Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

ijzers naar blootvoets

 
Profiel   

Mijn haflinger van 24 staat op voorijzers met zooltje.

Nu heb ik aantal jaar geleden geprobeerd om ijzers af te halen zonder sucses. Nu staan we op een andere stal en ik zie gewoon dat achterhoeven veel minder slijten dan op de stal ervoor. Ze zijn wel 'kort' maar de teen blijft eraan zitten, terwijl op vorige stal de teen steeds afsleet.

Nu wil ik zodra hij met pensioen gaat het toch weer zonder ijzers proberen. Hij loopt op een paddock paradise 24/7 met zowel verharde paden als zand paden. Hij loopt best veel.

Nu ben ik opzoek naar informatie kwa overgang. Ik lees verschillende manieren gewoon gelijk 24/7 zonder ijzers en je paard went vanzelf eraan.. Of eerst op plakijzers (waarvan ik nog me bedekingen hebt) of tijdelijk op hoefschoenen.

De hoefschoenen lijkt me nog wel een optie alleen is mijn ervaring (bij andere paarden) dat er toch wel snel schuurplekken ontstaan. Daarnaast ga ik maar 1x per dag naar stal.


Zelf heb ik goede ervaring met naf rock hard en wil ik hem ook biotine bij gaan voeren (ik weet dit heeft lange tijd nodig om effect te zien)

Ik wil niet dat hij HB raakt omdat zijn hoeven ineens gevoeliger wordt.

Hij heeft een prima dikke zool en goede hoeven en in theorie zou hij het ook gewoon moeten kunnen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 10:19 



 
Profiel   

hij is nu 24, altijd goed gedaan op ijzers..

Ik zou zeggen; don't change a winning team

Niet doen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 10:20 



 
Profiel   

Als zijn hoeven zo goed zijn, waarom staat hij dan op ijzers met zooltjes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 10:22 



 
Profiel   

Heb je het al met je smid overlegt? Mijne heb ik ook in ene er vanaf gehaald en dat is vlekkeloos gegaan. Weliswaar een gezonde ruin van 11 jaar. Mijn vorige merrie van 19 heb ik er niet vanaf durven halen aangezien dat medisch was, ik weet niet hoe dat bij jou zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 10:25 



 
Profiel   

Plak ijzers weet ik niet, kunststof beslag maakt de overgang wel kleiner. Dat is wel genageld.

Zonder ijzers meteen kunnen veel paarden ook wel, als je dan de hoef maar lang laat.
Maar bij 1 van 24 weet ik niet. De ervaring die ik had is die van paarden die niet meer in de sport liepen en geen stiften meer hoefde. (vroeger reed je bijna altijd op gras)

En jou paard heeft ook al zooltjes, dus niet alleen maar ijzer. Dat zal ook niet zo maar zijn.

Ik zou denken niets veranderen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 10:26 



 
Profiel   

Eens met mijn voorgangers, waarom zit er een zooltje op? Mijn merrie is van ijzers rondom naar blootvoets gegaan in 1x, maar die heeft prima voeten en nette benen. Dat ging goed, niks van gemerkt.

Op oudere leeftijd zou ik er voorzichtig mee zijn, en het alleen doen als het het dier ten goede komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 10:31 



 
Profiel   

Dat zooltje zit er niet voor niets. De meeste paarden die op ijzers met zooltje worden gezet, worden op die manier beslagen omdat ze absoluut niet zonder kunnen. Je paard is oud. Je hebt het eerder geprobeerd zonder succes. Waarom zou er de tweede keer een ander resultaat zijn?

Verder doet biotine wel iets, maar het is absoluut geen wondermiddel, en mijn smid vindt het grote onzin.

Een paard met goede hoeven wordt niet op ijzers gezet normaal gezien en zeker geen ijzers met zooltjes. Ik ben pro blote voeten, maar als ijzers nodig zijn zijn ze nodig en is het imo dierenmishandeling om ze zonder te laten lopen. Hoefschoenen en plakijzers zijn geen vervanging hiervan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 10:31 



 
Profiel   

Mijn paard van 24 heb ik nu een aantal jaar zonder ijzers staan. Bij hem merkte ik uiteindelijk meer nadeel van de ijzers en dus wel de beslissing genomen om het zonder te proberen.

De overgang is eigenlijk beter gegaan dan gedacht! Ik heb geprobeerd zelf de hoeven regelmatig wat meer te vijlen en ook met DuoHoef gesmeerd.

Maar ik ga wel mee met de voorgangers, zooltje zit er ook al niet voor niets onder lijkt me?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 10:36 



 
Profiel   

Sintara schreef
Als zijn hoeven zo goed zijn, waarom staat hij dan op ijzers met zooltjes?


omdat hij artrose heeft en mij dit toen werdt aanbevolen. in de tijd dat ik nog niet beter wist. ivm afrollen. Nu staat hij nog in training maar als hij met pensioen gaat heeft hij alle tijd om ook te wennen aan weer blootvoets.

De zooltjes zijn dan voor demping van het ijzer zeg maar.

Rede dat ik ze eraf wil hebben als hij met pensioen gaat is omdat het gewoon giga duur wordt op. zolang ik nog wat met hem doet vind ik het echt niet erg. Maar ik ben gewoon €145 euro kwijt per 8 weken.

Nu had ik zooltjes ivm de winter en zo geen sneeuw eronder de ijzers kan komen. Hierna wil ik weer zonder zooltjes proberen. Dat had ik hiervoor ook 8 weken maar toen kwam er 'sneeuw' en wou geen klompen in de ijzers.

Aan ene kant ben ik het ook zeker mee eens, waarom bij een ouder paard wat veranderen als dit goed gaat zeg maar. Maar voor zn atrose liep hij altijd blootvoets. Hij heeft toen hij voor de wagen stond rondom ijzers gehad en daarna weer zonder en die overgang ging ook goed. Tot de atrose en toen moest hij weer op ijzers. Achteraf had ik gewoon nooit op ijzers moeten zetten. Want zijn atrose is minimaal.


Laatst bijgewerkt door plutolover op 13-02-23 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 10:45 



 
Profiel   

plutolover schreef
Sintara schreef
Als zijn hoeven zo goed zijn, waarom staat hij dan op ijzers met zooltjes?


omdat hij artrose heeft en mij dit toen werdt aanbevolen. in de tijd dat ik nog niet beter wist. ivm afrollen. Nu staat hij nog in training maar als hij met pensioen gaat heeft hij alle tijd om ook te wennen aan weer blootvoets


Dan zou ik het nogmaals eerst overleggen met je smid :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 10:49 



 
Profiel   

Hi,

Ik heb veel gehad aan dit filmpje. Schrik niet van de titel. Het is niet om je te ontmoedigen. Maar het bood mij wel weer even een paar inzichten.
Succes, met wat de keuze ook gaat zijn. Hopelijk pakt het goed uit voor je paardje :)

https://youtu.be/fc0al44W3ZM

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 11:07 



 
Profiel   

Ik heb toendertijd mijn oude ruin een soort cold turkey van de ijzers gehaald. Mijn ruin was toen ook een jaar of 24 en hij had na een ernstig trauma aan de kroonrand een licht gekanteld hoefbeen in 1 voet en daarom vanaf zijn 8e jaar op orthopedisch beslag gestaan. Toendertijd zei de dierenarts dat hij daar de rest van zijn leven op moest blijven staan. Na zijn wedstrijdpensioen heb ik een paar jaar alleen die voet nog op een ijzer met zooltje laten zetten en de andere voet op een gewoon ijzer.
Op gegeven moment, hij stond toen 24/7 op de wei, raakte hij in een regenperiode met veel blub steeds zijn orthopedisch ijzer, en soms ook gewoon beide ijzers kwijt.
Na overleg met de smid en mijn conclusie dat hij na 3 weken zonder ijzers in de blub te hebben gelopen zijn "slechte" voet er beter uit zag dan zijn goede voet hem definitief van de ijzers gehaald.
Paard is uiteindelijk 31 geworden en nooit een dag last gehad van het lopen zonder ijzers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 11:09 



 
Profiel   

Ik zou eerst beginnen met ijzers zonder zooltje. Als hij het daar goed op doet helemaal zonder. Ik begrijp dat hij alleen voorijzers heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 11:11 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Ik zou eerst beginnen met ijzers zonder zooltje. Als hij het daar goed op doet helemaal zonder. Ik begrijp dat hij alleen voorijzers heeft?


klopt alleen voorijzers

zijn achterhoeven zijn goed en zelf beter dan op de vorige stal. Vandaar dat ik overweeg om weer te proberen zodra hij met pensioen gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 11:14 



 
Profiel   

Dan denk ik dat het verstandig is even te overleggen met je smid, die kan het beter beoordelen dan wij. Misschien dat hij bepaalde tussenstappen aanraad

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 11:53 



 
Profiel   

Ik zou het zeker proberen hoor, in het begin zal het echt even wennen zijn maar zonder is IMO altijd beter dan met...

En hij wordt niet HB van zonder ijzers staan, dat is puur door voeding / ziektebeeld...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 12:05 



 
Profiel   

BarbaraNova schreef
Ik zou het zeker proberen hoor, in het begin zal het echt even wennen zijn maar zonder is IMO altijd beter dan met...

En hij wordt niet HB van zonder ijzers staan, dat is puur door voeding / ziektebeeld...

HB kan zeker komen door zonder ijzers te staan als ze dat niet gewend zijn. Meestal is de reden eten of ziekte, maar overbelasting van de hoef kan ook HB laten ontstaan. Dus zeggen het kan niet is niet correct.
Hij staat nu op zooltjes die de hele onderkant beschermen dus...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 12:10 



 
Profiel   

ja en ik ga straks weer terug op geen zooltjes. kijken hoe dat gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 12:13 



 
Profiel   

Artrose is volgens jou minimaal, heb je daar foto's van laten nemen ???N Artrose is iets dat steeds erger wordt met de jaren en dus nooit minder zal worden.
Zooltjes dienen niet om demping van het ijzer te geven, maar dit is om de zool min of meer te beschermen en te ondersteunen.
Dat de kostprijs van hoefsmid en goed en degelijk beslag heel wat centjes kost (indiennodig), is iets dat gewoon bij het houden van paarden hoort, paarden houden kost geld, als je dat niet voldoende hebt dan is het houden van een paard een verkeerde keuze.
Bij een gezond paard met goede hoeven kan je idd de ijzers er gewoon vandaan halen, maar is dit hier bij dit paard zo'n situatie ????? die zooltjes zitten er niet voor niets onder.

plutolover schreef
Sintara schreef
Als zijn hoeven zo goed zijn, waarom staat hij dan op ijzers met zooltjes?


omdat hij artrose heeft en mij dit toen werdt aanbevolen. in de tijd dat ik nog niet beter wist. ivm afrollen. Nu staat hij nog in training maar als hij met pensioen gaat heeft hij alle tijd om ook te wennen aan weer blootvoets.

De zooltjes zijn dan voor demping van het ijzer zeg maar.

Rede dat ik ze eraf wil hebben als hij met pensioen gaat is omdat het gewoon giga duur wordt op. zolang ik nog wat met hem doet vind ik het echt niet erg. Maar ik ben gewoon €145 euro kwijt per 8 weken.

Nu had ik zooltjes ivm de winter en zo geen sneeuw eronder de ijzers kan komen. Hierna wil ik weer zonder zooltjes proberen. Dat had ik hiervoor ook 8 weken maar toen kwam er 'sneeuw' en wou geen klompen in de ijzers.

Aan ene kant ben ik het ook zeker mee eens, waarom bij een ouder paard wat veranderen als dit goed gaat zeg maar. Maar voor zn atrose liep hij altijd blootvoets. Hij heeft toen hij voor de wagen stond rondom ijzers gehad en daarna weer zonder en die overgang ging ook goed. Tot de atrose en toen moest hij weer op ijzers. Achteraf had ik gewoon nooit op ijzers moeten zetten. Want zijn atrose is minimaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 22:34 



 
Profiel   

ik heb zeker foto's laten maken van de voorbenen, zelf 2x. En de da was zelf verbaasd hoe minimaal 'slechter' het is geworden. Je zou bijna zeggen het is stabiel.

Ik heb eerder poging gedaan ijzerloos en toen ook foto's gemaakt en da zei ook. Met de artrose moet het prima kunnen het ijzerloos, zolen zijn ook dik. Maar echter was de slijtage op die stal gewoon te groot. Nu staat hij op een andere stal en zelf zijn achterhoeven die al jaren ijzerloos zijn, zijn er zo op verbeterd. Dat ik daarom ook weer ijzerloos wilt proberen.

nu overweeg ik al tussen stop duplo beslag.

je opmerking van als je niet voldoende heb dan moet je geen paarden houden slaat nergens op. Ik heb al mijn geld over voor mijn paarden. Als het niet anders is dan krijg hij tot zijn dood gewoon beslag.

Maar waarom zou ik het niet nog een kans geven nu er omstandigheden zijn veranderd en ik zelf verbetering ziet in de achterhoeven.

hij staat nu weer zonder zooltjes en ik merk geen verschil in zijn lopen als met of zonder zooltjes.

ik wil alleen niet weer 'zelfde' fout maken door het in 1x te doen, maar meer begeleidend zodat het wel een sucses kan worden.

Hij is verder super gezond. heeft geen brokkelhoeven of ander hoefproblemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 12:22 



 
Profiel   

Houd rekening dat dublo wel een héél ander soort beslag is dan dat ijzers zijn. Op ijzers kunnen ze nog wat 'glijden', met dublo beslag kan dit niet, dan staan ze eigenlijk in één klap op de grond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 12:57 



 
Profiel   

Drico schreef
Houd rekening dat dublo wel een héél ander soort beslag is dan dat ijzers zijn. Op ijzers kunnen ze nog wat 'glijden', met dublo beslag kan dit niet, dan staan ze eigenlijk in één klap op de grond.


klopt maar dat is mij ijzerloos toch ook. Ze zeggen dat dublo zelfde stroefheid heeft als de hoef. Ik ben voor nu gewoon aan het orienteren. Zolang ik twijfel blijft hij op ijzers haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 12:59 



 
Profiel   

Duplo is echt geen zacht rubber, maar gewoon een hard composietbeslag wat inderdaad eerder overeenkomt met de hoef. Dat het zo stroef zou zijn is achterhaald, dat is echt niet zo.
Duplo is er ook in twee hardheden; oranje en groen. Ik gebruikte oranje voor de voorhoeven en groen voor de achterhoeven omdat die van mij wat biljardeerde en oranje dan sneller sleet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 13:09 



 
Profiel   

Wat voor zooltje zit er nu onder ? en met silicone? Aan de prijs te zien die je betaald gok ik dat even.

Ik heb mijn vorige paard na 3x 8 weken silicone i.v.m. tussenpees overbelast op enkel leren zooltjes nog gezet. Hier reageerde hij toen ook heel goed op en was aanzienlijk goedkoper. Even overleggen met je smid lijkt me de slimste keuze :j Afbouwen is voor je paard comfortabeler en geeft meer kans op succes.

edit; lees nu je bericht pas dat hij al van de zooltjes af is

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 13:29 



 
Profiel   

hij had gewoon leren zooltjes. Jaren geleden in begin ook daar tussen siliconen. En daarna alleen zooltje. 1x geprobeerd weer zonder (andere stal en dus andere soort slijtage) en daarna weer op ijzers met zooltje


Maar omdat zijn achter hoeven het zo goed doen.. Wil ik voorhoeven ook wel een kans geven. Maar wil niet in zelfde valkuil lopen als paar jaar geleden.. Dus kijken wat beste is voor hem
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 13:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen