Zooltjes en siliconenkit bij artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gentle7
Berichten: 18
Geregistreerd: 03-06-09

Zooltjes en siliconenkit bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 15:49

Mijn paard staat al heel wat jaar op zooltjes met siliconenkit en dit bevalt goed. Ze moet dan altijd een nacht op stal blijven ivm drogen van de siliconenkit. Nu wordt onze stal verbouwd waardoor ze nu alleen een inloopstal hebben. Hebben jullie ervaring met snel drogende siliconenkit oid of een ander alternatief? Graag wel een beetje betaalbaar

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zooltjes en siliconenkit bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:52

Gewoon 4 ringen in je stal en een dubbele afzet band waarmee je even een nachtje een „box“ hebt.
Is ook handig als er een keertje overhoopt heel ziek is of zo.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:54

Die van mij stond op hoofpad, althans, zo stond het op de factuur.

Was iets van 2 componenten spul dat de hoefsmid even in een magnetron opwarmde en doorroerde.

Dan deed hij dat onder zijn voerhoeven en ijzer eronder met zooltje en tegen de tijd dat hij daarna ook de achterhoeven had gedaan, kon hij zo de wei weer in.
Ook als het nat was en er dus modder op sommige stukken wei was.

Die van mij liep al 24/7 buiten zonder mogelijkheid tot opstallen, voor hij op zooltjes met kit ging.
Dus ik weet niet beter dan hem gewoon terug de wei in te zetten als de hoefsmid klaar was (of de hoefsmid deed dat zelf, wanneer hij kwam wanneer ik aan het werk was).

Gentle7
Berichten: 18
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Zooltjes en siliconenkit bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 15:02

Dank je Marije!

Frost

Berichten: 804
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Zooltjes en siliconenkit bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:11

Hier ook een zooltje dat met 2 componenten spul werd vastgezet. Dit hoefde niet voorverwarmd te worden, gewoon beide tubes goed losmaken, in de spuit drukken en onder het zooltje spuiten. Toen de achterhoeven gedaan waren was dit ook droog.

dezeman
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:04

Mustad comfortmix hoof pad plus, is erg gebruiksvriendelijk. Je (of jouw hoefsmid) moet er wel het goede kitpistool voor hebben en mengtuitjes uiteraard. De gewone Comfortmix (zonder 'plus') blijft niet altijd goed zitten, is mijn ervaring. Het is met 30-45 seconden 'droog'. Voorheen met Vettec Silpak gewerkt maar dat werd steeds slechter, veel verstopte en kwetsbare tubes. Geen idee of dat inmiddels verbeterd is maar die van Mustad kan je zeker adviseren aan de smid.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:32

Mijn paard stond ook op siliconen en dat was gelijk na het inspuiten uitgehard.
Dus misschien moet je smid even naar een andere soort kijken?
Die van mij ging ook gelijk de paddock en de wei weer in.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:13

Mijn ouwetje van 24 heeft lage overhoef en staat ook op zooltjes met Mustad comfortmix hoofpad plus. Snel uitgehard/droog en het helpt hem heel goed. De twee componentenkit komt uit 1 spuittuitje. Ik heb de indruk dat het prima verwerkbaar is, bij koud weer duurt het iets langer voor het uitgehard is. Maar dan nog kan hij na een minuutje weer de stal/weide in.

Gentle7
Berichten: 18
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Zooltjes en siliconenkit bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 22:47

Heel erg bedankt allemaal, ik ga het met m'n hoefsmid overleggen!

Gentle7
Berichten: 18
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Zooltjes en siliconenkit bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 22:48

Weten jullie ook hoeveel van dat kit je nodig hebt voor 2 hoeven ( ze is alleen voor beslagen)

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 00:33

Gentle7 schreef:
Weten jullie ook hoeveel van dat kit je nodig hebt voor 2 hoeven ( ze is alleen voor beslagen)

Een halve verpakking van 200 cc gebruikt mijn hoefsmid. Mijn paard heeft kleine hoeven.