Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 8 [ 194 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dunne zool en onregelmatig

 
Profiel   

Ts, misschien dat hoefschoenen dan toch ook fijn zijn. Het bedrijf Hoofwear kan je daarbij goed adviseren. Zij hebben denk ik meer ervaring dan je omgeving in Australië.
https://www.hoofwear.com/easyboot-cloud ... HEQAvD_BwE

Kan er een zachtere ligplaats voor de paarden gemaakt worden? Je zou bijv dmv bielzen/dikke stammen een rechthoek kunnen afbakenen en daar zand in storten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-23 12:38 



 
Profiel   

@Katyatje jij gaat over kwartierbogen beginnen terwijl dit paard een gekanteld hoefbeen en aan die kant een extreem dunne zool heeft. Alles met rx vastgesteld. Daarnaast ook nog eens 24/7 op een harde rotsige bodem staat. Enn daarbij een totaal andere hoefvorm heeft die loodrecht tegenover een korte voet met kwartierbogen gaat. Dat kun je dan niet in een keer maar er in maken.
Ik denk dat stap 1 is dat er ook voor een zachte ligplek gezorgd moet worden en overleg met hoefsmid over hoefschoenen ( indien mogelijk!!) en het regelmatig bijvijlen van de flares.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-23 13:12 



 
Profiel   

Maar...hoefschoenen en zelf bijvijlen etc. is dat wel wijs als het paard een gekanteld hoefbeen heeft? Voor mij is het nog steeds de vraag of de zool an sich problemen geeft, of dat het problemen geeft door het gekantelde hoefbeen en volgens mij kun je pas kijken wat wijsheid is qua verder aanpakken als je daar het antwoord op weet.

Ik weet dat volbloeden vaak gevoelige zolen hebben, maar bij deze lijkt het meer een en-en verhaal te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-23 14:48 



 
Profiel   

Vandaar dat ik inderdaad zeg overleg met hoefsmid en alleen indien mogelijk. Want het is helemaal nog niet zo zeker dat het gewoon kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-23 15:17 



 
Profiel   

Red_ottb schreef
De fotos zijn trouwens genomen op het heetste moment van de dag na lichte arbeid in de ochtend en wat grazen. Dit was de eerste dag na mijn vakantie.

Geen excuus uiteraard. Ik sta open voor suggesties om dit verder te voorkomen. Ik heb al zoveel geprobeerd, en het gaat dan even goed maar gaat uiteindelijk weer stuk.

Iemand nog andere suggesties?


Ik vrees ook dat die oplossing met de bell boots gaat schuren in de kootholte als hij daar de hele dag (en mogelijk ook nacht) mee staat.
Ik denk dat je paard beter af is met goede UV kappen die ook warmte werend zijn. Zoals deze
https://hypostore.nl/amigo-flyboots.htm ... 1404&525=5

Verder ga ik eerlijk tegen je zijn, vanuit mijn ervaring.
Dit paard zal nooit meer een rijpaard zijn. Je paard heeft een forse hoefbeenkanteling. Dat wordt chronisch hoefbevangen genoemd. De naam zegt het al; deze situatie gaat nooit meer anders worden. Het kan alleen erger worden. Daarom is het ook belangrijk dat je de benen van je paard goed beschermt. Omdat je paard al een keer cellulitis heeft gehad, is hij meer gevoelig voor recidive dan een paard dat dat nooit heeft gehad
De cellulitis is ook de oorzaak van de hoefbeenkanteling.

Voor wat betreft de hoefbeenkanteling. Linksvoor is ernstiger dan rechtsvoor. Rechtsvoor denk ik zelfs dat hij een sincker heeft. (Dus dat het hoefbeen niet alleen is losgelaten van de hoefschoen, maar ook dat de punt uit positie is getrokken en het hoefbeen enigszins is gezakt). Doordat het ijzer bij de foto er nog op zit, kun je het niet goed zien, maar bij deze stand van het hoeftbeen moet de punt wel uit het hoefbeen getrokken zijn. Met een sincker wordt ook de kroonlederhuid meegetrokken door het zakken van het hoefbeen. Daardoor ontstaat een ontsteking die boven in de kroonrand zal uitbreken. Ik vermoed ook dat dat de reden is voor het kroonrandwondje bij jouw paard dat er toch al een tijdje lijkt te zitten. Normaal zou een wondje toch met enkele weken moeten genezen.

[ img ]

Lees verder op http://hoofcare.nl/hoefproblemen/sincker/

Dit alles is ontieglijk pijnlijk voor je paard. Omdat hij aan beide voorbenen een hoefbeenkanteling heeft compenseert je paard op achter. Daar was hij ook al (logischerwijze) niet rad. Dit geeft een beeld van wisselende kreupelheid en is voor een niet-dierenarts niet goed te zien (omdat eigenlijk alle 4 de voeten pijnlijk zijn). Dat lijkt dan op niet kreupel, maar met deze foto's is het onmogelijk dat het paard geen pijn heeft.
Iedere druk op de zool is pijnlijk. Daarom lukt een ijzer met silliconen ook niet. Normaal gesproken stimuleert de tegendruk van silliconen bij een paard met slecht groeiende hoeven juist de hoefgroei. Maar jouw paard geeft aan dat hij die druk kan hebben. Dat zegt ook al iets...

Je kunt natuurlijk nog wat proberen om de pijn bij je paard te verlichten. Een goed ijzer liefst wat dikker (en dus van aluminium) om de zool zoveel mogelijk vrij te houden is denk ik het enige dat nog een beetje soelaas biedt. Maar ik vrees eigenlijk dat het niet gaat lukken het paard pijnvrij te krijgen.

Persoonlijk zou ik dit paard - hoe moeilijk dat ook is - laten inslapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 17:50 



 
Profiel   

kyrkelover schreef
Vandaar dat ik inderdaad zeg overleg met hoefsmid en alleen indien mogelijk. Want het is helemaal nog niet zo zeker dat het gewoon kan.


Het kan niet...
Bij hoefbevangenheid mag je - omdat de voorkant van de hoefschoen al heeft losgelaten en de verzenenkwartiergedeelten als enige de boel nog een beetje bij elkaar houden - daar absoluut niet aankomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 18:13 



 
Profiel   

Babootje schreef
kyrkelover schreef
Vandaar dat ik inderdaad zeg overleg met hoefsmid en alleen indien mogelijk. Want het is helemaal nog niet zo zeker dat het gewoon kan.


Het kan niet...
Bij hoefbevangenheid mag je - omdat de voorkant van de hoefschoen al heeft losgelaten en de verzenenkwartiergedeelten als enige de boel nog een beetje bij elkaar houden - daar absoluut niet aankomen.

Mijn vorige hoefsmid wou helemaal niets doen aan bevangen hoeven omdat die veel te pijnlijk zijn zei hij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 18:39 



 
Profiel   

Ik zei LV is erger maar ik bedoel natuurlijk RV

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 21:53 



 
Profiel   

Ik dacht dat ook altijd, en ga ook mee in dat het nu wel een iets gereserveerde situatie is voor je paard TS. Zo sneu.

Nu zag ik onlangs op Facebook bij de hoefbevangheid groep dat er wel degelijk soms een sinker volledig goed komt? De rontgen spraken voor zich! Paard is nu weer happy en rad etc.

Kwa schuurplekken van de omgekeerde springschoenen valt echt reuze mee tot helemaal niet eigenlijk. Zit los genoeg om niet de schuren. Heb er nog nooit plekken van gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 21:55 



 
Profiel   

Een minimale hoefbeen kanteling kan met goede zorg goed komen in de zin dat het paard pijnvrij kan zijn, maar een sincker? Is echt een en vrij kansloze situatie.
Een hoefbeen eenmaal gekanteld kan echt nooit meer terugkantelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 22:01 



 
Profiel   

Linksvoor zie ik die kanteling overigens niet. Als je de lijn van het hoefbeen vergelijkt met de lijn van de hoefwand loopt deze mooi gelijk.
Wbt of het al een sincker is: zou de Da en de hoefsmid dat dan niet gezien hebben?
Verder hoop ik vooral voor TS dat de positieve verandering voortzet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 22:10 



 
Profiel   

Babootje schreef
Een minimale hoefbeen kanteling kan met goede zorg goed komen in de zin dat het paard pijnvrij kan zijn, maar een sincker? Is echt een en vrij kansloze situatie.
Een hoefbeen eenmaal gekanteld kan echt nooit meer terugkantelen.


Ik heb nog even teruggezocht.
Twee voorbeelden:

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 22:13 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Kwa schuurplekken van de omgekeerde springschoenen valt echt reuze mee tot helemaal niet eigenlijk. Zit los genoeg om niet de schuren. Heb er nog nooit plekken van gezien.


Het paard van TS heeft een dun huidje en staat op een andere ondergrond. Dat zou wel uit kunnen maken denk je niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 22:20 



 
Profiel   

Hannanas, deze foto’s zijn een stuk minder erg qua kanteling. Ik geloof hier eerlijk gezegd ook niet zoveel van moet ik zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 22:26 



 
Profiel   

Ik heb ook nog nooit gehoord dat een hoefbeenkanteling/ sincker ooit over gaat, wel dat er dusdanig bekapt wordt dat het hoefbeen met de zool weer op 1 lijn komen en het paard daarom weer goed en pijnvrij kan lopen. Maar daar is een lange adem voor nodig en iemand die echt heel erg goed weet wat hij doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 08:30 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties weer. Ik ben jullie fotos verschuldigd. Die komen, beloofd.

Babootje- mijn eerste reactie na het zien van de RX was ook direct of in slapen niet beter was. De DA gaf aan dat zij er nog hoop in ziet en daarom wil ik het toch graag een kans geven denk ik.

Het gevoel dat ik dan toch alles heb geprobeerd…

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 10:54 



 
Profiel   

Red_ottb schreef
kyrkelover schreef


Hoefschoenen overweeg ik ook nog steeds. Kunnen Hoefschoenen icm met ijzers? Of is her een kwestie van het een of her ander? Hij zal ze dan wel 24/7 om moeten hebben denk ik.

De soft rides die ik gebruikte wel. Dan moet je alleen wel een maatje groter kopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 11:02 



 
Profiel   

Fijn dat het goed gaat met je paard. Maar heel eerlijk? Als ik de hoefvorm zie dan kan het niet anders dan dat dit paard pijn heeft. Die enorme flare trekt de hele hoefcapsule uit elkaar. Je kunt er nog met hang en vliegwerk zoveel ijzers en zooi onder doen, maar als de hoefvorm niet gaat verbeteren dan blijft de pijn. Het bekapniveau kan echt een stuk hoger in mijn ogen…

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 11:44 



 
Profiel   

Red_ottb schreef
Bedankt voor de reacties weer. Ik ben jullie fotos verschuldigd. Die komen, beloofd.

Babootje- mijn eerste reactie na het zien van de RX was ook direct of in slapen niet beter was. De DA gaf aan dat zij er nog hoop in ziet en daarom wil ik het toch graag een kans geven denk ik.

Het gevoel dat ik dan toch alles heb geprobeerd…


Kan ik me heel goed voorstellen. Maar ik denk dat je het dan wel zou moeten zoeken in beslag. De situatie in de voet gaat niet meer veranderen. Het lager zetten van de hielen zou ik erg vanaf blijven. Omdat de hoefschoen aan de voorkant los is, wil je geen risico lopen datgene dat nog vast zit te verstoren met het risico op volledige ontschoening. Bovendien heeft jouw paard al vrij platte voeten begreep ik. Dubbel probleem want veel van de teen afhalen kan in dit geval ook niet echt. Ben benieuwd hoe jouw DA dat ziet.
Ik zou dus inzetten op beslag dat de zool ontlast en vooral op het gedeelte waar de punt van het hoefbeen in de zool drukt. In ieder geval voor de time being. Ik las ook ergens op bokt dat iemand met een paard in ongeveer dezelfde situatie erg goed is geholpen door gebrs van Nassau met een speciaal daarvoor gesmeed ijzer.
Je zou je foto's naar hen kunnen opsturen en om advies vragen, dat je dan met je smid zou kunnen bespreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 12:07 



 
Profiel   

Als je het ijzer wegdenkt dan is de vorm van de voeten nog exact hetzelfde als voorheen. Met ijzer lijkt de stand beter maar ik betwijfel of de hoeven zelf zo kunnen verbeteren (maar ik ben geen smid) . Ik denk dat je dit ijzerwerk daarom als symptoom bestrijding moet zien niet als genezing

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 13:04 



 
Profiel   

Medisch beslag haalt de druk van de zool die er op staat door het gekantelde hoefbeen. Ik denk ook dat dit paard medisch beslag nodig zal blijven hebben daarom. Het probleem is dat je hier ook niet teveel mee kunt experimenteren want 1 keer verkeerd bekappen kan ervoor zorgen dat hij weer bevangen raakt en dan is het einde verhaal. Dit moet niet onderschat worden.

Ik vind het advies van Babootje om de foto's naar van Nassau te sturen ook een goede.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 14:19 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Medisch beslag haalt de druk van de zool die er op staat door het gekantelde hoefbeen. Ik denk ook dat dit paard medisch beslag nodig zal blijven hebben daarom. Het probleem is dat je hier ook niet teveel mee kunt experimenteren want 1 keer verkeerd bekappen kan ervoor zorgen dat hij weer bevangen raakt en dan is het einde verhaal. Dit moet niet onderschat worden.

Ik vind het advies van Babootje om de foto's naar van Nassau te sturen ook een goede.


Just de langdurige druk door deze flares zorgt voor bevangenheid. Door de langdurige druk worden de lamellen uit elkaar getrokken. Dan hoeft er nog maar iets te gebeuren en pats. Het gaat uit elkaar en ze staan bevangen. Het bevangenheid heeft altijd een mechanisch component in zich.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 14:24 



 
Profiel   

Nog even als toelichting. Om de mate van kanteling te kunnen beoordelen volg je de witte lijn en de lijn van het hoefbeen. O.b.v. de mate van uitwaaiering kun je de kanteling beoordelen.

[ img ]

Dit is de foto van de RV voet van het paard van TS. Als je die classificeert naar bovenstaand plaatje, dan zou - in mijn optiek - dit toch wel tussen zwaar en zeer zwaar in zitten. Bij het linker voorbeen lijkt de kanteling nog mild.
Wat ik me ook nog afvraag is dat er een doorboring van de hoefschoen lijkt te zitten een stuk lager dan de kroonrand. @TS: Heeft je DA daar nog iets over verteld?

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 14:24 



 
Profiel   

Ik zie flares juist vaak als een gevolg van HB bij paarden die eerst HB zijn geworden, imo is het dus een gevolg en geen oorzaak.

Volgens de DA kwam de HB bij dit paard door de cellulits, dus dan is de oorzaak een stofwisselingsprobleem en het teveel vrijkomen van afvalstoffen ineens en/of medicatie.

Nog wel een grotere reden om hem wondvrij te houden trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 14:30 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Just de langdurige druk door deze flares zorgt voor bevangenheid. Door de langdurige druk worden de lamellen uit elkaar getrokken. Dan hoeft er nog maar iets te gebeuren en pats. Het gaat uit elkaar en ze staan bevangen. Het bevangenheid heeft altijd een mechanisch component in zich.


Hoefbevangenheid (laminitis) kan allerlei oorzaken hebben, teveel fructaan, te zwaar, onbehandelde hoefzweren en andere ontstekingsprocessen, overbelasting etc.
Het gevolg daarvan is een proces waarbij de lamellen in de hoef ontstoken raken. Daarbij komt vocht vrij en zwelling in het gebied hetgeen zeer pijnlijk is. Door dat proces beschadigen de lamellen en kunnen loslaten.
Als de lamellen echt tot in de kroonrand zijn losgetrokken herstelt dat zich niet meer.
Doordat de lamellen los laten komt het hoefbeen los van de wand en zorgt de diepe buiger samen met het gewicht van het paard ervoor dat het hoefbeen verder kantelt.
Bevangenheid kan worden veroorzaakt door slechte hoefzorg maar dan moet dat wel erg slecht zijn.
Dus dan heb ik het echt over van die omgekrulde tenen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 14:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 8 [ 194 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen