Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 7 [ 151 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bewegings kreupelheid bij belasting

 
Profiel   

Op het eerste filmpje heeft ze rechtsachter in stap een flink kortere pas. Daarna is het in draf lichtjes te zien. Tweede filmpje is ze erg druk, dus kan er doorheen lopen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 19:26 



 
Profiel   

Ja dat is wat ik ook zie, alleen in het begin en daarna is het niet meer te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-23 10:30 



 
Profiel   

Hoe is haar achterwaarts? Een paard met bekken/SI problemen kan niet tot moeizaam achterwaarts omdat ze dan juist het bekken helemaal moeten kantelen.

Een paard/pony met een weke rug heeft sws de ruggenwervels op sommige plekken iets dichter bij elkaar staan dan een paard met een rechte rug. Wil niet zeggen dat dat meteen KS is, want een paard met een rechte rug kan dit net zo hard krijgen. Maar dat is het type bouw van de pony.
Daarbij zijn de symptomen van KS niet bij ieder paard hetzelfde. En kan een paard met ernstige KS amper klachten vertonen, en een paard met minimale KS door de grond zakken van de pijn. Daar is van de buitenkant niks over te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-23 17:04 



 
Profiel   

Achterwaarts is geen enkel probleem, bekken kantelen ook niet maar zodra er rechtrichten bij komt bij bijvoorbeeld er achter lopen aan de lange teugel dan ontstaat er wel spanning. Aan de dubbele longe dan weer niet (spanning) maar dan merk ik wel dat ze rechtsom in wilt houden en moeilijk buigt. Het is lastig om de vinger er op te leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-23 18:06 



 
Profiel   

Heb je de kliniek nog gebeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 10:17 



 
Profiel   

Nee, ik heb het even afgewacht..ze had na zaterdag niet meer gelopen en vanmorgen was het weer erger. Hoefsmid is geweest en die merkte op dat rechts achter moeilijker was met bekappen, die vermoedde ook dat het boven in ergens zit.

Lichte beweging lijkt het wel beter te maken, maar zoals ze nu is verwacht ik dat het wel te zien is zonder dat ze belast hoeft te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 16:04 



 
Profiel   

Misschien artrose in het SI gewricht ofzo? Omdat het na wat beweging beter wordt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 16:34 



 
Profiel   

Dat is 'beter'. Natuurlijk zien zij veel meer, maar keer extra vragen kan nooit kwaad. Maar dit is handiger en je hebt het op film.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 16:34 



 
Profiel   

Ja en ik verwacht dat nu met een buigproef achter het ook goed te zien gaat zijn. Wat het dan ook is..ik moest zelf ook al aan artrose ergens denken. Maar ik hoop dat dat het niet is want ze is pas 5.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 16:37 



 
Profiel   

Wat is nu je plan van aanpak Elisa?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 21:23 



 
Profiel   

Ik lees al even mee, maar dat stijve loopje op het filmpje komt me bekend voor met zo‘n stekerige pas.
Mijn merrie deed dat ook rond een jaar of 3-4. Ik ben toen naar de kliniek geweest. Uit kreupelheidsonderzoek kwam niet veel behalve dat het symmetrisch was. De DA noemde het een soldatengang.
We hebben toen 1 referentiebeen achter op de foto gezet en de voorvoeten (hoefbeen). Alles uitstekend. De DA vermoedde groeipijn en heeft me hooggedoseerde mineralen meegegeven en verder ben ik aan de hand veel vwnw gaan doen en veel wandelen. Ze is er inderdaad overheen gegroeid.
Wellicht ook iets om in het achterhoofd te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 21:33 



 
Profiel   

Één van onze pony’s heeft eens een spagaat gemaakt op het land, niets te merken in de tijd erna. Echter, keert wending ging niet meer goed en hij schopte tot onze verbazing met rechtsachter de hoefsmid het licht bijna uit de ogen. Op naar Rodinde en die zag het bij een klein stukje lopen al, si gewricht stond hartstikke scheef.
Grote rubber hamers erbij, daarna injecties en nooit weer slecht gelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 21:45 



 
Profiel   

Rodinde is ook door mijn hoofd gegaan, heeft ook al eens zo'n soortgelijk probleem opgelost bij een paard van mijn werk jaren geleden. (was achterover geklapt, stond een wervel scheef) En ik kan me voorstellen dat een scheef SI gewricht of wervel ook weer pijn in de spieren, banden, bindweefsel e.d. erom heen kan geven.

Groeipijn ja, het kan..ik sluit niks uit...maar zelf vind ik het dan wel te extreem op dit moment.

Mijn plan is nu, morgen gaan we naar de DA want ik wil uitsluiten of er mechanische problemen zijn ergens. Artrose, ontstekingen, kniebanden, KS of andere problemen.

Mocht er niks uit komen dan zou een Rodinde wellicht een optie zijn, of iets als fascia release maar ik wil eerst zeker weten of er niets ernstigs onder ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 11:33 



 
Profiel   

Ik duim morgen keihard voor Sunny !!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 21:21 



 
Profiel   

Dankjewel :-) ik ben benieuwd..gisteren liep ze ineens weer helemaal rad..ik snap er niks meer van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 10:32 



 
Profiel   

Spannend. Hoe laat ga je vandaag?
Ik zou ook eens informeren naar Lyme, mochten jullie er niet direct uitkomen. Een pony van een vriendinnetje had dat en de Lyme veroorzaakte steeds wisselende kreupelheden, die ook weer ineens "over" konden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 10:45 



 
Profiel   

Goede tip dankjewel, die houdt ik ook even in mijn achterhoofd.

We gaan over een uurtje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 10:47 



 
Profiel   

Goed nieuws! Er is niks ernstigs aan de hand. Door spanning trekt ze haar rug hol en bekken scheef. Met een licht ontspannings middel trok ze weer helemaal recht en veranderde het lopen ook.

SI, achterbeen en rug zijn gecontroleerd.(op KS)

Advies is dus oppakken met fysiotherapie en zorgen dat ze haar rug goed gaat gebruiken onder het zadel.

Ik denk zelf dat ze goed losgemaakt moet worden. Wellicht wat vitamine e en selenium om de spieren losser te houden en dan eerst even rustig opbouwen aan de dubbele longe en daarna weer ohz. Kennelijk slaat ze spanning snel op in de spieren/ bindweefsel.

Ohz kan ze zich nog niet dragen over de rug in draf dus het is belangrijk dat ze goed over de rug gaat leren lopen.

Het is een ril dier, al wordt dat al steeds beter en beter maar dat zal ook wel een rol spelen naast dat ze van nature de rug hol maakt in beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 14:53 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Goed nieuws! Er is niks ernstigs aan de hand. Door spanning trekt ze haar rug hol en bekken scheef. Met een licht ontspannings middel trok ze weer helemaal recht en veranderde het lopen ook.

SI, achterbeen en rug zijn gecontroleerd.(op KS)

Advies is dus oppakken met fysiotherapie en zorgen dat ze haar rug goed gaat gebruiken onder het zadel.

Ik denk zelf dat ze goed losgemaakt moet worden. Wellicht wat vitamine e en selenium om de spieren losser te houden en dan eerst even rustig opbouwen aan de dubbele longe en daarna weer ohz. Kennelijk slaat ze spanning snel op in de spieren/ bindweefsel.

Ohz kan ze zich nog niet dragen over de rug in draf dus het is belangrijk dat ze goed over de rug gaat leren lopen.

Het is een ril dier, al wordt dat al steeds beter en beter maar dat zal ook wel een rol spelen naast dat ze van nature de rug hol maakt in beweging.


Wat een goed nieuws! En wat fijn dat ze goed nagekeken is, dan weet je ook waar je aan toe bent. Inderdaad wat vitamine e en selenium voor de spieren en verder weloverwogen gaan trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 15:42 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Goed nieuws! Er is niks ernstigs aan de hand. Door spanning trekt ze haar rug hol en bekken scheef. Met een licht ontspannings middel trok ze weer helemaal recht en veranderde het lopen ook.

SI, achterbeen en rug zijn gecontroleerd.(op KS)

Advies is dus oppakken met fysiotherapie en zorgen dat ze haar rug goed gaat gebruiken onder het zadel.

Ik denk zelf dat ze goed losgemaakt moet worden. Wellicht wat vitamine e en selenium om de spieren losser te houden en dan eerst even rustig opbouwen aan de dubbele longe en daarna weer ohz. Kennelijk slaat ze spanning snel op in de spieren/ bindweefsel.

Ohz kan ze zich nog niet dragen over de rug in draf dus het is belangrijk dat ze goed over de rug gaat leren lopen.

Het is een ril dier, al wordt dat al steeds beter en beter maar dat zal ook wel een rol spelen naast dat ze van nature de rug hol maakt in beweging.


Wat fijn dat het meevalt. Dat verklaart ook wel het wisselende beeld.
Waar ben je geweest trouwens, want dat heb ik gemist denk ik.

Inderdaad wel het type paard dat dat doet, zo'n Hackney. Zich zo opdrukken en vastzetten. Voorwaarts neerwaarts en over de rug is al een hele klus bij dat soort paarden.


Wel fijn dat je op tijd advies bent gaan vragen. Want als het allemaal te lang duurt dan kan zo'n paard zich toch gaan overbelasten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 16:44 



 
Profiel   

Fijne update :) ik ben blij voor je. Maar jij kunt goed met dubbele lijnen longeren, dus je krijgt het heus voor elkaar :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 16:52 



 
Profiel   

Dankjewel voor je vertrouwen :-), dat denk ik ook wel mits ze eerst even goed losgemaakt wordt.

Ik denk ook dat dit het wisselende beeld verklaart en het hoort inderdaad ook bij het type qua karakter en hoe ze gebouwd zijn. Pony heeft in het verleden ook een trauma opgelopen en het zou mij niet verbazen als dit ook opgeslagen is in het bindweefsel.

Ik ben uiteindelijk bij Jos Hofma geweest, daar heb ik goede ervaringen mee in het verleden en ik dacht als hij er niet uit komt kan ik naar Heesch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 17:16 



 
Profiel   

Goed bericht, fijn :) !

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 17:23 



 
Profiel   

Oef zeg, dat valt uiteindelijk best mee! Niks ernstigs in ieder geval. Ik ben blij voor jou en Sunny!

Buiten vit. E en selenium kan je mss ook inzetten op iets wat haar geestelijk ondersteunt? Anders blijf je mss in een cirkeltje draaien ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 18:15 



 
Profiel   

Oh wat ben ik blij voor je Elisa, wat een fijn bericht *\o/*
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 18:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 7 [ 151 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen