Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard struikelt

 
Profiel   

vla_flip schreef
Jaa mijn paardje staat met linkervoorbeen iets naar binnen. Is ze mee geboren. Door te bekappen kan dit een beetje worden rechtgezet maar ze is ook afgelopen jaar weinig bekapt, pas recentelijk weer, dus dat zou ook mee kunnen spelen!


Dat zou ik niet raar vinden. Als je paard bv links ontlast kan ze best rechts hebben overbelast. Dan lijkt het probleem rechts te zitten, maar zit het eigenljk links.
Juist omdat haar linkervoetje in stand wat afwijkend is zou ik beide voor onderbenen op de foto laten zetten.
Als daar problemen zitten kun je vanalles doen aan het rechterbeen, maar dan heeft dat weinig zin.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 17:39 



 
Profiel   

Staat jouw paard wel eens op rust met het voorbeen naar voren? Want dat kan sowieso duiden op ongemak. Ik zou ondanks de supplementen ook de voorbenen op de foto willen zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 18:13 



 
Profiel   

Je kunt sowieso aan de smid vragen om een flinke mustangrol te raspen. Puntige hoeven en niet goed optillen kan struikelen veroorzaken. Je kunt zelf ook een holle rasp kopen en regelmatig de toon afronden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 20:11 



 
Profiel   

Nee, mijn DA heeft niets over foto's geopperd en het is ook nog niet vastgesteld. Het is slechts een vermoeden wat hij heeft.

Ik kijk eerst aan hoe ze reageert op de medicatie, ze heeft ook een lichte zwelling in het rechtervoorbeen dus kijken of dat afneemt. Daarnaast komt er nu weer geregeld een smid langs om haar te bekappen om het voetje wat rechter te krijgen.

@Earth nee ik heb haar dat nog nooit zien doen gelukkig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 22:33 



 
Profiel   

Mijn paard struikelde ook vaak bleek HKO te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 23:17 



 

Ben ook erg benieuwd naar foto's van de hoeven..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-23 09:43 



 
Profiel   

Oef, deze aanpak zou ik niet volgen!

Zolang je niet weet wat er aan de hand is moet je niet gaan rommelen met standsveranderingen, je paard loop ten eerste al 18 jaar zo, ten tweede kan de stand ook anders worden als het ergens compenseert en als het niet meer kan compenseren kun je de bestaande blessure erger maken.

Paard lijkt toontredend uit je verhaal, artrose komt vaker en sneller voor bij standsafwijkingen zoals toontredendheid.

Waarschijnlijk artrose is mij een wat te vage diagnose, kan zoals gezegd is ook HKO zijn en onregelmatig bekappen is natuurlijk voor ieder paard niet goed. Ik zou dus echt foto's laten maken zodat je echt weet wat er aan de hand is en daar gericht op kan behandelen. En die stand voorlopig even laten voor wat het is..

Standverandering kan alleen bij veulens, daarna kun je het alleen maar zo goed mogelijk bijhouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-23 10:08 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Oef, deze aanpak zou ik niet volgen!

Zolang je niet weet wat er aan de hand is moet je niet gaan rommelen met standsveranderingen, je paard loop ten eerste al 18 jaar zo, ten tweede kan de stand ook anders worden als het ergens compenseert en als het niet meer kan compenseren kun je de bestaande blessure erger maken.


Ben ik het mee eens. Een beetje kan wel maar met grote veranderingen maak je de pezen kapot.
Verder is het echt beter als je eerst kijkt wat er in de benen aan de hand is w.b. de artrose.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-23 13:58 



 
Profiel   

Bij een paard van 18 zou ik inderdaad niet gaan rommelen aan de stand. Zeker niet wanneer hij nu struikelt, dan zou ik eerst willen weten wat er aan de binnenkant van de benen gebeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-23 14:15 



 
Profiel   

Mijn DA komt binnenkort weer langs dus dan bespreek ik het probleem weer met hem! En er wordt niet gerommeld met haar stand, maar haar hoef slijt natuurlijk wel scheef af omdat hij niet helemaal recht is. Dit wordt dan zo goed als mogelijk hersteld. Heb verschillende hoefsmeden gehad die eigenlijk allemaal ook aangaven dat het rustig opgebouwd moet worden als je een voet zo gaat veilen dat je die scheve slijtage wil tegengaan. Mijn DA doet tevens gebitsbehandelingen, dus laat haar tanden ook maar meteen nakijken om uit te sluiten dat het niet te maken heeft met haar tongbeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-23 22:15 



 
Profiel   

Een tandarts voor haar tongbeen? Voor het tongbeen moet je volgens mij bij een osteopaat zijn.

Als ze compenseert slijt haar hoef ook scheef af, nu schrijf je dat je verschillende hoefsmeden hebt gehad maar hiervoor dat ze al heel lang niet naar de hoefsmid was geweest?

Nouja een gebitscontrole is natuurlijk altijd goed, en ook dat je het bespreekt eerst met je DA.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 10:35 



 
Profiel   

Struikelen is een lastig iets, mijn fjord deed dat ook. Soms was er weken niks aan de hand, en soms waren we in 1 rit van 3 kwartier wel 8 keer gestruikeld. Ze heeft zich zelfs wel eens door de voorbenen laten zakken en bleef gewoon liggen (en ging toen gras eten 8)7 ). Toen ik met haar over de kop geslagen ben was ik het zat, na dat ik zelf alles geprobeerd had (verschillende Fysio's, gewoon bekappen, bekappen met opzet, beslaan, beslaan met opzet, speciale ijzers waardoor ze beter afrolde, zooltjes en siliconen..) op de foto's kwam eruit dat ze verbening in haar hoefbeen had. Maar ook een lichte Hoefkatrol, waar het struikelen vandaan kwam? misschien lichte ataxie, misschien niet opletten waar ze liep (al geloof ik daar niet echt in) misschien toch van de hoefkatrol of van de verbening, ze had ook cushing en daar kan het ook nog weg komen... Ik ben er uiteindelijk niet achter gekomen omdat ze een vergrote lever had en ze gewoon niet meer zichzelf was, ik heb haar in moeten laten slapen toen ze 23 was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 10:42 



 
Profiel   

TS, is dit hetzelfde paard wat te dik is en al een tijd stil staat?

Wanneer is de hoefsmid geweest en wanneer komt deze weer? Je schrijft dat het rustig gecorrigeerd moet worden maar als je het dier al +10 jaar hebt, is het dan ooit wel goed geweest? En is het nu een kwestie van te laat met de smid en te weinig beweging de laatste periode?

Gewicht, bekappen, spieropbouw, manier van werk, alles kan van invloed zijn.
Als daar HKO of atrose bij komt kijken zijn nog steeds de bovenstaande zaken zeker van belang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 10:57 



 
Profiel   

Een goede hoefsmid met verstand ervan is wel een must maar ook iemand die niet gaat lopen knoeien. Mijn hoefsmid heeft de hoeven van mijn oudje erg verbeterd. Doet ze niet te kort en het ziet er nu keurig uit. Heb ook wel het idee dat het wat beter loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 11:11 



 
Profiel   

ik heb ditzelfde gehad bij mijn oude paard. Die bleek aan beide voeten HKO en artrose te hebben. Omdat hij aan beide voeten (ongeveer evenveel) pijn had, liep hij niet kreupel, maar wel heel voorzichtig en struikelde hij steeds. Daarnaast ontwikkelde hij steeds meer tegenzin tegen (het aanspringen in) de galop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 11:52 



 
Profiel   

Ik zou haar toch eens deftig laten onderzoeken... Met röntgen en echo. Hoe kun je een paard behandelen als je niet eens weet wat er zit?

Dit verhaal doet me helemaal aan mijn merrie van 21 denken. Bult op pees, licht onregelmatig in draf, vaak eens een struikeltje, verder niks aan te zien. Ik dacht aan peesproblemen en artrose, daar heeft ze de leeftijd wel voor. Echo en rx gemaakt: niks artrose, wel een lichte peesblessure dus op rust. 2 weken later was ze zo achteruitgegaan dat we naar de kliniek zijn geweest, verdict: chronische peesblessure, sesambandje 5x zo dik als normaal, geen kans op genezing...
Paardje is nu ingespoten en wordt lichtjes opgepakt na 5 maanden rust, in samenspraak met DA (haar op pensioen zetten was geen succes). Zodra ze weer pijn vertoont, mag ze gaan hemelen. Ik was volgens de kliniek er redelijk snel bij, omdat ik dat bultje al liet onderzoeken voor er klachten waren.

Zou zulke klachten echt niet te licht opnemen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 15:41 



 
Profiel   

Bij mijn paard kwam de fysio, ik zag haar bezig en dat voelde zo fout dat ze niet meer geweest is. Ik belde toen de veearts dat was maar beter ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 19:53 



 
Profiel   

marleen_usar schreef
Bij mijn paard kwam de fysio, ik zag haar bezig en dat voelde zo fout dat ze niet meer geweest is. Ik belde toen de veearts dat was maar beter ook.


Zelfde ervaring gehad met een paardenfysio , mijn merrie vond het echt helemaal niks en werd erg ongeduldig en zelfs een beetje boos toen we over gingen op acupunctuur. Ze gaf heel duidelijk aan dat zij het er niet mee eens was.

Nu heeft ze ook niet veel geduld maar ze wou echt wegkomen dus het deed haar meer zeer dan dat het hielp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 20:16 



 
Profiel   

Wij hebben heel veel aan de fysiotherapeut gehad. Nu moet ik er wel bij vertellen dat we na onderzoek wisten waarom mijn paard struikelde, en daar zat niets onder. Dus het ligt ook aan de oorzaak van het struikelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 20:39 



 
Profiel   

Ja, haar voet heeft altijd scheef gestaan, sinds geboorte. Wat de hoefsmid doet is rekening houden met de ongelijke slijtage.
Ja, dit is de merrie die ook te dik is.
Ze is in december geweest en gaat eind feb weer.

Ik heb geen ervaring met behandelaren zoals fysio en osteopaat etc. maar mocht er met reguliere diergeneeskunde geen oplossing gevonden worden dan kan ik altijd oriënteren op zoiets.

HKO zoals ik het nu lees zou best een mogelijkheid kunnen zijn. Het is me in ieder geval duidelijk dat verder röntgenologisch onderzoek of overig onderzoek nodig is om echt te kunnen vaststellen wat er precies is.

@Narcissa wat verschrikkelijk.. ik hoop dat de pijnklachten uitblijven.

@Kuiper ik weet niet hoelang geleden dit is, maar sterkte nog. Vreselijk om een paard te verliezen Y;(


Bedankt voor de zorgen/tips/waarschuwingen allemaal, ik heb er zeker wat van opgestoken. Ik hoop dat bij nader onderzoek mijn paardje toch nog redelijk gezond blijkt te zijn, en dat mocht er iets ergs aan de hand zijn ik niet te laat ben..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 21:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen