Paardnatuurlijk bekapcursus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Paardnatuurlijk bekapcursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:14

Ik volg nu al een half jaar de Pro opleiding aan de Hoofnerd Academy. De pro opleiding duurt anderhalf jaar en dat is serieus studeren om je examen te halen voordat je jezelf professioneel bekapper mag noemen.
Ik ben begonnen met de Fundamentals cursus van de Hoofnerd Academy. Ik vind dat iedere paardeneigenaar deze cursus zou moeten volgen. Dit is gewoon basiskennis die iedere eigenaar zou moeten hebben. Vrij snel ben ik VIP lid geworden , als VIP krijg ik iedere maand een extra webinar. De verdieping die je krijgt en de extra kennis vind ik enorm waardevol.
Daarnaast kun je je opgeven voor Hands-On dagen , je kunt dan de hele dag oefenen met bekappen op kadaverhoeven. Naast de webinars zijn er aparte Q&A waar je al je vragen kunt stellen , je kunt foto’s insturen en alles wordt live bekeken en besproken.
Anne heeft een goed concept uitgedacht om al haar hoevenkennis te delen, zo is er voor iedereen een passende cursus of de pro opleiding.
Verder houdt Anne haar kennis up-to-date , dat vind ik erg belangrijk en dat is waarom ik bij haar de pro opleiding ben gaan doen.

YiraDemb
Berichten: 1
Geregistreerd: 09-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:46

@fardoe Heb je zin wat meer te vertellen over deze opleiding? Ben zelf ook opzoek en deze leek me erg fijn. In belgie is er zo veel minder keuze dan in NL.

fardoe schreef:
Ik volg nu al een half jaar de Pro opleiding aan de Hoofnerd Academy. De pro opleiding duurt anderhalf jaar en dat is serieus studeren om je examen te halen voordat je jezelf professioneel bekapper mag noemen.
Ik ben begonnen met de Fundamentals cursus van de Hoofnerd Academy. Ik vind dat iedere paardeneigenaar deze cursus zou moeten volgen. Dit is gewoon basiskennis die iedere eigenaar zou moeten hebben. Vrij snel ben ik VIP lid geworden , als VIP krijg ik iedere maand een extra webinar. De verdieping die je krijgt en de extra kennis vind ik enorm waardevol.
Daarnaast kun je je opgeven voor Hands-On dagen , je kunt dan de hele dag oefenen met bekappen op kadaverhoeven. Naast de webinars zijn er aparte Q&A waar je al je vragen kunt stellen , je kunt foto’s insturen en alles wordt live bekeken en besproken.
Anne heeft een goed concept uitgedacht om al haar hoevenkennis te delen, zo is er voor iedereen een passende cursus of de pro opleiding.
Verder houdt Anne haar kennis up-to-date , dat vind ik erg belangrijk en dat is waarom ik bij haar de pro opleiding ben gaan doen.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 18:29

AnnoNiemand schreef:
Jaaaaaren geleden heb ik de cursus gedaan en sindsdien bekap ik alles van mij zelf. Een gezonde hoef is geen hogere wiskunde. En eerlijk, mijn pony's staan keurig op de hoefjes en bij mijn 'stal'genoten die door diverse profis laten bekappen zie ik echt hoeven die er niet úit zien. Scheuren aan de voorkant die er al jaren zitten en die met regelmatig goed afronden al lang weg hadden kunnen zijn. Veel te lange hielen. Colablikken. Super lange tenen en ondergeschoven hielen bij hb-gevoelige oudjes...
Als ik van mijn eerste paardje de foto's terugkijk van hoe de hoeven waren toen ik hem kocht en hoe hij er nu bij staat... Man o man, een wereld van verschil.


Precies dat dus :j

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Paardnatuurlijk bekapcursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:43

Ik ben ooit begonnen met het tussendoor bijhouden onder toeziend oog van de vaste bekapper. Die gaf dan wat aanwijzingen maar al snel had die niks meer te melden. Voor de zekerheid heb ik toen ook de nb cursus bij arabesk gevolgd, samen met Mariett in 2017. En sindsdien mijn paardje zelf bijgehouden.

Mijn merrie heef toen nog wel eens een gek plekje gehad in haar hoef, dat heeft toen een bekapper voor mij nagekeken. Bleek niet zoveel aan de hand en kreeg ook complimenten op de hoeven verder, maar op dat moment was het wel fijn om iemand te kennen die even kon kijken.

Later heb ik ook nog de cursus bij Heleen Davies gevolgd. Daar zat naar mijn idee meer verdieping in dan de nb cursus, of het kwam doordat ik er meer gevoel bij had na jaren de hoeven van mijn paard van dichtbij gezien te hebben. In ieder geval vond ik het heel waardevol om weer een frisse blik te krijgen op het bekappen. Ik werd weer even op scherp gezet zeg maar :)

Ik denk dat de cursussen echt prima zijn om je eigen paard bij te houden mits je in het begin iemand mee laat kijken (eigen bekapper of Heleen heeft een facebookgroep waar je foto's kunt delen). En ik raad het ontzettend aan om de theorie goed bij te houden en dus eventueel na een paar jaar weer een cursus te volgen. Ik denk dat anders de kans ook best bestaat dat er foutjes in sluipen of dat je gaat denken dat de vorm van de hoef van jouw paard normaler is dan dat ie eigenlijk is.

Positieve kant is wel dat ik veel verhalen ken van mensen voor wie zelf bekappen een verademing is geweest omdat het best lastig is een fijne smid/bekapper te vinden die nog klanten aanneemt.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 20:02

Ik heb ook bij Heleen destijds de cursus gedaan, niet vanwege de voorkeur voor 'het een of ander' maar gewoon omdat het praktischer was wat afstand betrof.
Het boeit mij voor geen ene meter of het natuurlijk bekappen heet, of ijzerloos bekappen, of Jaime Jackson.
Het is bekappen, en het liefst zo correct mogelijk. En wat correct is? Daarover is zoveel discussie...Een paard wat prettig op zijn hoeven staat en dito loopt moet het resultaat zijn.
Wat wel erg nuttig is, dat is veel lezen, kijken, filmpjes bekijken, ervaring opdoen zodat je goed leert hoe een hoef in elkaar zit, wat 'done' en 'not done' is. En door zelf doen leer je de hoeven van je paard goed kennen.
Ik vijl, knip en werk met de Proxxon. Gewoon door de jaren heen geleerd.
Paarden van anderen doe ik niet, behalve wat shetjes waar de hoefsmid van zegt...oh die hoeft nog lang niet.

@ Nala, hoe ver ben je inmiddels met zelf bekappen?