooit opmerking over gehad van hoefsmid, fysio of da.

Het is nu drie weken geleden dat hoefsmid is geweest.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-22 19:56 



 
Profiel   

Babootje schreef
Babootje schreef
Waarom hoefschoenen en geen ijzers?


Niemand?
Vinden jullie de voordelen opwegen tegen de nadelen?
Ik heb begrepen dat dierenartsen inmiddels een relatie leggen tussen het gebruik van hoefschoenen en peesblessures.
Hoefschoenen zullen niet voor ieder paard geschikt zijn, net zo goed als blootsvoets lopen ook niet bij ieder paard kan (en dan heb ik het niet over het slijten van de hoef), maar meer over de stand van de voet.
Vragen jullie bijvoorbeeld bij de afweging om hoefschoenen te gebruiken advies bij de veearts of dat voor jullie paard wel een goede keus is?


Ik ben van mening dat een paard niet op ijzers hoeft. Ze worden blootsvoets geboren en een ijzer houdt hun natuurlijke hoefstand tegen. Daarnaast vind ik dat ze regelmatig geen/ weinig grip hebben op gladde ondergronden. Medische ijzers uiteraard uitgesloten.
Hoefschoenen doe je alleen om tijdens het rijden, daarna zijn ze uit en lopen ze blootsvoets. Ijzers hebben ze 24/7 om. ik heb inmiddels 3 dierenartsen gezien die allemaal pro hoefschoenen zijn ipv ijzers..

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-22 10:35 



 
Profiel   

Dat is wel heel erg kort door de bocht invdh.
Paarden worden niet natuurlijk belast. Dat is een andere discussie maar wel een feit. Verder zouden er in de natuur ook veel paarden door hoefproblemen af kunnen vallen (no feet no horse).
Om het paard in een niet natuurlijke omgeving goed te kunnen managen. hebben de voeten soms ook meer zorg en begeleiding nodig. Daar KAN een ijzer bij horen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-22 10:59 



 
Profiel   

Evelijn schreef
Ik zat vooral aan hoefschoenen te denken omdat ik die extra bescherming alleen maar denk nodig te hebben op langere buitenritten en daarvoor niet een ijzertje wil laten onder slaan omdat we dat gewoon niet heel vaak gaan doen. Maar als ik dan eens wat langer onderweg ben wil ik wel kunnen genieten en me niet zorgen maken of dat extra stuk over straat misschien teveel is.

Zoals ik al aangaf is hij niet gevoelig ook niet op het harde of bij kiezeltjes. Foto’s maken van voeten bleek wel lastiger dan verwacht. Ze lijken nu zelfs ongelijk maar dat is volgens mij niet echt zo (iig niet extreem) nog nooit opmerking over gehad van hoefsmid, fysio of da.

Het is nu drie weken geleden dat hoefsmid is geweest.
[ [url=m/4bL82o.jpg]Afbeelding[/url] ]


Lastig om te zeggen, omdat de foto van schuin voor genomen is maar linksvoor lijkt je paard toontredend te staan en de voet aan de buitenkant wat scheef af te slijten. Rechtsvoor lijkt wel goed, maar de teen wat te lang om de voet goed te laten afrollen. Nogmaals foto's recht van de voorkant en aan de zijkant van de voet zijn beter te beoordelen; dus ik houd een slag om de arm :D
Met onderstaande informatie en goede foto's kun je zelf de voet en beenstanden beoordelen en kun je ook zien of je smid of bekapper goed werk aflevert. Een toontredend paard zou ik dus altijd wel beslaan, omdat het bijhouden van de voet met bekappen of vijlen wel heel vaak zou moeten. Een scheve belasting geeft risico op artrose.
http://hoofcare.nl/voet-en-beenstanden/

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-22 11:10 



 
Profiel   

Ik heb mijn Haflinger 14 jaar rondom op ijzers gehad. Nu de beslissing gemaakt om deze ervan te halen.
Eerst heb ik achter gedaan om te kijken hoe dat ging. Dat ging prima. Vorige week zaterdag zijn ook voor de ijzers ervan gegaan. Heb toen een passer laten komen daar er vele soorten schoenen zijn. Ze heeft m’n haf nu decentste ronde niet te kort bekapt voor anders zou ze erg kort en paarden pijnlijk gaan lopen.
We zijn nu een week verder. Ben twee keer met alleen voor hoefschoenen gaan wandelen en vandaag rijden. Het ging prima. Ze is wel wat zoekende omdat ze achter zonder schoenen loopt.
Over vier weken krijgt ze een goeie bekap beurt en dan wordt weer bekeken welke schoenen ik nodig heb voor haar. Die wat ik nu heb zijn in bruikleen van de bekapper.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-22 13:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen