Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Zachte kroonrand en gevoelig lopen op kleine steentjes

 
Profiel   

Hallo allemaal ik had een vraagje,

Pony heeft een zachte en witte kroonrand alsof het een beetje jelly is, ook loopt ze sinds een paar dagen ineens super gevoelig op kleine steentjes (op asfalt wei of zand niet) ze is nu 9 maanden van de ijzers af en heeft de afgelopen maanden minstens 6 uur per dag in de modder gestaan. Kan dit er iets mee te maken hebben ?

Bedankt alvast !
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 22:14 



 
Profiel   

Zijn de stralen ook zachter of jelly? En/ of de zool?

Heb je een foto van de straal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 22:17 



 
Profiel   

Liep ze voor die paar dagen ook op kleine steentjes? Of heb je dat pas sinds enkele dagen geleden voor het eerst gedaan en merkte je dat ze gevoelig liep?
Meeste paarden lopen ietwat voorzichtiger op steentjes. Asfalt is natuurlijk 'het harde' en daarop loopt ze goed zeg je. En 'het zachte' merk je ook geen verschil. Dat ze nu al 9 mnd van de ijzers af is dat zou geen invloed moeten zijn. Die zool is binnen enkele weken echt weer hard. Als ie ooit al zacht was.
De kroonrand hoort ietwat zachter te zijn en vaak wit. Modder kan ervoor zorgen dat de hoefwand ietsje zachter wordt maar zal geen kreupelheid geven op steentjes. Zit er geen steentje in de hoef?
Heb je een foto van de hoef?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 22:18 



 
Profiel   

TheWelsh schreef
Zijn de stralen ook zachter of jelly? En/ of de zool?


De zool is zachter dan normaal maar als ik erop tik met een hoevenkrabber hoor je wel gewoon een harde tik. Straal kan ik moeilijk beoordelen want die ziet er sws niet super mooi uit hangen beetje flappen aan (hoefsmid moet weet komen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 22:19 



 
Profiel   

Sorry dubbel


Laatst bijgewerkt door TheWelsh op 18-03-23 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 22:22 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Liep ze voor die paar dagen ook op kleine steentjes? Of heb je dat pas sinds enkele dagen geleden voor het eerst gedaan en merkte je dat ze gevoelig liep?
Meeste paarden lopen ietwat voorzichtiger op steentjes. Asfalt is natuurlijk 'het harde' en daarop loopt ze goed zeg je. En 'het zachte' merk je ook geen verschil. Dat ze nu al 9 mnd van de ijzers af is dat zou geen invloed moeten zijn. Die zool is binnen enkele weken echt weer hard. Als ie ooit al zacht was.
De kroonrand hoort ietwat zachter te zijn en vaak wit. Modder kan ervoor zorgen dat de hoefwand ietsje zachter wordt maar zal geen kreupelheid geven op steentjes. Zit er geen steentje in de hoef?
Heb je een foto van de hoef?


Ze heeft van de zomer heel veel buiten gereden en daar hebben we nooit problemen met steentjes of wat gehad is echt iets wat een paar dagen geleden tegelijk met die jelly kroonrand is begonnen. Ze staat nu sinds een week op een nieuwe stal weet op een droog weiland niet meer in de blubber. Dat is het enige wat veranderd is. Hoeven controleer ik elke dag en zien er goed uit geen steentjes oid. Zal morgen even een foto kunnen maken van de hoef

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 22:23 



 
Profiel   

Skyeenmeike schreef
De zool is zachter dan normaal maar als ik erop tik met een hoevenkrabber hoor je wel gewoon een harde tik. Straal kan ik moeilijk beoordelen want die ziet er sws niet super mooi uit hangen beetje flappen aan (hoefsmid moet weet komen)


Zijn ze gevoeliger dan anders? Wat voor kleur is de straal? ( ls je er een klein beetje afschraapt)

Sowieso kan de kroonrand zachter zijn met nat weer.

Maar een jelly kroonrand kan ook duiden op ziekte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 22:24 



 
Profiel   

Zijn ze gevoelig als je erop duwt? Wat voor kleur is de straal?[/quote]

Straal is niet gevoelig als ik erop duw geeft ze geen reactie zelfde geld voor de kroonrand. Kroonrand is wit straal is een beetje doorszichtrige bruinachtige kleur als dat duidelijk is

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 22:25 



 
Profiel   

TheWelsh schreef
Skyeenmeike schreef
De zool is zachter dan normaal maar als ik erop tik met een hoevenkrabber hoor je wel gewoon een harde tik. Straal kan ik moeilijk beoordelen want die ziet er sws niet super mooi uit hangen beetje flappen aan (hoefsmid moet weet komen)


Zijn ze gevoeliger dan anders? Wat voor kleur is de straal? ( ls je er een klein beetje afschraapt)

Sowieso kan de kroonrand zachter zijn met nat weer.

Maar een jelly kroonrand kan ook duiden op ziekte.


Jelly is misschien het verkeerde woord ze zijn gewoon zachter dan de rest van de hoef. Straal is dus een beetje bruin/doorzichtigere kleur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 22:26 



 
Profiel   

Ik denk dat het dan gewoon met de regen te maken heeft. Net als een nagelriem kan de kroonrand droog maar ook juist wat zacht zijn.

Je zou een foto naar je hoefsmid kunnen sturen om andere dingen uit te sluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 22:27 



 
Profiel   

TheWelsh schreef
Ik denk dat het dan gewoon met de regen te maken heeft. Net als een nagelriem kan de kroonrand droog maar ook juist wat zacht zijn.

Je zou een foto naar je hoefsmid kunnen sturen om andere dingen uit te sluiten.


Dachten wij inderdaad ook maar dacht leg het ook even hier neer, donderdag komt de dierenarts daar leggen we het ook aan voor
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 22:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen