Dunne zool en onregelmatig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37154
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:05

Hij staat veel beter op zijn hoeven, en dat hij niet meer kreupel loopt zegt natuurlijk het meeste.

Die wondjes op zijn kogel vielen mij ook al op, daar zou ik even wat meer aandacht aan besteden om dat te voorkomen. Zien er niet fijn uit.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 10:10

Hannanas schreef:
Yes een update! Fijn dat je hem nu wel zuiver hebt lopen.

Pfoe ik vind z’n benen en hoeven (vorm) wel pittig. Snavelvorm lijkt idd wel wat afgezwakt. Butsen en knobbels, opgezette pezen. Dat slanke bruine been is nog het mooiste. Enig idee hoe hij zo er aan is gekomen, aan zulke benen? En toch ook wel veel verse nieuwe (schaaf)wondjes te zien.

Ik zie oa op zijn kogels voor ieder een lelijke buts, doet hij dat zelf met liggen? Je zou daarvoor springschoenen omgekeerd kunnen omdoen zodat de wijde kant naar boven wijst en zo voorkomt dat hij zich daar open ligt. (Op de foto’s heb je ze boven de kogels om, mogelijk is omgekeerd om z’n Koot beter..paardafhankelijk).

Heb je een filmpje hoe hij nu loopt?


Hey!

Thanks voor je reactie! Ja, Helaas weer nieuwe schaafwondjes en butsen.. het is een drama.

Ik heb hiervoor de DA gebeld en die adviseerde idd the bell boots op zijn kop. Hij heeft ze nu zo om:

Afbeelding

Dit heeft de laatste 3 dagen goed geholpen.

Ik ben zelf de afgelopen twee weken niet op stal geweest (was op vakantie in Fiji). Dat maakt her altijd lastig, omdat ik anders eerder had ingegrepen.

Ik weet nu wel dat dit komt door her rollen. Wij hebben een steenachtige ondergrond en nu met de droogte is het nog harder dan normaal. Hij rolt graag, maar met zijn 175cm en +600kg resulteert dit in die schaafwondjes.

Ik heb geen filmpje maar die kan ik morgen wel even maken. Ik ben niet zo technisch met YouTube maar ik kan wel wat screenshots maken.

Ik gebruik “white healer” op die wondjes en dat werkt enorm goed.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 10:14

Elisa2 schreef:
Hij staat veel beter op zijn hoeven, en dat hij niet meer kreupel loopt zegt natuurlijk het meeste.

Die wondjes op zijn kogel vielen mij ook al op, daar zou ik even wat meer aandacht aan besteden om dat te voorkomen. Zien er niet fijn uit.


Je hebt absoluut gelijk. Het is zo frustrerend! Hij heeft overdag PEI fly boots om en ‘snachts bell boots. Dat ging een tijd goed maar toen ik terug kwam van vakantie was het weer raak. Het komt door het rollen.

Ik heb de bell boots nu op zijn kop om (zie fotos) en de laatste drie dagen gaat dit goed. (Klop af)

Ik behandel dit met “white healer” 2x per dag en ik spoel het schoon. Er zitten inmiddels Gelukkig weer korsten op.

Je kan wel duidelijk zien dat dit een “trauma” is wat hij keer en keer opnieuw oploopt.

Mocht iemand hier niet ideeen over hebben hoor ik het graag. Ik heb wel eens “paddock boots” on gehad maar Helaas worden zijn pezen veel te heet. Het is hier gemiddeld 30 graden en hij heeft het al snel te warm…

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 10:18

De fotos zijn trouwens genomen op het heetste moment van de dag na lichte arbeid in de ochtend en wat grazen. Dit was de eerste dag na mijn vakantie.

Geen excuus uiteraard. Ik sta open voor suggesties om dit verder te voorkomen. Ik heb al zoveel geprobeerd, en het gaat dan even goed maar gaat uiteindelijk weer stuk.

Iemand nog andere suggesties?

Elisa2

Berichten: 37154
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:19

Lastig probleem als het door de rotsige bodem komt...hm, ik ga er eens over nadenken.

Het mooiste zou wellicht zijn als er een rolplek gemaakt wordt met veel dik wit zand waar de paarden kunnen rollen zonder de rotsige bodem te raken maar dat is wellicht niet haalbaar.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 10:23

Elisa2 schreef:
Lastig probleem als het door de rotsige bodem komt...hm, ik ga er eens over nadenken.

Het mooiste zou wellicht zijn als er een rolplek gemaakt wordt met veel dik wit zand waar de paarden kunnen rollen zonder de rotsige bodem te raken maar dat is wellicht niet haalbaar.


Ik neem hem dagelijks mee naar de arena waar we wel zand hebben. Hij snuffelt dan graag maar gaat toch niet rollen. Ik laat hem ook elke dag los op het terrain en dan rolt hij wel op het gras, maar Helaas ook daar krijgt hij wondjes.

Wellicht is zand toch een optie. Ik ga daar even naar kijken.

Elisa2

Berichten: 37154
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:25

Hij zal ook wel een hele dunne huid hebben, dat hebben volbloeden vaak. Ik zal nog eens even verder mijn brein kraken.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 10:26

Elisa2 schreef:
Hij zal ook wel een hele dunne huid hebben, dat hebben volbloeden vaak. Ik zal nog eens even verder mijn brein kraken.


Yes, thoroughbred skin :( |(

Afbeelding

Hij glimt wel als een worm lol

Elisa2

Berichten: 37154
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:28

Dat is een goed teken, wel een mooi vachtje..maar inderdaad erg dun.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 10:32

Elisa2 schreef:
Dat is een goed teken, wel een mooi vachtje..maar inderdaad erg dun.


Thanks :)

En bedankt voor het meedenken!

Nogmaals, eerste paard en ook mijn eerste ervaring met TBs in Australia. Het is een roller coaster.

Ik zal morgen even filmen met screenshots.

Ik heb ook mijn HS gevraagd of het zin heeft Om na een tijdje nieuwe XRays te laten maken. Hij zegt van joh als hij goed loopt dan heeft het weinig zin. Wat denken jullie?

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 10:39

Ik heb trouwens ook overlegd met mijn HS over hoe het nu verder moet. De silicon shoes en bar shoes zijn $600 elke 4 weken. Dat is even leuk maar dat kan ik niet veroorloven forever.

Hij is op zoek naar een andere oplossing met de hoop dat Red in de tussentijd meer zool aan maakt en ook een “heel” aan maakt.

Elisa2

Berichten: 37154
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:44

Het ligt aan het probleem denk ik, als hij nu goed loopt vanwege de silliconen omdat hij toch last van een gekanteld hoefbeen heeft dan ontkom je niet aan speciaal beslag. Als het echt alleen in een gevoelige zool zit dan zou hij al goed moeten lopen met een normaal ijzer.

Het kan wel zo zijn dat je met dit speciale beslag de hoefstand wellicht zo kan corrigeren dat hij in de toekomst wel zonder kan of met een normaal ijzer maar dat is denk ik een kwestie van uitproberen.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 10:48

Elisa2 schreef:
Het ligt aan het probleem denk ik, als hij nu goed loopt vanwege de silliconen omdat hij toch last van een gekanteld hoefbeen heeft dan ontkom je niet aan speciaal beslag. Als het echt alleen in een gevoelige zool zit dan zou hij al goed moeten lopen met een normaal ijzer.

Het kan wel zo zijn dat je met dit speciale beslag de hoefstand wellicht zo kan corrigeren dat hij in de toekomst wel zonder kan of met een normaal ijzer maar dat is denk ik een kwestie van uitproberen.


Ja, spot on denk ik.

Het is een chicken or the egg scenario. Ik weet niet wat er eerst was of waar hij het meest last van heeft.

Ik Wilde graag met hem gaan springen maar ik denk dat we dat idee iig van de baan moeten schuiven.

Elisa2

Berichten: 37154
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:50

Dat denk ik ook, dat gaat hij niet aan kunnen helaas met deze problemen.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9326
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:52

Een zool zou kunnen dat hij die iets aan maakt, maar een heel met raised bar ijzers zie ik niet zitten.
Enfin vind vooral dat erg veel van zijn flares zijn blijven zitten.
Ik weet nog niet of dit wel de oplossing is, maar voor nu is hij igg sound. De plekjes op zijn kogel zien er vooral uit als drukplekken van het liggen en niet van 1x rollen eigenlijk. Staat hij op stal wel op een dikke laag stro en dus niet op bijv vlas want dan blijf je dit houden.
Naar mijn idee zou een eventer ijzertje/staal profieltje met een zooltje hetzelfde effect geven. De zool komt van de grond, hij kan het makkelijk afrollen en minder gedoe onder zn voeten. Maaar ik kan het alleen van een foto zien en ben gewn hoefsmid. Bij dit paard zou ik hoefschoenen overigens echt overwegen.
Hoef dan veel makkelijker bij te vijlen en klein te houden en toch goede bescherming voor zijn gevoelige voetjes.
Ik denk namelijk inderdaad dat hij zowat wel vaker als iedere maand bekapt moet worden.
Als ok overigens de foto kijk vind ik het gekantelde hoefbeen minimaal of er moeten ook andere foto's zijn natuurlijk.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:59

Wat fijn dat hij nu in iedergeval zuiver loopt.
Die kogels is inderdaad meer dan alleen maar rollen denk ik, ze zijn wel heel erg inregelmatig. Misschien heeft hij in het verleden veel op harde bodem gelegen en is dat gevoelig gebleven.
Wellicht heeft hij zelfs voor dat je hem kreeg teveel gelegen door zere voetjes?

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 11:00

kyrkelover schreef:
Een zool zou kunnen dat hij die iets aan maakt, maar een heel met raised bar ijzers zie ik niet zitten.
Enfin vind vooral dat erg veel van zijn flares zijn blijven zitten.
Ik weet nog niet of dit wel de oplossing is, maar voor nu is hij igg sound. De plekjes op zijn kogel zien er vooral uit als drukplekken van het liggen en niet van 1x rollen eigenlijk. Staat hij op stal wel op een dikke laag stro en dus niet op bijv vlas want dan blijf je dit houden.
Naar mijn idee zou een eventer ijzertje/staal profieltje met een zooltje hetzelfde effect geven. De zool komt van de grond, hij kan het makkelijk afrollen en minder gedoe onder zn voeten. Maaar ik kan het alleen van een foto zien en ben gewn hoefsmid. Bij dit paard zou ik hoefschoenen overigens echt overwegen.
Hoef dan veel makkelijker bij te vijlen en klein te houden en toch goede bescherming voor zijn gevoelige voetjes.
Ik denk namelijk inderdaad dat hij zowat wel vaker als iedere maand bekapt moet worden.
Als ok overigens de foto kijk vind ik het gekantelde hoefbeen minimaal of er moeten ook andere foto's zijn natuurlijk.


Hij staat 24/7 buiten. Stal vind hij helemaal niks. Ik heb hem nog nooit zien liggen maar dat betekent natuurlijk niet dat hij dat snachts niet doet.

Ik heb het idee dat het trauma is van dezelfde wondjes over en over. Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten.

Hoefschoenen overweeg ik ook nog steeds. Kunnen Hoefschoenen icm met ijzers? Of is her een kwestie van het een of her ander? Hij zal ze dan wel 24/7 om moeten hebben denk ik.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 11:02

Sizzle schreef:
Wat fijn dat hij nu in iedergeval zuiver loopt.
Die kogels is inderdaad meer dan alleen maar rollen denk ik, ze zijn wel heel erg inregelmatig. Misschien heeft hij in het verleden veel op harde bodem gelegen en is dat gevoelig gebleven.
Wellicht heeft hij zelfs voor dat je hem kreeg teveel gelegen door zere voetjes?


Dit sluit ik ook niet uit. Hij heeft absoluut geen makkelijk leven gehad Helaas en was ontzettend mager voor ik hem kocht.

Zonder mezelf als held te bestempelen weet ik wel dat ik de eerste ben die zijn problemen echt binnenste buiten heeft gekeerd.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9326
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:19

Dan snap ik nu direct waar die wondjes vandaan komen. Als ik het goed begrijp staat het paard dus 24/7 op harde bodem en moet daar dus ook zijn rust op pakken/slapen. 100% garantie voor dit soort plekken. Ik zie het hier bij mijn pony al als ze meerdere dagen 24/7 buiten loopt in de zomer met harde bodem. Niks uit het verleden dus, maar gewoon van stalmanagement nu. Is het niet mogelijk dat er ergens een flinke laag gele zand of stro gelegd wordt dat ze daar kunnen liggen/slapen.
Dit kan er overigens ook voor zorgen dat je nu in een vicieuze cirkel zit met de hoeven. Liggen doet pijn op harde ondergrond, paard gaat dus minder liggen en voeten krijgen ook te weinig rust. Zoals gezegd de rotatie van haar hoefbeen is er en blijft er natuurlijk, maar op 1 vd eerste foto's is daar iig nog niet naar bekapt.
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 15-01-23 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:22

Fijn dat hij niet meer kreupel is. Hopelijk kan hij uiteindelijk naar wat minder toestanden onder zijn hoeven..

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:27

Ik ga mee kyrkelover.
Zoveel flare op die hoeven. Dat zou je op een half jaar tijd al zoveel moeten kunnen verminderen. Met een ijzer kan je natuurlijk geen kwartierbogen maken, maar daar moet toch ook een oplossing voor zijn? Het is in ieder geval niet normaal dat je paard hier al zo lang meer rondloopt.
Verder ben ik ook grote voorstander van hoefschoenen om de simpele reden dat je ze altijd uit kan doen. Dan kan je die flares veel directer aanpakken, je kan er elke week een vijl over halen, de hoef kan sneller genezen (hoefmechanisme beperkt met ijzers) en hoefschoenen bieden demping.

Ik kan me voorstellen dat je blij bent dat hij nu niet meer mank is maar zoals je zelf zegt is dit geen houdbare oplossing. Niet voor je portemonnee, maar ook niet voor je paard.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9326
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:36

Met die onzin over kwartierbogen en ijzer zorgt voor minder demping ben ik het overigens minder eens.
Een volbloed met zo'n dunne zolen op een harde rotsige ondergrond heeft vooral bescherming nodig. Een licht staal profiel ijzertje doet ook echt niet veel af aan de demping.
Bodem in Australië is nu eenmaal niet te vergelijken met hier in Nederland waarbij men vaak amper op stenig terrein komt.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:40

Heeft dit paard nou een gekanteld hoefbeen?

Want dan zou ik wel even prioriteren, paard loopt nu voor het eerst goed en pijnvrij. Als ik zie op wat voor ondergrond hij moet leven denk ik dat je moet incalculeren dat hij toch met zijn blessure altijd een ijzer nodig zal hebben.

Flares aanpakken is een lange termijnplan, kun je het daar niet met je smid over hebben?

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:46

Je hoeft niet direct met 'wat een onzin' naar andere mensen hun hoofd te gooien. Maar goed, verbaast me ook weer niet.
Deze hoef heeft inderdaad bescherming nodig ja. Biedt een ijzer dat, ja. Biedt een ijzer demping, nee. Het is ijzer, dat dempt niet. En dan reageer ik vanaf nu gewoon weer op TS.

Babootje

Berichten: 26265
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:59

Red_ottb schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is een goed teken, wel een mooi vachtje..maar inderdaad erg dun.


Thanks :)

En bedankt voor het meedenken!

Nogmaals, eerste paard en ook mijn eerste ervaring met TBs in Australia. Het is een roller coaster.

Ik zal morgen even filmen met screenshots.

Ik heb ook mijn HS gevraagd of het zin heeft Om na een tijdje nieuwe XRays te laten maken. Hij zegt van joh als hij goed loopt dan heeft het weinig zin. Wat denken jullie?


Heeft je veearts beoordeeld of je paard zuiver loopt? Ik kan dat me met deze foto's namelijk echt niet voorstellen.