Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoeveel fooi smid bij lastig paard?

 
Profiel   

Hoi,

Hoeveel fooi geven jullie de smid bij een lastig of jong paard.

Aangezien het meer tijd kost is dat wel zo netjes vind ik.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 13:01 



 
Profiel   

Eh niets, dat is wel ingecalculeerd in zijn prijzen. Jonge dieren zijn de eerste keren soms wat vervelend, die van ons kan hij er vier per uur doen bvb. Krijg ook geen geld terug wanneer ze uitzonderlijk braaf zijn. Maar hij drinkt altijd wel koffie met dikke koek bij ons.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 13:04 



 
Profiel   

Niet. Zoals BigOne zegt, dat calculeren ze wel in. Onze smid kletst zichzelf meer tijd uit zijn rooster dan dat een moeilijker paard hem kost. Heel gezellig, maar af en toe zie je zo'n paard denken: 'man, hou op met praten en ga eens door, ik wil weer naar buiten!' _O-
We geven hem wel altijd iets voor kerst, en hij blijft vaak nog even hangen voor een bakkie koffie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 13:08 



 
Profiel   

Niets :)

Maar, ik werkte samen met de smid om het veilig en soepel te laten verlopen. Ook samen met haar en een gedragstrainer aan de slag geweest! Deed er alles aan om te verbeteren en het resultaat is een veilig paard dat rondom te bekappen is. Dat is de grootste fooi, ze is mij ontzettend dankbaar dat ik het serieus heb opgepakt en hij gemakkelijk te bekappen is nu :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 13:09 



 
Profiel   

Hier ook niks, nee := Betalen gewoon de rekening na het bekappen, maar fooi, nee. Geef ik ook niet aan de da of fysio als paard lastig is, of zadelmaker als het langer duurt met aanpassen.

Hoefsmid hoort van te voren welke paarden hij moet doen en of er bijzonderheden zijn. Maar rekent niet meer voor extra tijd. Geeft ook door als er iets bijzonders was en wij zorgen ervoor dat we trainen op netjes meewerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 13:10 



 
Profiel   

Toen ik nog een smid had rekende hij hier niets voor. Maar we kennen elkaar dan ook al heel lang en ik heb vroeger voor hem gewerkt. Hij kon na het bekappen nog minimaal een uur aan mijn keukentafel zitten met een kop koffie, dus het zat gewoon wel goed.

Als hij wel zou aangeven wat meer te willen rekenen voor mijn lastbak dan had ik dat ook prima gevonden. Mijn dierenarts doet dat namelijk wel, maar dat zeg ik ook zelf elke keer opnieuw tegen haar. Liever dat ze gewoon kosten in rekening brengt en daardoor ook super lief en geduldig alle tijd voor hem neemt.

Goed op één lijn zitten met de behandelaars is echt goud waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 16:34 



 
Profiel   

Misschien een kopje koffie aanbieden, iets lekkers erbij.
Ik denk dat zoiets wel gewaardeerd wordt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 16:50 



 
Profiel   

Bekapper hier rekent dan gewoon uurtarief, als het uitzonderlijk lang duurt door gebrek aan onderhoud, gebrek aan training,... krijg je uurtarief en ik vind dat iets heel normaals

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 16:52 



 
Profiel   

Niks, mijn hoefsmid hoeft ook niet voor mijn paard alleen te komen maar heeft een vol programma op stal en dan is er ook geen korting op de reiskosten/reistijd.
Ondertussen is mijn jonkie echt wel braaf bij de smid dus nu ook niet meer aan de orde. De tijd die hij erin heeft gestoken krijg hij de rest van haar leven dubbel en dwars weer terug.

Vanzelfsprekend heb ik zelf vanaf de geboorte geoefend met voetjes geven, maar een smid is toch anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 16:58 



 
Profiel   

Het is altijd aardig om iets te geven.
Met een kop koffie zal hij al blij zijn.
Of gewoon een compliment geven, dat maakt zijn werk al een stuk aangenamer .

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 16:58 



 
Profiel   

Ik geef bij mijn smid aan dat het een jong dier is en dat ik graag wil dat ze ruim tijd inplannen en dat ik ook bereid ben daar extra voor te betalen. Tot nu toe is dat nooit nodig geweest, mijn eerste jonkie was best braaf en nummer twee vond het zo eng dat we het de eerste paar keer kort hebben gehouden. Ik laat het dus aan de smid over of ze extra wil rekenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 17:03 



 
Profiel   

Oh ik geef mijn hoefsmid soms een tientje extra.
Hij is niet zo duur en neemt altijd de tijd en helpt gratis met mijn geitje af en toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 17:37 



 
Profiel   

Dino_xhi schreef
Hoi,

Hoeveel fooi geven jullie de smid bij een lastig of jong paard.

Aangezien het meer tijd kost is dat wel zo netjes vind ik.


Comes with the job! Hij zal zelf wel aangeven als het duurder wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 17:51 



 
Profiel   

Hoort er naar mijn idee bij ja. Ik zou dan zelf liever proberen te investeren in dat ze braver worden, al dan niet met hulp/les. Maar het ene paard is nou eenmaal makkelijker dan het andere, en een smid zal wel van een gemiddelde tijdsduur uit gaan waar hij met sommige paarden onder zit en waar hij met sommige paarden bovenuit komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 23:11 



 
Profiel   

Ik krijg ook geen korting bij een meewerkend paard.

Uiteraard kan hij altijd een bakje koffie krijgen.
Maar geen fooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 23:22 



 
Profiel   

Fooi voor de smid? Nee dat ken ik niet. De smid mag van mij verwachten dat ik mn paarden netjes opvoed en train zodat hij veilig kan werken. Maar fooi, nee dat vind ik niet logisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 23:31 



 
Profiel   

Fooi geven heb ik nog nooit gedaan. ook niet bij mijn jonkie. Wel staat er altijd een bakje koffie met een koek klaar en met sinterklaas/kerst iets van een choco letter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 23:42 



 
Profiel   

Opvoeden voor de smid komt. Nou had ik er vorig jaar wel eentje met een gebruiksaanwijzing. Die had een gruwelijke hekel aan gefriemel aan de benen. Dit opgelost door simpel naar het been te wijzen en dan gaf ze netjes haar voet. Maar als je zoals gebruikelijk is met de hand langs het been naar beneden ging sloeg ze je het licht uit de ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 23:49 



 
Profiel   

Niets denk ik toch? Ik had een Spanjaard, erg moeilijk dier wbt benen, heb ik zelf ook echt maanden voor uitgetrokken met veel tijd en erg kleine stapjes zodat de smid geen werk meer had. Is ook fijner voor het paard zelf ipv met een vreemde die opeens 4 uur lang met je (jonge, getraumatiseerde, etc.) dier aan de gang is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 00:44 



 
Profiel   

Ik bied altijd natje en droogje aan.
En rond altijd af naar boven

145 maak ik 150 van
Laatst moest er een alleen een vijl langs mijn veulen zijn voetjes,die doet ie dan weer gewoon voor nop.
Is lief veulen kind dus zo gepiept.
Hij komt voor mij ook flink uit de route.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 05:22 



 
Profiel   

Ik denk dat je smid het meer waardeert als je zorgt dat je paard klaar staat als hij komt en dus niet hoeft te wachten en als je zelf je paard traint. Uiteraard kan een jong paard een keer lastig zijn maar als je dat iedere dag oefent werkt de smid ook verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 05:44 



 
Profiel   

fooi? nee dat hoeft toch niet,hij krijgt gewoon een bedrag voor geleverd werk.
nee, ik zorg er wel voor dat de paarden klaar staan met schone voeten :j
lastige paarden zoveel mogelijk oefenen met vreemde mensen de voeten laten optillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 07:58 



 
Profiel   

de smid goed voorzien van koffie, thee of fris en een lekkere koek word ook gewaardeerd.
en wij ronden ook altijd naar boven af
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 08:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen