Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard struikelt

 
Profiel   

Dag allemaal,

Ik heb geprobeerd te zoeken naar een topic waar iemand hetzelfde probleem schetst, maar ik kon helaas niet echt iets vinden.

Mijn paardje heeft eigenlijk al zolang als ik haar ken last van dit probleem: we zijn aan het rijden en ze zet een stap verkeerd en struikelt over haar voorbenen. Soms gebeurt dis 2 of 3 keer per rit, soms een paar keer achter elkaar niet. Ik heb er nooit echt iets achter gezocht.

Ze heeft een behoorlijke tijd stil gestaan (afgelopen 3 jaar nauwelijks gereden en het laatste jaar helemaal niet meer) maar ik heb haar nu weer rustig aan opgepakt. Omdat ze zo lang niks heeft gedaan is het imo niet raar als ze soms een stap mis zet. Maar omdat ik me afvraag of deze 'onhandigheid' van haar zich blijft voordoen ben ik toch maar aan het googlen geslagen. Ik zag vooral dingen over paarden die te veel op de voorhand hangen, maar ook of blokkades in de schouder en zelf ernstigere oorzaken.

Zijn er bokkers die ook een paard hebben die struikelt? Zat daar een reden achter?

Voor nu zie ik geen reden om er echt medische hulp voor in te schakelen omdat ze verder netjes loopt, al is het soms wat stijfjes. Heb van niemand te horen gekregen dat het er niet pluis uitziet. Maar ben soms toch wel eens bang dat er misschien meer aan de hand kan zijn dan wat zichtbaar is.

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 01:13 



 
Profiel   

Hoe oud is je paard?

Mijn fjord van 23 heeft het al jaren , waarschijnlijk artrose en ouderdom.

Ik wil je wel even een flinke waarschuwing geven , ik ben daardoor met paard en al gevallen en ik heb echt enorm geluk gehad dat ik er nog ben en geen hersenschade heb over gehouden ik reed zelfs gewoon met cap op.

Ik rij mijn oudje zelf niet meer. Ze staat 24/7 buiten want bewegen is wel echt goed. Maar soms gaat ze nog zomaar bijna onderuit ook al doen we nog zo voorzichtig. Zeker iets om te laten onderzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 01:50 



 
Profiel   

Ze is nu 18. Toen ik haar kocht was ze 7, en ook toen had ze er al last van. Heb altijd het idee gehad dat de oude eigenaar haar weg deed omdat ze niet zuiver genoeg liep voor de sport, iets wat zij wel ambieerde.

Oei, goed om te weten. Ik ben nog nooit in dergelijke situatie terecht geraakt met haar.
Ze heeft trouwens ook een voetje die iets naar binnenstaat. Haar rechter hoef is niet helemaal recht. Binnenkort komt er een nieuwe hoefsmid, ik zal haar er nog eens naar vragen. Heb niet het idee dat ze namelijk pijn heeft, maar then again ben ik zolang niet echt met paarden bezig geweest dat ik heel veel dingen ook niet snel oppik of zie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 02:01 



 
Profiel   

vla_flip schreef
Ze is nu 18. Toen ik haar kocht was ze 7, en ook toen had ze er al last van. Heb altijd het idee gehad dat de oude eigenaar haar weg deed omdat ze niet zuiver genoeg liep voor de sport, iets wat zij wel ambieerde.

Oei, goed om te weten. Ik ben nog nooit in dergelijke situatie terecht geraakt met haar.
Ze heeft trouwens ook een voetje die iets naar binnenstaat. Haar rechter hoef is niet helemaal recht. Binnenkort komt er een nieuwe hoefsmid, ik zal haar er nog eens naar vragen. Heb niet het idee dat ze namelijk pijn heeft, maar then again ben ik zolang niet echt met paarden bezig geweest dat ik heel veel dingen ook niet snel oppik of zie.




De ( van voren gezien) rechterhoef staat bij mijn merrie ook meer naar binnen. Ik heb nu een hele goede smid en het is wel wat verbeterd. Artrose doet pijn met name met dit koude en gure weer.

Zover ik weet doet mijn fjord het ook al veel langer maar ze leunt ook veel meer op de voorhand en is ook wat naar voren gebouwd. Ben even de correcte naam kwijt maar op foto's van vroeger toen ze nog niet van mij was kun je dat al zien.

Ik schoof het eerst ook af op lui en niet correct gereden. Mijn merrie krabt bijvoorbeeld veel aan haar been.

Ik kijk het nu aan hoe vrolijk ze nog is en of ze nog mee kan komen met de rest van de kudde. Laatst trok ze een geweldige sprint in volle galop dus ze heeft er nog wel zin in. Ik vindt het wel elke winter weer iets lastiger worden. In de zomer gaat het vaak een stuk beter.

Ze mag bijv onder het zadel niet meer galopperen en ook op een ongelijke bodem alleen maar stap.

Zolang ze nog komt voor haar hapje en nog zo mee kan doen laat ik het zo voor wat het is maar als het echt heel ernstig gaat worden of ik zie het niet meer zitten om haar een winter in te laten gaan laat ik haar inslapen. Maar voor nu is ze nog actief. Ik beweeg vooral met haar meer en pas mij volledig aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 02:14 



 
Profiel   

Mijn fjord had dat uiteindelijk ook en die had kogelartrose.
Hoop voor je dat het dat niet is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 07:57 



 
Profiel   

Ataxie. Paard heeft coördinatie problemen. Zal wel in een milde vorm zijn. Had die van mij ook. Deze is later overkop gegaan halswervel gebroken en uiteindelijk ingeslapen was net geen 5j geworden. Is gevaarlijk om te berijden. Omdat je samen flink kan vallen doordat je paard de volldige aansturing van het zenuwstelsel niet onder controle heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 08:35 



 
Profiel   

Ik wil je absoluut niet angstig maken maar het zou een vorm van artrose kunnen zijn in de voorbenen. We hebben er ook 1 gehad op stal welke dat al op vrije jonge leeftijd had. Uiteindelijk is eigenaar met paard en al gevallen(over de kop geslagen) en dat was pas een reden om dier te laten checken. Beestje is met vervroegd pensioen gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 08:39 



 
Profiel   

Heb je het paard laten keuren voor aankoop?

Struikelen en stijfjes in een zin doen mij eigenlijk direct denken aan artrose ergens..

Is ze weleens losgemaakt in haar rug en wordt ze dressuurmatig getraind? Paarden die heel erg uit elkaar lopen gaan vaak ook sneller struikelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 08:47 



 
Profiel   

Bij veel struikelen denk ik altijd eerst aan HKO of artrose inderdaad.

Wat bedoel je precies met: niet zuiver genoeg voor de sport? Onregelmatig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 08:50 



 
Profiel   

kitobeer schreef
Ataxie. Paard heeft coördinatie problemen. Zal wel in een milde vorm zijn. Had die van mij ook. Deze is later overkop gegaan halswervel gebroken en uiteindelijk ingeslapen was net geen 5j geworden. Is gevaarlijk om te berijden. Omdat je samen flink kan vallen doordat je paard de volldige aansturing van het zenuwstelsel niet onder controle heeft.



Dit is geen ataxie wat de ts beschrijft maar meer artrose

Dan heb je echt wat meer andere symptomen dan alleen maar struikelen.

Struikelen is echt wel een typisch symptoom van artrose. Althans ik heb mijn merrie nooit haar staart scheef zien hangen of zwalkend zien lopen. Op struikelen en stijf na oogt het paard verder goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 12:05 



 
Profiel   

Vermoedelijk HKO of andere artrosevorm in de ondervoet. Ik denk dat je het beste RX foto's kunt laten maken om te kijken of je paard uberhaupt nog te berijden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 12:13 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Bij veel struikelen denk ik altijd eerst aan HKO of artrose inderdaad.

Wat bedoel je precies met: niet zuiver genoeg voor de sport? Onregelmatig?


Dit idd.

Niet zuiver genoeg klinkt als onregelmatig en dat lijkt me toch een rede om er toch eens achteraan te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 12:16 



 
Profiel   

Mijn advies is altijd na laten kijken zo'n paard. Mijn paard struikelde ook af en toe, heb ik door de medische molen gehad en had inderdaad een (flink) beenprobleem plus aanwijzingen voor ataxie. Artrose is een mogelijkheid, maar er zijn er meerdere. Paarden struikelen niet voor niets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 12:24 



 
Profiel   

Als je paard verder goed op de voeten staat, zou ik foto's laten maken van de voorkant om HKO of atrose uit te sluiten.

Ik zou zo'n dier niet rijden maar eerst medisch uitsluiten van problemen. Is er niets te zien qua atrose of HKO dan kan je rustig op gaan bouwen qua spieren, bij voorkeur onder begeleiding.

Jij ziet geen reden tot medisch checken, ik zeker wel. Struikelen en stijf lopen zijn beide redenen bij mij om eerst te onderzoeken, voordat je verder oppakt qua rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 12:59 



 
Profiel   

Mocht er medisch niets aan de hand zijn (zou dit wel even na laten kijken), dan zou je eventueel aan de slag kunnen met coördinatie verhogende oefeningen zoals (onregelmatige) balkjes en ook dressuurmatige oefeningen om de bespiering en kracht te verbeteren. Dit kan een hoop schelen als je paard struikelt uit onkunde of onbalans.

Ik heb ooit eens een tinker bijgereden en deze struikelde ook enorm, dit leek te komen vanuit het sloffen, hij tilde gewoon zijn voeten niet op en als er dan een hobbeltje in het zand zat of een takje op het pad viel hij. Was ronduit gevaarlijk en werd verder niets mee gedaan helaas. Mijn eigen paard struikelt nu ook wel eens een enkele keer, maar vooral als hij totale focus heeft op iets (paarden in de verte, iets spannends, etc). Is totaal niet vergelijkbaar natuurlijk, maar ik wilde deze ervaring van mijn eigen paard toch ook delen omdat de oorzaak niet altijd medisch hoeft te zijn. Vooral goed kijken naar je paard en eventueel met behulp van een dierenarts als er toch meer aan de hand kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 13:11 



 
Profiel   

het is vanaf hier heel lastig om te zeggen waar het vandaan komt. Het kan zoveel oorzaken hebben.

Die van mij begon ermee toen hij een jaar of 22 was. Ik had hem vanaf zijn 9e en voorheen geen problemen daarmee. Dierenarts laten komen en op de foto was alles goed, hij had de benen van een 3 jarige. Ik heb toen zelf maar de conclusie getrokken ouderdom. Op zijn 24e zijn we hierdoor samen gevallen en dat was voor mij wel de trigger om niet meer te gaan rijden. Ik heb daardoor de laatste jaren van zijn leven lekker er naast gewandeld.

sterkte, ik hoop dat je een oorzaak kan vinden en er iets aan te doen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 13:18 



 
Profiel   

Ik zou idd gaan kijken waar het in de voet vandaan komt, want dat is wel veel voorkomend ja. Het kan ook hoger uit de bovenlijn komen, maar gezond is je paard niet, want een gezond paard struikelt niet.
Je moet je sowieso inderdaad gaan afvragen of je nog wil opstappen.
Ik vind het wel een beetje schrijnend dat je er nu pas iets achter zoekt, vooral omdat ie het al doet zolang ze bij jou is en de vorige eigenaar haar weg deed omdat ie niet rad zou zijn voor de sport.
Heb je haar gekeurd bij aankoop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 13:27 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties!

@Zebrastreep, wat ontzettend naar! Fijn dat ze nu nog vitaal is, maar wat heftig dat je haar echt zo achteruit ziet gaan. Sterkte :(:)

Verder zie ik dat veel mensen inderdaad artrose benoemen, hier ben ik zelf ook bang voor. Haar staart hangt niet scheef.
Ze is niet gekeurd van tevoren. Met niet zuiver bedoel ik voornamelijk dat ze sloft op de voorhand en haar achterbenen wat stijf bewegen. Op de stamboekkeuring is ook opgemerkt dat haar gangen niet genoeg ontwikkeld zijn. Dat is dus vanaf jongs af aan al het geval.

Als ze struikelt is dit alleen in draf. Ze hangt soms ook wel eens in het bit. Als ik haar longeer is ook duidelijk te zien dat de voorhand veel actiever is dan haar achterhand.

Overmorgen komt de hoefsmid. Ik ga dit aan haar vragen, ook ivm haar scheve voetje. Zij kan mijn paard natuurlijk in het echt beoordelen. Dan zal ik ook eens kijken naar het laten maken van RX foto's. Ik kan hier nog wel even laten weten wat daar uit komt :)

De reden dat ik hier niet eerder achteraan ben gegaan is omdat ik sinds 4 jaar weer met haar in een bak rijdt (daarvoor alleen heel sporadisch op buitenritjes en dan struikelt ze echt bijna niet), en heel lang ben ik niet echt met haar bezig geweest door studie en persoonlijke omstandigheden. Voor dat dit allemaal plaats vond was ik gewoon nog jong en dacht er verder niet zoveel van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 13:35 



 
Profiel   

Ah ok duidelijk. Als ze zo loopt zoals jij omschrijft, kan het trouwens ook in de bovenlijn zitten. Dus ik zou eerst een algeheel kreupelheidsonderzoek doen. Want het kan ook in de bovenlijn of achterbenen zitten en dat de voorbenen daardoor eigenlijk teveel overbelast raken. Heeft ze ook gevulde benen voor? Zoals gallen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 13:45 



 
Profiel   

Met even een buigproef op alle benen kan een dierenarts ook al veel uitsluiten. Zelf zou ik pas over foto's maken gaan denken als de buigproeven niet goed zouden zijn.
Een beetje artrose als in normale slijtage mag een 18 jarige ook wel hebben. Maar als je zegt dat het paard haar hele leven al op de voorhand loopt dan kan er ook goed overmatige slijtage ontstaan zijn, maar zou je ook verwachten dat het struikelen erger zou zijn geworden.
Als het paard nog gereden moet worden, dan zou ik er echt aan gaan werken dat het dier beter in balans komt, op zo'n leeftijd kunnen ze het in hun lijf vaak minder makkelijk opvangen en gaan ze met extra ruitergewicht sneller stuk dan wanneer ze alleen maar in hun weitje rond hoeven te lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 13:50 



 
Profiel   

Update: dierenarts is geweest. Buigproef gedaan en inderdaad is haar rechterbeen minder dat linkerbeen. Heb een kuur meegekregen om te kijken of dat helpt om het soepeler te maken en kijk per dag aan hoe regelmatig ze loopt.
Gisteren nog weer gereden, en toen is ze niet gestruikeld, dus ze heeft zeker nog haar goede dagen!
Het is zeer waarschijnlijk artrose in rechtervoorbeen, maar nog licht dus ze kan eig nog van alles, als er maar geen overbelasting plaatsvindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 13:18 



 
Profiel   

Mijn paard had het na een blessure. Daardoor de hoef verkeerd afgesleten, waardoor paard verkeerd op de voeten stond. Na een paar goede bekappingen dan ook opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 13:21 



 
Profiel   

Jaa mijn paardje staat met linkervoorbeen iets naar binnen. Is ze mee geboren. Door te bekappen kan dit een beetje worden rechtgezet maar ze is ook afgelopen jaar weinig bekapt, pas recentelijk weer, dus dat zou ook mee kunnen spelen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 13:41 



 
Profiel   

of misschien een soort fysiotherapie voor paarden toepassen? ik weet niet of dat bestaat haha

dese week is mijn lievelingspaard op de manege kreupel, echt zo verdrietig



Laatst bijgewerkt door Coby op 07-01-23 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Berichten samengevoegd.


Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 16:10 



 
Profiel   

vla_flip schreef
Update: dierenarts is geweest. Buigproef gedaan en inderdaad is haar rechterbeen minder dat linkerbeen. Heb een kuur meegekregen om te kijken of dat helpt om het soepeler te maken en kijk per dag aan hoe regelmatig ze loopt.
Gisteren nog weer gereden, en toen is ze niet gestruikeld, dus ze heeft zeker nog haar goede dagen!
Het is zeer waarschijnlijk artrose in rechtervoorbeen, maar nog licht dus ze kan eig nog van alles, als er maar geen overbelasting plaatsvindt.


Je kunt natuurlijk alleen maar zeggen hoeveel artrose er zit als je foto's laat nemen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 16:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen