Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

ijzers naar blootvoets

 
Profiel   

Als hij echt met pensioen gaat zou ik zeggen ijzers eraf.
Hebben wij met onze Haf ook gedaan toen hij met pensioen ging. Die stond van zn 5e tot 28 jaar op ijzers, daarna lekker blootvoets. Geen probleem geweest.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 14:27 



 
Profiel   

Drico schreef
Houd rekening dat dublo wel een héél ander soort beslag is dan dat ijzers zijn. Op ijzers kunnen ze nog wat 'glijden', met dublo beslag kan dit niet, dan staan ze eigenlijk in één klap op de grond.

Dan doen ze dat met hun eigen hoeven ook.
Ijzers schuift, duplo is gelijk aan eigen hoeven.

Ik vind kunststof een fijne manier van beslaan en kan zeker de overgang verkleinen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 14:30 



 
Profiel   

MirandaDvG schreef
Als hij echt met pensioen gaat zou ik zeggen ijzers eraf.
Hebben wij met onze Haf ook gedaan toen hij met pensioen ging. Die stond van zn 5e tot 28 jaar op ijzers, daarna lekker blootvoets. Geen probleem geweest.


Echt pensioen gaat hij nog niet. MAar als ik kijk hoevaak ik rij.. is 1x per week veel.. Rest doe ik wat grondwerk/ werk aan de hand wat gewoon in de bak gedaan wordt.

hij is links sinds kort blind (ongeluk) en ik denk niet dat ik vaak nog met hem naar buiten zal gaan. En anders heb ik nog hoefschoenen. Deze kunnen alleen niet 24/7 om.

Ik heb nog een 5 jarige die gewoon niet op ijzers komt. En wil hem gewoon lekker oppakken en de andere rustig aan met pensioen gaan doen. Met zo nu en dan wat grondwerk om hem goed te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 14:41 



 
Profiel   

Mijn paard is in juni 2021 HB geworden, minimale kanteling gelukkig.
Hij stond op dat moment voor op ijzers omdat we toen veel buitenreden (en geen bermen).

Hij is toen op aparte alu omgekeerde ijzers gekomen. Deze heeft hij 2x gehad, dus ongeveer 16 weken.
Daarna is hij op een gewoon ijzer gekomen met een leren zooltje, dit heeft hij ongeveer 3/4 jaar gehad. Daarna zijn we overgegaan op een gewoon ijzer want de stal waar ik stond was praktisch alleen maar verhard en zijn hoeven sleten eerder dan dat ze gingen groeien.

Inmiddels heb ik de paarden aan huis met maar een klein stukje verharding, voor de stal en gedeelte in de stal. Oktober afgelopen jaar heb ik de keuze gemaakt om zijn ijzers eraf te halen en kijken hoe dit zou gaan. Was volgens mijn hoefsmid geen verstandige keuze; hij slijt te snel, afrollen doet ie dan niet goed en was niet goed voor zijn artrose plus hij struikelt dan teveel. Jack (Fjord) wordt dit jaar 17 en heeft licht artrose voor. Zijn nu een dik half jaar verder, hij heeft niet gevoelig gelopen en zelfs een rondje buiten gaat zonder problemen, hij struikelt totaal niet.

Hierbij mijn ervaring, misschien heb je er wat aan :) !
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 11:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen