Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Bloed in witte rand en scheve stand hoef

 
Profiel   

maralyn schreef
Ik zie ook een flare aan de zijkant.

Meestal komt dat, omdat de hoef daar te vlak wordt gelaten, waardoor er meer druk op dat punt van de hoef komt. Zou ook de scheefstand enigszins kunnen verklaren.

Mijn vraag is ook uit intresse, waarom ijzers.

Zo'n flare vraagt tijdig en kundig bekappen met kortere tussenpozen.

Ook met wld.

Het is geen flare. Kijk maar naar de onderkant van de hoef. Het is een vervorming van de hoef. Er is daar ooit iets mee gebeurd en het enige wat een smid kan doen is het nu enigszins in model houden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 10:25 



 
Profiel   

daarom is het ook zo moeilijk om vanaf foto te kijken.
maar altijd goed dat er nog verder word gekeken door een andere smid.
ik vind dit altijd wel weer heel leerzaam dit soort topics :j

overigens hoeft een hoef met een iets afwijkende vorm niet altijd grote problemen geven toch.
heb een oude merrie met ook zo’n vorm in een achterhoef en die heeft er tot nog toe nooit last van gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 10:32 



 
Profiel   

Janderegelaa, dat denk ik ook.
Of er is ooit iets gebeurd of er is nu iets aan de hand. Als de hoef nu duidelijk warm is dan kan het prima zijn dat daar een actieve ontsteking zit. Een foto lijkt me een eerste stap.

Meteen de hoefsmid als boze wegzetten terwijl hij wel bereid is om mee te denken lijkt me in iedergeval geen goede eerste stap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 10:34 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Janderegelaa, dat denk ik ook.
Of er is ooit iets gebeurd of er is nu iets aan de hand. Als de hoef nu duidelijk warm is dan kan het prima zijn dat daar een actieve ontsteking zit. Een foto lijkt me een eerste stap.

Meteen de hoefsmid als boze wegzetten terwijl hij wel bereid is om mee te denken lijkt me in iedergeval geen goede eerste stap.

Eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 10:48 



 
Profiel   

Afanaisa91 schreef
Hah, ijslandervoetjes of lijkt het maar zo?
Wie heb je als smid nu als ik vragen mag? Doet hij/zij volledig ijslanders?

Sintara schreef
Die witte lijn is niet gezond, maar hier zie je ook vanaf de buitenkant al een rode plek en een soort knik.
[url=m/nFpDaj.jpg]Afbeelding[/url]
Tenzij het een vreemde mestvlek en vreemd effect van de foto is, denk ik ook dat een ex foto sessie een goede zou zijn..


Die knik viel me ook op. Zit die er over de gehele hoef, dus ook via zijaanzicht?
Indien van wel, dan is de gehele witte lijn verzwakt geweest toen dat gedeelte van de hoef werd aangemaakt.
WLD ben ik niet bekend mee, hb kan idd ook bij 1 hoef als eerste tot uiting komen en geeft en verzwakking van de hoefwand.

De hoefwand boven de knik lijkt wel in lijn van het hoefbeen te groeien, dat geeft iig iets aan steun en kan daarmee ook kreupelheid/pijn en de ernst van problemen maskeren.
Kunnen de knik en de ringen samenvallen met grote veranderingen in (voer)management in het afgelopen halfjaar?
Qua hb vraag ik me vooral af, heeft dit paard vorige zomer in/na de droogteperiode op het gras gestaan? Dit aangezien het voermanagement nu qua suikers mooi sober klinkt en de hoefwand die nu aangroeit beter lijkt aan te sluiten tov de wand van ~3-6 maanden geleden.


Klopt :D
Zie pb voor de smid, zoals eerder benoemd ben ik erg tevreden met hem en vind ik het heel fijn dat hij bereid is om mee te denken en werken. Hij komt morgen avonds zelfs vanuit een heel ander deel van Nederland nog weer hierheen.

Via het buiten- zijaanzicht zit de knik er ook. Hij is 4 maand geleden tot ongeveer 6 weken geleden flink ziek geweest van een salmonella besmetting, dat is voorbij en hij voelt zich verder erg goed. We hebben ze bewust na de regen na een lange droge periode niet op het gras gehad ivm de suikers. In de droge periode zelf hebben ze wel gras gehad, maar dat was toen niet veel meer dan wat droge sprietjes :o De rest van de tijd hebben ze strookbegrazing gehad of 1-2 uurtjes per dag op het gras gestaan. Altijd met mate. De enige verandering die ik kan bedenken is dat ik ben gestopt met het voeren van sportbrok (pavo allsports). Hier ben ik op aanraden van trainers mee begonnen die hem wat laag in de energie vonden (waarschijnlijk beginverschijnselen van de salmonella), en weer mee gestopt toen we achter die salmonella besmetting kwamen.

Bedankt voor je bijdrage!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 11:07 



 
Profiel   

ellepel schreef
lexa schreef
Het lijkt er op dat je hoefsmid hem te kort zet.


ja dat vind ik eigenlijk ook.
dat rommelige in de witte lijn kan echt wel komen van het nagelen en bacterie er bij?
zeker omdat ik dit ook lees:
Citaat
Hij staat al 4 jaar rondom op ijzers en is, behalve twee keer na het beslaan, nog nooit kreupel geweest.

ik zie maat 3x0 staan, kleine ijzertjes zijn dat!

op de foto met het cirkeltje er op is toch een flare dacht ik.
dan is er ook geen goede drukverdeling in de hoef, dan denk ik dat je best daardoor een kneuzing zou kunnen krijgen.
maar ergens denk ik dan van hoeven wat langer/breder laten groeien, kijken of net allemaal wat sterker word zonder ijzer?
misschien hoefschoenen proberen?


Hij heeft ook kleine voetjes :)
Als de hoeven langer groeien gebeurt dat erg ongelijk, dus dan komt hij steeds schever te staan op die hoef. Zijn hoef groeit ook wat scheef aan, dus de hoefsmid knipt minimaal weg aan de ene kant (een paar mm), terwijl de andere kant wel gelijk moet blijven, dit korte moet haast wel om het in model te houden. De ijzers gaan er morgen avond af, dan gaan we bekijken wat het beste is qua tijdelijk/ondersteunend hoefbeslag. Het kan namelijk ook nog zijn dat hij juist veel gevoeliger loopt zonder ijzers.


Sizzle schreef
Janderegelaa, dat denk ik ook.
Of er is ooit iets gebeurd of er is nu iets aan de hand. Als de hoef nu duidelijk warm is dan kan het prima zijn dat daar een actieve ontsteking zit. Een foto lijkt me een eerste stap.

Meteen de hoefsmid als boze wegzetten terwijl hij wel bereid is om mee te denken lijkt me in iedergeval geen goede eerste stap.


Ik ga dinsdag gelijk een dierenarts bellen voor een foto. Moet dit dan een röntgen zijn, of ander soort foto?

Ik hoop dat het niet zo lijkt alsof ik mijn hoefsmid negatief omschrijf, ik vind hem echt top! En bij dit soort ingewikkelde issues vind ik het niet vreemd dat hij niet gelijk de oplossing heeft. Hij denkt erg goed mee en hij wil echt het beste voor mijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 11:18 



 
Profiel   

Ik volg ook nog.

Maar wat de maat van de ijzers betreft kan dit zo hard afhangen van het soort ijzer. M'n vorige D pony had aluminium ijzers maat 000, en in iets zwaardere ijzers had hij maat 00, al z'n ijzers heb ik bijgehouden. Hoefschoenen had hij maat 0 of 1 daar ben ik niet meer zeker van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 11:41 



 
Profiel   

@ Art_Ificious Mijn paard heeft ernstige WLD gehad. De vorige smid heeft hier nooit wat over gezegd. Hij had dus ook regelmatig brokkelhoeven etc. Ik heb er een andere smid bij gehaald omdat ik het niet vertrouwde, jaren lang brokkelhoeven klopt niet, en die zei gelijk WLD. Het zat al halverwege de voorhoeven ( beide hoeven waren aangetast ) en lichtjes in de achtervoeten.
Dus nee niet elke smid ziet het of begint er over helaas. En deze smid staat bekend in deze omgeving als goede smid. Prima, maar niet meer voor mijn paard.

@Love2sk8 Bij mijn paard zat het al tot halverwege de voeten..WLD is een schimmel en vreet zich als het niet goed behandeld wordt, naar boven.


Helaas weet ik door dit gebeuren dus meer over WLD. Ik wist er ook vrijwel niks van. Het genezings proces duurt best lang en geregeld de smid erbij ( ik had toen der tijd glue shu om de hoef te beschermen ).
Bij mijn paard is het gelukkig helemaal goed gekomen, maar is wel ruim een jaar overheen gegaan voordat zijn voeten compleet gezond waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 11:42 



 
Profiel   

Is het een IJslander? Die ringen lijken inderdaad meer 'druk-ringen'....

Mijn IJslander had ook scheve achtervoeten, met name 1. Sowieso lastige voeten... snel lange tenen, ondergeschoven verzenen en ook wld.
Overal geweest..... ook bij Hoofcare/ Nassau, kliniek Utrecht... overal.

Uiteindelijk nu een fijne bekapster, zij heeft hem steeds een stukje gecorrigeerd. Ik ben zelf een cursus gaan volgen om het elke week bij te houden.
Het ziet er nu geweldig uit en hij gaat als de brandweer. En dat toch terwijl ik van voorgenoemde mensen de indruk kreeg dat het hopeloos was.

Hoe dan ook: heeft hij die ijzers echt nodig? De interval van beslaan geeft namelijk weinig kans tot subtiele correctie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 12:02 



 
Profiel   

TS, ik zou het gewoon even met de DA overleggen. Ik zou denken dat het handig is om te weten of er geen holte zit en de wand niet los is en dan kan een röntgenfoto zinvol zijn.

Jij hebt je totaal niet negatief uitgelaten over je smid hoor. Op bokt escaleren echter zulke dingen regelmatig waarbij een hoefmid binnen 10 minuten ineens een soort slager lijkt te zijn terwijl hier niemand een compleet beeld heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 13:40 



 
Profiel   

Love2sk8 schreef
Ik ga dinsdag gelijk een dierenarts bellen voor een foto. Moet dit dan een röntgen zijn, of ander soort foto?

Ik hoop dat het niet zo lijkt alsof ik mijn hoefsmid negatief omschrijf, ik vind hem echt top! En bij dit soort ingewikkelde issues vind ik het niet vreemd dat hij niet gelijk de oplossing heeft. Hij denkt erg goed mee en hij wil echt het beste voor mijn paard.


Ik denk dat dit heel verstandig is.
Röntgen foto laten maken kan hij ook meteen naar die witte lijn kijken.


Ja de smid die hier wld miste dacht ook fijn mee...
Dat zegt dus helaas niet alles.
En misschien is het ook niks. Maar zou het dan toch graag gezien willen hebben door een ander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 14:42 



 
Profiel   

Love2sk8 schreef
Afanaisa91 schreef
Hah, ijslandervoetjes of lijkt het maar zo?
Wie heb je als smid nu als ik vragen mag? Doet hij/zij volledig ijslanders?

*knip quote*

Die knik viel me ook op. Zit die er over de gehele hoef, dus ook via zijaanzicht?
Indien van wel, dan is de gehele witte lijn verzwakt geweest toen dat gedeelte van de hoef werd aangemaakt.
WLD ben ik niet bekend mee, hb kan idd ook bij 1 hoef als eerste tot uiting komen en geeft en verzwakking van de hoefwand.

De hoefwand boven de knik lijkt wel in lijn van het hoefbeen te groeien, dat geeft iig iets aan steun en kan daarmee ook kreupelheid/pijn en de ernst van problemen maskeren.
Kunnen de knik en de ringen samenvallen met grote veranderingen in (voer)management in het afgelopen halfjaar?
Qua hb vraag ik me vooral af, heeft dit paard vorige zomer in/na de droogteperiode op het gras gestaan? Dit aangezien het voermanagement nu qua suikers mooi sober klinkt en de hoefwand die nu aangroeit beter lijkt aan te sluiten tov de wand van ~3-6 maanden geleden.


Klopt :D
Zie pb voor de smid, zoals eerder benoemd ben ik erg tevreden met hem en vind ik het heel fijn dat hij bereid is om mee te denken en werken. Hij komt morgen avonds zelfs vanuit een heel ander deel van Nederland nog weer hierheen.

Via het buiten- zijaanzicht zit de knik er ook. Hij is 4 maand geleden tot ongeveer 6 weken geleden flink ziek geweest van een salmonella besmetting, dat is voorbij en hij voelt zich verder erg goed. We hebben ze bewust na de regen na een lange droge periode niet op het gras gehad ivm de suikers. In de droge periode zelf hebben ze wel gras gehad, maar dat was toen niet veel meer dan wat droge sprietjes :o De rest van de tijd hebben ze strookbegrazing gehad of 1-2 uurtjes per dag op het gras gestaan. Altijd met mate. De enige verandering die ik kan bedenken is dat ik ben gestopt met het voeren van sportbrok (pavo allsports). Hier ben ik op aanraden van trainers mee begonnen die hem wat laag in de energie vonden (waarschijnlijk beginverschijnselen van de salmonella), en weer mee gestopt toen we achter die salmonella besmetting kwamen.

Bedankt voor je bijdrage!


Yes, dankjewel!
Voeding en huishouding klinkt vooral erg doordacht en sober, dat lijkt me steeds en steeds minder passen bij primaire laminitis.
Salmonella in het hele verhaal vind ik interessant, ik begrijp dat WLD ook kan ontstaan obv een lokale (secundaire?) schimmel/bacteriële infectie? Kan dat dan ook de bloedingen verklaren?
Ik ben benieuwd wat de bevindingen zullen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 07:32 



 
Profiel   

Goed nieuws! Hij is niet hoefbevangen, dus toch goed aangevoeld!

[ img ]

Hier is wel te zien dat de hoef wat te kort is aan de buitenkant, waardoor de nagel door het levende gedeelte heen gaat. Dit kan aangepakt worden met een zooltje en wat langer laten met bekappen. Dat zal zijn stand verbeteren waardoor de hoef in zijn geheel zou moeten verbeteren.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 12:13 



 
Profiel   

ja dan had ik het toch niet zo raar met dat ik zei dat de hoef wat langer/breder zou moeten groeien.
gelukkig niet bevangen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 13:26 



 
Profiel   

Ik begrijp alleen niet helemaal waarom het ijzer eronder is gelaten terwijl je juist ook de zool op de foto wil zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 13:39 



 
Profiel   

Fijn dat hij niet bevangen is :j

Maar de witte lijn hebben ze nu nog niet kunnen zien door het ijzer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 13:41 



 
Profiel   

Update!

Na een half jaar en twee keer zooltjes met siliconen en een aanpassing in voerbeleid gaat het veel beter! Daarnaast is hij sinds een half haar beter van een salmonellabesmetting. De uitgroei van het afgelopen half jaar ziet er weer goed uit !

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-23 15:53 



 
Profiel   

Martje80 schreef
Ben geen kenner maar ik zie meer rode plekjes in de zool, en aan de voorkant buiten toch ook wel verkleuring/rood. Ik zelf zou deze hoef eens op de rx zetten.
Lijkt mij dat er idd een kneuzing zit


Een kneuzing onderin de hoef is minimaal een jaar oud. En bovendien ga je daar niks van zien op rx.

EDIT: zie net de update. Interessant!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-23 16:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen