Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoefschoenen in de sneeuw

 
Profiel   

Hoi allemaal.

Mijn paard staat voor op ijzers. Hij heeft er net een week nieuwe onder zitten. Ik had niet gedacht dat het nu al zou gaan sneeuwen.
Onze Smid kan pas na de sneeuwval komen, en er zitten net nieuwe onder dus sneeuwbeslag is niet mijn eerste keus.

Ik zit er aan te denken om mijn paard voor op de wei Hoefschoenen te laten dragen. Zodat er geen ijsklonten vormen, en hij hopelijk wat meer grip heeft. Binnenhouden is geen optie.

Daarom mijn vragen:
Kan een Hoefschoen op een beslagen voet?

Kan ik alleen voor Hoefschoenen gebruiken? Of moet het vierkant?

Zijn Hoefschoenen geschikt voor op de weide?

Waar moet ik qua fit op letten?

Zijn Hoefschoenen stroever dan ijzers?

Zijn 2e hands hoefschoenen aan te raden, of zijn deze op op de stand van het vorige paard afgesleten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 00:09 



 
Profiel   

:D Ik ben gelukkig niet de enige met dit briljante idee. Afgelopen zomer ging mijn pony glijden op gras in de marathons net nadat ze nieuwe ijzers had. Met hetzelfde idee hoefschoenen gekocht zodat ze meer grip zou hebben, ook omdat je in schoenen soort stiften kan draaien. Dat was helaas geen succes en de schoenen vlogen er gewoon af. (Oke,1 maatje kleiner had beter geweest). Omdat mijn pony in een loopstal 24/7 buiten staat besloten de schoenen te houden voor de momenten dat er sneeuw ligt. Voor het gewone rechtoe rechtaan werk kunnen schoenen namelijk prima over de ijzers maar korte bochten gaat ze glijden in de schoen waardoor de voet eruit glipt. Misschien met een ander soort schoen het beter had gegaan hoor, heb flexboots, maar voor buiten lopen zijn ze prima zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 00:32 



 
Profiel   

Volgens mij is er wel een type hoefschoen gemaakt voor over ijzers voor dit soort gladde periodes. Geen idee alleen welke dat was.. Mijn oplossing was eerst om de voeten in te tapen met dat zelfklevende verband en daarna heel veel lagen ducttape er omheen te doen. Helaas sleet het veel te snel. Uiteindelijk heb ik van die zachte behandelschoenen gekocht en omgedaan. Het zag er niet uit en het leken wel sloffen. Het zal ook niet uiterst fijn hebben gelopen, want hij ging er echt van sloffen. Maar, het werkte wel! Geen glijpartijen meer, super goede grip en ze hebben een paar dagen volgehouden voordat ze doorgesleten waren, precies genoeg voor een korte sneeuw periode. Heb nu weer een setje in de kast liggen voor als het opeens weer gaat sneeuwen. Overigens zag ik laatst ook een soort gel wat je in de holte van het ijzer kunt stoppen waardoor je paard geen klonten meer krijgt. Zal wellicht alleen niet helpen voor het uitglijden.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 04:22 



 
Profiel   

toen mijn pony op ijzers stond smeerde ik in tijden van sneeuw de ijzers 2 x per dag in met dikke laag vaseline. zo voorkwam ik klonten.. Of hoefschoenen geschikt zijn voor over ijzers weet ik niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 05:41 



 
Profiel   

Fijn dat ik niet de enige ben met dit idee!

Ik neig zelf een beetje naar de cavallo trek.
Hij staat nu op ijzers omdat er wat losse hoefwand weggesneden moest worden. Als het goed is kunnen de ijzers er binnenkort vanaf.
Dan kunnen we de schoenen ook weer op buitenrit gebruiken.


Ik denk dat het het glijden in de schoen te voorkomen is meer een laagje vetwrap om de hoef voordat je de schoen omdoet!
Ik ga ze bestellen en houd jullie op de hoogte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 10:40 



 
Profiel   

Hoefschoenen moeten heel nauw passen, dus als ze al passen om een hoef met ijzer dan zullen ze zeker niet meer om de blote hoef passen. Eigenlijk zijn zo goed als alle hoefschoenen gemaakt voor blote hoeven, qua pasvorm. Iets bestellen en over een ijzer heen trekken gaat echt niet helpen. Ik kwam vorig jaar een soort schoen tegen die juist gemaakt was voor over ijzers, maar geen idee hoe dat heette. Maar gewoon Cavallo's aanschaffen en ze dan ook nog eens met én zonder ijzer willen gebruiken lijkt me niet een werkend plan helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 10:55 



 
Profiel   

ik had sneeuwringen voor mijn merrie die voor op ijzers stond. werkte prima. je zet ze erin met een speciale tang en ze krijgen geen klompen sneeuw in de ijzers

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 11:58 



 
Profiel   

Kijk even bij Kramer, er zijn sneeuwringen die je zelf tijdelijk tussen ijzer en hoef kunt klemmen, om klontvorming te voorkomen. Ik heb ze zelf nooit uitgeprobeerd, pony ging net van ijzers af toen dit op de markt kwam.
https://www.kramer.nl/Paard/Beenbescherming/Hoefbeslag-kalkoenen/Kalkoenen-toebehoren

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 11:59 



 
Profiel   

Celebi schreef
Hoefschoenen moeten heel nauw passen, dus als ze al passen om een hoef met ijzer dan zullen ze zeker niet meer om de blote hoef passen. Eigenlijk zijn zo goed als alle hoefschoenen gemaakt voor blote hoeven, qua pasvorm. Iets bestellen en over een ijzer heen trekken gaat echt niet helpen. Ik kwam vorig jaar een soort schoen tegen die juist gemaakt was voor over ijzers, maar geen idee hoe dat heette. Maar gewoon Cavallo's aanschaffen en ze dan ook nog eens met én zonder ijzer willen gebruiken lijkt me niet een werkend plan helaas.



Ik kijk uiteraard naar pasvorm. Bedankt voor de tip. Echter hebben we mijn paard “barefoot” beslagen. Dit betekend dat er in de vorm niet veel afwijkt van een blote hoef. Ik ga er vanuit dat als ik de maten van de hoef neem deze niet veel afwijken. Mocht het zonder ijzer niet passen kan ik ze altijd weer doorverkopen.
Juut schreef
Kijk even bij Kramer, er zijn sneeuwringen die je zelf tijdelijk tussen ijzer en hoef kunt klemmen, om klontvorming te voorkomen. Ik heb ze zelf nooit uitgeprobeerd, pony ging net van ijzers af toen dit op de markt kwam.
https://www.kramer.nl/Paard/Beenbescherming/Hoefbeslag-kalkoenen/Kalkoenen-toebehoren


Dankjewel voor de tip, helpt dit ook tegen uitglijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 12:09 



 
Profiel   

Uitglijden zelf niet. Mijn toenmalige pony stond op betegelde uitloop: hij kreeg in de winter hiervoor widiapunten in zijn ijzers. Moet de smid doen, kan je beetje zien als ieniemini-kalkoenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 12:23 



 
Profiel   

Ik vind hoefschoenen in de sneeuw helemaal niets, dat klontert net zo hard.
Sneeuwringen is het handigste.
Glijden ga je nooit helemaal tegen, ook niet op blote voeten. Een beetje gemiddeld paard past zelf wel op.
Straatjes kun je gewoon strooien uiteraard, of split erop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 13:51 



 
Profiel   

Ik kwam dit laatst tegen:
https://www.hoofwear.com/blog/post/hoef ... de-sneeuw/

Met de Cavallo Transport Air en Osca2 zou het blijkbaar kunnen. Wel duur voor een paar dagen sneeuw in Nederland, ik zag laatst ook dat iemand die de wat goedkopere 'medische' schoenen gebruikte, zoals de Kerbl Tubbease of Medical Hoof Boot. Denk alleen wel dat de levensduur daarvan net zo lang is als de slimme oplossing van Celebi, omdat ze er niet voor gemaakt zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-22 08:35 



 
Profiel   

Je kan ook de hoef opvullen met vette watten en dan vetwrap om de gehele hoef heen. Evt vastzetten met duct tape oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-22 09:04 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik vind hoefschoenen in de sneeuw helemaal niets, dat klontert net zo hard.
Sneeuwringen is het handigste.
Glijden ga je nooit helemaal tegen, ook niet op blote voeten. Een beetje gemiddeld paard past zelf wel op.
Straatjes kun je gewoon strooien uiteraard, of split erop.

Ik heb gehoord dat (strooi) zout erg slecht is voor de hoeven. Of is dat een fabel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-22 09:41 



 
Profiel   

Voor nu geen tip…
Voor als de smid komt (en voor volgende winters):
Door je smid (ik deed vanaf nov) rubberen plastic zooltjes tussen hoef en ijzer laten beslaan.
Zijn van binnen open maar bevatten dus ook een flexibele ring (zelfde idee als die zelf inzetbare sneeuwringen). Kosten geen drol, gaan meerdere winters mee, paard heeft er geen last van en in voorjaar er weer gewoon vanaf laten halen.
Je smid bestelt deze gewoon (als je dat aangeeft).


Gezien zout: vrugah (toen binnenbakken nog niet zo normaal waren) werd er bij ons (en meerdere stallen) zout in vries / sneeuwperiodes gebruikt in buitenbakken om zo toch te kunnen rijden.
Onze paarden hebben daar iig nooit iets van overgehouden oid ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-22 10:43 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Sizzle schreef
Ik vind hoefschoenen in de sneeuw helemaal niets, dat klontert net zo hard.
Sneeuwringen is het handigste.
Glijden ga je nooit helemaal tegen, ook niet op blote voeten. Een beetje gemiddeld paard past zelf wel op.
Straatjes kun je gewoon strooien uiteraard, of split erop.

Ik heb gehoord dat (strooi) zout erg slecht is voor de hoeven. Of is dat een fabel?


Voor die 4 dagen sneeuw per jaar? Welnee joh.
Je rijdt toch ook over gestrooide wegen?
1 dag regen en het is weer weg.
Als je langdurig sneeuw en vorst hebt dan gooi je er gewoon split overheen, dan hoef je niet te strooien.

Voor binnenbakken heb je speciaal spul dat onschadelijk zou zijn voor hoeven. Aangezien dat er niet bij de eerste dooi weer uitregend zou ik voor binnenbakken wel wegblijven van klassiek zout strooisel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-22 11:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen