Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Meten hoeveel je paard aflegt

 
Profiel   

Sinds kort staat mijn pony 24/7 buiten waar hij een weiland met track heeft en een paddock en een schuilstal met
Verharding. Telkens als ik langsloop of fiets staat hij in of om de schuilstal. Snachts gaat er altijd een weide open en overdag kunnen ze op de track paddock en schuildtal waar op meerdere plekken te eten valt. Mijn gevoel zegt dat hij amper beweegt en altijd op dezelfde plek staat en zou t eens willen meten. Nu hoorde ik dat er Gps trackers zijn die je kan bekijken waar je dier zich bevind maar ook waar hij heeft gelopen. De precieze afstand is ook handig maar ik vraag me vnl
Af of hij ook wel eens naar t land gaat snachts of dat hij alleen maar staat te eten en te slapen bij de schuillstal . Ik zoek. Dis een tracker of ander meetinstrument waarbij ik kan nakijken waar hij zich bewogen heeft en niet alleen de afgelegde afstand… mss komt hij alleen op de track bijv..zijn er mensen die zoiets hebben bij hun paard?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 19:11 



 
Profiel   

Voor koeien bestaan er stappentellers, onze buurboer gebruikt die om te zien of een koe tochtig is; dan schijnen ze minder te lopen. Maar lijkt me bij een paard ook wel te werken. Ik denk alleen dat die dingen weer aan een PC o.i.d. hangen om uit te lezen. https://www.melkvee.nl/artikel/39133-ki ... entellers/
Anders maar een fitbit omdoen ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 19:29 



 
Profiel   

Volgens mij had iemand wel eens zo’n GPS tracker voor huisdieren in de staart van z’n paard gehangen en gaf dat niet zulke betrouwbare metingen. Op het kaartje stond het paard ineens 300 meter verder bij de buren in het zwembad ofzo, dat soort dingen.
Dat is volgens mij al wel een flink aantal jaar geleden, dus wellicht zijn die trackers tegenwoordig een stuk accurater.
En anders idd een sporthorloge met gps :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 19:38 



 
Profiel   

ElCid schreef
Voor koeien bestaan er stappentellers, onze buurboer gebruikt die om te zien of een koe tochtig is; dan schijnen ze minder te lopen. Maar lijkt me bij een paard ook wel te werken. Ik denk alleen dat die dingen weer aan een PC o.i.d. hangen om uit te lezen. https://www.melkvee.nl/artikel/39133-ki ... entellers/
Anders maar een fitbit omdoen ;-)


Tochtdetectie heet dat en je kan ze zelfs krijgen die de gezondheid en voeding (aantal keren herkauwen) registreren. Zo heb je van iedere koe individueel controle en heb je ze wat eerder in de gaten als dat je ze echt ziek in de stal ziet staan.
Als een koe tochtig is lopen ze juist meer als anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 19:59 



 
Profiel   

Wat ook logisch is want een loopse hond is ook onrustiger dan een niet-loopse.

Misschien Tractive of zo een gps voor honden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 06:44 



 
Profiel   

Als je ook wil weten wat hij doet dan zou je enkele (wild)cameras kunnen overwegen. Best prijzig, maar soms ook te leen is m’n ervaring.

Ik heb een tijdje 2 wildcamera’s langs m’n track gehangen. Het nadeel hiervan is natuurlijk dat je geen echte info hebt over de totaal gelopen afstand, enkel wanneer ze passeren. Maar het voordeel is wel dat je ook goed kan zien wat en hoe ze het doen, zoals slaap- of eetgedrag met een camera op een rustplek.

Het verbaasde me dat ze op warme zomernachten ieder uur langskwamen lopen, en ze daardoor minimaal 7km/d aflegde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 07:25 



 
Profiel   

SARINO schreef
Tochtdetectie heet dat en je kan ze zelfs krijgen die de gezondheid en voeding (aantal keren herkauwen) registreren. Zo heb je van iedere koe individueel controle en heb je ze wat eerder in de gaten als dat je ze echt ziek in de stal ziet staan.
Als een koe tochtig is lopen ze juist meer als anders.


Oke, wist er het fijne niet van. Maar die dingen meten dus wel het aantal stappen. Vond het wel grappig om te zien; we hadden vorig jaar een groep pinken hier, voor onze koeienclinics, en die hadden allemaal zo'n ding om.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 09:50 



 
Profiel   

een wildcamera heb ik ook aan zitten denken maar als ik die dan in de schuilhut zou zetten =, waarvan ik denk dat hij daar t meeste staat, dan neemt hij op bij elke beweging. is dat kaartje dan niet binnen no time vol en batterijen leeg?.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 10:03 



 
Profiel   

Dat ligt maar net aan je instellingen, je materiaal en waar je je prioriteit legt. Dingen zoals opnamekwaliteit, interval tussen opnames, sensorgevoeligheid, tijdspecifieke opnameperiode en keuze tussen foto/video zijn veelal aan te passen.

Ik heb de eerste paar nachten een camera in m’n schuilstal gehangen met iedere 5 min een foto. Dat inderdaad heel veel opnames (12MB op 32GB = plek voor ~2500 foto’s (x5interval (/60min)=minimaal 2000 gebruik-uren voordat hij vol kan gaan zitten) waardoor ik het al snel wel genoeg vond. Maar voor de basale info om er zo even doorheen te scrollen was het prima.

Nu hangt er weer een langs de track, dat vind ik qua beweeggedrag en inhoud interessanter dan zo’n eeuwig etende kudde :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 07:36 



 
Profiel   

Er zijn ook dekensensoren die bijhouden wat voor afstand een paard aflegt. Is dat misschien wat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 09:58 



 
Profiel   

Veulen84 schreef
Er zijn ook dekensensoren die bijhouden wat voor afstand een paard aflegt. Is dat misschien wat?


die ken ik niet? nu draagt mijn pony geen deken maar mss kan ik dat op een andere manier bevestigen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 10:30 



 
Profiel   

Afanaisa91 schreef
Dat ligt maar net aan je instellingen, je materiaal en waar je je prioriteit legt. Dingen zoals opnamekwaliteit, interval tussen opnames, sensorgevoeligheid, tijdspecifieke opnameperiode en keuze tussen foto/video zijn veelal aan te passen.

Ik heb de eerste paar nachten een camera in m’n schuilstal gehangen met iedere 5 min een foto. Dat inderdaad heel veel opnames (12MB op 32GB = plek voor ~2500 foto’s (x5interval (/60min)=minimaal 2000 gebruik-uren voordat hij vol kan gaan zitten) waardoor ik het al snel wel genoeg vond. Maar voor de basale info om er zo even doorheen te scrollen was het prima.

Nu hangt er weer een langs de track, dat vind ik qua beweeggedrag en inhoud interessanter dan zo’n eeuwig etende kudde :+



oke klinkt idd al als een goeie optie. Ik hoef ook niet 24/7 precies tot in de detail te weten maar ben gewoon benieuwd of hij überhaupt wel eens een poosje op het land doorbrengt bijv nachts.. tussen het land en de schuilhut moeten ze door een paddock die momenteel nat is.. hij heeft wel regelmatig natte vieze voeten dus dat hij er komt is wel zeker maar voor hoe lang geen idee.. Ik ga er eens naar kijken, Bedankt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 10:35 



 
Profiel   

lnvdh schreef
een wildcamera heb ik ook aan zitten denken maar als ik die dan in de schuilhut zou zetten =, waarvan ik denk dat hij daar t meeste staat, dan neemt hij op bij elke beweging. is dat kaartje dan niet binnen no time vol en batterijen leeg?.


Als je er goede kwaliteit (oplaadbare) batterijen in doet, kan je hem bijna een half jaar laten hangen, althans dat is de ervaring hier (wel met een Bushnell, de merkloze uit China was voor die tijd al kapot)
En geheugenkaartjes zijn nu wel redelijk betaalbaar met een groot geheugen te koop..
Met wildcamera's moet je er trouwens wel op rekenen dat ze overal op reageren, dus als je bv. uitzicht op een straat hebt, de kat van de buren èn elke auto staat er ook op. :+ (spreek uit ervaring, ik weet nu PRECIES hoe laat de lijnbussen en vrachtwagens hier langskomen :') ) Ook harde wind en zwiepende bomen etc. staat erop..

Als je hiervoor kiest zou ik hem inderdaad ietsje verder van je schuilstal ophangen, zodat je kan zien of 'ie daar ook vaker langskomt dan je denkt i.p.v. dat je alle tijdstippen op moet gaan tellen om te zien of hij wel weg is geweest uit de schuilstal/omgeving.. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 11:28 



 
Profiel   

lnvdh schreef
Veulen84 schreef
Er zijn ook dekensensoren die bijhouden wat voor afstand een paard aflegt. Is dat misschien wat?


die ken ik niet? nu draagt mijn pony geen deken maar mss kan ik dat op een andere manier bevestigen?


Je hebt de orscana en ergens deze periode komt ook de nieuwe horsware comfort uit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 12:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen