Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Niet helemaal rad na hoefzweren

 
Profiel   

Mijn haflinger kwakkelt de laatste tijd een beetje met lichte kreupelheid links achter.
Hij heeft daar meerdere keren een hoefzweer gehad en dat is behandeld en liep hij weer goed.
Vorige week kwam hij weer kreupel het bos uit en gelijk de smid gebeld. Hij heeft daar een dunne zool, ja kan hem zo indrukken. Dus niet zo raar dat als hij ergens op stapt ( steentje ofzo ) dat dat zeer doet.

Inmiddels heeft hij sinds maandag ook zooltjes achter gevuld met een spul ( geen silicone maar ook iets wat bij schimmel goed werkt. Hij is helaas bekent met wld waar hij wel van genezen is ).

Ik heb voor de zekerheid ook ff een osteopaat erbij gehaald en die is gisteren geweest en heeft Cranio Sacraal therapie bij hem uitgevoerd omdat hij niet helemaal in balans is. Ook ademende hij af en toe wat zwaarder ( hij is erg ziek geweest in November met hoge koorts ). Hij reageerde er goed op en hopelijk komt het allemaal in balans. Ik mag lekker met hem wandelen en zal dit ook doen.

Maar nu, hij heeft dus ook zoolkneuzinkjes gehad en zit dus met het niet rad zijn. Vinden jullie dat ik er al een da bij moet halen of ff aankijken ( gezien een dunne zool die op iets scherps heeft gestaan best pijn kan doen ).
In stap zie je overigens geen kreupelheid het is als je hem laat draven en galloperen ( hij is wel kreupeler geweest dus lijkt langzaam aan wel iets op te knappen, je zag het namelijk in stap ook en nu niet meer en ook in draf lijkt het al te minderen, maar het zit er nog wel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 12:54 



 
Profiel   

Hier ook een Haflinger met beetje zelfde probleem ,welleswaar nooit kreupel gelopen ,wel enorm gevoelig

Zij heeft een geschiedenis van verwaarloosde hoeven (toen ik haar kocht) ,hoefbevangen geweest ,schimmel in de hoeven ,dunne zolen, en brokkelhoeven ,kortom het was een drama

Zij heeft ijzers met zooltjes gehad ,schimmel helemaal weggesneden en alle dagen hoeven smeren met textura ,beweging en goede voeding ,dit alles heeft haar enorm goed gedaan
Nu heeft ze al hele mooie sterke hoeven , staat nog wel op ijzers ,maar dat doet haar alleen maar goed

Gevoelige zolen kan heel pijnlijk zijn ,die van mij was niet te rijden zonder ijzers .

Ze is in februari 21 geworden ,maar gaat nu heel goed met haar

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 13:30 



 
Profiel   

Ik wilde net zeggen dat ijzers hiervoor een oplossing kunnen zijn, ik ben geen fan van ijzers maar in dit soort gevallen kan het juist heel goed werken.

Moet wel zeggen, ik had ook een paard die steeds hoefzweren leek te hebben aan 1 hoef..die bleek laten een cyste te hebben wat mee speelde in dit verhaal. Als je het niet vertrouwd, kijk dan verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 15:03 



 
Profiel   

Ijzers heeft ie al een poos. Achter na de 2e keer gelijk er op gezet. Hij heeft nu ook 10 mm ijzers en nu achter dus ook zooltjes.
Op het harde loopt ie beter, niet rad nog maar beter zag ik vanmiddag

Elisa zat die cyste ook in de hoef? En hoe kwam je er achter?

Soms begin ik ook te denken of het niet uit de heup komt? Maarja met die zweren liep ie net zo...( op 1 keer na toen liep ie echt stok kreupel )

Oja mijn haf is ook 21

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 17:59 



 
Profiel   

Die cyste zat in het kroonbeen, ik kwam er achter door een kreupelheidsonderzoek op de kliniek plus rontgenfoto's.

Hoefzweren kunnen een uiting zijn van iets anders, als jouw haf 21 is dan kunnen andere kwaaltjes ook heel goed een rol spelen. Artrose of andere slijtage of PPID, dan wil de hoefkwaliteit er bij sommige paarden ook nog weleens op achteruit gaan.

In principe moet het zo zijn dat als een zweer door is en de druk van de zool/ hoef is dat het paard weer rad is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 09:31 



 
Profiel   

'Ja klopt, hij was ook weer rad toen de zweren open gesneden waren. Maar de hoefsmid had het een paar weekjes terug over een zoolkneuzing en een hele dunne zool, die je dus in kan drukken. Later liep hij weer goed en ben ik gaan rijden. En vorige week donderdag kwam hij dus kreupel het bos uit. ( ik heb een vermoeden dat hij ergens op heeft gestaan ) Hij had toen al 10 mm ijzers voor en achter.
Toen had ik weer contact opgenomen met de smid en wilde ik zooltjes proberen, die heeft hij dus achter.
Hij loopt wel beter dan vorige week, maar dus nog steeds niet goed.
Het kan ook zijn dat ik het ff de tijd moet geven ( ik kijk het ook een week of 2 aan en dan geen veranderering komt de da ).

Maarja ik als eerste klas stress kip ( ik stress al voor en wat te stressen valt ) zit al weer vanalles te bedenken.

Artrose sluit ik op zijn leeftijd ook zeker niet uit...

En ik had inderdaad gelezen dat b.v dunne zolen vaker voorkomt bij oudere paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 11:07 



 
Profiel   

Bij meermaals zweren moet je opletten voor losse wand. Heeft de smid daar al iets over gezegd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 11:49 



 
Profiel   

Nee. Als dat zo was had hij het zeker gezien ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 12:13 



 
Profiel   

Vandaag voelde ik aan de binnenkant van zijn achterbeen vlak onder de hak dat het iets warmer is dan andere kant, verder geen zwelling....

Net onder het sprong gewricht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 18:19 



 
Profiel   

Ik lees een hoop gekwakkel sinds een aantal maanden, is je haf wel eens getest op ppid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 18:25 



 
Profiel   

Nee, maar zoals een typisch kenmerk daarvan zoals krullende vacht heeft hij niet. Hij is mega aan het verharen dus komt goed door de vacht heen. Heeft ook geen spierafname. En bevangen is hij ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 18:30 



 
Profiel   

Toen ik je eerste bericht las dacht ik meteen jouw oud is hij? En 21 bevestigde mijn vermoeden dat het een ouder dier betreft.
Gezien hij in het najaar flink ziek is geweest en de hoefzweren en dunne zolen ging bij mij de bel PPID af.

Ik zou de dierenarts laten komen voor een PPID onderzoek en een compleet bloedbeeld en op basis daarvan een plan maken.
IJzers met zooltjes is sowieso al goed bij dunne zolen.
Op deze leeftijd zal er ook sprake zijn van artrose/slijtage wellicht kan je smid in overleg met de dierenarts nog iets betekenen door het dier makkelijker te laten afrollen over de toon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 18:40 



 
Profiel   

Een hoornzuil kan ook nog, dat kan met een röntgenfoto gezien worden.
Toevallig bij ons op stal een ouder paard die dat heeft gehad, regelmatig zweren en uiteindelijk bleek er een hoornzuil te zitten.
Deze is uitgesneden maar heeft al met al toch zeker 6 maanden tot een jaar geduurd eer dat de hoef er weer ietwat normaal uit zag.
Dit paard was overigens wel echt extreem kreupel, maar dat kunnen ze bij zweer ook zijn.


Laatst bijgewerkt door different1 op 25-03-23 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 18:46 



 
Profiel   

Een zoolkneuzing kan wel even duren hoor! Zeker wanneer de het vlak na het bekappen is gebeurd. Mijn paard heeft er vijf weken over gedaan voor hij is draf weer helemaal rad was nadat hij een stukje hout tussen ijzer en straal ingeklemd had zitten vlak na het beslaan. Als je er middenin zit is het kak, maar achteraf valt het mee hoor.

Na een kneuzing kan er trouwens alsnog rondom die plek een zweer ontstaan door het drukverschil. Had mijn paard toen niet, maar waarschuwde de smid wel voor.

En als hij goed loopt in stap, gewoon lekker mee stappen hoor. Bevordert de doorbloeding en dus ook de genezing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 18:48 



 
Profiel   

Dank jullie voor de reacties :)
Ik stap lekker met hem aan de hand.
Ook hou ik de warmte aan het pijpbeen in de gaten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 18:51 



 
Profiel   

Cinnepin schreef
Nee, maar zoals een typisch kenmerk daarvan zoals krullende vacht heeft hij niet. Hij is mega aan het verharen dus komt goed door de vacht heen. Heeft ook geen spierafname. En bevangen is hij ook niet.


Krullende vacht hebben zeker niet alle ppid’ers. Al een paard gehad en nu 2 Shetlanders en geen van drieën had/heeft een krullende vacht. Het is dus zeker het onderzoeken waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 18:53 



 
Profiel   

Cinnepin schreef
Nee, maar zoals een typisch kenmerk daarvan zoals krullende vacht heeft hij niet. Hij is mega aan het verharen dus komt goed door de vacht heen. Heeft ook geen spierafname. En bevangen is hij ook niet.


Een krullende vacht voor PPID is ook redelijk achterhaald. Als ze dat hebben zijn ze meestal al heel ver heen. Wisselende kreupelheid en gevoelige zolen kunnen zeker een teken zijn.
Maar het kan ook dat hij artrose heeft, als hij ergens op staat kan dat ook een pijnscheut geven in het gewricht. Nadeel als je er een zooltje onder doet, is dat hij niet meer voelt dat hij op iets oneffens staat en dan krijgt het gewricht nog meer te verduren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 18:55 



 
Profiel   

Ja maar met dunne zolen ( je kon ze indrukken zo dun ) lijkt mij bescherming van een zooltje wel beter...hij hoeft ander maar op een steentje te staan en doet hem vreselijk zeer.

Artrose kan zeker gezien zijn leeftijd, ik denk dat er ook maar weinig paarden zijn met die leeftijd die helemaal geen artrose hebben.

We denken nu aan een overbelaste pees, gezien het pijpbeen aan de binnenkant wat warmer is.
Misschien door compensatie van eerdere pijntjes van de zweren?

Tevens heeft mijn stal genoot hem vorige week zich wel flink zien verstappen..hij ging door dat been heen en hield hem even omhoog. Later op rust en weer later ging hij er weer op staan. Dat was dezelfde dag ( in de avond ) als dat hij smiddags kreupel het bos uit kwam .

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 19:00 



 
Profiel   

Ja het is ook kiezen of delen hoor in zo'n situatie.
Maar ik zou gewoon niet teveel meer gokken maar hem gewoon eens na laten kijken op dat been. Dan weet je meteen meer. Zo verstappen kunnen ze vaker doen wanneer ze artrose hebben, dat kan even flink pijn doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 19:07 



 
Profiel   

Ik zeg ook niet dat ik hem niet laat onderzoeken ;)
Maar ik kijk het eerst ff aan met rust ( op wandelen na ) hij loopt niet stok kreupel en is verder normaal. Mocht het niet veranderen of erger worden komt er een da. Ik ga ook zeker niet gelijk rijden als ie weer goed is. Het kan ook zijn dat ik er te snel weer ben opgeklommen nadat ie na de zoolkneuzing weer goed liep..( of leek te lopen ).

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 19:17 



 
Profiel   

[ img ]

Foto van gisteren toevallig tijdens het wandelen.
Ik vind hem niet een typich ppid paard, qua spier wegval, of hangbuik of iets....

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 19:19 



 
Profiel   

Nouja hij is 21..kijk het gewoon even aan en als hij niet beter wordt dan kun je hem altijd nog na laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 19:33 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Nouja hij is 21..kijk het gewoon even aan en als hij niet beter wordt dan kun je hem altijd nog na laten kijken.



precies

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 19:37 



 
Profiel   

Cinnepin schreef
Vandaag voelde ik aan de binnenkant van zijn achterbeen vlak onder de hak dat het iets warmer is dan andere kant, verder geen zwelling....

Net onder het sprong gewricht


Kan zijn dat hij door pijn van de hoefzweer anders is gaan lopen en zo iets anders geblesseerd heeft. Hopelijk niet zoals de mijne: na wegsnijden van de hoefzweer bleef ze stokkreupel. Bij verder onderzoek had ze een heel ernstige peesblessure, we zijn nu 2 maand verder en eindelijk van de pijnstillers af (ze ging plat liggen in haar paddock van de pijn) en in stap ziet ze er niet meer kreupel uit, maar is wel nog voorzichtig, dus wss nog pijn. Bij jou zal het nog zo erg niet zijn, maar het zou mss toch een beginnende blessure kunnen zijn, misschien toch beter laten onderzoeken, of op zijn minst dat warm been wat koelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 19:42 



 
Profiel   

Bij mij is het gelukkig niet zo erg, en hoop ook niet dat het zo erg wordt.Maar hij is al minder kreupel dan hij was. In jouw geval lijkt mij dat het juist steeds erger werd?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 19:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen