Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Opbouw schema na overbelaste pees

 
Profiel   

Hoi,

8 weken geleden kwamen er achter dat mijn paard een overbelaste pees had.
8 weken stappen en na het stappen koelen.
En nou woensdag was de dierenarts geweest nou groen licht om weer te mogen opbouwen.
De dierenarts zei dat ie de volgende dag een trainingschema zou sturen via de mail.
Nou niks gehad zelf een mail gestuurd geen antwoord er op gebeld ja zal ie doen krijg ik te horen…
Nou tot heden nog niks gehoord en zou graag willen opbouwen. Want 26 april komt ie weer terug voor een controle hoe het dan gaat.

Iemand die misschien een opbouw schema heeft?
Paard werd voorheen altijd 6 dagen beweging aangeven waarvan dat 2 dagen longe was.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 09:24 



 
Profiel   

Ik zou echt even wachten tot de dierenarts reageert.

Blijf gewoon even veel recht uit stappen en bel maandag nog een keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 09:36 



 
Profiel   

Mijn paard had een checkligament blessure. Duurt lang, maar goede prognose.

Na 3 maanden stappen mochten we ook weer opbouwen. Laaaangzaaaaaam...

Elke week 2 minuten draf erbij en geen kleine bochten.

Tegenwoordig is het opbouwen onderdeel van het genezingsproces, 2 maanden rust is nog best kort.
Maar met gedoseerd bewegen wordt geneest de pees sterker dan als je 4 maanden zou stappen en dan weer aan het werk gaat.

Maar wat Elisa2 zegt, gewoon even op de dierenarts wachten. Het zal toch niet zijn van ga maar weer lekker rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 09:49 



 
Profiel   

Dat verschilt denk ik van blessure tot blessure en van dierenarts tot dierenarts. Bij mijn paard was het de eerste week elke dag 20 min stappen en daar tussendoor 3x een minuut draven. De week daarop werd dat 30 min stap, 3 minuten draf. De week daarop 40 min stap, 3 min draven. De week daarop 40 min stap, 3x 5 minuten draven. Etc… gaat best tergend langzaam dus, zeker in het begin. Je bent er wel een maand of 2 zoet mee voordat je alles weer mag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 09:50 



 
Profiel   

Ja dat weet ik hij zij dat als ie weer voor controle komt dat er daarna pas mag galopperen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 09:53 



 
Profiel   

Ik kan wel ons schema delen? Maar ik zou alsnog je da even bellen zodat hij het mailt?

1e week; elke dag 1x 20 min stappen op een vlakke, goed verende bodem
2e week: 30 min stappen
3e week: 40 min stappen
4e en 5e week 40 min stappen en 10 x drafinterval van 0,5 min (rechte lijn) (verdeeld over links en rechts)
6e week: 50 min stappen en 5 grafinterval van 1 min (verdeeld over links en rechts)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 15:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen