Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vergroeide hoeven

 
Profiel   

Een vriend van mijn schoonouders wil ons gratis zijn pony’s geven omdat ze hun huis verkopen door een scheiding.
Ik ben daarom eens gaan kijken naar de pony’s.

Eentje van de twee heeft echter vergroeide hoeven vooraan. Je ziet het ook als het arme dier stapt. Hij beweert dat dit in november nog niet zo was… volgens mij heeft de pony nog nooit een smid ge zien.

Is de kans groot dan dit nog goed komt of worden ze vaak ingeslapen? Ik weet niet goed of het verstandig is om het dier te nemen want de hoefsmid zal veel moeten komen om dit op te lossen…
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 18:01 



 
Profiel   

Misschien is een foto handig erbij?
Dan kunnen veel mede bokkers je daar vast wel iets zinnigs over zeggen.
:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 18:03 



 
Profiel   

bedoel je zo'n 'snavel' hoef, als bij hoefbevangenheid en daarna niet meer bekapt?
Er kan heel veel qua bekappen. Als het met bevangenheid te maken heeft zou ik me wel afvragen of je daaraan wilt beginnen. En of het qua management lukt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 18:03 



 
Profiel   

Melzazu schreef
Misschien is een foto handig erbij?
Dan kunnen veel mede bokkers je daar vast wel iets zinnigs over zeggen.
:)


Ik had geen foto helaas getrokken :( ik moest deze week laten weten of wij het diertje ophalen of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 18:17 



 
Profiel   

Kun je op internet een vergelijkbaar plaatje vinden?

Ik zou gewoon laten bekappen en dan kijken of het verbeterd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 18:26 



 
Profiel   

Dandelion07 schreef
Kun je op internet een vergelijkbaar plaatje vinden?

Ik zou gewoon laten bekappen en dan kijken of het verbeterd.

Als zo'n beestje flink bevangen is, dan knapt het niet zomaar op met een simpel bekapbeurtje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 19:06 



 
Profiel   

woemp schreef
Melzazu schreef
Misschien is een foto handig erbij?
Dan kunnen veel mede bokkers je daar vast wel iets zinnigs over zeggen.
:)


Ik had geen foto helaas getrokken :( ik moest deze week laten weten of wij het diertje ophalen of niet.


Ik zou de pony ophalen en dan verder kijken. Inslapen kan altijd nog maar ik heb natuurlijk geen inzicht in jouw financiën want je zult er sowieso geld aan kwijt zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 19:08 



 
Profiel   

Dandelion07 schreef
Kun je op internet een vergelijkbaar plaatje vinden?

Ik zou gewoon laten bekappen en dan kijken of het verbeterd.


Dit is niet de pony maar iets vergelijkbaars:
[ img ]


Ik ga die mensen morgen bellen en vragen of ik nog eens kan gaan om te kijken en dan zal ik een foto trekken van de hoefjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 19:36 



 
Profiel   

Weghalen daar.. Dat is gewoon verwaarlozing. Sneu zeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 19:50 



 
Profiel   

De hoeven van de bonte Shet zien er uit als 'heel erg lang niet bekapt'.

Over het algemeen kan dat best goed komen.
(Denkbaar meerdere bekapbeurten, en echt fijn voor de benen is het ook niet, maar het kan in principe best.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 20:04 



 
Profiel   

Dat is bevangen, houdt in: niet meer op het gras, goede hoefsmid erbij en hopen dat de acute fase voorbij is en dat het niet chronisch is geworden. Waarschijnlijk DA voor foto's om te zien hoever de kanteling is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 20:05 



 
Profiel   

Heb jij ruimte, tijd en eigenlijk wel zin in 2 pony's er bij? Of anders de moed/verstand wat het juiste woord ook is om deze op te laden en meteen door te rijden naar een slachthuis? Opknappers, wat dit zo te lezen zijn kosten aardig wat aan alles om redelijke kwaliteit van leven te geven en dat is iets wat je moet willen om aan te beginnen. Ik lees zo een we weten niet wat we met dieren moeten en voor deze hebben we kennissen die ook zulke dieren hebben, dus schuif maar door, want weet niet wat anders/die opties zijn zielig.
Qua pony's is de optie dat je ze overneemt en verder besluit hoe en wat waarschijnlijk de beste en snelste stap, dierenbescherming er op af sturen geeft en ellende en duurt langer. Maar sec zou je dan ook meteen al moeten weten wat je er mee doet, slager of op de gok geld en tijd in gaan steken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 20:51 



 
Profiel   

Ehm, misschien de dieren eerst laten komen en dan de dierenarts erbij...?

Dan weet je waar je staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 20:57 



 
Profiel   

Waarschijnlijk achterstallig onderhoud, en bevangen als het shetjes zijn.
Een bekapper erbij halen, die kan de hoefjes bijwerken, en als de oorzaak bevangenheid is, dan kan die shet niet meer op gras. Het duurt een tijd maar met hooi, een paddock, en regelmatig bekappen kunnen shetjes het prima doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 21:10 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Ehm, misschien de dieren eerst laten komen en dan de dierenarts erbij...?

Dan weet je waar je staat.

TS krijgt andermans ellende gedumpt in kader van die heeft paarden, dus kan wel wat bij. En als je ze inderdaad een paar dagen hebt staan is het heel snel emotionele band, dus ze blijven. Als je daar geen grenzen op zet, gaat dat ten koste van al je dieren (en je relatie). Dit zijn geen dingen die je zonder al te weten hoe nu verder moet willen aannemen. Dus ja beslissing nemen voordat je ze oplaad/laat brengen. Kan TS er 2 opknappers bij hebben, is dat best, maar dat financiele plaatje zal toch eerst bekenen moeten worden in elk geval als grove schatting voordat je ja/nee zegt.
En ook ivm wat dragen deze dieren eventueel aan wormbesmettingen, luis, etc. wat eigenlijk quarantaine betekent, naast of ze wel bij de rest gaan passen.
Eerst dus echt weten of je ze op je terrein wil hebben voordat je inderdaad ja zegt. Niet laat maar komen en we zien wel wat de kosten en werk er aan gaan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 21:15 



 
Profiel   

Het beste is om daar x rays van te laten maken zodat je kunt zien hoe de hoef er van binnen uit ziet, want als er een grote kanteling is kun je dat niet zomaar door de hoefsmid eraf laten halen.
Maar er zijn wel heel veel met verwaarloosde hoeven -en/of hoefbevangenheid weer opgeknapt.
Je hebt vooral wel een goed management nodig want ze moeten arm gevoerd en als je ze samen hebt lopen kan het lastig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 22:04 



 
Profiel   

tamary schreef
Janneke2 schreef
Ehm, misschien de dieren eerst laten komen en dan de dierenarts erbij...?

Dan weet je waar je staat.

TS krijgt andermans ellende gedumpt in kader van die heeft paarden, dus kan wel wat bij. En als je ze inderdaad een paar dagen hebt staan is het heel snel emotionele band, dus ze blijven. Als je daar geen grenzen op zet, gaat dat ten koste van al je dieren (en je relatie). Dit zijn geen dingen die je zonder al te weten hoe nu verder moet willen aannemen. Dus ja beslissing nemen voordat je ze oplaad/laat brengen. Kan TS er 2 opknappers bij hebben, is dat best, maar dat financiele plaatje zal toch eerst bekenen moeten worden in elk geval als grove schatting voordat je ja/nee zegt.
En ook ivm wat dragen deze dieren eventueel aan wormbesmettingen, luis, etc. wat eigenlijk quarantaine betekent, naast of ze wel bij de rest gaan passen.
Eerst dus echt weten of je ze op je terrein wil hebben voordat je inderdaad ja zegt. Niet laat maar komen en we zien wel wat de kosten en werk er aan gaan worden.


Ja ik wil er echt wel over nadenken voor ze komen. Ik wil de dieren heel graag helpen want dit is echt te zielig om te zien, maar we hebben al heel wat dieren hier die ook geld kosten.

Ik ga morgen bellen om te vragen wanneer ik een foto mag trekken van de hoefjes en als ze hier denken dat het aan bevangenheid ligt en er dus veel extra werk qua management bijkomt, vrees ik inderdaad dat ik ze best niet ophaal. Hoe erg het ook is voor die dieren want ik heb wel schrik wat ze ermee gaan doen als ik ze niet ophaal aangezien ze vrij snel weg moeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 22:12 



 
Profiel   

Zo te lezen beter meteen nee zeggen, voordat je voor het blok gezet wordt. Ook omdat deze mensen beter snel weten dat jij geen oplossing bent voor deze pony's. Ook gezond kosten ze extra tijd wat zo te lezen nu al aan de krappe kant is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 22:55 



 
Profiel   

Ik heb alles alleen even snel doorgenomen.
Maar is het geen optie TS om te kijken of je deze mensen kan helpen die dieren te herplaatsen dmv een hulpinstantie oid? Dierenbescherming of iets dergelijks. Als die ene er zo slecht aan toe is met de hoeven en hoefbevangenheid, dan krijg jij er anders een behoorlijke kluif en kostenplaatje bij.
Maar ik kan mij ook goed voorstellen dat laten staan of niet weten wat ze er mee gaan doen, in het achterhoofd houdende dat ze er al zo slecht uit zien, ook moeilijk over het hart te krijgen is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 23:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen