Dunne zool en onregelmatig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 23:39

different1 schreef:
Red_ottb schreef:
Update:

Hij heeft vandaag nieuwe schoenen gekregen $550 lichter.. het zijn bar schoenen waar de hielen dikker zijn dan de tenen. Hij staat dus eigenlijk op hakken . Daar in is silicon gegaan. Even afwachten hoe dit gaat…

[ [url=m/cJJCBX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/H8MBMD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mE1qM7.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZHiZ3G.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij heeft gisteren ook zijn eerste pantazon injection gehad.



Ik lees je topic vluchtig, maar waarom heb je de springschoenen om z'n kogels zitten?


Dubbel
Laatst bijgewerkt door Red_ottb op 17-12-22 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 23:41

different1 schreef:
Red_ottb schreef:
Update:

Hij heeft vandaag nieuwe schoenen gekregen $550 lichter.. het zijn bar schoenen waar de hielen dikker zijn dan de tenen. Hij staat dus eigenlijk op hakken . Daar in is silicon gegaan. Even afwachten hoe dit gaat…

[ [url=m/cJJCBX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/H8MBMD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mE1qM7.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZHiZ3G.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij heeft gisteren ook zijn eerste pantazon injection gehad.



Ik lees je topic vluchtig, maar waarom heb je de springschoenen om z'n kogels zitten?


Hij rolt graag maar vanwege de harde ondergrond (rocky) bij het opstaan krijgt hij wel eens schaafwonden. Die bell boots beschermen daartegen. Ik heb wel eens speciale boots gehad maar die zijn vaak toch te warm of schuren. Dit was een oplossinf van de DA en werkt goed. Ik doe ze soms ook op zijn kop

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 23:43

Update:

Hij loopt niet lekker op die nieuwe schoenen (ijzers). De DA wil het een paar dagen afwachten (hij krijgt nu bute) en als het niet beter wordt halen we de silicones eruit en gaan we met leer aan de slag.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 23:50

Elisa2 schreef:
Merk je verandering/ verbetering door de ijzers?


De conformatie van de Hoef is wel beter maar hij loopt gevoelig / kreupel. DA en HS hebben geadviseerd het tot dinsdag te geven en met geen verbetering halen we de silliconen eruit en gaan we met leer aan de slag. De DA denkt dat de silicon toch teveel druk op de zool geeft.

Hij krijgt momenteel Bute want ik vind het sneu on hem te laten “wennen” met pijn. Dit ondersteund de DA ook. Met bute loopt ie uiteraard vrolijk rond.

Vanavond geen bute en dan kijken hoe het morgen gaat. Met geen verbetering gaan de siliconen er dus uit.

Het is passen en meten naar een goede oplossing.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:31

Hmja, je zou ook verwachten dat het speciale beslag gezien zijn hoefbevangenheid verleden juist zou moeten zorgen dat de druk van de zool af is.

Is de hoefsmid gespecialiceerd in medisch beslag?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:38

Het is natuurlijk wel een standverandering..

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:42

Dat is waar, maar bij de meeste paarden die ik kende met HB haalde het speciale beslag juist druk van de zool waardoor ze eigenlijk gelijk pijnvrij waren.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:51

Alleen, is het nu wel de zool of heeft hij er op een andere plek last van, een pees of bandje bijvoorbeeld zou niet super gek zijn in dit geval.
Of zelfs enorme spierpijn

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:56

Ja dat kan natuurlijk ook, of artrose dat speelt ook op bij standveranderingen.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:59

Elisa2 schreef:
Dat is waar, maar bij de meeste paarden die ik kende met HB haalde het speciale beslag juist druk van de zool waardoor ze eigenlijk gelijk pijnvrij waren.


Mijn inmiddels overleden shet heeft in 2010 ijzers gekregen toen ze flink bevangen stond. Die heeft zeker een week last gehad en flinke pijnstilling gekregen. Na die week ging ze als een raket vooruit en was ze binnen no time van de medicatie en pijnstilling af. Het is dat ik zoveel vertrouwen had in m'n smid, anders had ik ze er het liefst meteen onderuit gesloopt

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:04

Ook goed om te weten! Ook voor de TS dat het misschien toch wat langer de tijd nodig heeft.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 12:00

Bedankt voor het meedenken weer. De smid en DA denken beide dat de nieuwe ijzers prima zijn maar het beslag wellicht teveel druk op de zool geeft.

Hij staat nu al twee dagen op pijnstillers en was vanochtend onstnapt en heeft een sprintje getrokken ‍♀️. Hij heeft vanavond niks gehad dus ik ben benieuwd hoe het morgen met hem gaat. Ik houd jullie op de hoogte.

Goed Om zelf een “verslag” te hebben van hoe het loopt en wellicht hebben andere bokkers hier later ook wat aan.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 12:03

Elisa2 schreef:
Ja dat kan natuurlijk ook, of artrose dat speelt ook op bij standveranderingen.


Hij heeft denk ik ook wel wat artrose gezien zijn racing history. Hij krijgt daar pentazon voor.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 12:05

Elisa2 schreef:
Hmja, je zou ook verwachten dat het speciale beslag gezien zijn hoefbevangenheid verleden juist zou moeten zorgen dat de druk van de zool af is.

Is de hoefsmid gespecialiceerd in medisch beslag?


Ik heb vertrouwen in de smid en de DA samen maar ze hebben beide aangegeven dat de silicon wellicht teveel druk kan geven. Het kan zijn dat hij er gewoon aan moet wennen, of niet. Dan gaan we met leer aan de slag. Morgen is hij helemaal pijstiller vrij en dan hoop ik meer te weten

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 14:38

Wat voor siliconenkit en wat voor zool is er nu gebruikt?

BoktVerlaten
Berichten: 431
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 14:49

Een zooltje met siliconen kan inderdaad averechts werken. Als er oedeem in de hoef zit (botkneuzing etc) dan staat er al druk op de hoef. Vaak lopen ze dan gevoelig op het zachte omdat het zand dan met het zooltje/siliconen juist continue druk geeft op de gevoelige hoef. Het lichaam gaat dan in de verdediging en blijft vocht aanmaken en de druk neemt dan dus niet af.
Mijn paard liep gevoelig, kreeg zooltjes met siliconen en later met foam. Maar hij liep slecht, vooral op zand. Op het harde zag je niet veel want de ijzers hielden de zolen van de grond.
Alles er onderuit gehaald en alleen een goed breakover ijzertje er onder en hij loopt weer. Nu krijgt het lichaam ook de kans om het oedeem op te ruimen.

Zooltjes met siliconen kunnen bij artrose achtige klachten demping geven of een kapotte zool beschermen tegen invloeden van buitenaf.
Maar bij blessures waarbij er druk in de hoef is ontstaan (botkneuzing, oedeem, vocht, ontsteking) kan een zooltje met siliconen inderdaad te veel druk genereren waardoor ongemak blijft en genezing tegen gehouden wordt.

Zooltjes er onderuit kan dus inderdaad best de oplossing zijn.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 06:13

ruitje schreef:
Wat voor siliconenkit en wat voor zool is er nu gebruikt?


Sorry, geen zool. Alleen een raised bar shoe en siliconen. Wat het precies is weet ik niet. Het was groen spul.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 06:15

Weer een update:
Hij heeft zaterdagavond voor het laatst bute gehad. Ik ben net even langsgeweest en hij liep eigenlijk wel goed. Hier en daar een pasje gevoelig in de draf. Smid zegt rust geven. Ik had leer geopperd maar hij denkt dat dit teveel druk geeft.

Ik heb de videos ook doorgestuurd naar mijn DA en wacht nog even haar antwoord af.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 06:17

BoktVerlaten schreef:
Een zooltje met siliconen kan inderdaad averechts werken. Als er oedeem in de hoef zit (botkneuzing etc) dan staat er al druk op de hoef. Vaak lopen ze dan gevoelig op het zachte omdat het zand dan met het zooltje/siliconen juist continue druk geeft op de gevoelige hoef. Het lichaam gaat dan in de verdediging en blijft vocht aanmaken en de druk neemt dan dus niet af.
Mijn paard liep gevoelig, kreeg zooltjes met siliconen en later met foam. Maar hij liep slecht, vooral op zand. Op het harde zag je niet veel want de ijzers hielden de zolen van de grond.
Alles er onderuit gehaald en alleen een goed breakover ijzertje er onder en hij loopt weer. Nu krijgt het lichaam ook de kans om het oedeem op te ruimen.

Zooltjes met siliconen kunnen bij artrose achtige klachten demping geven of een kapotte zool beschermen tegen invloeden van buitenaf.
Maar bij blessures waarbij er druk in de hoef is ontstaan (botkneuzing, oedeem, vocht, ontsteking) kan een zooltje met siliconen inderdaad te veel druk genereren waardoor ongemak blijft en genezing tegen gehouden wordt.

Zooltjes er onderuit kan dus inderdaad best de oplossing zijn.


Wat is een breakover ijzers precies?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 06:29


BoktVerlaten
Berichten: 431
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:06

Break over ijzer is eigenlijk niet zo heel speciaal, zo zou gewoon ieder gewoon ijzer gesmeed moeten zijn. Inderdaad, een mooie afrol/opzet (hoe je het ook noemen wil) er in. Less is more als het om hoeven gaat!

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:24

Red_ottb schreef:
ruitje schreef:
Wat voor siliconenkit en wat voor zool is er nu gebruikt?


Sorry, geen zool. Alleen een raised bar shoe en siliconen. Wat het precies is weet ik niet. Het was groen spul.


Er zit heel veel verschil in soorten kit ook, dat kun je ook nog meenemen bij je smid.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Dunne zool en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:57

Had je nu de forma hoof al bekeken?
In dit geval kan het zeker soelaas brengen

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 09:06

Update:

We zijn weer een aantal weken verder en hij is van de week opnieuw bekapt met silicon en raised bar shoes. Ik heb het idee dat zijn “confirmation” al beter is dan voorheen.

Ik weet niet hoeveel mensen er nog mee lezen maar wellicht is de update interesant voor mensen die hier in de toekomst tegen aan lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij is 100% sound voor nu.. we pakken het “werk” weer langzaam op. Dat wil zeggen, Lange lijnen en vooral rechtuit.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:17

Yes een update! Fijn dat je hem nu wel zuiver hebt lopen.

Pfoe ik vind z’n benen en hoeven (vorm) wel pittig. Snavelvorm lijkt idd wel wat afgezwakt. Butsen en knobbels, opgezette pezen. Dat slanke bruine been is nog het mooiste. Enig idee hoe hij zo er aan is gekomen, aan zulke benen? En toch ook wel veel verse nieuwe (schaaf)wondjes te zien.

Ik zie oa op zijn kogels voor ieder een lelijke buts, doet hij dat zelf met liggen? Je zou daarvoor springschoenen omgekeerd kunnen omdoen zodat de wijde kant naar boven wijst en zo voorkomt dat hij zich daar open ligt. (Op de foto’s heb je ze boven de kogels om, mogelijk is omgekeerd om z’n Koot beter..paardafhankelijk).

Heb je een filmpje hoe hij nu loopt?