Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Huppeltje overgang naar draf

 
Profiel   

Hallo, ik vroeg mij af of iemand met mij mee kan denken.
Mijn paard maakt sinds een paar maanden soms een raar huppeltje als hij vanuit de rechtergalop terug naar draf gaat, hij zwaait zijn linker achterbeen naar voren. Als ik het opnieuw vraag doet hij het meestal wel normaal. Linksom is er niets aan de hand, verder lijkt hij ook niet kreupel. Ik ben aan de hand zijgangen wat meer aan het oppakken, hierbij merk ik geen verschil tussen links en rechts hij zet achter ook gewoon netjes onder.
Wat meer info over het paard :
- Bijna 4
- Een maand of 3 geleden behandeld door osteopaat, dit maakte weinig verschil. Daarna was hij wel een paar dagen rechts achter onregelmatig.
- Ik zit er 1 a 2x per week een kwartiertje op (voornamelijk stap en draf), daarnaast nog 1 a 2x aan de longe/lange teugelen/wandelen
- Is van zichzelf niet erg voorwaarts
- Galop is altijd al een moeilijke gang geweest

Heeft iemand dit eerder gezien? Kan het gewoon nog onbalans zijn wat eruit gaat als hij rechter en handiger met zijn benen wordt? Gevoelsmatig lijkt het uit zijn knie te komen, ik overweeg om een foto/scan te laten maken maar ik zou graag wat meer meningen horen omdat hij verder gewoon goed lijkt te lopen. Alvast bedankt voor het meekijken!

https://m.youtube.com/watch?v=jW9PYI-OEvo
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 22:20 



 
Profiel   

Meestal komt dat door een CTO en/of TLO blokkade. Een goede osteopaat kan dit ‘los’ maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 22:34 



 
Profiel   

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist een off topic bericht en enkele reacties daarop verwijderd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 20:49 



 
Profiel   

Bedankt voor je reactie, ik laat binnenkort sowieso weer een osteopaat komen.

Is er verder niemand die dit probleem herkent?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 21:56 



 
Profiel   

Ik vind het niet zorgelijk ogen....
Althans: voor een jong paard dat niet in balans is en nog niet heel sterk is op een volte galopperen en dan terug komen in een gedragen draf vanuit achter ook best een hele kunst.

Heb je instructie?

Hij lijkt inderdaad wat voorwaartse drang te missen, en vloeit daardoor niet helemaal, maar hakkelt wat. Ook niet erg, maar rijd je hem wel eens in een rechte lijn buiten? Of naast de fiets?
Dat voorwaarts gaan denken gaat buiten al veel makkelijker.

Heb je er wel eens goede dierenarts/ chiropractor bij gehad? Als ik IETS zou moeten zeggen, dan zou ik zeggen dat hij rechtsachter (meer bovenin; bekken/ knie/heup/ si) niet helemaal lekker meekomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 12:50 



 
Profiel   

Ik vind het er ook niet perse zorgelijk uitzien. Ik zou vooral veel de overgangen naar galop en naar draf oefenen zodat hij wat sterkter wordt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 13:29 



 
Profiel   

Mijn pony had het ook bij de overgang van stap naar draf. Veel oefenen in overgangen wordt vanzelf beter. Bij ons was ook de osteo geweest en blokkades weggehaald. Huppeltje bleef.. Inmiddels soms nog aangezien de balans beter is geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 13:35 



 
Profiel   

Het kan zijn dat het paard idd problemen heeft in achterhand. Hij wil na de overgang niet starten met het binnen achterbeen. Het kan ook komen dat de blokkade door de osteo is opgelost, maar het paard juist doordat het nu losgemaakt is nog onzeker is en "het zekere voor het onzekere neemt". Als het dat is komt het na het terug krijgen van vertrouwen in het lichaam vast goed. Heb het bij mijn paard (met knie en SI problemen) ook gehad en werd na osteo erger, maar uiteindelijk wel goed gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 14:28 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties, ik was al aan het doemdenken dus dit stelt weer iets gerust :o
Via een andere weg heb ik het advies gekregen om veel rechte lijnen en balkjes te lopen in stap en draf en de galop voorlopig even te laten zitten. We hebben helaas een vrij kleine bak en buitenrijden/wandelen kan alleen langs een drukke weg. Wandelen wil ik wel meer gaan doen (hij is goed verkeersmak maar ik vind het zelf niet leuk lopen). Over een week of 2 gaan we voor het eerst naar het bos, als het goed is heb ik binnenkort een trailer dus dan kunnen we vaker gaan als hij braaf is :)
Ik heb instructie met rijden, onder het zadel is hij trouwens beter voorwaarts. Ik zoek nog iemand voor het werken aan de hand (mocht iemand tips hebben voor Noord-Holland hoor ik het graag :D), daar valt zeker nog wat winst te behalen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 17:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen