Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Beweging dikkere ruin

 
Profiel   

Hey!

Ik had even een vraagje maar ik vond nergens een topic die dit helemaal beantwoorde.

Mijn vriendin heeft een paard en ze vroeg of ik die wou rijden, maar hij is vrij "dik". Hij kan heel goed bewegen en laat mooie dingen zien maar ondanks zijn gewicht is dit veel lastiger voor hem...

Mijn vraag is nu, hoe laat ik hem afvallen, welke oefeningen helpen hier voor? Ik kan 2 tot 3 keer naar hem gaan id week en ik rij hem 2x en 1x longeren.

Wat moet ik dan vooral doen onder het zadel ? Overgangen? Lang draven?...

Ook heeft onlangs iemand de opmerking gegeven dat hij 'tegen zen rug' springt, wil dit zeggen dat hij zijn rug niet genoeg gebruikt? Wat helpt hierbij? Pessoa teugel? (Ik steek er een foto bij)
[ img ]


Alvast super bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 17:26 



 
Profiel   

Qua springen zit buik in de weg, dan kan hij zijn rug niet bol maken en dus lichaam correct gebruiken.
Vet verbranden gaat door duursport, veel en heel actief stappen lang achter elkaar, verder arm ruwvoer (al dan niet deels stro), genoeg vitamines, mineralen en eiwit. Dus rechtuit naar buiten en km's maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 17:33 



 
Profiel   

Wat was de situatie voor hij begon met trainen met dit paard? Deed de eigenaar er zelf al iets mee of stond hij stil? Vervang jij de training die de eigenaar al deed of komt jou training bovenop wat hij toch al deed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 17:57 



 
Profiel   

Hij heeft een aantal jaar stil gestaan (misschien 3x in de maand eens recreatief rijden) maar heeft vroeger grand prix gelopen. Dus ik vervang haar "training" maar er komt Dus wel wat extra training bij

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 18:05 



 
Profiel   

Ik zou niet meer met hem springen, dat lijkt me voor de gewrichten van het paard te belastend als hij nog zo zwaar is.
Kun je er ook mee naar buiten, afstanden draven in het bos bijvoorbeeld.
Let de eigenaar er ook op wat het paard nu eet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 18:12 



 
Profiel   

Ik heb met de eigenaar eens afgesproken om over een paar weken eens te gaan wandelen aangezien dit ook al lang geleden is heb ik het nog niet alleen gedaan maar als dit goed gaat is dit zeker mogelijk!

Hij staat nu op een paddock paradise waar hij 24/7 hooi heeft (staat nu in de winter niet op de wei) hij krijgt geen extra korrels of krachtvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 18:23 



 
Profiel   

Dan zal ik kijken of hooi iets beperkt kan worden. Sommige paarden eten zich zelf echt helemaal rond. Voor rest 3x per week uur gaan buiten rijden. Bouw hier in langzaam het draven op. Als dat goed gaat bouw dan langzaam op naar 1,5 a 2 uur.

Van alleen wandelen vallen ze niet af, of je moet mistens elke dag 3 uur met hem gaan wandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 18:43 



 
Profiel   

Van nauwelijks iets doen naar 3x per week aan het werk is al best een stap :) Ik zou dat eerst eens een tijdje doen om conditie op te bouwen, waarschijnlijk leidt dat al tot afvallen. Zo nodig kan je na een tijdje wat meer gaan doen.

Ik zou ook overwegen om hem een vitaminekorrel bij te geven, dat zet niet aan maar dan weet je dat hij geen tekorten heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 18:43 



 
Profiel   

Hooi kan niet zo gemakkelijk beperkt worden aangezien ze hier met meerdere staan die niet moeten afvallen, stal en paddock is ook geen optie aangezien hij dan helemaal wild word :(

Wandelen zal ik idd doen zodra ik het eens heb geprobeerd met de eigenaar, zeker omdat dit echt leuk is om te doen:) .

Hoeveel vitaminekorrels zou hij binnen moeten hebben? Elke dag of alleen na trainingen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 18:52 



 
Profiel   

Horsepride schreef
Dan zal ik kijken of hooi iets beperkt kan worden. Sommige paarden eten zich zelf echt helemaal rond. Voor rest 3x per week uur gaan buiten rijden. Bouw hier in langzaam het draven op. Als dat goed gaat bouw dan langzaam op naar 1,5 a 2 uur.


Als hij op een PP staat met onbeperkt hooi dan zal het hooi beperken niet voldoende zijn. Is het hooi getest? Te rijk hooi is een factor die meespeelt, en verder zoveel mogelijk beweging.
Conditieopbouw rustig en met een plan gaan uitvoeren, en er een maand of 3 voor uittrekken. Als hij het erg warm heeft met de wintervacht dan kun je de borst scheren, dan kan hij de warmte kwijt.
En springen met een te zwaar paard, en dan ook zo hoog is niet erg goed voor de gewrichten.
Alles wat hij beweegt, zorgt dat hij een tijd niet kan eten en calorieen verbrandt.
Een vitaminekorrel kan zeker verstandig zijn; vooral vitamine E; in hooi is dat er nu wel grotendeels uit onder invloed van opslag. Sommige paarden blijven niet alleen hooi eten omdat het onbeperkt aangeboden wordt; ze blijven ook eten als het hooi onvoldoende vitamines of mineralen bevat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 18:54 



 
Profiel   

Ik heb die van mij af laten vallen door meerdere keren porties hooi (en stro) te geven. En dan aanvullen wat eventueel tekort kwam. Eerste jaar geen gras tweede beperkt. En verder beweging, beweging en nog meer beweging.
Een uurtje is voor ons een klein rondje, maakt niet uit wat de snelheid is. Ik was (en ben :D ) met regelmaat minstens 2 uur onderweg. Zowel wandelend, fietsend als rijdend (of wandelen en rijden gecombineerd). Met 2x rijden en 1x longeren was die van mij nu ws nog obesitas. Of ik had hem moeten laten uithongeren, maar dat vind ik ook niet zo nodig. Moet wel leuk blijven voor mij en paardlief. :=

Nu krijgt ie meer hooi ivm dat ie goed op gewicht is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 19:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen