Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vervroegd pensioen of niet?

 
Profiel   

Hallo,
Ik heb een lusitano merrie van 9 jaar oud. Ze is afgelopen zomer flink afgekeurd, en heeft toen tot februari stil gestaan. Ze was afgekeurd op 3 benen op de harde volte en de buigproef. Toen hebben we haar nog eens klinisch laten keuren en toen was het een twijfelgeval. Ze kan wel netjes door de buigproef, maar op de harde volte zette ze sommige stappen net niet helemaal lekker. Uiteindelijk is ze toch net afgekeurd, maar de dierenarts zei dat ze geen pijn had en gewoon kon rijden tenzij ze pijn laat merken. Ze heeft echter nog nooit een stap kreupel gelopen in de 2,5 jaar dat ik haar heb. Nu merk ik wel dat sinds ik er ben begonnen met rijden ze een beetje anders is. Ze schrikt sneller en gisteren toen ik op buitenrit ging, ging ze opeens liggen. Ook struikelt ze heel vaak. Mijn eerste gedachte was: ze gaat met pensioen, maar ze vind het zo leuk om mee te gaan en in de tijd dat ik niet mocht rijden tussen de 2 keuringen leek ze een beetje depressief. Ik doe vooral buitenritjes met haar en dan kijkt ze zo blij, maar ik wil haar niet rijden als ze pijn heeft natuurlijk. Daarom twijfel ik heel erg, pensioen of toch nog niet??
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 08:02 



 
Profiel   

Ga uitzoeken wát er precies aan de hand is met haar.

Tot die tijd niet fysiek belasten vanuit het zadel. Longeren zou ik ook absoluut niet doen.
Een stuk aan de hand wandelen, vrijheidsdressuur, allemaal prima.


Maar dit hele verhaal 'schreeuwt' dat er een fysiek probleem is.
En lusitanos kunnen keihard voor zichzelf zijn, en toch lief meewerken als ze pijn hebben.
Dus wat deze laat zien zijn héél grote signalen.


Niet met pensioen, gewoon echt goed uitzoeken wat er aan de hand is
En dan, als je dat weet, beslissen hoe je verder gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 08:08 



 
Profiel   

Ik ben het met Femke eens.

Niet door de buigproef komen kan zoveel oorzaken hebben, duidelijk is dat er "iets" is. Is er al een kreupelheidsonderzoek gedaan? Paard rontgenologisch gekeurd?

Is ze klinisch rad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 08:20 



 
Profiel   

Ik zou idd ook verder onderzoeken. Is het artrose, dan is er weinig kans tot verbetering, enkel zorgen voor voldoende gezonde beweging en eventueel ondersteunende supplementen. Is het een spier- of peesprobleem, dan kan dit wel weer goedkomen. Maar een paard dat gaat liggen op buitenrit klinkt idd als pijn.

Om de ernst van de pijn in te schatten, kan je het paard ook eens op pijnstiller zetten en zien welk verschil dit geeft, maar daarmee heb je natuurlijk nog steeds geen diagnose.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 08:36 



 
Profiel   

Ik zou ook eerst de oorzaak uitzoeken. Wie weet heeft ze wel dunne gevoelige zolen en loopt ze met een ijzer super bijv. Of kan ze met anders bekappen, speciaal beslag of een x inspuiten ergena nog jaren mee. Ze is pas 9 ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 08:53 



 
Profiel   

Eens met bovenstaande. Zeker niet meer belasten zonder dat je weet wat er aan de hand is.

En als je paard duidelijk niet meer in zijn hum is wanneer je niets meer doet, dan kun je ook onbelast nog veel leuks doen. Zeker als je (voorlopig) niet kunt rijden is stappen aan de hand of werken met lange lijnen geschikt. Hopelijk kom je erachter wat er daadwerkelijk aan de hand is en kun je daar gericht op behandelen en kiezen welke dingen daarna nog geschikt zijn voor je paard. Mocht rijden mogelijk zijn dan is het vaak juist belangrijk om ze correct dressuurmatig te gaan rijden zodat het lichaamsgebruik om je te dragen optimaal is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 09:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen