Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dringend advies paard met wond hoef na bekappen, loopt ook kort nu

 
Profiel   

[ img ]
Hulp en advies gezocht voor 7 jarig paard die nu zonder ijzers is en elke keer na bekappen hoefsmid gevoelig is op de hoeven. Ik hoorde vaak dat paard veelste kort was bekappen dus gevraagd aan smid minder kort te doen.
Laatste keer bij bekappen zag ik rechtsvoor en linksachter een wond in de hoef. Schrok behoorlijk maar smid gaf geen antwoord waarom wond. Mijn paard loopt kort rechtsvoor en bij DA dit onderzocht met verdoven spieren/pezen en kwam niets uit, dus de reden van te kort rechtsvoor lopen is dus duidelijk door de hoeven.
DA wist geen antwoord wond hoef, smid ook niet. Uiteraard navraag gedaan en gegoogled maar weet nog steeds geen antwoord, dus please geef mij goed en kundig advies wat dit zou kunnen zijn.
Stuur foto van wond hoef hierbij.
advies en alvast dank.


Laatst bijgewerkt door gerda71 op 18-12-22 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 14:43 



 
Profiel   

Waar zit de wond?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 14:45 



 
Profiel   

Saaams schreef
Waar zit de wond?

Ik zie links bovenin naast middelste straalgroeve bloed, lijkt het.

De hoef is niet echt mooi uitgesneden/ gevormd, de straalgroeven zijn dicht/diep. Geen V vorm waardoor je niet goed kan uitkrabben en schoonhouden.
Maar niet duidelijk wat je eigenlijk bedoelt met wond. Is het idd linksboven in straalgroeve?


Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 18-12-22 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 14:46 



 
Profiel   

Ik zou eens een andere smid vragen om dit paard te gaan bijhouden.

En daar eerlijk advies vragen en opvolgen.


Structureel kort of kreupel lopen na hoefsmid is niet goed.
Het kan best een keer fout gaan, maar niet keer op keer op keer wanneer je de hoefsmid al hebt verteld dat hij vaak kort loopt.


Verder word ik niet héél blij van het stuk hoef dat in beeld is op de foto.
Hoe bekapt deze smid, en wat is zijn/haar idee daarachter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 14:49 



 
Profiel   

Klein gaatje in de straalgroeve links. Zou een nageltred kunnen zijn die bij toeval opnieuw opengemaakt is met het uitsnijden van de straal, want om zo'n gaatje te maken als smid met een renetmes lijkt me onmogelijk.

TS: bij uitverdoven (vanaf de ondervoet in stapjes omhoog, waarbij vooral de gewrichten worden verdoofd) neem je bij de eerste/laagste verdoving ook de hoef mee. Als uitverdoven geen effect gaf, zit de kreupelheid dus bóven de kogel, niet eronder.

Hoef ziet er verder idd niet goed uitgesneden uit, en een DA die ná uitverdoven zegt dat het in de voet zit, is ook niet de meest bekwame :=

Andere DA én andere smid lijkt me hard nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 14:51 



 
Profiel   

In hoef , zie aub foto in de groef

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 14:52 



 
Profiel   

Oke dank voor antwoord, maar kan dit ontstaan door bekappen of is dit soort hoefzweer of zo? En goede smid waar te zoeken? want wil echt een smid die ook naar beenstand kijkt ed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 14:57 



 
Profiel   

Nicky1963 schreef
Saaams schreef
Waar zit de wond?

Ik zie links bovenin naast middelste straalgroeve bloed, lijkt het.

De hoef is niet echt mooi uitgesneden/ gevormd, de straalgroeven zijn dicht/diep. Geen V vorm waardoor je niet goed kan uitkrabben en schoonhouden.
Maar niet duidelijk wat je eigenlijk bedoelt met wond. Is het idd linksboven in straalgroeve?

Ja linksboven

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 14:59 



 
Profiel   

gerda71 schreef
Oke dank voor antwoord, maar kan dit ontstaan door bekappen of is dit soort hoefzweer of zo? En goede smid waar te zoeken? want wil echt een smid die ook naar beenstand kijkt ed.


Voor adviezen over goede bekappers is het handig om je locatie te noemen.
Verdiep je ook eens in verschil tussen bekappers en smeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 15:00 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Klein gaatje in de straalgroeve links. Zou een nageltred kunnen zijn die bij toeval opnieuw opengemaakt is met het uitsnijden van de straal, want om zo'n gaatje te maken als smid met een renetmes lijkt me onmogelijk.

TS: bij uitverdoven (vanaf de ondervoet in stapjes omhoog, waarbij vooral de gewrichten worden verdoofd) neem je bij de eerste/laagste verdoving ook de hoef mee. Als uitverdoven geen effect gaf, zit de kreupelheid dus bóven de kogel, niet eronder.

Hoef ziet er verder idd niet goed uitgesneden uit, en een DA die ná uitverdoven zegt dat het in de voet zit, is ook niet de meest bekwame :=

Andere DA én andere smid lijkt me hard nodig.


Ga Google wat nageltjes is en dank voor je advies

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 15:01 



 
Profiel   

Ik vind dit wel een heel slordig bekapte hoef. Die wond, misschien van iets scherps dat er al langer zit/zat?

Zou de hoef ontsmetten en een echt goede hoefsmid erbij halen, misschien is een op maat gemaakt ijzer dat de gevoelige delen ontlast een optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 15:12 



 
Profiel   

Nageltred is een algemene term voor: in wat scherps getrapt (wat meestal een hoefnagel is, vandaar nagel-tred). Maar kan net zo goed een scherpe steen of een stuk glas zijn geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 15:14 



 
Profiel   

Deze voet ziet er sowieso niet netjes uit... Hoefsmid is helaas een vrij beroep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 15:21 



 
Profiel   

Heb je geen betere foto van de hoef? van wat verder weg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 15:39 



 
Profiel   

Ik vind de hoef erg slecht bekapt en zou op zoek gaan naar een andere smid. Een goede hoefsmid kijkt sowieso naar de stand van het lijf en de benen, ook naar hoe het paard loopt en afwijkend. Is je paard tijdens het kreupelheidsonderzoek uit verdoofd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 15:47 



 
Profiel   

Opladen en naar kliniek met orthopedisch smid werkzaam. Die om advies vragen. Zou ik doen. En wellicht andere DA en smid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 15:57 



 
Profiel   

Meine gute dit is geen hoefsmid te noemen, wat een gebik en gehak heeft hier plaatsgevonden? :wow: :=

En dan ook nog eens niet reageren op vragen die je stelt, echt niet oké.

Stap 1 lijkt me een andere smid in de arm nemen en deze überhaupt niet meer laten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 17:04 



 
Profiel   

Heb je nog meer foto's van de hoeven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 17:09 



 
Profiel   

gerda71 schreef
En goede smid waar te zoeken?


Als je een smid zoekt is deze website wel een goed startpunt. Zegt nog niet alles, overal zitten broddelaars, maar zoek er hier één bij je in de buurt, en vraag dan op bokt wat de ervaringen daarmee zijn:
https://www.nederlandseverenigingvanhoefsmeden.nl/

Mocht je van België zijn, dan is dit https://www.nvmh.be/ de plek om te starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 17:17 



 
Profiel   

Ik vind hem voor wat ik er ‘verstand’ van heb ook enorm slecht bekapt. Heb je meer foto’s? Van iets verder weg?

Ik zou sowieso een andere smid zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 17:19 



 
Profiel   

Charmander schreef
Ik vind de hoef erg slecht bekapt en zou op zoek gaan naar een andere smid. Een goede hoefsmid kijkt sowieso naar de stand van het lijf en de benen, ook naar hoe het paard loopt en afwijkend. Is je paard tijdens het kreupelheidsonderzoek uit verdoofd?

Ja uitverdoofd, maar ik heb echt n goede da en dit was om op pees problemen uit te sluiten

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 17:31 



 
Profiel   

Veraaaaah schreef
Ik vind hem voor wat ik er ‘verstand’ van heb ook enorm slecht bekapt. Heb je meer foto’s? Van iets verder weg?

Ik zou sowieso een andere smid zoeken.


Mijn smid is echt een erkende hoefsmid en bij vereniging aangeschreven. Ik had er een ander laten nakijken - zeer ervaren smid in noorden en kennis van mijn instructeur die kwam kijken- en die heeft toen gezegd iets andere stand bekappen met uitleg en dit doorgegeven aan mijn smid en dit doet hij ook keurig nu. En mijn paard heeft wel iets gevoelige hoeven moet ik ook zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 17:37 



 
Profiel   

Als jij dit keurig noemt dan zou ik mezelf toch eens achter de oren krabben :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 17:46 



 
Profiel   

gerda71 schreef
Charmander schreef
Ik vind de hoef erg slecht bekapt en zou op zoek gaan naar een andere smid. Een goede hoefsmid kijkt sowieso naar de stand van het lijf en de benen, ook naar hoe het paard loopt en afwijkend. Is je paard tijdens het kreupelheidsonderzoek uit verdoofd?

Ja uitverdoofd, maar ik heb echt n goede da en dit was om op pees problemen uit te sluiten


Peesproblemen sluit je niet uit door uit te verdoven, pezen scan je.
Uitverdoven doe je om te pinpointen waar ergens het probleem zit. Je begint onderaan, daarmee verdoof je de gehele ondervoet. Loopt het paard dan niet beter, dan wordt er iets hoger uitverdoofd, dan pak je de kogel mee. Is het dat ook niet, dan kan je nog boven de kogel verdoven, maar dan kun je niet echt meer goed zeggen waar het zit, het gebied is daar dan al te groot voor.

Heb je bepaalt waar het probleem ongeveer zou moeten zitten, dan ga je met foto's de botten in de hoef bekijken en met echo de zachte delen.
Met uitverdoven stel je geen diagnose/kun je niets definitief uitsluiten, je kunt alleen bepalen waar ergens ongeveer de pijn vandaan komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 17:52 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad ook opzoek gaan naar een andere smid.
Lijkt wel of hij halvere wege in een keer weg moest :o

Betreft het wondje, goed schoonmaken en in de gaten houden. Zou eerst opzoek gaan naar een andere smid en die eens vragen naar zijn mening. Kan net zo goed een steentje of iets zijn geweest wat er vast heeft gezeten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 17:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen